IBPP4/443-181/13/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-181/13/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2013 r. (data wpływu 18 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie dokumentowania dostawy wyrobów węglowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 kwietnia 2013 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie dokumentowania dostawy wyrobów węglowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Spółka) prowadzi działalność jako pośredniczący podmiot węglowy w rozumieniu ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.) w zakresie m.in. sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej i eksportu węgla kamiennego oznaczonego kodem CN 2701.

W ramach prowadzonej działalności Spółka zawarła wieloletnią umowę na dostawę węgla z Kontrahentem, który zużywa nabywany węgiel na cele opałowe zwolnione z opodatkowania akcyzą na podstawie art. 31a ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym. Wskazana transakcja realizowana jest celem zapewnienia ciągłości i bezpieczeństwa dostaw surowca produkcyjnego do Kontrahenta prowadzącego działalność polegającą przede wszystkim na produkcji energii elektrycznej oraz łącznej produkcji energii elektrycznej i ciepła. Celem realizacji wskazanej działalności produkcyjnej niezbędny jest surowiec, z którego energia oraz ciepło mogą zostać wyprodukowane. Brak surowca do produkcji uniemożliwiłby Kontrahentowi prowadzenie działalności gospodarczej, a wszelkie przerwy w dostawach mogłyby prowadzić do zagrożenia prawidłowości procesu technologicznego. Zawarcie przedmiotowej umowy długoterminowej daje pewność Kontrahentowi, że przez określony umową okres (wieloletni) ma on zabezpieczony dostęp do podstawowego i niezbędnego w jego działalności surowca energetycznego. Dostawy są bowiem zapewnione co najmniej w każdy dzień roboczy, w każdym miesiącu roku kalendarzowego, który objęty został zakresem zawartej między stronami umowy wieloletniej.

W umowie wieloletniej na dostawy węgla wskazano ilości węgla kamiennego, jakie Wnioskodawca zobowiązany jest dostarczać w poszczególnych latach trwania umowy. Równocześnie corocznie Spółka oraz jej Kontrahent zawierają tzw. załącznik roczny stanowiący aneks do umowy wieloletniej, w którym wskazują wielkość dostaw węgla w danym roku kalendarzowym, ze wskazaniem ilości węgla jakie będą dostarczane przez Spółkę na rzecz Kontrahenta w poszczególnych miesiącach roku kalendarzowego.

Przed rozpoczęciem każdego miesiąca kalendarzowego Kontrahent Wnioskodawcy składa zamówienie na określoną ilość węgla wskazując również dni, w których dostawy węgla mają być realizowane. Węgiel transportowany jest przez przewoźników działających na zlecenie Kontrahenta do jego zakładu produkcyjnego. Dostawy realizowane są przez Spółkę z określonej kopalni Wnioskodawcy co do zasady w dni robocze, tj. z pominięciem sobót i niedziel oraz dni świątecznych. Niemniej jednak mogą się również zdarzać sytuacje (np. w związku ze zwiększonym zapotrzebowaniem w okresach zimowych), w których dostawy realizowane będą w innych, niż dni robocze, dniach tygodnia.

Wyroby węglowe nabywane przez Kontrahenta transportowane są bezpośrednio z kopalni należącej do Wnioskodawcy do zakładu wytwórczego (elektrociepłowni) Kontrahenta. Transport wyrobów węglowych odbywa się przy wykorzystaniu samochodów ciężarowych, jak i transportu kolejowego.

W przypadku transportu samochodowego pojazdy ciężarowe przewożące wyroby węglowe kursują pomiędzy zakładami Spółki i Kontrahenta. Dostawy realizowane są na zasadach loco zakład Spółki (kopalnia lub magazyn).

W przypadku transportu kolejowego dostawy wyrobów węglowych zasadniczo mogą być realizowane na warunkach franco stacja nadania.

Mając na uwadze powyższe Spółka pragnie podkreślić, że wskazany schemat realizacji dostaw pozwala na zapewnienie ciągłości i bezpieczeństwa dostaw surowca produkcyjnego do Kontrahenta prowadzącego działalność polegającą przede wszystkim na produkcji energii elektrycznej oraz łącznego wytwarzania energii elektrycznej i ciepła. Zawarcie umowy wieloletniej daje Kontrahentowi gwarancję pewności ciągłej dostępności paliwa, bez którego niemożliwym byłoby prowadzenie procesu technologicznego w jego elektrociepłowni.

Równocześnie Wnioskodawca pragnie przykładowo wskazać, że w celu realizacji przeciętnego miesięcznego zamówienia Kontrahenta, w przypadku transportu realizowanego przy użyciu samochodów ciężarowych, dziennie może odbywać się nawet około 40 - 60 kursów takich pojazdów, co pozwala na zrealizowanie dostawy około 1 000 - 1 500 ton wyrobów węglowych, w zależności od zapotrzebowania wynikającego z uzgodnionych miesięcznych wielkości zamówienia wyrobów węglowych, które, przykładowo, w okresie od stycznia do października 2012 r. wahały się w przedziale od około 7,5 tys. ton do ok. 27,5 tys. ton węgla.

Spółka wystawia faktury VAT dokumentujące sprzedaż wyrobów węglowych jaka została dokonana w danym dniu, tj. obejmującą ilość wyrobów węglowych wydanych do przemieszczenia w dniu, w którym realizowane były dostawy.

W chwili obecnej faktury wystawiane są w Centrum Usług Wspólnych Spółki w okresie nie dłuższym niż 7 dni od dnia dokonania dostawy wyrobów węglowych, a następnie przekazywane są Kontrahentowi.

Spółka rozważa wprowadzenie uproszczeń w stosowaniu dokumentu dostawy, o jakich mowa w § 2 ust. 6e pkt 2 oraz w § 2 ust. 6f rozporządzenia poprzez wystawianie dokumentu dostawy w 3 egzemplarzach, obejmującego łącznie dostawy zrealizowane w danym dniu. Dokument dostawy wystawiany będzie razem z fakturą VAT w Centrum Usług Wspólnych Spółki w terminie określonym odrębnymi przepisami regulującymi wystawianie faktur VAT (w świetle obecnych regulacji, w terminie nie dłuższym niż 7 dni od dnia, w którym realizowana będzie dostawa). Wskazywana w przedmiotowym dokumencie ilość wyrobów węglowych odpowiadać będzie ilości węgla wydanego do przemieszczenia zawartej także w fakturze VAT dokumentującej jego sprzedaż na rzecz Kontrahenta.

Spółka planuje wypełniać dokument dostawy w sposób następujący:

Pole nr 1: Nazwa Spółki.

Pole nr 2: Adres siedziby Spółki.

Pole nr 3: Nazwa Spółki.

Pole nr 4: Adres siedziby Spółki.

Pole nr 5: Miejsce wydania - odpowiednio adres zakładu Spółki/kolejowej stacji nadania, z którego/której wydawane są do przemieszczenia wyroby węglowe.

Pole nr 6: Data wydania wyrobów węglowych do przemieszczenia.

Pole nr 7: Data i podpis osoby uprawnionej do wystawiania dokumentu w imieniu Spółki.

Pole nr 8: Data i podpis osoby reprezentującej Spółkę, która wydaje wyroby do przemieszczenia.

Pole nr 9: Nazwa Kontrahenta.

Pole nr 10: Adres siedziby Kontrahenta.

Pole nr 11: Miejsce odbioru - odpowiednio adres zakładu Spółki/kolejowej stacji nadania, z którego/której wydawane są do przemieszczenia wyroby węglowe (zbieżne z adresem z pola nr 5).

Rubryka nr 12: Data odbioru wyrobów węglowych (zbieżna z datą z pola nr 6).

Pole nr 14: Wypełnia Kontrahent lub osoba przez niego upoważniona po otrzymaniu dokumentu dostawy przekazywanego wraz z fakturą VAT.

Jeden z trzech wystawionych egzemplarzy dokumentu dostawy Spółka będzie zachowywać dla siebie. Dwa pozostałe egzemplarze dokumentu dostawy dołączane będą natomiast do faktury VAT dokumentującej dokonaną w danym dniu sprzedaż wyrobów węglowych na rzecz Kontrahenta wystawianej przez służby księgowe Spółki w Centrum Usług Wspólnych Wnioskodawcy. Następnie wskazane egzemplarze dokumentu dostawy wraz z przedmiotową fakturą VAT przekazywane będą Kontrahentowi (przekazanie obejmować może także przesyłanie wskazanych dokumentów drogą pocztową), który po potwierdzeniu podpisem w polu 14 jednego z przekazanych egzemplarzy będzie go zwracał do Spółki, zatrzymując dla siebie drugi z przekazanych mu egzemplarzy dokumentu dostawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w ramach realizacji umowy zawartej między Wnioskodawcą a Kontrahentem spełnione są przesłanki do zastosowania uproszczenia w dokumentowaniu transakcji dokumentem dostawy wyrobów węglowych, o którym mowa w § 2 ust. 6e pkt 2 rozporządzenia.

2.

Czy prawidłowy jest planowany sposób dokumentowania dokumentem dostawy sprzedaży wyrobów węglowych opisany w stanie faktycznym, w przypadku zastosowania przez Wnioskodawcę uproszczeń, o których mowa w § 2 ust. 6e pkt 2 oraz w § 2 ust. 6f rozporządzenia.

Ad. 1.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy o podatku akcyzowym wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy określane są jako wyroby węglowe. Do wyrobów węglowych zaliczany jest m.in. węgiel kamienny o kodzie CN 2701, jeżeli przeznaczony jest do celów opałowych.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju.

W art. 31a ust. 1 i 2 ustawy o podatku akcyzowym przewidziano zwolnienia z opodatkowania akcyzą, w tym m.in. zwolnienie z opodatkowania sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 tej ustawy.

Zgodnie ze wskazanym przepisem art. 31a ust. 2 ustawy zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane m.in. w procesie produkcji energii elektrycznej, do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej, przez zakłady energochłonne do celów opałowych oraz przez podmioty gospodarcze, w których wprowadzone zostały w życie systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Warunkiem zastosowania wskazanego w art. 31a ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym zwolnienia jest m.in. dołączenie do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy. Zasady wystawiania dokumentów dostawy regulują przepisy rozporządzenia.

Zgodnie z dyspozycją § 2 ust. 6e pkt 2 rozporządzenia w przypadku przemieszczania przez pośredniczący podmiot węglowy sprzedanych przez niego wyrobów węglowych do podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, w sytuacji gdy wyroby węglowe przemieszczane są na podstawie zawartych umów długoterminowych w sposób ciągły bezpośrednio od pośredniczącego podmiotu węglowego dokonującego sprzedaży tych wyrobów do podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, dokument dostawy może być wystawiony i przekazany temu podmiotowi co najmniej raz w miesiącu, a w przypadku gdy faktura jest wystawiana co najmniej raz w miesiącu, jednocześnie z fakturą pod warunkiem, że dokument dostawy obejmuje wyroby wymienione w tej fakturze.

Mając na uwadze powyższe regulacje należy wskazać, że w stanie faktycznym objętym niniejszym wnioskiem dochodzi do sprzedaży, a następnie przemieszczenia wyrobów węglowych w sposób ciągły pomiędzy Spółką będącą pośredniczącym podmiotem węglowym a Kontrahentem korzystającym ze zwolnienia od akcyzy przewidzianego w art. 31a ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym. Przedmiotowe przemieszczenie odbywa się bezpośrednio z kopalni należących do Wnioskodawcy do zakładu produkcyjnego (elektrociepłowni) Kontrahenta. Wskazane przemieszczenie następuje w wyniku wykonania łączącej strony wieloletniej umowy dostaw węgla.

Podsumowując, Spółka ma prawo do zastosowania zasad dokumentowania przemieszczenia wyrobów węglowych dokumentem dostawy wskazanych w § 2 ust. 6e pkt 2 rozporządzenia.

Ad. 2

W ocenie Wnioskodawcy w przypadku sprzedaży węgla Kontrahentowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w art. 3la ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym w ramach opisywanej transakcji, wskazany w opisie zdarzenia przyszłego sposób dokumentowania tej transakcji dokumentem dostawy jest prawidłowy.

Zdaniem Wnioskodawcy przepisy podatkowe nie wypowiadają się precyzyjnie w kwestii dokumentowania dokumentem dostawy omawianego typu transakcji wyrobami węglowymi, ani w zakresie sposobu wypełniania tego dokumentu, jednak mając na uwadze kształt regulacji zawartej w § 2 ust. 6e pkt 2 oraz w § 2 ust. 6f rozporządzenia, Spółka jest zdania, że przedstawiona przez nią metodologia wypełniania oraz potwierdzania dokumentu dostawy jest zgodna z obowiązującymi przepisami, a równocześnie umożliwia zastosowanie omawianego ułatwienia w praktyce.

Istotą wskazanej regulacji jest bowiem ułatwienie obrotu dokumentami pomiędzy przedsiębiorcami pozostającymi ze sobą w stałych relacjach handlowych realizującymi dostawy o charakterze ciągłym, które polega na umożliwieniu łącznego przekazywania faktury VAT oraz dokumentów dostawy, przy jednoczesnym ograniczeniu ilości tych dokumentów. W konsekwencji powyższego przedmiotowe rozwiązanie, stanowiące regulację szczególną w stosunku do podstawowego sposobu dokumentowania przemieszczania wyrobów węglowych w zwolnieniu od akcyzy przewidzianego w § 2 ust. 6a rozporządzenia, daje możliwość uproszczenia oraz ułatwienia dokumentowania określonego rodzaju transakcji wyrobami węglowymi cechujących się przemieszczaniem znacznego wolumenu tych wyrobów w sposób ciągły pomiędzy określonymi podmiotami. Przedstawiony przez Spółkę schemat stosowania dokumentu dostawy zdaje się w pełni realizować założenia omawianego uproszczenia z § 2 ust. 6e pkt 2 rozporządzenia.

Reasumując, biorąc pod uwagę wskazany schemat transakcji oraz stosowne regulacje prawa podatkowego, w opinii Wnioskodawcy, w przypadku przemieszczania sprzedanych przez Spółkę wyrobów węglowych Kontrahentowi będącemu podmiotem korzystającym ze zwolnienia z art. 31a ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, z zastosowaniem uproszczeń, o których mowa w § 2 ust. 6e pkt 2 oraz w § 2 ust. 6f rozporządzenia, prawidłową jest przedstawiona przez Spółkę metodologia stosowania dokumentu dostawy polegająca na jego wystawianiu w 3 egzemplarzach obejmującego łącznie dostawy na rzecz Kontrahenta zrealizowane w danym dniu. Wystawienie dokumentu dostawy następować będzie w Centrum Usług Wspólnych Spółki jednocześnie wraz z fakturą VAT w terminie określonym odrębnymi przepisami regulującymi wystawianie faktur VAT (w świetle obecnych regulacji, w terminie nie dłuższym niż 7 dni od dnia, w którym realizowana będzie dostawa), uzupełnionego w poniżej przedstawiony sposób:

Pole nr 1: Nazwa Spółki.

Pole nr 2: Adres siedziby Spółki.

Pole nr 3: Nazwa Spółki.

Pole nr 4: Adres siedziby Spółki.

Pole nr 5: Miejsce wydania - odpowiednio adres zakładu Spółki/kolejowej stacji nadania, z którego/której wydawane są do przemieszczenia wyroby węglowe.

Pole nr 6: Data wydania wyrobów węglowych do przemieszczenia.

Pole nr 7: Data i podpis osoby uprawnionej do wystawiania dokumentu w imieniu Spółki.

Pole nr 8: Data i podpis osoby reprezentującej Spółkę, która wydaje wyroby do przemieszczenia.

Pole nr 9: Nazwa Kontrahenta.

Pole nr 10: Adres siedziby Kontrahenta.

Pole nr 11: Miejsce odbioru - odpowiednio adres zakładu Spółki/kolejowej stacji nadania, z którego/której wydawane są do przemieszczenia wyroby węglowe (zbieżne z adresem z pola nr 5).

Rubryka nr 12: Data odbioru wyrobów węglowych (zbieżna z datą z pola nr 6).

Pole nr 14: Wypełnia Kontrahent lub osoba przez niego upoważniona po otrzymaniu dokumentu dostawy przekazywanego wraz z fakturą VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy równocześnie za prawidłowe należy uznać postępowanie Spółki polegające na pozostawianiu w Spółce jednego z egzemplarzy wystawionego dokumentu dostawy wypełnionego w sposób powyższy i dołączaniu dwóch pozostałych egzemplarzy dokumentu dostawy do faktury VAT dokumentującej dokonaną w danym dniu sprzedaż wyrobów węglowych na rzecz Kontrahenta wystawianej przez służby księgowe Spółki w Centrum Usług Wspólnych Wnioskodawcy i łącznym ich przekazywaniu Kontrahentowi (obejmującym między innymi przesyłanie wskazanych dokumentów drogą pocztową), który po potwierdzeniu podpisem w polu 14 jednego z przekazanych egzemplarzy zwracałby go do Spółki, zatrzymując dla siebie drugi z przekazanych mu egzemplarzy dokumentu dostawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwana dalej ustawą określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą" wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu tymi wyrobami, a także oznaczanie ich znakami akcyzy.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 pkt 1ustawy w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju.

Natomiast w myśl art. 9a ust. 2 ustawy, za sprzedaż wyrobów węglowych uznaje się ich:

1.

sprzedaż, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;

2.

zamianę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;

3.

wydanie w zamian za wierzytelności;

4.

wydanie w miejsce świadczenia pieniężnego;

5.

darowiznę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;

6.

wydanie w zamian za dokonanie określonej czynności;

7.

przekazanie lub wykorzystanie na potrzeby reprezentacji albo reklamy;

8.

przekazanie przez podatnika na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników;

9.

użycie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 31a ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2.

W świetle powyższego, zwolniona od akcyzy jest sprzedaż wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy określonym podmiotom korzystającym ze zwolnienia.

Na podstawie art. 31a ust. 2 ustawy zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane:

1.

procesie produkcji energii elektrycznej;

2.

w procesie produkcji wyrobów energetycznych;

3.

przez gospodarstwa domowe, organy administracji publicznej, jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, podmioty systemu oświaty o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), żłobki i kluby dziecięce, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. Nr 45, poz. 235, Nr 131, poz. 764 i Nr 171, poz. 1016), podmioty lecznicze, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654, Nr 149, poz. 887, Nr 174, poz. 1039 i Nr 185, poz. 1092), jednostki organizacyjne pomocy społecznej, o których mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.), organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.);

4.

do przewozu towarów i pasażerów koleją;

5.

do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;

6.

w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb, oraz w leśnictwie;

7.

w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej; procesy mineralogiczne oznaczają procesy sklasyfikowane w nomenklaturze NACE pod kodem DI 26 "produkcja produktów z pozostałych surowców niemetalicznych" w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3037/90 z dnia 9 października 1990 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej (Dz. Urz. UE L 293 z 24.10.1990, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 02, t. 04, str. 177, z późn. zm.);

8.

przez zakłady energochłonne do celów opałowych;

9.

przez podmioty gospodarcze, w których wprowadzone zostały w życie systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 38 ustawy Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 30 sierpnia 2010 r. (Dz. U. z 2013 r. poz. 196) w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy.

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 5 lit. a rozporządzenia, dokument dostawy jest wystawiany przez pośredniczący podmiot węglowy - w przypadku przemieszczania sprzedanych przez niego wyrobów węglowych do pośredniczącego podmiotu węglowego lub podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy.

Zgodnie z § 2 ust. 6a ww. rozporządzenia, w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5 lit. a, dokument dostawy jest wystawiany w czterech egzemplarzach, z których:

1.

pierwszy jest przeznaczony dla pośredniczącego podmiotu węglowego albo dla podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy, do których są przemieszczane wyroby węglowe;

2.

drugi jest dołączany do przemieszczanych wyrobów węglowych i po potwierdzeniu ich odbioru przez pośredniczący podmiot węglowy albo podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy, jest niezwłocznie zwracany pośredniczącemu podmiotowi węglowemu, który wystawił dokument dostawy,

3.

trzeci jest przeznaczony dla pośredniczącego podmiotu węglowego, który wydaje wyroby węglowe;

4.

czwarty jest przeznaczony dla pośredniczącego podmiotu węglowego, który wystawił dokument dostawy.

Stosownie do § 2 ust. 6e pkt 2 ww. rozporządzenia w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5 lit. a, gdy wyroby węglowe przemieszczane są na podstawie zawartych umów długoterminowych w sposób ciągły bezpośrednio od pośredniczącego podmiotu węglowego dokonującego sprzedaży tych wyrobów do podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy,

* dokument dostawy może być wystawiony i przekazany temu podmiotowi co najmniej raz w miesiącu, a w przypadku gdy faktura jest wystawiana co najmniej raz w miesiącu, jednocześnie z fakturą pod warunkiem, że dokument dostawy obejmuje wyroby wymienione w tej fakturze."

Natomiast zgodnie z § 2 ust. 6f pkt 2 ww. rozporządzenia jeżeli, w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5 lit. a, przemieszczenie wyrobów węglowych jest dokonywane bezpośrednio od pośredniczącego podmiotu węglowego, który dokonuje sprzedaży wyrobów węglowych, do nabywającego te wyroby podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy dokument dostawy może być wystawiony w trzech egzemplarzach. Przepisy ust. 6a pkt 1, 2 i 4 stosuje się, co oznacza, iż:

1.

pierwszy jest przeznaczony dla podmiotu pośredniczącego lub podmiotu zużywającego, któremu dostarczono wyroby zwolnione;

2.

drugi jest dołączany do przemieszczanych wyrobów zwolnionych i po potwierdzeniu ich odbioru przez podmiot pośredniczący lub podmiot zużywający jest niezwłocznie zwracany podmiotowi, który wystawił dokument dostawy;

3.

trzeci jest przeznaczony dla pośredniczącego podmiotu węglowego, który wystawił dokument dostawy.

Z przepisów § 2 ust. 6e pkt 2 ww. rozporządzenia zatem wynika, że uproszczenie dotyczy sytuacji, w której łącznie są spełnione następujące warunki:

A. w transakcji uczestniczą: pośredniczący podmiot węglowy dokonujący sprzedaży wyrobów węglowych oraz podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy akcyzowej, nabywający te wyroby,

B. wyroby węglowe przemieszczane są na podstawie zawartych umów długoterminowych,

C. wyroby węglowe przemieszczane są w sposób ciągły,

D. wyroby węglowe przemieszczane są bezpośrednio od pośredniczącego podmiotu węglowego dokonującego sprzedaży tych wyrobów do podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy akcyzowej.

E. dokument dostawy jest wystawiony i przekazywany podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia co najmniej raz w miesiącu, a w przypadku gdy faktura jest wystawiona co najmniej raz w miesiącu jednocześnie z fakturą pod warunkiem, że dokument dostawy obejmuje wyroby wymienione w tej fakturze.

W opisanym zdarzeniu przyszłym mamy do czynienia z transakcją pomiędzy pośredniczącym podmiotem węglowym (Wnioskodawcą) dokonującym sprzedaży wyrobów węglowych oraz podmiotem korzystającym ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy akcyzowej, nabywającym te wyroby. Węgiel jest przemieszczany na podstawie umów długoterminowych - za takie umowy bowiem należy uznać umowy wieloletnie. Ponadto węgiel jest przemieszczany w sposób ciągły - dostawy są bowiem zapewnione co najmniej w każdy dzień roboczy (w przypadku transportu samochodowego nawet kilkanaście razy dziennie) a także węgiel jest przemieszczany bezpośrednio od pośredniczącego podmiotu węglowego dokonującego sprzedaży tych wyrobów do podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy akcyzowej. Spółka wystawia faktury dokumentujące sprzedaż wyrobów węglowych jaka została dokonana w danym dniu oraz wystawia dokument dostawy obejmujący łącznie dostawy rozliczone w danym dniu, który to dokument obejmuje wyroby węglowe wymienione w fakturze VAT dokumentującej sprzedaż na rzecz kontrahenta. Zatem są spełnione wszystkie warunki aby Spółka dokumentowała w zdarzeniu przyszłym sprzedaż w sposób, o którym mowa w § 2 ust. 6e pkt 2 ww. rozporządzenia.

Jednocześnie Wnioskodawca będzie również spełniał warunki dla zastosowania w przedmiotowej sprawie uproszczenia o którym mowa w § 2 ust. 6f ww. rozporządzenia, gdyż przemieszczenie wyrobów węglowych będzie dokonywane bezpośrednio od pośredniczącego podmiotu węglowego, który dokonuje sprzedaży do podmiotu nabywającego korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy.

Mając powyższe na uwadze w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca jest uprawniony do dokumentowania transakcji sprzedaży wyrobów węglowych z zastosowaniem uproszczenia, o których mowa zarówno w przepisie § 2 ust. 6e pkt 2 jak i przepisie § 2 ust. 6f pkt 2.

W tym miejscu należy wskazać, że celem uproszczenia o którym mowa w § ust. 6e pkt 2 było w sytuacji dostaw ciągłych realizowanych na podstawie umów długoterminowych zmniejszanie ilości wystawianych dokumentów dostawy. W tej sytuacji nie do każdego przemieszczenia jest dołączany dokument dostawy. Jest on bowiem wystawiony i przekazywany nabywcy co najmniej raz w miesiącu, a w przypadku gdy faktura dokumentuje daną sprzedaż o charakterze ciągłym winien on być wystawiony jednocześnie z fakturą obejmującą wyroby wymienione w fakturze. Tym samym przedstawiony przez Wnioskodawcę sposób wystawienia dokumentu dostawy i jego potwierdzania w sytuacji objętej wnioskiem nie stoi w sprzeczności z przepisami dotyczącymi zastosowania zwolnienia z akcyzy. Wprowadzenie bowiem powyższych rozwiązań miało na celu, w przypadku dostaw o charakterze ciągłym (przemieszczenie na podstawie zawartych umów długoterminowych) zmniejszenie obciążeń dokumentacyjnych spoczywających na stronach tych transakcji.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl