IBPP4/443-1715/11/ASz - Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1715/11/ASz Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 listopada 2011 r. (data wpływu 6 grudnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 lutego 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 grudnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 8 lutego 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca realizuje partnerski projekt pn. "..." wraz z Gminą O, M i O w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, którego liderem jest Gmina O. Umowa o dofinansowanie projektu ze środków EFRR została zawarta w dniu 11 sierpnia 2010 r. Instytucja Zarządzająca Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa zobowiązuje beneficjenta do przedstawienia informacji z Krajowej Informacji Podatkowej czy ma on możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu. Całkowity koszt projektu po przeprowadzonych procedurach przetargowych wynosi 2175 066,00 zł, co stanowi 100% wydatków kwalifikowanych finansowanych w 85% z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i w 15% z wkładu własnego partnerów. Celem projektu jest podniesienie atrakcyjności turystycznej regionu poprzez utworzenie sieci tras rowerowych na terenie powiatu m łączących gminy powiatu z sąsiednimi gminami. Projekt realizowany jest we współpracy z gminami powiatu m na podstawie zawartej umowy partnerskiej.

Niniejsze przedsięwzięcie związane jest z zadaniami własnymi Gminy w zakresie kultury fizycznej i turystyki, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt. 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym wykonanie zadań publicznych może być realizowane w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego.

Zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 12 to rada gminy podejmuje stosowną uchwałę w sprawie współdziałania z innymi gminami oraz wydzielenia na ten cel odpowiedniego majątku. Na podstawie ww. przepisów oraz podjętych uchwał przez poszczególne gminy zawarta została umowa partnerska z dnia 14 grudnia 2009 r. pomiędzy 5 Gminami zwanymi Partnerami Projektu dotycząca współpracy w sprawie realizacji projektu. Gmina O, jako lider przedsięwzięcia a zarazem beneficjent projektu, odpowiada za jego prawidłową realizację bezpośrednio przed Instytucją Zarządzającą RPO W Każdy z Partnerów odpowiada za zachowanie celów i utrzymanie trwałości projektu przez okres zgodny z wytycznymi IZ RPO W. Środki finansowe z tytułu wkładu własnego były przekazywane przez Partnerów projektu na wyodrębniony rachunek bankowy Gminy O - Lidera projektu, z którego dokonywane były wszelkie płatności dotyczące realizacji projektu.

Zgodnie z art. 216 ust. 2 pkt 4 ustawy o finansach publicznych wydatki budżetu gminy mogą być przeznaczone na zadania realizowane wspólnie z innymi jednostkami samorządu terytorialnego.

Przekazanie środków następuje w formie dotacji celowej udzielanej Gminie O przez Gminy - Partnerów projektu zgodnie z umowami dotacyjnymi zawartymi na podstawie art. 250 ustawy o finansach publicznych.

Dotacje przekazywane są na częściowe sfinansowanie zadań przewidzianych do realizacji w ramach projektu.

Kwoty dotacji stanowią wraz z wkładem własnym Lidera tylko 15% kosztów kwalifikowanych projektu, ich wysokość przypadająca na poszczególnych partnerów wynika z procentowego udziału gmin w kosztach realizacji projektu zgodnie z zawartą umową partnerską.

Zgodnie z zawartą umową partnerską między Partnerami projektu efekty rzeczowe uzyskane w projekcie stanowią własność Partnerów projektu w części usytuowanej na ich terenie (infrastruktura) lub współwłasność proporcjonalnie do procentowego udziału w kosztach kwalifikowalnych projektu (w zakresie promocji projektu). Beneficjentem końcowym projektu jest Gmina Miejska Ł, w którego imieniu występuje Urząd Miasta Ł. Gmina Miejska Ł jest właścicielem i zarazem beneficjentem końcowym projektu w zakresie stworzonej Infrastruktury na jej terenie, współwłaścicielem wraz z pozostałymi Partnerami projektu w przypadku Innych produktów uzyskanych w zakresie promocji (takich jak strona internetowa, przewodniki, mapy) proporcjonalnie do procentowego udziału w kosztach kwalifikowanych projektu. Przekazanie powyższych produktów Gminie Ł jak i pozostałym Partnerom projektu nastąpiło na podstawie protokołów przekazania. Procentowy udział Partnerów w projekcie określony był na etapie zawarcia porozumienia na podstawie deklarowanego przez Partnerów udziału w projekcie. Partnerzy projektu przekazywali w formie dotacji celowej środki finansowe na wspólną realizację zadania w wysokości wkładu własnego, natomiast wartość przekazanej infrastruktury wynika z kosztów wytworzenia składników usytuowanych na terenie poszczególnych Gmin. Środki z funduszy Unii Europejskiej na dofinansowanie projektu były przekazywane wyłącznie na rachunek bankowy Lidera projektu zgodnie z umową o dofinansowanie projektu zawartą pomiędzy instytucją Zarządzającą RPO W a Liderem projektu i Gminami Partnerskimi. Nie były zawierane umowy indywidualne z Liderem i Partnerami. Partnerzy nie otrzymają dofinansowania z Unii Europejskiej Indywidualnie. Gmina Ł jako podatnik podatku VAT nie będzie osiągać żadnych przychodów w związku z realizacją przedmiotowego projektu, a jedynie będzie ponosić koszty. Nabywcą towarów i usług w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi w ramach realizacji projektu jest lider projektu, przy czym faktury wystawione zostały na Urząd Miejski w O, który działa w imieniu Gminy O, jako czynny podatnik VAT posiadający numer identyfikacji podatkowej NIP i składający deklaracje VAT-7.

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie w żadnym zakresie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Gminę Ł jak i pozostałych Partnerów projektu.

W piśmie z dnia 8 lutego 2012 r. Wnioskodawca wskazał, iż nie dokonywał indywidualnie w ramach przedmiotowego projektu żadnych zakupów udokumentowanych fakturami VAT, w których jako nabywca występowała Gmina Ł. Wnioskodawca otrzymał w swojej części środek trwały pn. "..." od lidera w formie p.p. i nie otrzymał żadnej faktury VAT w związku z przekazanym środkiem trwałym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Stanowisko Wnioskodawcy:

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie w żadnym zakresie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę. W odniesieniu do projektu pn. "..." Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż wydatki ponoszone na realizację projektu nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną, o czym stanowi art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt partnerski pn. "...". Liderem projektu jest Gmina O. Wnioskodawca jako podatnik VAT nie będzie osiągać żadnych przychodów w związku z realizacją przedmiotowego projektu, a jedynie będzie ponosić koszty. Nabywcą towarów i usług w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi w ramach realizacji projektu jest Lider projektu, przy czym faktury wystawione zostały na Urząd Miejski w O, który działa w imieniu Gminy O. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie w żadnym zakresie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę jak i pozostałych partnerów. Wnioskodawca jest właścicielem i zarazem beneficjentem końcowym projektu w zakresie stworzonej infrastruktury na jej terenie, współwłaścicielem wraz z pozostałymi partnerami projektu w przypadku innych produktów uzyskanych w zakresie promocji (takich jak strona internetowa, przewodniki, mapy). Wnioskodawca nie dokonywał indywidualnie w ramach przedmiotowego projektu żadnych zakupów udokumentowanych fakturami VAT, w których jako nabywca występowała Gmina Ł. Wnioskodawca otrzymał w swojej części środek trwały pn. "..." od lidera w formie p.p. i nie otrzymał żadnej faktury VAT w związku z przekazanym środkiem trwałym.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie rzeczywistym nabywcą towarów i usług zakupionych w ramach realizacji projektu nie będzie Wnioskodawca, lecz Lider projektu.

Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z treścią § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.) obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r., faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

* imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

* numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.

Ww. przepis został powtórzony w niezmienionym brzmieniu w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360).

Zatem, zgodnie z brzmieniem powołanych przepisów, konieczne jest, aby faktury VAT, jako dokumenty potwierdzające rzeczywiste transakcje gospodarcze, zawierały nazwy określające strony transakcji, ich adresy, a także numery identyfikacji podatkowej.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że faktura VAT jest dokumentem potwierdzającym wykonanie pewnej usługi lub dostawy towaru, uprawniającym (po spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów prawa) podmiot, dla którego jest wystawiona (nabywcę) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Podsumowując powyższe należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów w związku z realizacją projektu, albowiem to nie Wnioskodawca jest nabywcą towarów i usług, faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu będą wystawiane na inny podmiot, tj. Gminę O.

Tym samym nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna wynikająca z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, dająca podatnikowi (nabywcy) z tytułu nabycia towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy jednakże zauważyć, że Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny w postaci braku możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, wynikający z faktur związanych z realizacją ww. projektu, jednakże podkreślenia wymaga, iż nie jest on związany z faktem, iż zakupy związane z realizacją projektu nie będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych, lecz z faktem, że faktury potwierdzające nabycie towarów i usług w ramach projektu nie będą wystawione na Wnioskodawcę, lecz na inny podmiot.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do Lidera oraz Partnerów Projektu, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl