IBPP4/443-1703/09/AŚ - Uprawnienie gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu rekultywacji i zagospodarowania składowiska odpadów komunalnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1703/09/AŚ Uprawnienie gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu rekultywacji i zagospodarowania składowiska odpadów komunalnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 grudnia 2009 r. (data wpływu 31 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do projektu pn. "Rekultywacja i zagospodarowanie składowiska odpadów komunalnych" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 grudnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do projektu pn. "Rekultywacja i zagospodarowanie składowiska odpadów komunalnych".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w okresie od lutego 2006 r. do listopada 2006 r. realizował inwestycję pod nazwą "Rekultywacja i zagospodarowanie składowiska odpadów komunalnych", w ramach priorytetu Rozwój Lokalny. Inwestycja w 75 % finansowana była ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - ZPORR na lata 2004-2006; w 10 % z budżetu państwa; w 15 % ze środków własnych Gminy. Składowisko odpadów komunalnych funkcjonowało od marca 1993 r., a zaprzestało przyjmowania odpadów od dnia 1 stycznia 2005 r. Obiekt został wybudowany przed wejściem w życie istniejących przepisów prawnych w zakresie projektowania i eksploatowania składowisk, w związku z tym jego stan techniczny znacząco odbiegał od aktualnie obowiązujących standardów wyposażenia i eksploatacji składowisk. Przy całkowitym wykorzystaniu planowanej pojemności obiektu zasadne było jak najszybsze przeprowadzenie rekultywacji i zagospodarowania terenu składowiska. Obecność przedmiotowego składowiska w istniejącym stanie powodowała degradacje środowiska naturalnego poprzez zanieczyszczanie wód powierzchniowych i podziemnych, powietrza oraz gleb, przez co teren ten był nieatrakcyjny inwestycyjnie.

W ramach inwestycji wyrównana została powierzchnia terenu po byłym wysypisku, założono warstwę izolacyjną (piasek wraz z plantowaniem), nałożono warstwy humusu wraz z formowaniem i plantowaniem. Teren wzmocniono specjalnym tworzywem - faszyna, wzbogacono nawozami mineralnymi, obsiano trawą skarpy oraz nasadzono drzewa i krzewy. Całokształt prac rekultywacyjnych przyniósł znaczną poprawę stanu środowiska przyrodniczego wokół składowiska odpadów. Realizacja projektu polepszyła stan środowiska naturalnego oraz przywróciła walory użytkowe oraz krajobrazowe przyległych terenów.

Poniesione koszty (łącznie z podatkiem VAT) potraktowane zostały jako wydatek kwalifikowany (czyli w części finansowany ze środków Unii Europejskiej - w części z budżetu państwa oraz środków Gminy).

Końcowym beneficjentem projektu jest Gmina, która jest właścicielem terenu, na którym została zrealizowana przedmiotowa inwestycja. W budżecie Gminy corocznie zagwarantowane są środki na utrzymanie terenu, czyli na prowadzenie monitoringu zrekultywowanego terenu oraz niezbędne zabiegi pielęgnacyjne zadrzewienia. W świetle przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) zadaniem własnym Gminy, określonej w projekcie jako beneficjent środków oraz jako podatnik podatku VAT, jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty m.in. w zakresie (...) utrzymania czystości i porządku (...), wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych (...).

Realizując to zadanie, związane ściśle ze zrealizowanym projektem przy współudziale powołanych na wstępie środków, Gmina nie osiąga żadnych przychodów (zwolnionych ani opodatkowanych).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do zrealizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części.

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki jakie poniósł w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, tak więc podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją ww. inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej: ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r. przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy związane z zaspokajaniem zbiorowych potrzeb wspólnoty m.in. w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej jak również wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz, (art. 7 ust. 1 pkt 1 i 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w okresie od lutego 2006 r. do listopada 2006 r. realizował inwestycję pod nazwą "Rekultywacja i zagospodarowanie składowiska odpadów komunalnych", w ramach priorytetu Rozwój Lokalny.

W ramach inwestycji wyrównana została powierzchnia terenu po byłym wysypisku, założono warstwę izolacyjna (piasek wraz z plantowaniem), nałożono warstwy humusu wraz z formowaniem i plantowaniem. Teren wzmocniono specjalnym tworzywem - faszyna, wzbogacono nawozami mineralnymi, obsiano trawą skarpy oraz nasadzono drzewa i krzewy. Całokształt prac rekultywacyjnych przyniósł znaczną poprawę stanu środowiska przyrodniczego wokół składowiska odpadów. Realizacja projektu polepszyła stan środowiska naturalnego oraz przywróciła walory użytkowe oraz krajobrazowe przyległych terenów.

Końcowym beneficjentem projektu jest Gmina, która jest właścicielem terenu, na którym została zrealizowana przedmiotowa inwestycja. W budżecie Gminy corocznie zagwarantowane są środki na utrzymanie terenu, czyli na prowadzenie monitoringu zrekultywowanego terenu oraz niezbędne zabiegi pielęgnacyjne zadrzewienia. W świetle przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym zadaniem własnym Gminy, określonej w projekcie jako beneficjent środków oraz jako podatnik podatku VAT, jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty m.in. w zakresie (...) utrzymania czystości i porządku (...), wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych (...).

Realizując to zadanie Gmina nie osiąga żadnych przychodów (zwolnionych ani opodatkowanych).

W oparciu o tak przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Należy przy tym zauważyć, że źródło finansowania zakupów (środki własne czy też środki z budżetu państwa lub środki z EFRR) pozostaje bez wpływu na realizację ewentualnego prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z przedmiotowymi zakupami.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. inwestycji.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl