IBPP4/443-1787/10/AŚ - Brak możliwości odzyskania przez powiat podatku VAT naliczonego w związku z zadaniem termomodernizacji budynku domu pomocy społecznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1787/10/AŚ Brak możliwości odzyskania przez powiat podatku VAT naliczonego w związku z zadaniem termomodernizacji budynku domu pomocy społecznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 listopada 2010 r. (data wpływu 29 listopada 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 grudnia 2010 r. (data wpływu 21 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w części lub w całości w odniesieniu do projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 listopada 2010 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 13 grudnia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w części lub w całości w odniesieniu do projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Projekt "..." (okres realizacji 7 maja 2007 r. - 15 listopada 2010 r., z tym, że projekt został złożony dopiero w 2010 r. i w tym roku został wybrany do dofinansowania).

1.

Bezpośrednim celem projektu jest zmniejszenie ilości zanieczyszczeń odprowadzanych do atmosfery oraz poprawa efektywności energetycznej. Cel projektu zostanie osiągnięty poprzez kompleksową termomodernizację budynku Domu Pomocy Społecznej.

2.

W związku z realizacją projektu zrealizowano, lub będą realizowane, następujące wydatki:

* Wykonanie audytu energetycznego

* Opracowanie studium wykonalności

* Modernizacja kotłowni

* Instalacja solarna

* Ocieplenie ściany piwnic przy gruncie

* Wymiana okien i drzwi zewnętrznych

* Ocieplenie stropodachu nad klatką schodową

* Ocieplenie stropu nad ostatnią kondygnacją

* Ocieplenie ściany klatki schodowej przylegającej do strychu

* Instalacja c.o.

* Wentylacja

* Nadzór inwestorski prace termomodernizacyjne

* Tablica informacyjna/pamiątkowa, reklama prasowa.

3.

Efekty, czyli produkty i rezultaty projektu:

W ramach projektu założono osiągnięcie następujących wskaźników z zakresu produktu:

* Liczba obiektów objętych termomodemizacją -1 sztuka,

* Łączna kubatura budynków poddanych termomodernizacji - 4941,49 m 3

W ramach projektu założono osiągnięcie następujących wskaźników rezultatu:

* Zmniejszenie emisji do atmosfery S0 2 z 1,2052 Mg/a do 0,1286 Mg/a

* Zmniejszenie emisji do atmosfery NOx z 0,1255 Mg/a do 0,1128 Mg/a

* Zmniejszenie emisji do atmosfery C0 2 z 232,2540 Mg/a do 37,2352 Mg/a

* Zmniejszenie emisji do atmosfery pyłów z 0,0418 Mg/a do 0,0406 Mg/a

* Zmniejszenie zapotrzebowania na energię cieplną budynku z 906,697 MWh/a do 260,144 MWh/a

4.

Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie zostaną nikomu przekazane będą własnością jednostki organizacyjnej Powiatu - Domu Pomocy Społecznej.

5.

Zrealizowany projekt nie będzie służył w jakimkolwiek zakresie czynnościom opodatkowanym.

W piśmie z dnia 13 grudnia 2010 r. uzupełniono wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej o następujące informacje:

Powiat jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, składa deklarację VAT-7.

Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie są i nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca w odniesieniu do projektu "..." ma możliwość odliczenia podatku VAT w części lub w całości.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie z dnia 13 grudnia 2010 r.), w odniesieniu do ww. projektu nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w części lub w całości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. pomocy społecznej oraz ochrony środowiska i przyrody (art. 4 ust. 1 pkt 3 i 13 cyt. ustawy o samorządzie powiatowym).

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca w okresie od 7 maja 2007 r. do 15 listopada 2010 r. realizował projekt pn. "...".

Zrealizowany projekt nie będzie służył w jakimkolwiek zakresie czynnościom opodatkowanym.

Powiat jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, składa deklarację VAT-7.

Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie są i nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi VAT.

Zatem w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl