IBPP4/443-1747/11/AŚ - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu polegającego na budowie hali sportowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1747/11/AŚ Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu polegającego na budowie hali sportowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 grudnia 2011 r. (data wpływu do tut. organu 12 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina, będąca jednostką samorządu terytorialnego, złożyła wniosek o dofinansowanie realizacji projektu pod nazwą "..." ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 (Priorytet IX. Zdrowie i rekreacja, działanie 9.3 Lokalna infrastruktura sportowa). Ww. wniosek został wybrany do dofinansowania, rzeczowa realizacja projektu rozpoczęła się w 2008 r. i trwa nadal.

Inwestycja obejmuje budowę hali sportowej wraz z zapleczem socjalnym. Jest to obiekt parterowy nie podpiwniczony murowany z więźbą dachową o konstrukcji stalowej, szkieletowo-łukowej. Poszycie łuku zaprojektowano jako wielowarstwowy stropodach pełny kryty gontem bitumicznym. Ściany zewnętrzne murowane systemem tradycyjnym warstwowe z cegły ceramicznej ocieplone styropianem. Strop nad zapleczem żelbetowy, gęstożebrowy, prefabrykaty typu Teriwa I. Ogrzewanie gazowe wspomagane technologią wykorzystującą energię geotermalną - pozwalającą w efekcie na zmniejszenie zanieczyszczeń CO2.

Dane ogólne obiektu:

Powierzchnia zabudowy- 3574 m2

Powierzchnia użytkowa - 3477 m2

Kubatura - 39,660 m3

Wymiary sali - długość 48 m; szerokość 36,5 m; wysokość 11,7 m; pow. hall 1773 m2 z widownią na 280 miejsc

Obiekt zaprojektowano w sposób zapewniający osobom niepełnosprawnym, a w szczególności poruszającym się na wózkach inwalidzkich, warunki do korzystania z całego obiektu. Przy wejściu głównym do hali sportowej zaprojektowano podjazd - pochylnię, w budynku - WC dla osób niepełnosprawnych, w całym budynku - jeden poziom posadzek, bez elementów progowych. Realizacja projektu jest niezwykle ważna, gdyż na terenie gminy nie funkcjonuje żaden obiekt, o parametrach porównywalnych do przedmiotowego. Jedynie promocja aktywnego trybu życia i dostosowanie bazy sportowej do potrzeb mieszkańców może pozwolić na skuteczną promocję aktywnego trybu życia. Gminna Hala Sportowa to obiekt ogólnodostępny, wykorzystywany na cele publiczne, przeznaczony dla mieszkańców gminy i regionu w ramach zajęć i imprez sportowo-rekreacyjnych organizowanych w obiekcie. Udział w tych imprezach będzie bezpłatny dla wszystkich zainteresowanych. Na obiekcie i w pomieszczeniach wewnątrz nie zostaną umieszczone żadne reklamy.

Towary i usługi zakupione w celu realizacji nie są i nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa deklarację VAT-7. Dokumenty księgowe związane z realizowaną operacją wystawiane są na Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do projektu pod nazwą. "...".

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do projektu pod nazwą "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie realizacji projektu pod nazwą "..." ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 (Priorytet IX. Zdrowie i rekreacja, działanie 9.3 Lokalna infrastruktura sportowa).

Gminna Hala Sportowa to obiekt ogólnodostępny, wykorzystywany na cele publiczne, przeznaczony dla mieszkańców gminy i regionu w ramach zajęć i imprez sportowo-rekreacyjnych organizowanych w obiekcie. Udział w tych imprezach będzie bezpłatny dla wszystkich zainteresowanych. Na obiekcie i w pomieszczeniach wewnątrz nie zostaną umieszczone żadne reklamy.

Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że towary i usługi zakupione w celu realizacji nie są i nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług wystawianych dla Wnioskodawcy związanych z realizacją ww. projektu.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, że faktycznie hala sportowa nie będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, w związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl