IBPP4/443-1861/10/JP - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących realizacji projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1861/10/JP Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących realizacji projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 grudnia 2010 r. (data wpływu 8 grudnia 2010 r.), uzupełnionym pismami z dnia 11 lutego 2011 r. (data wpływu 14 lutego 2011 r.) oraz z dnia 15 lutego 2011 r. (data wpływu 18 lutego 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących realizacji projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 grudnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących realizacji projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismami z dnia 11 lutego 2011 r. (data wpływu 14 lutego 2011 r.) oraz z dnia 15 lutego 2011 r. (data wpływu 18 lutego 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest instytucją powołaną do prowadzenia działalności na rzecz rozwoju regionu i promocji. Do podstawowych zadań Wnioskodawcy należy wspieranie rozwoju regionu poprzez przekształcenia strukturalne i własnościowe, inicjowanie i promowanie przedsiębiorczości, inicjowanie i wspieranie inicjatyw gospodarczych organizowanych na rzecz tworzenia nowych miejsc pracy oraz uczestnictwo we wdrażaniu programów europejskich.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, składającym deklaracje VAT-7.

Fundusz Pożyczkowy (FP) działa od 2002 r., udziela przedsiębiorcom pożyczek przeznaczonych na rozpoczęcie lub rozwój działalności gospodarczej.

Obecnie FP znajduje się w trakcie realizacji zobowiązań wynikających z pomocy unijnej otrzymanych w ramach dotacji.

Realizuje projekty współfinansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego (RPO): Działanie 2.1: Rozwój i podniesienie konkurencyjności przedsiębiorstw; SCHEMAT D: Wsparcie funduszy zwrotnych, przeznaczonych dla przedsiębiorstw.

Nazwa projektu: "...".

Okres realizacji projektu: od 1 stycznia 2010 r. do 31 grudnia 2014 r.

Celem projektu jest bezpośrednie wsparcie makro, małych i średnich przedsiębiorstw z terenu województwa, polegające na poprawie dostępności do kapitału zewnętrznego. Dzięki zwiększeniu liczby i wartości udzielanych przez FP RPO pożyczek poprawi się dostępność przedsiębiorców do zewnętrznych źródeł finansowania. Jednym z rezultatów projektów w perspektywie długofalowej będzie uzyskanie korzystniejszej oferty kredytowej banków lokalnych dla przedsiębiorców.

Realizując powyższy projekt Wnioskodawca otrzyma dotację stanowiącą refundację poniesionych kosztów. Obsługę techniczną funduszy pożyczkowych prowadzi specjalnie do tego celu wyłoniony w strukturach Wnioskodawcy - Departament Instrumentów Finansowych. Koszty tej obsługi są refundowane przez Instytucję Zarządzającą RPO. Określona jest ona na poziomie 2.550.000,00 zł.

Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 11 lutego 2011 r. projekt nie jest projektem partnerskim, jest realizowany tylko przez Wnioskodawcę.

Projekt polega na udzielaniu pożyczek. Obsługę techniczną funduszu pożyczkowego prowadzi Departament Instrumentów Finansowych. Dofinansowanie zostanie przekazane przez Instytucję Pośredniczącą w formie:

* dotacji na utworzenie funduszu pożyczkowego;

* w formie refundacji poniesionych przez beneficjenta, czyli..., kwalifikowanych kosztów zarządzania funduszem.

Zasady funkcjonowania funduszu pożyczkowego: zgodnie z § 6, ust. 6 umowy o dofinansowanie projektu - w okresie realizacji projektu, wszystkie środki zwrócone do funduszu pożyczkowego z inwestycji przez niego dokonanych ze środków programu, w tym w szczególności odsetki, spłaty pożyczek lub zyski kapitałowe, są wpłacone na wyodrębniony rachunek bankowy, powiększają kapitał funduszu pożyczkowego i nie mogą być spożytkowane na koszty zarządzania funduszem pożyczkowym. Zgodnie z § 7, ust. 1 umowy o dofinansowanie projektu - przed upływem trwałości projektu tj. minimum 5 lat od zakończenia projektu, Instytucja Zarządzająca uwzględniając dotychczasowe wyniki działalności funduszu pożyczkowego oraz dalsze przeznaczenie środków pochodzących z RPO na wspieranie sektora małych i średnich przedsiębiorstw, podejmie decyzję dotyczącą pozostawienia lub wycofania środków programu z funduszu pożyczkowego.

W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca będzie uzyskiwał przychody z tytułu:

* odsetek od udzielonych pożyczek oraz zyski kapitałowe (odsetki od lokat), które powiększają kapitał funduszu pożyczkowego,

* prowizje od udzielonych pożyczek, które są przychodem dla Wnioskodawcy.

Realizacja projektu jest związana wyłącznie z wykonywaniem czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT (art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT).

Wnioskodawca dokonał zakupów towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT bez prawa do pomniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od zakupów finansowanych z otrzymanej dotacji.

W celu realizacji projektu wnioskodawca poniósł następujące wydatki: koszty osobowe (wynagrodzenia wraz z narzutami), opłaty telekomunikacyjne, pocztowe, amortyzacja, koszty promocji, podróże służbowe, ubezpieczenia, opłaty bankowe, inne koszty finansowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 15 lutego 2011 r.):

Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, służących realizacji projektu i sfinansowanych dotacją rozwojową.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 15 lutego 2011 r.), nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących realizacji projektu i sfinansowanych dotacją rozwojową.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Odliczyć zatem można w całości wyłącznie podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca Realizuje projekty współfinansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego (RPO): Działanie 2.1: Rozwój i podniesienie konkurencyjności przedsiębiorstw; SCHEMAT D: Wsparcie funduszy zwrotnych, przeznaczonych dla przedsiębiorstw.

Obecnie Wnioskodawca realizuje projekt pn. "...".

Okres realizacji projektu: 1 styczeń 2010 r. - 31 grudzień 2014 r.

Projekt polega na udzielaniu pożyczek. W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca będzie uzyskiwał przychody z tytułu:

* odsetek od udzielonych pożyczek oraz zyski kapitałowe (odsetki od lokat), które powiększają kapitał funduszu pożyczkowego,

* prowizje od udzielonych pożyczek, które są przychodem dla Wnioskodawcy.

Wnioskodawca dokonał zakupów towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT bez prawa do pomniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od zakupów finansowanych z otrzymanej dotacji.

Realizacja projektu jest związana wyłącznie z wykonywaniem czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT (art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT).

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Zatem Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zaistniałego stanu faktycznego, z którego wynika, iż realizacja projektu związana jest wyłącznie z wykonywaniem czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT. Niniejsza interpretacja indywidualna nie rozstrzyga w kwestii zwolnienia z podatku VAT od 1 stycznia 2011 r. usług świadczonych przez Wnioskodawcę na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38, gdyż nie było to przedmiotem wniosku i nie zadano pytania w tym zakresie. Powyższe stwierdzenie przyjęto jako element zaistniałego stanu faktycznego i nie było ono przedmiotem oceny.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystania dokonanych przez Wnioskodawcę w ramach realizacji projektu zakupów do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl