IBPP4/443-178/11/LSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-178/11/LSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 stycznia 2011 r. (data wpływu 1 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* dokumentowania notą księgową obciążeniową premii pieniężnej, tj. kwoty równej określonemu w umowie procentowi od wartości netto zrealizowanego obrotu - jest nieprawidłowe,

* braku obowiązku opodatkowania otrzymanych premii pieniężnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lutego 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przez Wnioskodawcę otrzymanych premii pieniężnych oraz ich dokumentowania.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie której zajmuje się sprzedażą hurtową m.in. słodyczy i kawy.

Wnioskodawcę łączą umowy współpracy handlowej z kontrahentami, będącymi dostawcami m.in. słodyczy oraz kawy dla Wnioskodawcy. Na mocy tych umów Wnioskodawca jest uprawniony do otrzymywania od kontrahentów premii pieniężnych w przypadku zrealizowania określonych umową planów zakupowych w danym kwartale lub półroczu, tj. dokonania zakupów za kwotę przewyższającą określony w umowie limit. W przypadku przekroczenia tego limitu Wnioskodawcy przysługuje premia pieniężna, tj. należność w kwocie stanowiącej określony w umowie odsetek od wartości netto dokonanych zakupów. Jednocześnie zostało podkreślone, że na gruncie ww. umów Wnioskodawca nie wykonuje i nie jest obowiązany do wykonywania jakichkolwiek dodatkowych świadczeń na rzecz kontrahentów, tj. w szczególności wykonywania usług marketingowych, dokonywania zakupów wyłącznie u danego kontrahenta itp., a prawo do premii powstaje po przekroczeniu przez Wnioskodawcę określonego w umowach progu zakupowego. Wnioskodawca wywiązał się z przyjętych w umowach planów zakupowych, przez co nabył prawo do premii pieniężnych. Jednocześnie łączące strony umowy stanowią, że przysługujące Wnioskodawcy premie pieniężne będą rozliczane w drodze noty księgowej obciążeniowej wystawianej przez uprawnionego do premii (Wnioskodawcę) na rzecz kontrahentów.

Wnioskodawca zamierza rozliczyć przysługujące mu premie pieniężne poprzez wystawianie na rzecz swoich kontrahentów not obciążeniowych w wysokości stanowiącej określony umową odsetek wartości zakupów netto dokonanych przez Wnioskodawcę w okresie rozliczeniowym. Od kwoty wskazanej w nocie nie będzie naliczony podatek VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym stanie faktycznym prawidłowe jest wystawienie przez Wnioskodawcę noty księgowej obciążeniowej na kwotę równą określonemu w umowie procentowi od wartości netto zrealizowanego obrotu i nienaliczenie od tej kwoty podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy rozliczenie premii pieniężnej w drodze noty księgowej jest zasadne. Do powyższego wniosku prowadzi brak możliwości rozliczenia ww. premii poprzez wystawianie przez kontrahenta faktury korygującej. Jak stanowi § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, podatnik jest obowiązany do dokonania korekty faktury w przypadku gdy po wystawieniu faktury doszło do zmniejszenia podstawy opodatkowania m.in. w drodze udzielenia rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Rabat jest zawsze związany z określoną transakcją i powoduje obniżenie ceny sprzedaży. Premia pieniężna natomiast nie stanowi udzielenia rabatu, gdyż nie jest zmniejszeniem kwoty należnej z tytułu wykonania czynności opodatkowanej. Premia nie jest bowiem związana z konkretnymi transakcjami, lecz stanowi swego rodzaju nagrodę dla kupującego (usługobiorcy). Udzielenie premii nie polega na zmniejszeniu kwoty należnej z tytułu dostarczonych towarów, lecz stanowi odrębne świadczenie (pieniężne). Nie zmniejsza ono zatem podstawy opodatkowania. Nie ma zatem podstaw do wystawienia korekty faktury przez podatnika.

Jednocześnie Wnioskodawca nie może wystawić faktury VAT na rzecz kontrahenta na kwotę równą wysokości premii, gdyż w ocenie Wnioskodawcy zachowanie polegające wyłącznie na zrealizowaniu określonego pułapu zakupowego nie może być traktowane jako świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a w konsekwencji należna premia za przekroczenie określonego wolumenu zakupów nie powinna być traktowana jako wynagrodzenie za świadczone usługi. Pogląd taki został wyrażony w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 6 lutego 2007 r. (I FSK 94/06), w którym Sąd orzekł, że za niedopuszczalne należy uznać opodatkowanie podatkiem od towarów i usług transakcji sprzedaży, raz - dostawy towarów jako sprzedaży, drugi raz - zakupu towarów jako usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W powołanym wyroku Sąd stwierdził także, że za usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 nie można uznać obrotów w wysokości określonej w umowie, osiągniętych przez nabywcę towarów; premia wypłacona przez sprzedawcę w razie osiągnięcia określonego progu obrotów nie jest dla nabywcy wynagrodzeniem za świadczone usługi.

W związku z tym, że premia pieniężna nie jest odpłatnością za świadczone usługi, to jej wypłacenie jest obojętne z punktu widzenia podatku od towarów i usług, podlega natomiast w Wnioskodawcy (któremu ta premia jest przekazywana) zaliczeniu do przychodów w podatku dochodowym - jak podano w uzasadnieniu wyroku z dnia 6 lutego 2007 r. Naczelnego Sądu Administracyjnego (I FSK 94/06).

Wobec powyższego, wystawienie przez Wnioskodawcę noty księgowej, jako dokumentu informującego kontrahenta o tym, że warunki do wypłaty mu premii pieniężnej zostały spełnione oraz na tej podstawie rozliczenie ww. premii jest w pełni uzasadnione.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* nieprawidłowe - w zakresie dokumentowania notą księgową obciążeniową premii pieniężnej, tj. kwoty równej określonemu w umowie procentowi od wartości netto zrealizowanego obrotu,

* prawidłowe - w zakresie braku obowiązku opodatkowania otrzymanych premii pieniężnych.

Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Podstawą opodatkowania - według art. 29 ust. 1 ustawy o VAT - jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są nabywcom tzw. premie pieniężne. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie te zostały wypłacone, tzn. czy podatnik otrzymuje je w związku z zachowaniem, stanowiącym usługę w rozumieniu wskazanych wyżej przepisów.

W praktyce występują sytuacje, w których premia pieniężna jest wypłacana np. z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć o określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie. W takim przypadku, działania kontrahentów nie wypełniają definicji świadczenia usług i wypłacenie w takiej sytuacji premii pieniężnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Osiąganie bowiem określonego pułapu obrotów z danym dostawcą nie może być uznane za usługę w świetle art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Premia jest wyliczana w oparciu o osiągane obroty, lecz samo osiąganie obrotów nie stanowi usługi.

Wskazać należy, iż w sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami) i nie wiąże się z wykonywaniem na rzecz sprzedawcy dodatkowych czynności (zobowiązanie do prowadzenia akcji o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym etc.), to nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat (zniżka od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażona procentowo lub kwotowo), o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży hurtowej m.in. słodyczy i kawy. Wnioskodawca w związku z zawartymi z dostawcami umowami jest uprawniony do otrzymywania premii pieniężnych w przypadku dokonania zakupów w danym kwartale lub półroczu za kwotę przewyższającą określony limit. Premia ta stanowi określony odsetek od wartości netto zakupów. Wynika z tego, że przyznawana premia pieniężna odnosi się do wielu transakcji dokonanych w okresie rozliczeniowym. Ponadto wskazano, że Wnioskodawca nie wykonuje i nie jest obowiązany do wykonywania jakichkolwiek dodatkowych świadczeń na rzecz kontrahentów, tj. w szczególności wykonywania usług marketingowych, dokonywania zakupów wyłącznie u danego kontrahenta itp., a prawo do premii powstaje po przekroczeniu określonego w umowach progu zakupowego. Ponieważ Wnioskodawca wywiązał się z przyjętych w umowach planów zakupowych, nabył prawo do premii pieniężnych.

Odnosząc się do powyższego, można stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której czynnikami warunkującymi wypłatę premii pieniężnych przez dostawców dla Wnioskodawcy jest przekroczenie odpowiedniego progu obrotu w konkretnie określonym przedziale czasowym. Otrzymanie przez Wnioskodawcę tych premii pieniężnych nie jest uzależnione od spełnienia innych dodatkowych świadczeń (poza osiągnięciem odpowiedniego pułapu zakupów towarów).

Na podstawie powyższych przepisów oraz przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż dokonywanie zakupów towarów przez Wnioskodawcę w odpowiedniej wielkości w określonym czasie, nie może stanowić usługi w rozumieniu cyt. art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Poza transakcjami kupna-sprzedaży, pomiędzy kupującym (Wnioskodawcą) a sprzedającymi nie dochodzi do rzeczywistego i odrębnego od tych transakcji świadczenia Wnioskodawcy na rzecz kontrahentów (dostawców). Wnioskodawca nie podejmuje żadnych dodatkowych świadczeń w celu osiągnięcia korzyści kontrahentów. Pomiędzy Wnioskodawcą a jego kontrahentami (dostawcami) prowadzona jest jedynie wymiana handlowa.

Nie ma zatem podstaw, aby uznać, że - w tak przedstawionych okolicznościach - premie wypłacone za uzyskanie pewnego pułapu obrotów stanowią wynagrodzenie za realizowane usługi. Brak jest bowiem takich działań nabywcy (tj. Wnioskodawcy), które byłyby czynnościami dodatkowymi, do jakich byłby zobligowany postanowieniami wynikającymi z zawartej umowy. Samo przekroczenie określonej wartości zakupów towarów handlowych oraz terminowe regulowanie zobowiązań nie jest usługą w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i wypłacona w takim przypadku premia pieniężna jest czynnością niepodlegającą u Wnioskodawcy opodatkowaniu podatkiem VAT. Należy więc stwierdzić, iż otrzymanie przez Wnioskodawcę premii nie będzie u niego rodziło obowiązku podatkowego na gruncie podatku od towarów i usług.

W świetle powyższego wyrażone we wniosku stanowisko, w myśl którego otrzymanie premii pieniężnych za dokonanie pewnego pułapu zakupów w określonym terminie nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego po stronie Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza otrzymywane premie dokumentować notami księgowymi. Jednakże, zdaniem tut. organu, jeśli dostawcy towarów są czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług, a przekazywane premie są w istocie rabatem, to tak udzielone rabaty należy dokumentować poprzez wystawienie korekty faktury.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

Regulacje dotyczące szczegółowych zasad wystawiania faktur oraz danych, jakie powinny zawierać faktury zostały określone, na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy o VAT, w treści rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), zwanego dalej rozporządzeniem.

Zgodnie z § 13 ust. 1 ww. rozporządzenia, w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

W myśl § 13 ust. 3 powyżej cytowanego rozporządzenia w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane określone § 5 ust. 1 pkt 1 i 2;

3.

okres, do którego odnosi się udzielany rabat;

4.

kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Zatem premie pieniężne otrzymywane przez Wnioskodawcę, stanowiące rabat obniżający wartość nabyć dokonanych w określonym przedziale czasowym i zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy zmniejszający podstawę opodatkowania - na podstawie wyżej cytowanego § 13 ust. 1 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r., obligują dostawcę udzielającego premię do wystawienia faktury korygującej. W związku z tym, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym nota księgowa nie jest właściwym dowodem dla udokumentowania premii pieniężnych otrzymanych przez Wnioskodawcę.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego otrzymanie premii pieniężnych przyznanych za wykonania określonych umową planów zakupowych powinno być dokumentowane notą księgową obciążeniową należało uznać za nieprawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego.

Ponadto wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są na pisemny wniosek zainteresowanego w jego indywidualnej sprawie. W związku z powyższym przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl