IBPP4/443-1848/10/EJ - Brak możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z budową obiektu dydaktycznego, przystosowanego do potrzeb niepełnosprawnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1848/10/EJ Brak możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z budową obiektu dydaktycznego, przystosowanego do potrzeb niepełnosprawnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 grudnia 2010 r. (data wpływu 6 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części z faktur związanych z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 grudnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części z faktur związanych z zrealizowanym projektem pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w latach 2005-2006 realizował inwestycję pn. "...", która współfinansowana była w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu 3 Rozwój Lokalny działanie 3.5 Lokalna infrastruktura społeczna Poddziałanie 3.5.1 Lokalna infrastruktura edukacyjna i sportowa. W ramach inwestycji wybudowany został budynek dydaktyczny przystosowany dla potrzeb osób niepełnosprawnych. Inwestycja została zakończona i rozliczona w 2006 r. Wnioskodawca informuje, że zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT jest Urząd Gminy, a nie Gmina oraz Urząd Gminy składa deklaracje VAT-7.

Wnioskodawca nie składa deklaracji VAT-7. Wszystkie poniesione wydatki w ramach zadania zostały udokumentowane fakturami, zgodnie z poniższym wykazem:

1.

faktura VAT nr 197/10/2005 z dnia 17 października 2005 r. dotycząca wykonania budowlanki: wykopy, fundamenty, instalacja c.o., wod.-kan., zasilanie nagrzewnic: kanalizacja sanitarna, roboty ziemne, poziomy kanalizacji sanitarnej,

2.

faktura VAT nr 244/12/2005 z dnia 21 grudnia 2005 r. - ściany nadziemia, klatka schodowa, stal zbrojeniowa, dach konstrukcja, ścianki działowe,

3.

faktura VAT nr 179/07/2006 z dnia 4 lipca 2006 r. - dach konstrukcja, okna PCV, ślusarka aluminiowa, warstwy pod posadzkowe, tynki wewnętrzne, elementy zewnętrzne, elewacja, instalacja c.o., instalacja wod.-kan. zasilanie nagrzewnic, instalacja elektryczna, sieć okablowania strukturalnego, instalacja telefoniczna, ścianki działowe,

4.

faktura VAT nr 302/10/2006 z dnia 27 października 2006 r. - ścianki działowe, stolarka drzwiowa, ślusarka aluminiowa, elementy kowalsko-ślusarskie, warstwy pod posadzkowe, tynki wewnętrzne, malowanie, strop podwieszony, elementy zewnętrzne, elewacja, instalacja c.o., instalacja wod.-kan., zasilanie nagrzewnic, instalacja elektryczna, sieć okablowania strukturalnego.

Zrealizowana inwestycja nie będzie wykorzystywana przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Przedmiotowa inwestycja była realizowana w ramach zadań własnych Gminy wynikających z przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym w zakresie edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8). Wybudowany budynek jest własnością Gminy jako środek trwały został nieodpłatnie przekazany w użytkowanie Zespołowi Szkół.

Zapytanie dotyczące możliwości odliczenia podatku VAT w 2010 r. wynika z zaleceń jakie beneficjenci, których inwestycje były współfinansowane w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego otrzymali z Instytucji Pośredniczącej w związku z zaleceniami Komisji Europejskiej i Ministra Rozwoju Regionalnego. Beneficjenci zobowiązani są do corocznego składania przez okres pięciu lat od zakończenia realizacji inwestycji aktualnego zaświadczenia o możliwości odliczenia podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Wnioskodawca w odniesieniu do zrealizowanego projektu pn. "..." ma możliwość w 2010 r. odliczyć podatek VAT w całości lub w części.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma i nie miała możliwości do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do zrealizowanej inwestycji pn. "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących do dnia 31 grudnia 2010 r., gdyż we wniosku z dnia 2 grudnia 2010 r. Wnioskodawca wskazał, że wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje więc wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Gmina zrealizowała inwestycję pn. "...". Zrealizowana inwestycja nie będzie wykorzystywana przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wybudowany budynek jest własnością Wnioskodawcy, jako środek trwały został nieodpłatnie przekazany w użytkowanie Zespołowi Szkół.

W myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT wykonywanym przez Wnioskodawcę.

Tym samym Wnioskodawca nie ma możliwości w 2010 r. odliczenia podatku VAT w całości lub w części, wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług w celu realizacji projektu, bowiem nie została w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Na marginesie należy zauważyć, iż w niniejszej interpretacji nie analizowano kwestii prawidłowości zarejestrowania Urzędu Gminy jako czynnego podatnika podatku VAT, bowiem nie było to przedmiotem wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl