IBPP4/443-1665/09/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1665/09/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 października 2009 r. (data wpływu 27 października 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 grudnia 2009 r. (data wpływu 9 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania bądź darowizny sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej do spółki z o.o. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 października 2008 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i w zakresie opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania bądź darowizny sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej do spółki z o.o. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 grudnia 2009 r. (data wpływu 9 grudnia 2009 r.), będący odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-1374/09/AZ z dnia 27 listopada 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zamierza wnieść aportem (zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej) lub przekazać nieodpłatnie bądź w formie darowizny do swojej spółki, która jest ze 100% udziałem gminy, sieć wodociągową i kanalizacyjną. Sieci są budowane w latach 2007-2010, zostaną oddane do użytkowania 2009/2010. Przekazanie ma nastąpić w 2010 r.

Oddane sieci będą użytkowane wyłącznie przez Spółkę. Są to sieci w trakcie budowy więc nie zostały ponoszone inne wydatki na ulepszenie, nie były też dokonywane odliczenia z faktur dotyczących budowy ww. sieci.

Gminie nie przysługuje prawo odliczenia podatku VAT naliczonego od faktur, ponieważ to spółka zajmuje się eksploatacją sieci i pobiera za nie opłaty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 4 grudnia 2009 r.):

Czy forma nieodpłatnego przekazania bądź darowizna będą opodatkowane.

Zdaniem Wnioskodawcy, (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 4 grudnia 2009 r.) w przypadku nieodpłatnego przekazania lub darowizny ww. czynności nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ponieważ nie są wymienione w art. 5 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenie przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, rozumie się - zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

W myśl natomiast art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Do czynności traktowanych na równi z dostawą towarów, w myśl art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, ustawodawca zaliczył przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Jednocześnie z treści art. 7 ust. 3 ww. ustawy o VAT wynika, iż nie uznaje się za dostawę towarów (tj. nie podlegają opodatkowaniu) przekazania drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Zatem opodatkowaniu VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących drukowane materiały reklamowe i informacyjne bądź spełniających warunki do uznania je za prezenty o małej wartości lub próbki.

Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego, to wszelkie przekazanie towarów bez wynagrodzenia (nieodpłatne przekazania), w szczególności darowizny pozostają neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

Z treści wniosku wynika, iż Gmina planuje nieodpłatne przekazanie bądź darowiznę wybudowanej sieci wodociągowej i kanalizacyjnej do Spółki z. o.o. Sieci są budowane w latach 2007-2010, zostaną oddane do użytkowania 2009/2010. Przekazanie ma nastąpić w 2010 r.

Oddane sieci będą użytkowane wyłącznie przez Spółkę. Są to sieci w trakcie budowy więc nie zostały ponoszone inne wydatki na ulepszenie, nie były też dokonywane odliczenia z faktur dotyczących budowy ww. sieci.

Gminie nie przysługuje prawo odliczenia podatku VAT naliczonego od faktur, ponieważ to spółka zajmuje się eksploatacją sieci i pobiera za nie opłaty.

W świetle powołanych powyżej przepisów, kluczową kwestią dla opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania (darowizny) przedmiotowej nieruchomości jest ustalenie, czy Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją tej inwestycji, w całości lub w części.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów lub usług zostały określone w art. 86 ust. 1. Zgodnie z art. 86 ust. 1 cyt. ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r. przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy nadmienić, iż wyżej cytowane uregulowanie jest powtórzeniem przepisu § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), obowiązującego do dnia 30 listopada 2008 r.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Zgodnie z art. 9 ust. 1-4 cytowanej ustawy w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi. Formy prowadzenia gospodarki gminnej, w tym wykonywania przez gminę zadań o charakterze użyteczności publicznej, określa odrębna ustawa. Zadaniami użyteczności publicznej, w rozumieniu ustawy, są zadania własne gminy, określone w art. 7 ust. 1, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych.

Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 z późn. zm.) o gospodarce komunalnej, gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w szczególności w formach: zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż w trakcie realizacji inwestycji podatek VAT nie był odliczany. Ponadto Wnioskodawca wskazuje, iż oddane sieci będą użytkowane wyłącznie przez Spółkę, a Gminie nie przysługuje prawo odliczenia podatku VAT naliczonego od faktur, ponieważ to spółka zajmuje się eksploatacją sieci i pobiera za nie opłaty.

Należy więc podkreślić, iż Gmina rozpoczynając ww. inwestycję, nie zamierzała bezpośrednio czerpać z jej efektów jakichkolwiek korzyści finansowych, kierowała się zapisami ustawy o samorządzie gminnym, nakładającymi na nią jako zadania własne sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych. Gmina zakłada, że sieci będą użytkowane wyłącznie przez Spółkę, ponieważ to spółka zajmuje się eksploatacją sieci i pobiera za nie opłaty.

W momencie dokonywania zakupów związanych z realizacją inwestycji, Gmina nie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących to nabycie, gdyż zakładała, iż zakupy te nie zostaną wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W ustawie o podatku VAT ustawodawca przyjął zasadę odliczania niezwłocznego, a więc bez oczekiwania na chwilę, gdy nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest bowiem intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych, natomiast jeżeli dany towar nie zostanie wykorzystany do wykonywania czynności opodatkowanych nie ma możliwości dokonania odliczenia.

Podsumowując powyższe należy stwierdzić, iż Wnioskodawca już na etapie rozpoczynania realizacji inwestycji, której efektem będą sieci wodociągowa i kanalizacyjna, nie zamierza bezpośrednio z tych sieci czerpać jakichkolwiek korzyści finansowych. Wnioskodawca w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego wskazuje, że wybudowane sieci będą przedmiotem darowizny (nieodpłatnego przekazania) dla spółki ze 100% udziałem Gminy.

W momencie dokonywania zakupów związanych z realizacją inwestycji Wnioskodawca zakłada, iż zakupy te nie zostaną wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych. A zatem należy przyjąć, iż Wnioskodawcy w chwili nabycia towarów i usług niezbędnych do zrealizowania przedmiotowej inwestycji nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych zakupów, tak więc darowizna (nieodpłatne przekazanie) tych towarów (wytworzonych sieci) na rzecz spółki gminnej nie będzie podlegała opodatkowaniu bowiem w tym przypadku nie znajdzie zastosowania przepis art. 7 ust. 2 ustawy o VAT.

Wobec powyższego nieodpłatne przekazanie (darowizna) wybudowanej sieci wodociągowej i kanalizacyjnej na rzecz Spółki z o.o., nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ponadto tut. organ informuje, że w zakresie opodatkowania podatkiem VAT wniesienia aportem przedmiotowych sieci do spółki z o.o. oraz prawa do odliczenia podatku VAT z tego tytułu zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl