IBPP4/443-186/13/PK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-186/13/PK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2013 r. (data wpływu 20 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od gier w przedmiocie opodatkowania pośrednictwa w zakresie kupowania losów lotto - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 marca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od gier w przedmiocie opodatkowania pośrednictwa w zakresie kupowania losów lotto.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza otworzyć jednoosobową działalność gospodarczą polegającą na pośrednictwie w kupowaniu kuponów Totalizatora Sportowego. Pośrednictwo to będzie się odbywać przez serwis internetowy, który Wnioskodawca stworzy, a płatności będą przekazywane online poprzez serwis skycash.com. Obrót gotówkowy nie wchodzi w grę, Wnioskodawca będzie operować tylko przelewami online.

Zasada działania serwisu będzie następująca - Wnioskodawca będzie przyjmował wpłaty od chętnych do wspólnej gry w Lotto na konto Akceptanta w skycash.com, które otworzy. Dobrowolne wpłaty będą wpływały do wspólnej puli, którą w dzień gry w Lotto będzie opróżniał i za całość będzie kupował kupony Lotto. Zdjęcia kuponów będzie umieszczał w serwisie, aby każdy z grających widział liczby, jakimi gra.

Gra nie będzie się odbywała za każdym razem, kiedy Totalizator Sportowy będzie przeprowadzał w telewizji losowanie - będzie ona w dni określone wewnętrznym regulaminem, który każdy gracz przez wpłaceniem pieniędzy do puli będzie musiał przeczytać i zaakceptować.

Wnioskodawca, jako pośrednik, będzie czerpał zyski w trzech wymiarach:

1.

Do ceny każdego kuponu (w przypadku gry w Lotto to 3 zł w kolekturze) będzie doliczał około 40 groszy prowizji (gracze będą wpłacali 3,40 zł). Jeśli w puli będzie funduszy na np. 1000 kuponów, to prowizja Wnioskodawcy będzie wynosiła 400 złotych.

2.

Wszystkie wygrane czwartego stopnia (trójki) będą przechodziły na konto Wnioskodawcy. Najniższa wygrana za "trójkę" to 24 zł, najwyższa to 2016 zł, grając kuponem systemowym na 12 skreśleń.

3.

Od wygranych trzeciego stopnia ("czwórki"), drugiego stopnia ("piątki") i pierwszego stopnia ("szóstki") będzie pobierał 3% prowizji, a 97% będzie wypłacana graczom proporcjonalnie do ich udziału finansowego w grze.

Od każdego zysku będzie odprowadzał podatek dochodowy adekwatny do rodzaju opodatkowania - prawdopodobnie liniowy 19%.

Wnioskodawca nie jest organizatorem loterii, jest nim Totalizator Sportowy - Wnioskodawca będzie tylko pośrednikiem pomiędzy osobami, które chcą grać razem większą ilością kuponów.

Wnioskodawca nie sprzedaje usługi - chce zrzeszać chętnych do skorzystania z usługi, jaką oferuje Totalizator Sportowy.

Wspólna gra w gry Totalizatora Sportowego jest w Polsce legalna, działalność Wnioskodawcy będzie tylko odzwierciedlała tyle, że w internecie przypadek, kiedy grupa osób daje sobie pieniądze "do ręki" i dzieli się ewentualną wygraną.

W związku z powyższym zadano pytanie:

Czy Wnioskodawcę obowiązuje podatek gier i zakładów.

Zdaniem Wnioskodawcy opodatkowaniu podatkiem od gier podlegają podmioty prowadzące działalność w zakresie gier losowych i zakładów wzajemnych. Wnioskodawca jak wskazał powyżej będzie jedynie pośrednikiem pomiędzy osobami, które chcą wziąć udział w loterii a jej organizatorem czyli Totalizatorem Sportowym. Opodatkowaniu powinna więc ulec jedynie każda wygrana powyżej 2280 złotych wg ryczałtowej stawki 10%, jaką potrąca Totalizator Sportowy w momencie wypłaty wygranej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 71 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540 z późn. zm.) podatnikiem podatku od gier jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która prowadzi działalność w zakresie gier hazardowych na podstawie udzielonej koncesji lub zezwolenia, podmioty urządzające gry objęte monopolem państwa oraz uczestnicy turnieju gry pokera.

Przedmiotem opodatkowania podatkiem od gier jest:

1.

urządzanie gier hazardowych, z wyłączeniem loterii promocyjnych i pokera rozgrywanego w formie turnieju gry pokera;

2.

udział w pokerze rozgrywanym w formie turnieju gry pokera.

Stosownie do art. 4 ust. 2 ww. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o grach hazardowych, rozumie się przez to gry losowe, zakłady wzajemne i gry na automatach, o których mowa w art. 2.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii związanej z pośrednictwem w zakupie kuponów na gry liczbowe i przekazywania ewentualnej wygranej pomiędzy podmiotem organizującym grę a zamawiającym usługę (zakup kuponu). Tym samym pytanie Wnioskodawcy nie dotyczy rozstrzygnięcia charakteru przedsięwzięcia.

Jak wskazuje w opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca, organizatorem loterii jest Totalizator Sportowy (Wnioskodawca nie jej organizatorem). Jest on jedynie pośrednikiem pomiędzy osobami, które chcą zagrać razem większą ilością kuponów. Usługa gry natomiast realizowana jest przez Totalizator Sportowy. Tym samym opierając się przedstawionym zdarzeniu przyszłym, z którego wynika, że Wnioskodawca nie prowadzi gier hazardowych, o których mowa w art. 71 ust. 2 ww. ustawy, stwierdzić należy, że działalność Wnioskodawcy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od gier.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl