IBPP4/443-1693/11/AŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1693/11/AŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2011 r. (data wpływu do tut. organu 2 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT przy sprzedaży sprzętu wymienionego w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy o VAT nabywanych przez jednostki samorządu terytorialnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 grudnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT przy sprzedaży sprzętu wymienionego w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy o VAT nabywanych przez jednostki samorządu terytorialnego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Zgodnie z artykułem 32 ust. 1 ustawy o ochronie przeciwpożarowej z dnia 24 sierpnia 1991 r. (Dz. U. z 1991 r. Nr 81, poz. 351 z późn. zm.) oraz art. 29 (Dz. U. z 2009 Nr 178 poz. 1380) koszty funkcjonowania jednostek ochrony przeciwpożarowej pokrywane są z budżetów jednostek samorządu terytorialnego, a koszty wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej ochotniczej straży pożarnej ponosi gmina. W związku z tym, urzędy gmin dokonują zakupu towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej dla jednostek ochotniczych straży pożarnych. Oddział Wojewódzki Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Województwa oraz podległe mu biura Filia w.... i.... w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, chce w zdarzeniu przyszłym zastosować stawkę VAT 8% zgodnie z art. 41 ust. 2 i 10 ustawy o podatku VAT wraz z załącznikiem nr 3 poz. 129-134 z późn. zm., dokonując transakcji sprzedaży umundurowania i sprzętu przeciwpożarowego, wystawiając fakturę VAT, na której będzie - widniało: nabywca - Urząd Gminy oraz odbiorca - ochotnicza straż pożarna, z jednoczesnym wskazaniem, że towar jest przeznaczony dla jednostki ochrony przeciwpożarowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Oddział Wojewódzki Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Województwa wnosi o wydanie wiążącej interpretacji w sprawie właściwości zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 8% dla towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) nabywanych przez jednostki samorządu terytorialnego dla jednostek ochrony przeciwpożarowej i przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej, z uwzględnieniem wyroku NSA I FSK 1139/10 z dnia 12 lipca 2011 r. (załącznik nr 1).

Zdaniem Wnioskodawcy, zastosowanie do ww. dostaw obniżonej stawki podatku VAT - 8% uważamy za zasadne, gdyż nabycie dotyczy:

1.

towarów będących przedmiotem dostawy, wymienionych w pozycji 129-134 załącznika nr 3 do ustawy o VAT,

2.

dostawy dokonanej na terytorium kraju dla jednostki ochrony przeciwpożarowej,

3.

towarów będących przedmiotem dostawy, które są przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.

Bez wpływu na prawo stosowania stawki VAT 8%, pozostaje przez kogo są kupowane towary przeciwpożarowe, istotne jest aby towary zakupione były dla jednostek ochrony przeciwpożarowej i przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.

W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, iż w przyszłości może zastosować dla dostaw towarów wymienionych w załączniku nr 3 poz. 129-134 do ustawy o VAT, nabywanych przez jednostki samorządu terytorialnego dla jednostek ochrony przeciwpożarowej i przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej stawkę podatku w wysokości 8%.

Jednocześnie Wnioskodawca chce poinformować, iż w przedmiotowej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe oraz kontrola skarbowa.

Do wniosku Wnioskodawca dołącza załącznik: Wyrok NSA I FSK 1139/10 z 12 lipca 2011.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.

Artykuł 2 pkt 6 ustawy, stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W art. 41 ust. 1 ustawy o VAT postanowiono, iż stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1 (art. 41 ust. 2 ustawy o VAT).

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3.

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4.

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

W załączniku nr 3 do ustawy o VAT w poz. 129-134 wymieniono towary pod ogólnym tytułem "Towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej".

Natomiast art. 41 ust. 10 ustawy o VAT stanowi warunek ograniczający stosowanie stawki 8% dla dostawy towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 ww. ustawy.

Zgodnie z tym przepisem stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

Stosowanie obniżonej - 8% stawki podatku - na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT przy dostawie towarów na cele ochrony przeciwpożarowej jest uzależnione od spełnienia łącznie następujących warunków:

* towar będący przedmiotem dostawy musi być wymieniony w poz. 129-134 załącznika do ustawy o VAT,

* dostawa jest dokonana na terytorium kraju dla jednostek ochrony przeciwpożarowej,

* towary będące przedmiotem dostawy są przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.

Uwzględniając wymienione przepisy należy stwierdzić, że zastosowanie stawki podatku w wysokości 8% uzależnione jest między innymi od faktu czy nabywca jest jednostką ochrony przeciwpożarowej.

Zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 178, poz. 1380 z późn. zm.) jednostkami ochrony przeciwpożarowej są:

1.

jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej,

a.

jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej,

2.

zakładowa straż pożarna,

3.

zakładowa służba ratownicza,

4.

gminna zawodowa straż pożarna,

a.

powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna,

5.

terenowa służba ratownicza,

6.

ochotnicza straż pożarna,

7.

związek ochotniczych straży pożarnych,

8.

inne jednostki ratownicze.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że jednostki samorządu terytorialnego (np. gminy) jako jednostki niewymienione w ww. art. 15 ustawy o ochronie przeciwpożarowej, nie są jednostkami ochrony przeciwpożarowej.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Co do zasady zatem faktury dokumentujące dokonanie sprzedaży, muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego w tym względzie. Przede wszystkim zaś zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360). W myśl § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 ww. rozporządzenia faktura stwierdzająca sprzedaż powinna zawierać imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy oraz numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest m.in. dostawa umundurowania i sprzętu przeciwpożarowego. (tj. towary wymienione w poz. 129 - 134 załącznika nr 3 do ustawy o VAT). Wnioskodawca zamierza dokonywać transakcji sprzedaży towarów wymienionych w poz. 129 - 134 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, wystawiając fakturę VAT, na której będzie - widniało: nabywca - Urząd Gminy oraz odbiorca - ochotnicza straż pożarna, z jednoczesnym wskazaniem, że towar jest przeznaczony dla jednostki ochrony przeciwpożarowej.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, że ponieważ stroną umowy sprzedaży (nabywcą) będzie Urząd Gminy, a nie jednostka ochotniczej straży pożarnej, to w odniesieniu do transakcji dostawy towarów wymienionych w poz. 129 - 134 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do zastosowania 8% stawki podatku VAT, bez względu na cel w jakim podmiot ten zakupuje te towary. Powyższe wynika z faktu, iż dostawa ww. pojazdu następuje na rzecz jednostki samorządu terytorialnego, a ta nie jest jednostką ochrony przeciwpożarowej.

W przedmiotowej sprawie niewątpliwie nabywcą, w rozumieniu przepisów o VAT są jednostki samorządu terytorialnego.

W kontekście powyższego podkreślenia wymaga, iż wszelkie zwolnienia i ulgi podatkowe stanowią wyjątek od zasady powszechności i równości opodatkowania stąd też przyznanie przywileju podatkowego uzależnione jest od ścisłego wypełnienia warunków przewidzianych dla przyznania tego przywileju, w tym przypadku uprawnienia do zastosowania obniżonej stawki podatku VAT.

W konsekwencji w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony jeden z warunków określonych w art. 41 ust. 10 ustawy, i nie będzie możliwe zastosowanie preferencyjnej, tj. 8% stawki podatku VAT. Bez znaczenia pozostaje tutaj fakt kto będzie odbiorcą przedmiotu umowy, skoro nabywcą wymienionym w fakturze dokumentującej zakup jest jednostka samorządu terytorialnego.

Jednocześnie należy wskazać, że zastosowanie 8% stawki podatku VAT w odniesieniu do dostawy przedmiotowych towarów byłoby możliwe jedynie w sytuacji gdyby stroną umowy sprzedaży (nabywcą) była jednostka ochrony przeciwpożarowej, w rozumieniu art. 15 ustawy o ochronie przeciwpożarowej.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Ponadto odnosząc się do prośby Wnioskodawcy o wydanie wiążącej interpretacji zauważyć należy, ze zgodnie z art. 14k § 1 Ordynacji podatkowej, zastosowanie się do interpretacji indywidualnej przed jej zmianą lub przed doręczeniem organowi podatkowemu odpisu prawomocnego orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną nie może szkodzić wnioskodawcy, jak również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej.

Mając na uwadze powyższy przepis tut. organ zaznacza, że Ordynacja podatkowa nie przewiduje instytucji związania podatnika interpretacją indywidualną. Podatnik może, ale nie musi zastosować się do otrzymanej interpretacji, a Ordynacja podatkowa nie przewiduje żadnych związanych z tym sankcji. Odnośnie skutków prawnych otrzymania interpretacji indywidualnej funkcjonuje jedynie tzw. zasada nieszkodzenia. Zatem co do zasady podatnik nie ma obowiązku zastosowania się do interpretacji. Dopiero stosując się do interpretacji jest chroniony przed negatywnymi skutkami ich ewentualnej zmiany.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl