IBPP4/443-181/14/LG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-181/14/LG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z 15 kwietnia 2014 r. (data wpływu 25 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości rozliczenia wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości rozliczenia wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

X (dalej: "Spółka", "Wnioskodawca") jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Spółka, w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, nabywa towary w drodze wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów ("WNT") od kontrahentów z innych państw Unii Europejskiej (dalej: "kontrahenci unijni"). Spółka wykorzystuje nabyte towary do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Faktury wystawione przez unijnych kontrahentów, stanowiące podstawę do rozliczenia przez Wnioskodawcę WNT, niejednokrotnie wpływają z opóźnieniem, tj. po upływie terminów na złożenie deklaracji VAT-7 za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu WNT. Ponadto, w chwili złożenia ww. deklaracji, Spółka, z uwagi na brak stosownego dokumentu oraz informacji o dacie jego wystawienia, nie ma możliwości określenia prawidłowej podstawy opodatkowania oraz podatku należnego (i naliczonego) w związku z dokonanym wewnątrzwspólnotowym nabyciem.

Mogą zdarzyć się sytuacje, gdy nabycie towarów w ramach WNT będzie przebiegać według następującego schematu:

Kontrahent unijny wystawi fakturę w tym samym miesiącu, w którym dokona dostawy towarów na rzecz Wnioskodawcy. Faktura ta wpłynie do Spółki przed upływem trzech miesięcy od końca miesiąca, w którym nastąpi dostawa tych towarów na jej rzecz.

Poniżej Spółka przedstawia opisany schemat na przykładzie:

* Data dokonania dostawy - 15 kwietnia 2014 r.,

* Data wystawienia faktury - 15 kwietnia 2014 r.

* Data wpływu faktury do Spółki - 2 czerwca 2014 r.

Spółka zaznacza, że wyżej wskazane daty mają jedynie przykładowy charakter i opisane w przedmiotowym wniosku zdarzenie przyszłe może mieć miejsce również w innych datach.

W przypadku zaistnienia opisanego schematu Spółka planuje dokonywać rozliczeń VAT z tytułu WNT poprzez wykazanie podatku należnego i naliczonego z tytułu WNT w korekcie deklaracji VAT-7 w miesiącu, w którym powstanie obowiązek podatkowy, tj. w miesiącu wystawienia faktury przez kontrahenta unijnego - w powyższym przykładzie byłby to kwiecień 2014 r. Korekta taka zostanie złożona po otrzymaniu przez Spółkę od kontrahenta unijnego faktury - w powyższym przykładzie byłby to czerwiec 2014 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przedstawiony przez Spółkę sposób rozliczenia VAT z tytułu WNT, polegający na wykazaniu podatku należnego i naliczonego z tytułu WNT w korekcie deklaracji VAT-7 za miesiąc, w którym powstanie obowiązek podatkowy, tj. miesiąc wystawienia faktury przez kontrahenta unijnego, złożonej przez Spółkę po otrzymaniu od tego kontrahenta faktury, jest prawidłowy, w świetle obowiązujących od 1 stycznia 2014 r. przepisów ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawiony przez Spółkę sposób rozliczenia VAT z tytułu WNT, polegający na wykazaniu podatku należnego i naliczonego z tytułu WNT w korekcie deklaracji VAT-7 za miesiąc, w którym powstanie obowiązek podatkowy, tj. miesiąc wystawienia faktury przez kontrahenta unijnego, złożonej przez Spółkę po otrzymaniu od tego kontrahenta faktury, jest prawidłowy w świetle obowiązujących od 1 stycznia 2014 r. przepisów ustawy o VAT.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy

Na wstępie Spółka pragnie przytoczyć regulacje odnoszące się do prawa do odliczenia VAT w zakresie WNT oraz momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu tych czynności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w zakresie, w jakim nabyte towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. c ustawy o VAT, w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego z tytułu WNT.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 i 10b ustawy o VAT, prawo do odliczenia tej kwoty powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy, pod warunkiem, że nabywca:

* otrzyma fakturę dokumentującą dostawę towarów w terminie trzech miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy, oraz

* uwzględni kwotę podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w deklaracji podatkowej, w której jest obowiązany rozliczyć ten podatek.

Zgodnie z art. 20 ust. 5 ustawy o VAT, w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej, nie później jednak niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonana została dostawa.

Jak stanowi art. 86 ust. 10g ustawy o VAT, w przypadku nieotrzymania faktury dokumentującej dostawę towarów w terminie trzech miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy, nabywca jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym upłynął ten termin.

Na podstawie art. 86 ust. 10h ustawy o VAT, otrzymanie przez podatnika faktury dokumentującej dostawę towarów w terminie późniejszym, upoważnia go do odpowiedniego powiększenia podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę.

Mając na uwadze powyższe przepisy, Spółka stoi na stanowisku, iż może rozliczyć VAT z tytułu WNT w momencie, gdy otrzyma ona od kontrahenta unijnego fakturę stanowiącą podstawę tego rozliczenia, poprzez korektę deklaracji za okres, w którym powstanie obowiązek podatkowy.

Zgodnie bowiem z ogólną zasadą wynikającą z art. 20 ust. 5 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje w dacie wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej. Jedynie w sytuacji gdy podmiot ten wystawi fakturę w terminie późniejszym, niż 15 dzień miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokona dostawy, obowiązek podatkowy u nabywcy powstanie 15 dnia miesiąca następującego.

Należy zwrócić uwagę, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, kontrahent unijny wystawi fakturę przed ww. dniem, zatem obowiązek podatkowy powstanie w miesiącu wystawienia faktury. Jednakże w chwili składania deklaracji za ten okres Wnioskodawca nie będzie miał wiedzy co do szczegółów transakcji, m.in. takich jak data wystawienia faktury, determinująca również właściwy kurs do przeliczenia wartości wyrażonej w walucie obcej. To z kolei uniemożliwi mu prawidłowe wykazanie podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego i naliczonego z tytułu WNT.

Spółka pragnie podkreślić, że nieotrzymanie faktury spowodowane będzie przyczynami niezależnymi od niej (np. z powodu obowiązujących w państwie kontrahenta przepisów umożliwiających wystawienie faktury w terminie istotnie odbiegającym od daty dokonania dostawy, zwłoki kontrahenta unijnego z wysyłką faktury bądź zaginięciem faktury w drodze do Spółki). Oznacza to, że Spółka będzie mogła wykazać podatek należny i naliczony z tytułu WNT w późniejszym terminie, poprzez korektę deklaracji za okres, w którym zgodnie z przepisami ustawy o VAT powstanie obowiązek podatkowy.

Wnioskodawca zwraca uwagę, iż na gruncie przepisów ustawy o VAT, powstanie prawa do odliczenia w przypadku WNT w okresie, w którym powstał obowiązek podatkowy z tego tytułu, zależy od spełnienia dwóch przesłanek:

1. podatnik otrzyma fakturę dokumentującą dostawę towarów w terminie trzech miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy. Jeżeli nie dojdzie do otrzymania faktury w tym terminie, podatnik ma obowiązek zmniejszyć VAT naliczony za okres, w którym upłynął trzeci miesiąc, licząc od końca miesiąca, w którym powstał obowiązek podatkowy, a następnie, gdy otrzyma później fakturę - ma prawo zwiększyć VAT naliczony o tę kwotę w okresie, w którym ją otrzymał.

oraz

2. uwzględni kwotę podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w deklaracji podatkowej, w której jest on obowiązany rozliczyć ten podatek.

Przesłanka 1)

Spółka podkreśla, że przedmiotowa przesłanka będzie spełniona w opisanym zdarzeniu przyszłym, ponieważ Spółka otrzyma od kontrahenta unijnego fakturę w ciągu trzech miesięcy od końca miesiąca, w którym powstanie obowiązek podatkowy.

Przesłanka 2)

Zdaniem Spółki, przedmiotowa przesłanka również będzie spełniona w opisanym zdarzeniu przyszłym, ponieważ Spółka wykaże VAT należny z tytułu WNT w deklaracji za okres, w którym powstanie obowiązek podatkowy (poprzez korektę deklaracji VAT za ten okres).

Spółka wskazuje ponadto, iż przepisy nie uzależniają możliwości skorzystania z prawa do odliczenia w przypadku WNT od natychmiastowego wykazania podatku należnego i naliczonego (tekst jedn.: w deklaracji pierwotnej za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy). Jak bowiem wskazano powyżej, może się zdarzyć, iż z przyczyn niezależnych od Spółki otrzyma ona fakturę z opóźnieniem, tj. po terminie do złożenia deklaracji za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu WNT. W takim przypadku będzie ona uprawniona do wykazania podatku należnego i naliczonego z tytułu WNT w późniejszym terminie, poprzez korektę deklaracji za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Ze względu na powyższe, Spółka stoi na stanowisku, iż przedstawiony przez Spółkę sposób rozliczenia VAT z tytułu WNT, polegający na wykazaniu podatku należnego i naliczonego z tytułu WNT w korekcie deklaracji VAT-7 za miesiąc, w którym powstanie obowiązek podatkowy, tj. miesiąc wystawienia faktury przez kontrahenta unijnego, złożonej przez Spółkę po otrzymaniu od kontrahenta unijnego faktury, jest prawidłowy w świetle obowiązujących od 1 stycznia 2014 r. przepisów ustawy o VAT.

W rezultacie Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości zaprezentowanego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl