IBPP4/443-1845/10/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1845/10/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 grudnia 2010 r. (data wpływu 6 grudnia 2010 r.), uzupełnionym pismami z dnia 28 stycznia 2011 r., z dnia 1 lutego 2011 r. oraz z dnia 7 lutego 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego poprzez obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane w ramach projektu pn. "..." lub ubiegania się o zwrot podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 grudnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego poprzez obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane w ramach projektu pn. "..." lub ubiegania się o zwrot podatku VAT. Ww. wniosek został uzupełniony pismami z dnia 28 stycznia 2011 r., z dnia 1 lutego 2011 r. oraz z dnia 7 lutego 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina realizuje projekt pn. "...", działanie 3.2. "Infrastruktura okołoturystyczna", poddziałanie 3.2.2. "Infrastruktura okołoturystyczna - podmioty publiczne" Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013 (RPOWSL).

Przedmiotowe zadanie polega na:

* budowie parkingu,

* budowie ścieżki dla pieszych wzdłuż ulicy T,

* budowie ścieżki rowerowej wzdłuż ulicy C,

* budowie ścieżki rowerowo-pieszej wzdłuż ul. S,

* budowie ścieżki rowerowej wzdłuż ul. F

celem udostępnienia mieszkańcom oraz turystom obiektów czynnego wypoczynku. Projekt poszerzy ofertę turystyczną Gminy, ponadto podniesie walory estetyczne Gminy, wpłynie korzystnie na bezpieczeństwo ruchu pieszego i rowerowego.

Wskaźniki produktu dla inwestycji:

* liczba nowych obiektów infrastruktury aktywnego wypoczynku - 4 ścieżki - piesze (1), rowerowe (2), pieszo-rowerowe (1),

* długość wybudowanych szlaków turystycznych/tras aktywnej turystyki - 6,3 km łącznie,

* liczba nowych obiektów infrastruktury okołoturystycznej - 1 (parking),

* powierzchnia nowych obiektów infrastruktury okołoturystycznej - 1800 m2 (dot. parkingu),

* liczba obiektów infrastruktury okołoturystycznej przystosowanych dla potrzeb osób niepełnosprawnych w ramach realizacji projektu - 1 (parking) - niemniej wszystkie ścieżki będą dostępne dla niepełnosprawnych.

Podmiotem zarządzającym produktem projektu - baza okołoturystyczna (ścieżkami oraz parkingiem) - będzie Gmina, reprezentowana przez Wójta Gminy. W związku z tym, ze Gmina powołała do życia Ośrodek Promocji Gminy jako swoją jednostkę organizacyjną odpowiedzialną za sprawy turystyki, promocji oraz sportu i kultury w Gminie, także i ten Ośrodek będzie uczestniczył w procesie zarządzania nowo wybudowaną infrastrukturą turystyczną.

Produkty projektu wykorzystywane będą przez cały okres funkcjonowania projektu zgodnie z przeznaczeniem - system ścieżek oraz parking będzie ogólnodostępny dla mieszkańców gminy i regionu oraz turystów przebywających na terenie Gminy lub okolic.

Dotyczy on kategorii projektów:

* budowa (w tym rozbudowa, odbudowa, nadbudowa), przebudowa i remont infrastruktury aktywnych form turystyki oraz bazy okołoturystycznęj,

* budowa parkingu.

* budowa ścieżki dla pieszych wzdłuż ulicy T,

* budowa ścieżki rowerowej wzdłuż ulicy C,

* budowa ścieżki rowerowo-pieszej wzdłuż ul. S,

* budowa ścieżki rowerowej wzdłuż ulicy F.

Całkowity koszt inwestycji zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie powinien wynieść 4.594.360,24 zł. Wszystkie poniesione koszty są wydatkami kwalifikowanymi do finansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Struktura finansowania inwestycji przedstawia się w następujący sposób:

* wkład własny - 689.154,04 zł (15%),

* środki EFRR - 3.905.206,20 zł (85%).

Beneficjentem, a jednocześnie organizacją wdrażającą i zarządzającą projektem jest Gmina, w której imieniu działania podejmuje Wójt oraz Urząd Gminy. Kierownikiem Urzędu jest Wójt, który kieruje nim na zasadzie jednoosobowego kierownictwa, ponosząc odpowiedzialność za wyniki jego działania. Podmiotem zarządzającym produktem projektu - wybudowanymi ścieżkami i parkingiem - będzie Gmina, reprezentowana przez Wójta Gminy.

Głównym zamawiającym będzie w przypadku działań podejmowanych w ramach niniejszego projektu Urząd Gminy jako przedstawiciel Beneficjenta, tj. Gminy.

Projekt będzie realizowany zgodnie z przedłożonym harmonogramem. Realizacja inwestycji została zlecona wykonawcom, wybranym zgodnie z Prawem Zamówień Publicznych. Nadzór nad realizacja projektu pełnił inspektor nadzoru, posiadający niezbędne uprawnienia do realizacji i nadzoru nad przedmiotową inwestycją. Realizacja projektu na bieżąco była/jest monitorowana a wszelkie odstępstwa od harmonogramu będą w trybie pilnym identyfikowane i zostały podjęte działania zmierzające do wdrożenia prac i środków gwarantujących zakończenie inwestycji zgodnie z harmonogramem.

Właścicielem majątku powstałego w wyniku realizacji projektu będzie Gmina. Produkty projektu wykorzystywane będą przez cały okres funkcjonowania projektu, zgodnie z przeznaczeniem. Środki niezbędne do utrzymania produktów, w tym związane z codzienną eksploatacją i konserwacją obiektu, zabezpieczone będą co roku w budżecie Gminy oraz WPI. Jednostki zaangażowane w realizacje projektu, czyli Urząd Gminy Jaworze wraz z sobie podległymi komórkami organizacyjnymi posiadają zdolność organizacyjną i finansową do utrzymania projektu. W trakcie realizacji projektu zarządzać nim będzie Gmina za poradnictwem Urzędu Gminy oraz będzie instytucją odpowiedzialną za trwałość projektu.

Realizowany projekt wpisuje się w zadania własne gminy - podstawą są przepisy art. 7 ust. 1 pkt 2 i 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, stanowiące, że "zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: (...) 2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, (...) 15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (...)".

Przedmiotowe ścieżki oraz parking z uwagi na swój publiczny charakter są udostępniane wszystkim jej użytkownikom na zasadzie powszechności i nieodpłatności korzystania z nich. Charakter ten nie ulegnie nigdy zmianie.

Pozycje kosztów kwalifikowanych projektu w PLN:

* nadzór inwestorski, VAT 22%, kwota netto: 12.743,45 zł, kwota brutto: 15.547,01 zł,

* budowa ścieżki rowerowej wzdłuż ulicy F, VAT 22%, kwota netto: 614.951,00 zł, kwota brutto: 750.240,22 zł,

* budowa ścieżki rowerowo-pieszej wzdłuż ul. S, VAT 22%, kwota netto: 834.701,07 zł, kwota brutto: 1.018335,30 zł,

* budowa ścieżki rowerowej wzdłuż ulicy C, VAT 22%, kwota netto1.600.000 zł, kwota brutto: 1.952.000 zł,

* budowa ścieżki dla pieszych wzdłuż ulicy T (szlak turystyczny w B), VAT 22%, kwota netto: 393.432,10 zł, kwota brutto: 479.987,16 zł,

* budowa parkingu, VAT 22%, kwota netto: 264.302,90 zł, kwota brutto: 322.449,54 zł,

* przygotowanie dokumentacji projektowej, VAT 22%, kwota netto: 10.000,00 zł, kwota brutto: 12.200,00 zł,

* promocja projektu, VAT 22%, kwota netto: 35.738,53 zł, kwota brutto: 43.601,01 zł.

Wnioskodawca wskazał, iż powstała w wyniku realizacji projektu infrastruktura okołoturystyczna (ścieżki piesze i rowerowe oraz ogólnodostępny parking) pozostanie własnością Gminy J i nie będzie nikomu przekazana w trwały zarząd czy użytkowanie itp.

Projekt będzie całkowicie niedochodowy, a nabywane na potrzeby jego realizacji towary i usługi nie będą w żadnym zakresie związane z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ponadto w piśmie z dnia 7 lutego 2011 r. Wnioskodawca wskazał, że przedmiotem projektu jest budowa infrastruktury okołoturystycznej (ścieżki pieszo-rowerowe wraz z parkingiem). We wniosku błędnie wskazano, że przedmiotem projektu będzie droga.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Beneficjent tj. Gmina - jednostka samorządu terytorialnego, osoba prawna - w ramach przedstawionych wyżej działań, tj. projektu pn. "..." ma możliwość na podstawie art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług odliczenia podatku naliczonego poprzez obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane w ramach realizowanego projektu lub ubiegania się w oparciu o art. 87 ww. ustawy o zwrot tego podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 1 lutego 2011 r.), w odniesieniu do przedmiotowego projektu nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego poprzez obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów usług dokonane w ramach projektu ani do ubiegania się o zwrot podatku VAT w oparciu o art. 87 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego a także utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 2 i 15 cyt. ustawy).

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje inwestycje pn. "...".

Podmiotem zarządzającym produktem projektu - baza okołoturystyczna (ścieżkami oraz parkingiem) - będzie Gmina.

Powstała w wyniku realizacji projektu infrastruktura okołoturystyczna (ścieżki piesze i rowerowe oraz ogólnodostępny parking) pozostanie własnością Gminy i nie będzie nikomu przekazana w trwały zarząd czy użytkowanie itp.

Projekt będzie całkowicie niedochodowy, a nabywane na potrzeby jego realizacji towary i usługi nie będą w żadnym zakresie związane z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zatem w oparciu o tak przedstawiony opis stanu faktycznego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Jak wskazał Wnioskodawca Projekt będzie całkowicie niedochodowy, a nabywane na potrzeby jego realizacji towary i usługi nie będą w żadnym zakresie związane z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą "...". Tym samym nie będzie on miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego poprzez obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów usług dokonane w ramach projektu ani do ubiegania się o zwrot podatku VAT w oparciu o art. 87 ustawy o podatku od towarów i usług, należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego (np. odpłatnego udostępnienia parkingu) udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl