IBPP4/443-1797/10/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1797/10/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 listopada 2010 r. (data wpływu 29 listopada 2010 r.), uzupełnionym pismami z dnia 13 grudnia 2010 r. (data wpływu 21 grudnia 2010 r.) oraz z dnia 17 stycznia 2011 r. (data wpływu 21 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w części lub w całości w odniesieniu do realizowanego projektu pn. "..." jest:

* prawidłowe w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu w zakresie w jakim przedmiotem projektu jest infrastruktura, która po jego zakończeniu pozostanie środkiem trwałym Wnioskodawcy;

* nieprawidłowe w części dotyczącej stworzenia punktów dostępu do internetu, które po zakończeniu realizacji projektu staną się własnością podmiotów będących stronami umowy (partnerów projektu).

UZASADNIENIE

W dniu 29 listopada 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w części lub w całości w odniesieniu do realizowanego projektu pn. "...". Wniosek został pismami z dnia 13 grudnia 2010 r. (data wpływu 21 grudnia 2010 r.) oraz z dnia 17 stycznia 2011 r. (data wpływu 21 stycznia 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Projekt pn. "..." (okres realizacji 6 sierpnia 2007 - 30 czerwca 2011, z tym, że projekt został złożony dopiero w 2010 r. i w tym roku został wybrany do dofinansowania).

Projekt realizowany jest w partnerstwie z gminami Powiatu G.: G., K., P., S., P., R., T., W.

Celem bezpośrednim projektu jest stworzenie warunków do rozwoju społeczeństwa informacyjnego poprzez zapewnienie mieszkańcom Powiatu G. oraz turystom powszechnego i bezpiecznego dostępu do szerokopasmowego internetu w ramach zamontowanych publicznych punktów dostępu do internetu (infokiosków, telecentrów oraz hot-spotów).

W związku z realizacją projektu zrealizowano, lub będą realizowane, następujące wydatki:

* opracowanie wstępnego studium wykonalności,

* opracowanie dokumentacji technicznej oraz studium wykonalności,

* zakup sprzętu wraz z oprogramowaniem do zarządzania projektem,

* zakup stanowisk komputerowych z oprogramowaniem,

* zakup infokiosków wewnętrznych z oprogramowaniem,

* zakup mobilnego zewnętrznego infokiosku (z oprogramowaniem),

* zakup zewnętrznych infokiosków z oprogramowaniem,

* zakup urządzeń typu hotspot,

* druk mapy promocyjnej z lokalizacją PIAP-ów,

* ogłoszenia w mediach,

* tablice i tabliczki promocyjne.

Efekty projektu:

W wyniku realizacji projektu powstanie 58 zainstalowanych Publicznych Punktów Dostępu do internetu gwarantujących mieszkańcom i turystom bezpłatny i szerokopasmowy dostęp do internetu, w tym:

* 33 stanowiska komputerowe z dostępem do Internetu (w tym 4 PIAPy przystosowane do pracy osób niepełnosprawnych),

* 3 infokioski przystosowane do warunków zewnętrznych,

* 9 wiszących, przystosowanych do warunków zewnętrznych infokiosków, dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych ruchowo,

* 4 wewnętrzne infokioski,

* 1 wiszący, wewnętrzny infbkiosk,

* 1 mobilny, zewnętrzny infokiosk przystosowany do warunków zewnętrznych,

* 7 punktów typu hotspot.

Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie zostaną nikomu przekazane będą własnością partnerów projektu, w tym własnością Powiatu G. pozostaną: 7 stanowisk komputerowych, 3 infokioski wewnętrzne, 1 infokiosk mobilny oraz 1 hotspot.

Zrealizowany projekt nie będzie służyły w jakimkolwiek zakresie czynnościom opodatkowanym.

Powiat jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, składa deklaracje VAT-7.

Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie są i nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi VAT.

W piśmie z dnia 17 stycznia 2011 r. Wnioskodawca ostatecznie uzupełnił wniosek o następujące informacje:

Lider będzie realizował projekt kompleksowo.

Jako nabywca towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu w fakturach zakupu będzie występował wyłącznie Powiat.

Efekty projektu po zakończeniu jego realizacji będą przekazane partnerom na podstawie umów.

Po zakończeniu rzeczowej realizacji projektu Lider projektu przeniesie nieodpłatnie prawa własności powstałych produktów na Gminy na podstawie umowy. W czasie realizacji projektu produkty będą własnością Powiatu na podstawie umowy o partnerstwie.

Powiat otrzyma od Gmin będących partnerami projektu środki finansowe w postaci pomocy finansowej. Produkty projektu nie zostaną przekazane proporcjonalnie do zaangażowania finansowego partnera.

Środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego będą przekazane w formie dotacji w jednej ogólnej kwocie na rzecz Lidera projektu. Umowa zostanie zawarta z Liderem projektu.

Pomiędzy Liderem, a Partnerami projektu została sporządzona umowa. Zgodnie z nią: Partnerzy wyznaczają i upoważniają Lidera projektu do dokonywania wszelkich czynności związanych z przygotowaniem i realizacją projektu, w szczególności do:

1.

reprezentowania wszystkich Stron umowy,

2.

koordynowania działań w zakresie przygotowania, złożenia i realizacji projektu,

3.

występowania w imieniu Stron umowy w kontaktach z podmiotami nieobjętymi niniejszą umową,

4.

podpisania i złożenia wniosku o dofinansowanie projektu,

5.

zawarcia umowy o dofinansowanie projektu,

6.

prowadzenia postępowań wynikających z ustawy - Prawo Zamówień Publicznych.

Lider projektu zobowiązuje się do:

1.

reprezentowania Stron umowy,

2.

koordynowania oraz nadzorowania prac związanych z przygotowaniem i realizacją projektu; w tym skompletowania i złożenia wniosku o dofinansowanie projektu i podpisania umowy,

3.

zapewnienia obsługi administracyjnej i księgowej projektu,

4.

organizacji posiedzeń Zespołu Roboczego,

5.

wyłonienia wykonawców poszczególnych etapów prac przy udziale przedstawicieli Partnerów,

6.

odbioru prac przy współudziale przedstawicieli Partnerów,

7.

zabezpieczenia prawidłowej realizacji Umowy,

8.

sporządzania wniosków o płatność oraz przekazywania ich do IZ RPO zgodnie z procedurami określonymi przez IZ RPO,

9.

udzielania Partnerom informacji o przebiegu projektu oraz udostępniania sprawozdań i wniosków o płatność oraz innych dokumentów powstałych w trakcie wdrażania projektu,

10.

prowadzenia monitoringu realizacji projektu,

11.

przeprowadzenia działań informacyjnych i promocyjnych projektu,

12.

zapewnienia trwałości projektu przez okres 5 lat od dnia zakończenia finansowego realizacji projektu, poprzez zapewnienie obsługi administratora powstałej infrastruktury.

Partnerzy zobowiązują się do:

1.

współpracy przy przygotowaniu i realizacji kolejnych etapów prac projektowych,

2.

wyznaczenia przedstawiciela Partnera do udziału w pracach Zespołu Roboczego,

3.

przedłożenia załączników niezbędnych do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu,

4.

umożliwienia realizacji projektu zgodnie z założonym we wniosku o dofinansowanie harmonogramem, w szczególności zapewnienia dostępu do swojej siedziby i miejsc realizacji projektu (budynki, tereny) bezpośrednio Liderowi projektu lub wykonawcom w zakresie koniecznym do prawidłowego sporządzenia dokumentacji technicznej, przetargowej i innej niezbędnej dla realizacji projektu, wykonania prac pomiarowych, instalacyjnych i montażowych, z uwzględnieniem zapisów § 12 ust. 3,

5.

przekazywania na wezwanie Lidera projektu wszystkich wymaganych warunkami realizacji projektu oraz monitoringu danych, informacji, dokumentów, w tym dotyczących terenów, budynków i infrastruktury objętych realizacją projektu, z uwzględnieniem zapisów § 12 ust. 3,

6.

utrzymania na własny koszt powstałej infrastruktury indywidualnej w stanie niepoddanym zasadniczym modyfikacjom, przez okres 5 lat od dnia zakończenia finansowego realizacji projektu oraz pomiaru założonych wskaźników i do przekazywania danych Liderowi projektu,

7.

udziału w działaniach informacyjnych i promocyjnych projektu poprzez umieszczenie informacji o projekcie na swoich stronach internetowych,

8.

poddania się kontroli w przypadku zaistnienia takiej konieczności i niezwłocznego usunięcia ewentualnych uchybień,

9.

zabezpieczenia w budżetach, w latach realizacji projektu, wkładu własnego przypadającego na Partnera, zgodnie z załącznikiem nr 1,

10.

wystawienia i złożenia na rzecz Lidera projektu weksla na kwotę równą wartości dofinansowania przypadającej na Partnera wraz z deklaracją wekslową w terminie 30 dni od dnia akceptacji przez Zarząd Województwa wniosku o dofinansowanie projektu,

11.

udziału finansowego w kosztach zarządzania infrastrukturą wspólną powstałą w ramach projektu, zgodnie z załącznikiem nr 4, zawierającym wykaz infrastruktury i lokalizacji, w wysokości 1/9 kosztów przez okres 5 lat od dnia zakończenia finansowego realizacji projektu, w celu zabezpieczenia trwałości projektu, na zasadach określonych odrębną umową,

12.

prowadzenia stałego monitoringu działania infrastruktury indywidualnej i zgłaszania Liderowi projektu ewentualnych usterek.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca w odniesieniu do projektu "..." ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie z dnia 13 grudnia 2010 r.), w odniesieniu do ww. projektu nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w części lub w całości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się:

* za prawidłowe w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu w zakresie w jakim przedmiotem projektu jest infrastruktura, która po jego zakończeniu pozostanie środkiem trwałym Wnioskodawcy;

* za nieprawidłowe w części dotyczącej stworzenia punktów dostępu do internetu, które po zakończeniu realizacji projektu staną się własnością podmiotów będących stronami umowy (partnerów projektu).

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r. przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. Nadmienić należy, że powyższe uregulowanie zostało utrzymane w tym samym brzmieniu w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r., w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., jak i w obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania powiatu należą zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. W szczególności zadania własne obejmują sprawy działalności w zakresie telekomunikacji (art. 4 ust. 1 pkt 23 cytowanej ustawy o samorządzie powiatowym).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pn. "...".

Celem bezpośrednim projektu jest stworzenie warunków do rozwoju społeczeństwa informacyjnego poprzez zapewnienie mieszkańcom Powiatu G. oraz turystom powszechnego i bezpiecznego dostępu do szerokopasmowego internetu w ramach zamontowanych publicznych punktów dostępu do internetu (infokiosków, telecentrów oraz hot-spotów).

Projekt realizowany jest w partnerstwie z gminami Powiatu G.: G., K., P., S., P., R., T., W. Wnioskodawca będzie realizował projekt kompleksowo.

Pomiędzy Wnioskodawcą (liderem projektu) a partnerami została sporządzona umowa. Zgodnie z nią Partnerzy wyznaczają i upoważniają Lidera projektu do dokonywania wszelkich czynności związanych z przygotowaniem i realizacją projektu.

Jako nabywca towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu w fakturach zakupu będzie występował wyłącznie Powiat.

Wnioskodawca otrzyma od Gmin będących partnerami projektu środki finansowe w postaci pomocy finansowej.

Efekty projektu po zakończeniu jego realizacji będą przekazane partnerom na podstawie umów. Produkty projektu nie zostaną przekazane proporcjonalnie do zaangażowania finansowego partnera.

Zrealizowany projekt nie będzie służyły w jakimkolwiek zakresie czynnościom opodatkowanym.

Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie są i nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi VAT.

W oparciu o tak przedstawiony opis zdarzenia przyszłego w celu udzielenia interpretacji indywidualnej niezbędne staje się rozważenie dwóch sytuacji prawnopodatkowych, które wystąpiły w obrębie jednego projektu i jednego przepisu prawa podatkowego tj. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Odrębnego rozpatrzenia wymaga bowiem możliwość odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu w części zadania dotyczącego mienia pozostającego własnością Powiatu, odrębnego zaś w części przekazanej partnerom (Gminom).

W kwestii związanej z ewentualnym prawem do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu w części zadania polegającego na zamontowaniu publicznych punktów dostępu do internetu, która po zakończeniu realizacji projektu pozostała środkiem trwałym Wnioskodawcy należy wziąć pod uwagę fakt, iż jak wskazał sam Wnioskodawca zrealizowany projekt nie będzie służyły w jakimkolwiek zakresie czynnościom opodatkowanym. Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie są i nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi VAT.

Wnioskodawcy nie ma zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "...", jednakże tylko w części w jakiej przedmiotem zrealizowanego projektu jest infrastruktura, która po jego zakończeniu pozostała środkiem trwałym Wnioskodawcy.

Natomiast odnośnie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakup towarów i usług niezbędnych do wytworzenia mienia, które następnie zostanie przekazane partnerom należy rozważyć, czy faktycznie mamy w przedmiotowej sprawie do czynienia z sytuacją, w której dokonane zakupy nie są związane z jakimikolwiek czynnościami opodatkowanymi u Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Jednocześnie z treści art. 7 ust. 3 ustawy o VAT wynika, iż nie uznaje się za dostawę towarów (tekst jedn. nie podlegają opodatkowaniu) przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Zatem opodatkowaniu podatkiem VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących drukowane materiały reklamowe i informacyjne bądź spełniających warunki do uznania je za prezenty o małej wartości lub próbki. Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie towarów pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

Natomiast stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Ze świadczeniem usługi mamy do czynienia również w sytuacji gdy podatnik dokonuje czynności działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej. Wówczas przyjmuje się, że dla celów podatku od towarów i usług podatnik (zleceniobiorca) sam nabył usługę od faktycznego wykonawcy, a następnie wyświadczył tę usługę zleceniodawcy. Powyższe wynika wprost z przepisu art. 28 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1), (wcześniej art. 6 ust. 4 Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG) (Dz. U. WE L Nr 145, s. 1), zgodnie z którym w przypadku, gdy podatnik działając we własnym imieniu, lecz na rachunek innej osoby, uczestniczy w świadczeniu usług, uznaje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył te usługi.

Należy również nadmienić, iż od dnia 1 grudnia 2008 r. w przepisach ustawy o VAT znalazła się szczególna regulacja odnosząca się do podstawy opodatkowania dla przypadków, gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług.

Zgodnie bowiem z art. 30 ust. 3 ustawy o VAT w przypadku, gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku.

Jak już wskazano powyżej z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca na mocy zawartej umowy z Gminami G., K., P., S., P., R., T., W., stał się Liderem wspólnego projektu polegającego na stworzeniu publicznych punktów dostępu do internetu. Partnerzy tego projektu mocą zawartego porozumienia zobowiązali się między innymi do przekazania na rzecz Wnioskodawcy środków finansowych, tzw. wkładu własnego. Zgodnie z zawartym porozumieniem po zakończeniu inwestycji powstałe w jej efekcie środki trwałe zostały przekazane każdemu z partnerów.

W związku z powyższym biorąc pod uwagę cytowane przepisy uznać należy, iż Wnioskodawca, w części dotyczącej inwestycji realizowanej na rzecz poszczególnych partnerów projektu w oparciu o zawarte porozumienie, działał w imieniu własnym, lecz na rzecz innego podmiotu.

W tym miejscu należy zaznaczyć, iż nawiązany w ten sposób stosunek prawny między Powiatem a partnerami projektu będzie stosunkiem cywilnoprawnym, powstaje bowiem na podstawie umowy, a nie na skutek np. przekazania przez Wnioskodawcę (Powiat) swoich kompetencji innemu podmiotowi. W omawianej sprawie mimo faktu, iż Wnioskodawca (strona wiodąca projektu - Lider) na mocy zawartego porozumienia wykonywał cały projekt kompleksowo, to niewątpliwie mamy do czynienia ze wspólnym realizowaniem przedsięwzięcia.

Należy zauważyć, iż zawarte przez Wnioskodawcę (Powiat) porozumienie nie może ingerować w sferę stosunków prawnopodatkowych i odmiennie kształtować zakresu praw i obowiązków kilku odrębnych podmiotów, a wynikających z powszechnie obowiązujących przepisów prawa podatkowego - w tym konkretnym przypadku ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z faktem, iż Partnerzy projektu zobowiązani byli do świadczenia pieniężnego na rzecz Wnioskodawcy, mamy do czynienia z dostawą towarów oraz z odpłatnym świadczeniem usług przez Wnioskodawcę na rzecz Partnerów projektu.

A zatem z uwagi na fakt, iż część projektu została wykonana na rzecz Partnerów (publiczne punkty dostępu do internetu), którzy uczestniczyli w ich finansowaniu, nie można mówić o nieodpłatnym świadczeniu usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Zatem koszty zakupu towarów i usług, gdzie odbiorcą jest inny podmiot (w niniejszej sprawie Partnerzy projektu) niż podmiot obciążony (Powiat - Lider projektu) przez dokonującego dostawy towaru (świadczącego usługę), Wnioskodawca zobowiązany był przenieść na faktycznego odbiorcę (Partnerów projektu). Przyjęta praktyka i orzecznictwo dopuszczają sytuacje, w których koszty niektórych towarów i usług, gdzie odbiorcą jest inny podmiot niż podmiot obciążony przez dokonującego dostawy towaru lub przez świadczącego usługę, mogą być w ramach zawartych umów przenoszone na faktycznego odbiorcę. Wnioskodawca sam wskazał, iż efekty projektu po zakończeniu jego realizacji będą przekazane partnerom na podstawie umów.

W następstwie powyższego należy stwierdzić, iż towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę w związku z realizacją przedmiotowego projektu, którego część została wykonana na rzecz Partnerów (rezultaty zlokalizowane na ich terenie), po zakończeniu realizacji stał się własnością podmiotów będących stronami porozumienia (Partnerów projektu) są związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem w tym przypadku znajdzie zastosowanie przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższym na mocy art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu pn. "..." w części w jakiej majątek powstały w wyniku realizacji projektu stanie się własnością stron umowy (Partnerów projektu). Jednocześnie jest zobowiązany - jako sprzedający towary i świadczący usługi - do odprowadzenia podatku należnego od tych transakcji.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, dotyczące możliwości odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) naliczonego, zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług nabytych w celu realizacji projektu w całości lub w części, uznać należy za:

* prawidłowe w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu w zakresie w jakim przedmiotem projektu jest infrastruktura, która po jego zakończeniu pozostanie środkiem trwałym Wnioskodawcy,

* nieprawidłowe w części dotyczącej utworzenia punktów dostępu do internetu, które po zakończeniu realizacji projektu staną się własnością podmiotów będących stronami umowy (partnerów projektu).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl