IBPP4/443-1745/11/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1745/11/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 grudnia 2011 r. (data wpływu 12 grudnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 5 marca 2012 r. (data wpływu 7 marca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

nieprawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy usług polegających na organizacji:

* kursów językowych dla dzieci i młodzieży,

* kursów językowych dla seniorów - osób dorosłych, które zaprzestały pracy zawodowej,

* warsztatów komputerowych dla seniorów (osób dorosłych, które zaprzestały pracy zawodowej) oraz osób czynnych zawodowo (jako udział w zajęciach hobbystycznych);

prawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy, usług polegających na organizacji warsztatów twórczych - plastycznych, muzycznych, fotograficznych dla dzieci i młodzieży.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT w zakresie zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy usług polegających na organizacji warsztatów komputerowych, kursów językowych, warsztatów twórczych plastycznych, muzycznych i fotograficznych. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 marca 2012 r. (data wpływu 7 marca 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie nr IBPP4/443-1745/11/MN z dnia 29 lutego 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (ostatecznie doprecyzowany w piśmie z dnia 5 marca 2011 r.):

W związku ze świadczeniem przez Miejską Bibliotekę Publiczną w J. usług edukacyjnych, kulturalnych, popularyzatorskich służących wychowaniu przez sztukę obejmującą m.in. konwersacje w językach obcych wynikły wątpliwości dotyczą możliwości zwolnienia powyższych działań od zapłaty podatku od towarów i usług.

Miejska Biblioteka Publiczna - wpisana do Księgi Rejestrowej Instytucji Kultury w J. prowadzonej przez Miasto J. zajmuje się zgodnie ze statutem m.in. zaspokajaniem potrzeb edukacyjnych, informacyjnych i kulturalnych, uczestniczy w upowszechnianiu wiedzy i kultury oraz stwarza warunki do wzbogacania wiedzy i kształtowania zainteresowań. W ramach tych zadań Wnioskodawca organizuje warsztaty otwarte, płatne (obecnie: Komputerowy Surviwal, kursy języków obcych, w niedalekiej przyszłości zamierza organizować warsztaty twórcze np. plastyczne, muzyczne, fotograficzne). Koszt miesięczny warsztatów językowych wynosi 30 zł, niezależnie od ilości kursów (czytelnicy mogą w tej kwocie korzystać z konwersacji w kilku językach). Komputerowy Surviwal - miesięczny koszt warsztatów wynosi 30 zł. Zajęcia te - zgodnie ze statutem Biblioteki, art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (Dz. U. Nr 85, poz. 539 z późn. zm.), mają na celu edukację kulturalną i wychowanie przez sztukę, tworzyć warunki dla rozwoju zainteresowań wiedzą i sztuką, co jest też zgodne z art. 32 ust. 1-2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 13, poz. 123 z późn. zm.)

W świetle powyższych aktów prawnych wydaje się, że wskazane rodzaje działalności edukacyjno-kulturalnej (warsztaty, kursy językowe) skierowane przede wszystkim do dzieci i młodzieży oraz seniorów mogą być zwolnione z podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a, jako usługi kulturalne świadczone przez m.in. instytucje kultury, do których zalicza się biblioteki publiczne. Zaznaczyć trzeba, że inicjatywy warsztatowe, cyklicznie powtarzające się (np. 2 razy w tygodniu) nie kończą się zaświadczeniem potwierdzającym uzyskanie jakichkolwiek kwalifikacji zawodowych. Ponieważ służą nauce, szeroko pojętej twórczości artystycznej, wiedzy (np. o innych krajach), a zatem upowszechnianiu kultury i działalności popularyzatorskiej - do czego Biblioteka jest powołana - tego rodzaju warsztaty traktuje się jak usługi kulturalne o charakterze edukacyjnym.

Do prowadzenia wszystkich wymienionych wyżej kursów i warsztatów, Biblioteka zatrudnia fachowców na umowy o dzieło lub zleca osobom, które w danym zakresie prowadzą działalność i po zakończeniu kursu wystawiają mu faktury. Zajęcia te mają miejsce w Bibliotece. Do ich realizacji Biblioteka zakupuje artykuły plastyczne, materiały informatyczne i inne. Jest to działalność, generująca niewielki zysk, który przeznaczany jest na działalność statutową (np. organizowanie spotkań autorskich, konkursów plastycznych, literackich, czytelniczych). Zaznaczyć też trzeba, że działalność statutowa Miejskiej Biblioteki Publicznej nie polega na osiąganiu zysku. Jeśli występuje niewielki zysk, to przeznaczony jest w całości na zakup nowości wydawniczych, organizację wystaw, spotkań autorskich, imprezy kulturalne, które realizowane są w znacznej części z dotacji samorządowej.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał które osoby będą korzystały z realizowanych przez niego usług:

1.

kursy językowe dla dzieci i młodzieży (nie będą się kończyć certyfikatem stwierdzającym i sankcjonującym zdobyte umiejętności),

2.

kursy językowe dla seniorów - osób dorosłych, które zaprzestały pracy zawodowej (nie będą się kończyć certyfikatem stwierdzającym i sankcjonującym zdobyte umiejętności),

3.

warsztaty komputerowe dla seniorów (osób dorosłych-starszych, które zaprzestały pracy zawodowej oraz czynnych zawodowo, ale nie w ramach doskonalenia zawodowego tylko jako udział w zajęciach hobbystycznych),

4.

warsztaty plastyczne, muzyczne, fotograficzne dla dzieci i młodzieży (mające na celu rozwijanie ich zdolności budowanie aktywnych postaw twórczych).

Wymienione inicjatywy organizowane będą za pobraniem minimalnych opłat mających w celu opłacenia honorariów dla instruktorów, w tym zewnętrznych, zakupu niezbędnych materiałów potrzebnych do prowadzenia zajęć.

Pod pojęciem "komputerowy surviwal" kryje się kurs obsługi komputera dla osób dorosłych - seniorów. Warsztaty te nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, mają charakter hobbystyczny. Warsztaty te prowadzone są przez pracowników biblioteki, którzy otrzymują za to wynagrodzenie w ramach stosunku pracy (dodatek specjalny). Zajęcia nie kończą się wydaniem certyfikatu potwierdzającego zdobyte wiadomości.

Warsztaty plastyczne, muzyczne, fotograficzne maja charakter warsztatów hobbystycznych.

Biblioteka jako Instytucja kultury nie jest objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania.

Biblioteka będzie osiągać w sposób systematyczny zyski ze wskazanych we wniosku usług, które w całości będą przeznaczone na działalność statutową Biblioteki i zgodnie z ustawą o bibliotekach.

Biblioteka jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przedstawione przypadki działalności Biblioteki (warsztaty otwarte - Komputerowy Surviwal, kursy - warsztaty konwersacji w językach obcych, warsztaty twórcze - plastyczne, muzyczne, fotograficzne) stanowią usługi zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy, wskazane formy działalności odpłatnej mogą podlegać zwolnieniu z podatku VAT, stanowią bowiem usługi kulturalne, które służą zaspokajaniu potrzeb edukacyjnych, informacyjnych i kulturalnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

nieprawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy usług polegających na organizacji:

* kursów językowych dla dzieci i młodzieży,

* kursów językowych dla seniorów - osób dorosłych, które zaprzestały pracy zawodowej,

* warsztatów komputerowych dla seniorów (osób dorosłych, które zaprzestały pracy zawodowej) oraz osób czynnych zawodowo (jako udział w zajęciach hobbystycznych);

prawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy, usług polegających na organizacji warsztatów twórczych - plastycznych, muzycznych, fotograficznych dla dzieci i młodzieży.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy art. 5a ustawy o VAT, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Z treści art. 41 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1, wprowadzonym do ustawy na podstawie art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym na mocy art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przy czym ustawodawca od powyższej zasady ustanowił szereg wyjątków, a jednym z nich jest zwolnienie od podatku.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca (Biblioteka) wpisany do księgi rejestrowej instytucji kultury, zajmuje się zgodnie ze statutem między innymi zaspokajaniem potrzeb edukacyjnych, informacyjnych i kulturalnych, uczestniczy w upowszechnianiu wiedzy i kultury oraz stwarza warunki do wzbogacania wiedzy i kształtowania zainteresowań. W ramach tych zadań organizowane są warsztaty otwarte płatne tj. "Komputerowy Surviwal" (hobbystyczny kurs obsługi komputera dla osób dorosłych - seniorów), warsztaty komputerowe dla seniorów - osób dorosłych, które zaprzestały pracy zawodowej oraz dla osób czynnych zawodowo jako zajęcia hobbystyczne. W przyszłości zorganizowane zostaną warsztaty twórcze - plastyczne, muzyczne, fotograficzne dla dzieci i młodzieży. Pobierane będą minimalne opłaty mając na celu opłacenie honorariów dla instruktorów, w tym zewnętrznych, zakup niezbędnych materiałów potrzebnych do prowadzenia zajęć. Niewielki zysk przeznaczony jest na działalność statutową np. organizowanie konkursów plastycznych, literackich, czytelniczych, spotkań autorskich.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT, ustawodawca zwolnił od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

a.

podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,

b.

indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Jednocześnie zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2011 r. "zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia".

W świetle art. 43 ust. 18 ustawy o VAT, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się pod warunkiem, że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Jak wynika z treści art. 43 ust. 19 ustawy o VAT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:

1.

usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;

2.

wstępu:

a.

na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,

b.

do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,

c.

do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;

3.

wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;

4.

usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;

5.

działalności agencji informacyjnych;

6.

usług wydawniczych;

7.

usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;

8.

usług ochrony praw.

Z powyższych przepisów wynika, że usługi kulturalne korzystają ze zwolnienia z podatku VAT gdy są spełnione dwa warunki to jest podmiotowy i przedmiotowy. Podmiotem mogącym świadczyć usługi kulturalne korzystającym ze zwolnienia może być m.in. podmiot prawa publicznego lub inny podmiot uznany na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym pod warunkiem, że podmiot ten nie osiąga w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług (art. 43 ust. 18 ustawy). Zwolnieniu od podatku VAT podlegać będzie również dostawa towarów ściśle z usługami kulturalnymi związana, dokonywana przez wskazane wyżej podmioty (tekst jedn.: określone w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy), przy czym zwolnieniu nie będzie podlegała dostawa towarów i świadczenie usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej lub ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia (art. 43 ust. 17 ustawy).

Z kolei spełnienie warunku przedmiotowego odnosi się do wyżej przytoczonego art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, zgodnie z którym zwalnia się z podatku usługi kulturalne (...). Ustawa nie podaje definicji pojęcia "usług kulturalnych". Jego znaczenie należy zatem ustalić w oparciu o dostępne metody wykładni. W prawie podatkowym pierwszorzędne znaczenie ma wykładnia językowa. Zatem zgodnie z jej regułami, odnosząc się do znaczenia terminu "usługi kulturalne" w języku potocznym, możemy stwierdzić, iż pod pojęciem tym kryją się usługi odnoszące się do kultury, w zakresie kultury itp.

Natomiast kultura to "całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości, a także ogół wartości zasad i norm współżycia przyjętych przez dane zbiorowości; wszystko to, co powstaje dzięki pracy człowieka, co jest wytworem jego myśli i działalności. Kultura dzieli się na: materialną, której zakres pokrywa się z pojęciem cywilizacja, i duchową - ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, nauki, moralności funkcjonujących w postaci dzieł artystycznych, wierzeń, obyczajów, a także uznanych wartości, takich jak: prawda, sprawiedliwość, wolność, równość itp. (Roman Smolski, Marek Smolski, Elżbieta Helena Stadtműller "Słownik Encyklopedyczny Edukacja Obywatelska" Wydawnictwo Europa, Warszawa 1999). Encyklopedia Popularna w haśle "kultura" podaje, że jest to "całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości gromadzony, utrwalany i wzbogacany w ciągu jej dziejów, przekazywany z pokolenia na pokolenie; w skład tak pojętej kultury wchodzą nie tylko wytwory materialne i instytucje społeczne, ale także zasady współżycia społecznego, sposoby postępowania, wzory, kryteria ocen estetycznych i moralnych przyjęte w danej zbiorowości i wyznaczające obowiązujące zachowania" (Encyklopedia Popularna PWN, Wydanie XV, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1982). Zgodnie z internetowym Słownikiem języka polskiego Wydawnictwa Naukowego PWN SA (...), kultura oznacza "materialną i umysłową działalność społeczeństw oraz jej wytwory". Przez potoczne rozumienie pojęcia "kultura" możemy zatem uznać całokształt wytworów materialnych i umysłowych społeczności.

Takie rozumienie pojęcia "kultura", ma jednak niewielkie znaczenie praktyczne, a już w szczególności nie spełni swojej funkcji w procesie interpretacji prawa podatkowego. Zgodnie zatem z regułami wykładni prawa, w sytuacji gdy wykładnia językowa nie przynosi oczekiwanych rezultatów, wskazanym jest sięgniecie do wykładni systemowej oraz funkcjonalnej. Wykładnia systemowa pozwala na ustalenie zakresu rozumienia pojęcia w znaczeniu w jakim posługują się nim inne akty prawne należące do systemu prawa (wykładnia systemowa zewnętrzna). W tym celu należy sięgnąć do ustaw wprost lub pośrednio odnoszących się do działalności prowadzonej w sferze kulturalnej, tj. ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 z późn. zm.). Co prawda definicja działalności kulturalnej w języku prawnym, skonstruowana w oparciu o powyższy akt prawny nie będzie pełna, jednak pozwoli na sprecyzowanie terminów "kultura" oraz "usługi kulturalne" na potrzeby niniejszej interpretacji.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

W rozumieniu art. 2 tej ustawy, formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury.

Z kolei zaś zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (Dz. U. z 1997 r. Nr 85, poz. 539 z późn. zm.), biblioteki i ich zbiory stanowią dobro narodowe oraz służą zachowaniu dziedzictwa narodowego. Biblioteki organizują i zapewniają dostęp do zasobów dorobku nauki i kultury polskiej oraz światowej. Prawo korzystania z bibliotek ma charakter powszechny, na zasadach określonych w ustawie.

W myśl art. 4 ust. 1 ustawy o bibliotekach, do podstawowych zadań bibliotek należy:

1.

gromadzenie, opracowywanie, przechowywanie i ochrona materiałów bibliotecznych,

2.

obsługa użytkowników, przede wszystkim udostępnianie zbiorów oraz prowadzenie działalności informacyjnej, zwłaszcza informowanie o zbiorach własnych, innych bibliotek, muzeów i ośrodków informacji naukowej, a także współdziałanie z archiwami w tym zakresie.

Zgodnie zaś z art. 4 ust. 2 ww. ustawy, do zadań bibliotek może ponadto należeć prowadzenie działalności bibliograficznej, dokumentacyjnej, naukowo-badawczej, wydawniczej, edukacyjnej, popularyzatorskiej i instrukcyjno-metodycznej.

Analiza wniosku wskazuje, że w związku z organizacją warsztatów komputerowych dla seniorów kursów komputerowych hobbystycznych dla osób czynnych zawodowo, oraz organizowanych dla dzieci i młodzieży warsztatów plastycznych, muzycznych i fotograficznych, pobierane będą minimalne opłaty. Mają one na celu opłacenie honorariów dla instruktorów, w tym zewnętrznych, zakup niezbędnych materiałów potrzebnych do prowadzenia zajęć. Niewielki zysk przeznaczony jest na działalność statutową np. organizowanie konkursów plastycznych, literackich, czytelniczych, spotkań autorskich. Jak wskazał Wnioskodawca inicjatywy warsztatowe służą nauce, szeroko pojętej twórczości artystycznej, wiedzy (np. o innych krajach), a zatem upowszechnianiu kultury i działalności popularyzatorskiej.

Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności faktyczne sprawy oraz treść powołanych w tym zakresie przepisów prawa, stwierdzić należy, że Wnioskodawca realizując warsztaty twórcze - plastyczne, muzyczne i fotograficzne dla dzieci i młodzieży, spełnia przesłanki podmiotowo - przedmiotowe, określone w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy uprawniające do korzystania ze zwolnienia od podatku.

Natomiast w przypadku świadczenia usług, których przedmiotem są warsztaty komputerowe dla seniorów - komputerowy surviwal, jak również kursy komputerowe hobbystyczne dla osób czynnych zawodowo należy stwierdzić, iż ich elementem dominującym jest świadczenie edukacyjne a nie kulturalne. Zatem usługi te nie mogą, wbrew opinii zawartej we wniosku, korzystać ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

Kolejną kwestia podniesioną we wniosku jest organizacja przez Wnioskodawcę kursów językowych dla dzieci i młodzieży oraz dla seniorów-osób dorosłych, które zaprzestały pracy zawodowej (warsztaty konwersacji w językach obcych). Kursy nie będą kończyć się certyfikatem stwierdzającym i sankcjonującym zdobyte umiejętności. Wnioskodawca jako instytucja kultury nie jest objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania.

Zwolnienie z opodatkowania usług nauczania języków obcych ustawodawca przewidział w art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT jednakże, przepis ten obejmuje usługi inne niż wymienione w punktach 26, 27 i 29 ust. 1 art. 43 ustawy o VAT. Należy zatem w pierwszej kolejności zbadać, czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi nauczania języków obcych nie stanowią usług wymienionych w tych punktach.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ww. ustawy, zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem", zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług świadczonych przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania lub uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym, wraz z dostawą towarów i świadczeniem usług ściśle z tymi usługami związane - na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Ustawodawca zwolnił również z podatku od towarów i usług usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29 - na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy.

Zwolnieniu od podatku od towarów i usług podlegają również usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego (inne niż wymienione w pkt 26) lecz: prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane

Wypada w tym miejscu wskazać, że aby w ogóle można było rozpatrywać wymienioną czynność w kategoriach zwolnienia od podatku, w kontekście art. 43 ust. 1 pkt 29 lub § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia, należy na wstępie rozstrzygnąć czy mamy do czynienia z usługą kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego, co stanowi podstawową przesłankę warunkującą zastosowanie zwolnienia. Kierując się wskazówkami rozporządzenia Rady UE nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. zawierającymi definicję kształcenia zawodowego (art. 44), należy stwierdzić, iż kształcenie zawodowe jest procesem mającym na celu nauczenie, przekazanie wiedzy z określonej dziedziny, które ma posłużyć zdobyciu bądź uaktualnieniu wiedzy obecnie posiadanej przez uczestnika takiego szkolenia, do celów zawodowych.

Mając na względzie powyższą definicję, organizowanych przez Wnioskodawcę kursów językowych kierowanych do dzieci i młodzieży oraz seniorów - osób starszych, które zaprzestały pracy zawodowej, nie można uznać za nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników oraz nie będzie to nauczanie mające na celu uzyskanie, bądź uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych, stąd też przedmiotowych usług dla dzieci, młodzieży i seniorów nie można uznać za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług. O braku zawodowego charakteru przedmiotowych kursów świadczy krąg osób, do których są adresowane, tj. dzieci, młodzieży i seniorzy. Osoby te nie funkcjonują na rynku pracy, nie wykonują zawodów, zatem nie możemy mówić o zdobywaniu wiedzy na takich kursach do celów zawodowych. W świetle powyższego bez znaczenia dla zastosowania zwolnienia dla tejże grupy osób (dzieci, młodzieży i seniorów) pozostaje fakt, z jakiego źródła pochodzą środki na finansowanie przedmiotowych kursów językowych.

Wskazać należy, że ustawodawca zwolnił od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT, usługi w zakresie nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29.

Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że świadcząc ww. usługi (kursy językowe dla dzieci, młodzieży i seniorów - osób które zaprzestały pracy zawodowej - warsztaty konwersacji w językach obcych) Wnioskodawca (Biblioteka) nie działa jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Kursów tych nie można uznać za szkolenia zawodowe lub przekwalifikowania zawodowego. Usługi te nie są usługami prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym i wyższym, świadczonymi przez nauczycieli. Stwierdzić zatem należy, że przedmiotowe kursy wyłączone są z pod działania art. 43 ust. 1 pkt 26, pkt 27 i pkt 29, gdyż ponad wszelką wątpliwość nie spełniają warunków, o których mowa w tych przepisach.

W świetle powyższego, świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz dzieci i młodzieży oraz dla osób starszych które zaprzestały pracy zawodowej usługi w zakresie kursów językowych, jako wypełniające dyspozycję art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku od towarów i usług, objęte są zwolnieniem na podstawie tego przepisu.

Natomiast warsztaty komputerowe dla seniorów - komputerowy surviwal, jak również kursy komputerowe hobbystyczne dla osób czynnych zawodowo, nie mogą korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 26 bowiem Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania ani też innym podmiotem wymienionym w tym przepisie. Jednocześnie nie są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26 tego przepisu, bowiem jak wskazano nie są to kursy zawodowe lecz hobbystyczne. Powyższe wyklucza zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

W związku z powyższym świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie warsztatów komputerowych dla seniorów (osób dorosłych, które zaprzestały pracy zawodowej) oraz osób czynnych zawodowo (jako udział w zajęciach hobbystycznych) należy opodatkować stawką podstawową.

Tym samym nie można było uznać za prawidłowe stanowiska Wnioskodawcy, iż organizowane przez Niego kursy języków obcych dla dzieci i młodzieży oraz seniorów - osób które zaprzestały pracy zawodowej, jak również warsztatów komputerowych dla seniorów (osób dorosłych, które zaprzestały pracy zawodowej) oraz osób czynnych zawodowo (jako udział w zajęciach hobbystycznych), mogą być zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy jako usługi kulturalne.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za:

nieprawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy usług polegających na organizacji:

* kursów językowych dla dzieci i młodzieży,

* kursów językowych dla seniorów - osób dorosłych, które zaprzestały pracy zawodowej

* warsztatów komputerowych dla seniorów (osób dorosłych, które zaprzestały pracy zawodowej) oraz osób czynnych zawodowo (jako udział w zajęciach hobbystycznych);

prawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy, usług polegających na organizacji warsztatów twórczych - plastycznych, muzycznych, fotograficznych dla dzieci i młodzieży.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl