IBPP4/443-1805/10/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1805/10/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 listopada 2010 r. (data wpływu 29 listopada 2010 r.), uzupełnionym pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 21 stycznia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w ramach realizowanego projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 listopada 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w ramach realizowanego projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 21 stycznia 2011 r., a które jest odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 4 stycznia 2011 r. znak: IBPP4/443-1805/10/EJ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wniosek dotyczy indywidualnej sprawy Wnioskodawcy, który prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna. Wnioskodawca obecnie realizuje projekt pn. "..." w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

W ramach przedmiotowego projektu Wnioskodawca dokonuje zakupów związanych z realizacją wyłącznie n/w działań, w szczególności:

* czynsz za lokal (gdzie jest prowadzona wyłącznie działalność projektowa),

* usługa księgowa (dotyczy wyłącznie księgowania dokumentów projektowych),

* usługi prawnicze (dotyczą wyłącznie kwestii projektu),

* materiały biurowe (są wykorzystywane wyłącznie do celów ww. projektu).

Wnioskodawca nie odlicza podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach zakupu związanych z realizacją ww. projektu ponieważ zakupy te nie są i nigdy nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i świadczy również usługi opodatkowane podatkiem VAT. Od zakupów związanych ze sprzedażą opodatkowaną podatek VAT naliczony wykazany na fakturach VAT Wnioskodawca odlicza na zasadach ogólnych.

Zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wnioskodawca został zobowiązany przez Wojewódzki Urząd Pracy, który jest "Instytucją pośredniczącą" w realizacji projektu do dostarczenia zaświadczenia z Urzędu Skarbowego, że w odniesieniu do realizowanego projektu nie ma możliwości odliczania podatku VAT od realizowanych zakupów.

W piśmie, które wpłynęło do tut. organu w dniu 21 stycznia 2011 r. wskazano, że wniosek dotyczy Wnioskodawcy, który prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna. Pełna nazwa Wnioskodawcy brzmi: X. Projekt jest realizowany w okresie od 1 sierpnia 2010 r. do 31 grudnia 2011 r. Efektem projektu jest wzrost wiedzy i kwalifikacji pracowników firm, które biorą udział w szkoleniu. Z efektów projektu korzystają firmy kierujące swoich pracowników na szkolenia realizowane w ramach przedmiotowego projektu. Szkolenia i usługi doradcze są nieodpłatne. Efekty realizowanego projektu nie będą generowały jakiegokolwiek obrotu. W nowym stanie prawnym po 1 stycznia 2011 r. nabyte w ramach projektu towary i usługi nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT. Realizowany projekt nie ma żadnego związku z zakresem prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do realizowanego projektu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, ponieważ zakupy nie są i nigdy nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących do dnia 31 grudnia 2010 r., gdyż we wniosku z dnia 18 listopada 2010 r. Wnioskodawca wskazał, że wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów, zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezpośredni. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pn. "...". Z efektów projektu korzystają firmy kierujące swoich pracowników na szkolenia realizowane w ramach przedmiotowego projektu. Szkolenia i usługi doradcze są nieodpłatne. Efekty realizowanego projektu nie będą generowały jakiegokolwiek obrotu. Nabyte w ramach projektu towary i usługi nie mają i nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT.

Zatem w oparciu o tak przedstawiony opis zaistniałego stanu faktycznego stwierdzić należy, iż nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu pozostają bez związku z czynnościami generującymi dla Wnioskodawcy podatek należny tj. opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT, wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki, bowiem nie została w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika więc, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl