IBPP4/443-184/12/PK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-184/12/PK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 stycznia 2012 r. (data wpływu 3 lutego 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 kwietnia 2012 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia dla usług edukacyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lutego 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia dla usług edukacyjnych. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 kwietnia 2012 r. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia kwietnia 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym i polskim czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca zarejestrował się także we właściwym organie podatkowym jako podatnik transakcji wewnątrzunijnych i został mu nadany NIP UE.

Wnioskodawca zamierza poszerzyć zakres prowadzonej działalności gospodarczej i wzbogacić ją o szkolenia SE. SE to skrót od SIMPLIFIED ENGLISH. Szkolenie takie będzie skierowane do osób znających język angielski, najczęściej profesjonalnie zajmujących się tłumaczeniami. Przedmiotem szkolenia będzie nauka reguł tworzenia opisów różnego rodzaju dokumentacji, aby przekaz był jasny, spójny i prosty. Trener SE prowadzący szkolenie będzie wykładał uczestnikom szkolenia standardy SE, zasady tworzenia dokumentacji zgodnie z SE, sposób wdrażania SE w życie firmy, wyjaśni z jakich rozwiązań technicznych i oprogramowania korzystać, aby dochować standardów SE, jak stosować standardy SE, aby tłumaczony tekst został uproszczony, był jasny i spójny; itp. Trener SE przekaże uczestnikom szkolenia w jaki sposób przygotować dokumentację przyniesioną przez uczestników szkolenia, aby odpowiadała ona standardom SE.

Szkolenia będą odbywać się w Polsce, albo poza Polską - w krajach Unii Europejskiej, albo w krajach pozaunijnych. Szkolenia będą odbywały się w 2-dniowych turnusach.

Za szkolenia płacić będą bezpośrednio uczestnicy szkolenia niebędący podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy VAT, albo pracodawcy uczestników niebędących podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy VAT. Pracodawcy opłacający szkolenia SE dla swoich pracowników będą podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy VAT.

Wnioskodawca nie jest jednostką systemu oświaty, uczelnią, jednostką PAN, ani jednostką naukowo-badawczą. Nie posiada też akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, a jego usługi nie są finansowane ze środków publicznych. Ponadto przedmiotowe szkolenia nie będą prowadzone w formie przewidzianej w stosownych przepisach.

W związku z powyższym zadano pytanie:

Czy usługi szkolenia SE są zwolnione z podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy usługi szkolenia SE nie korzystają ze zwolnień podatkowych przewidzianych w art. 43 ustawy VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi szkolenia SE nie można uznać za usługę nauczania języków obcych w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy VAT. Usługi szkolenia SE wykonywane przez Wnioskodawcę nie są wykonywane przez jednostkę wymienioną w art. 43 ust. 1 pkt 26-29 ustawy VAT, jak również nie są finansowane ze środków publicznych. Z tego powodu, usługi szkolenia SE świadczone przez Wnioskodawcę nie będą zwolnione z opodatkowania VAT w myśl art. 43 ustawy VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie tut. organ chciałby zauważyć, że w odrębnym rozstrzygnięciu stwierdzono, że w przedmiotowej sytuacji miejscem świadczenia usług edukacyjnych będzie kraj, w którym odbędą się szkolenia niezależnie od tego czy odbiorcami tych usług będą osoby fizyczne samodzielnie opłacające szkolenie czy też podmioty opłacające tą usługę dla swych pracowników.

Zgodnie z art. 41 ust. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.

Natomiast w myśl art. 43 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Wnioskodawca wskazał we wniosku, że nie jest jednostką systemu oświaty, uczelnią, jednostką PAN, ani jednostką naukowo-badawczą. W przedmiotowej sprawie, świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleń SE nie mogą zatem korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT. Ponadto z wniosku nie wynika, aby Wnioskodawca był podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy o VAT, zatem świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie tego przepisu.

Szkolenia te nie mogą również korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT, gdyż szkolenia SE skierowane są do osób znających język angielski, najczęściej profesjonalnie zajmujących się tłumaczeniami i przedmiotem szkolenia będzie nauka reguł tworzenia opisów technicznych, aby przekaz techniczny był jasny, spójny i prosty.

Jeśli chodzi natomiast o zwolnienie od podatku VAT określone w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, to stwierdzić należy, iż szkolenia SE można uznać za usługi kształcenia zawodowego, skoro skierowane są dla osób profesjonalnie zajmujących się tłumaczeniami i mają na celu naukę reguł tworzenia opisów technicznych. Wnioskodawca wskazał jednak, iż nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty i jego usługi nie są finansowane ze środków publicznych. Ponadto Wnioskodawca nie świadczy tych usług według form i zasad przewidzianych w odrębnych przepisach, na podstawie których szkolenia te będą prowadzone. W związku z tym stwierdzić należy, iż szkolenia SE nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Wobec powyższego stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie usługi szkolenia SE wykonywane przez Wnioskodawcę, dla których miejsce świadczenia znajduje się na terytorium kraju, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług stawką podatku w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, bowiem jak wykazano powyżej, nie zostały spełnione przesłanki umożliwiające objęcie tych usług zwolnieniem od podatku, w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 26-29 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym świadczone przez niego usługi szkolenia SE nie korzystają ze zwolnień podatkowych przewidzianych w art. 43 ustawy o VAT, należało uznać za prawidłowe.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl