IBPP4/443-1690/10/KG - Prawo do odliczenia w całości VAT z faktur zakupowych w związku z opodatkowaną działalnością gospodarczą.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1690/10/KG Prawo do odliczenia w całości VAT z faktur zakupowych w związku z opodatkowaną działalnością gospodarczą.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 października 2010 r. (data wpływu 12 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości VAT z faktur zakupowych w związku z opodatkowaną działalnością gospodarczą - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości VAT z faktur zakupowych w związku z opodatkowaną działalnością gospodarczą.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Towarzystwo H. jest Stowarzyszeniem kultury fizycznej, posiada osobowość prawną i działa w oparciu o statut. Zadaniem statutowym jest organizacja masowych imprez rekreacyjnych oraz turystycznych, promocja młodych talentów, czynny udział w życiu sportowym, kulturalnym i społecznym Miasta O., promocja kultury fizycznej dzieci i młodzieży.

Towarzystwo jest czynnym podatnikiem VAT, nie jest organizacją pożytku publicznego. Działalność statutowa finansowana jest częściowo z dotacji Urzędu Miasta na realizację zadań z dziedziny sportu, darowizn, składek członkowskich i prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży biletów na mecze, które opodatkowane są 7% stawką VAT oraz świadczy usługi reklamowe opodatkowane wg stawki 22%. Całość uzyskanego dochodu Stowarzyszenie przeznacza na finansowanie działalności statutowej.

Koszty działalności stanowią wydatki na:

* najem pomieszczeń,

* najem powierzchni reklamowej,

* najem mieszkań dla zawodników,

* najem środków transportu (wyjazdy na mecze),

* koszty reklamy w prasie,

* koszty wyżywienia zawodników i zakup napojów (woda mineralna, soki),

* opłaty do PZHL,

* zakup sprzętu sportowego,

* koszty administracyjno-biurowe,

* koszty usług telekomunikacyjnych, ochrony meczu, usług sędziowskich.

Zakupy towarów i usług są wyłącznie związane z czynnościami opodatkowanymi. Ponoszone koszty mają związek ze sprzedażą biletów na mecze oraz z usługami reklamowymi. Działalność reklamowa jest prowadzona na podstawie umów zobowiązujących do eksponowania logo reklamowanych firm na banerach reklamowych, na strojach sportowych, sprzęcie sportowym, podczas wywiadów i relacji z meczów hokejowych w siedzibie Towarzystwa H. i na wyjazdach. Materiały reklamowe w postaci banerów, czy logo wykonują sponsorzy we własnym zakresie. W zamian za zrealizowane reklamy, sponsorzy zobowiązani są do wpłaty na rzecz Stowarzyszenia określonych w umowach kwot.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie ma prawo do odliczenia w całości VAT z faktur zakupowych w związku z opodatkowaną działalnością gospodarczą.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z uzyskiwaniem dochodów w całości opodatkowanych w myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT przysługuje Towarzystwu H. prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego z uwzględnieniem wyłączeń wymienionych w art. 88 ustawy.

Dochód w całości przeznaczony jest na działalność statutową Stowarzyszenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących do dnia 31 grudnia 2010 r., gdyż we wniosku z dnia 28 października 2010 r. Wnioskodawca wskazał, że wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył zatem podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, nie jest organizacją pożytku publicznego. Działalność statutowa finansowana jest częściowo z dotacji Urzędu Miasta na realizację zadań z dziedziny sportu, darowizn, składek członkowskich i prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży biletów na mecze, które opodatkowane są 7% stawką VAT oraz świadczy usługi reklamowe opodatkowane wg stawki 22%.

Zakupy towarów i usług są wyłącznie związane z czynnościami opodatkowanymi.

Jak już wskazano w niniejszej interpretacji, podstawową przesłanką pozytywną której spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczania podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania tego odliczenia. Jest to najistotniejszy warunek umożliwiający podatnikowi VAT skorzystanie z prawa do odliczenia. Należy podkreślić, że uprawnienie do odliczenia podatku od towarów i usług przysługuje wyłącznie zarejestrowanym czynnym podatnikom tego podatku.

W omawianej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, gdy dokonywane przez podatnika VAT czynnego zakupy towarów i usług związane są wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi (sprzedaż biletów, usługi reklamowe), a więc występuje sytuacja gdy podatek naliczony zawarty w ich cenie związany jest niewątpliwie z czynnościami opodatkowanymi.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, tj. związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Reasumując Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy towarów i usług, które będą wykorzystane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl