IBPP4/443-165/09/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-165/09/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 lutego 2009 r. (data wpływu 18 lutego 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 lutego 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług przy przebudowie drogi powiatowej... - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lutego 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług przy przebudowie drogi powiatowej.... Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 lutego 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jest możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług przy przebudowie drogi powiatowej... dla Powiatu O.

Powiat O. i złożył wniosek do Urzędu Marszałkowskiego Województwa O. o dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego realizacji projektu w ramach konkursu otwartego dla Poddziałania 3.1.2 Drogi lokalne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Projekt dotyczy przebudowy drogi powiatowej. Przebudowa drogi będzie polegać na wzmocnieniu konstrukcji drogi w celu zwiększenia nośności do 100 KN/oś dla ruchu k.r.-2, poszerzeniu drogi o 0,50 mb do 1,00 mb do 6 m szerokości i ułożeniu nowej nawierzchni asfaltowej o grubości 4-9 cm oraz odtworzeniu rowów, ścince zawyżonych poboczy, karczowaniu krzewów na całym odcinku i wycince drzew. W miejscowości K zostanie wybudowana kanalizacja deszczowa na długości 1010 mb oraz zostanie ułożony chodnik dla pieszych z kostki betonowej. W miejscowości K zostanie przebudowane istniejące skrzyżowanie na skrzyżowanie skanalizowane.

Zleceniodawcą prac związanych z realizacją wnioskowanego zadania będzie powołana przez Radę Powiatu do realizacji zadań na drogach powiatowych jednostka organizacyjna pod nazwą Powiatowy Zarząd Dróg w O.

Powiat O jest jednostką samorządu terytorialnego ale nie występował o nadanie Numeru Identyfikacji Podatkowej, w związku z tym w polu 1 wpisano NIP Starostwa Powiatowego. Powiat nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Powiatowy Zarząd Dróg w O, który będzie realizatorem zadania posiada NIP, jednak nie spełnia obowiązku rejestracji jako płatnik podatku VAT i takiego podatku nie nalicza i nie rozlicza.

W związku ze złożonym przez Powiat O - jako beneficjenta zadania - oświadczeniem o braku możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przez Powiat O, warunkiem koniecznym uzyskania właściwej kwoty dofinansowania jest posiadanie interpretacji indywidualnej Izby Skarbowej o słuszności tego oświadczenia.

Drogi powiatowe stanowią mienie Powiatu O, natomiast zarządza nimi, tzn. utrzymuje i remontuje a także uzyskuje z tego tytułu ewentualne dochody Powiatowy Zarząd Dróg w O, jako jednostka organizacyjna Powiatu powołana w tym celu. Również przetarg na wyłonienie wykonawcy zadania, o którym mowa powyżej, jak i bezpośrednim odbiorcą faktur VAT za wykonane prace, usługi będzie Powiatowy Zarząd Dróg w O.

W piśmie z dnia 27 lutego 2009 r. uzupełniającym opis stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał, że inwestycja po jej zakończeniu nie przyniesie powiatowi O dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Powiatowy Zarząd Dróg nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Powstałe w ramach projektu mienie nie jest i nie będzie związane z wykonywaniem przez Powiat czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Powiat O posiada możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług przy przebudowie drogi powiatowej.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie posiada on możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujący nabycie towarów i usług w toku realizacji inwestycji ani po jej zakończeniu.

Stanowisko Wnioskodawcy wynika z następujących uwarunkowań:

1.

powiat O nie jest podatnikiem podatku VAT czynnym składającym deklarację VAT-7,

2.

faktury VAT dotyczące wydatków związanych z realizacją wskazanego projektu nie będą wystawione na Powiat O (będą wystawione na Powiatowy Zarząd Dróg),

3.

powstałe w wyniku realizacji projektu mienie nie jest i nie będzie wykorzystywane przez Powiat O do wykonywania przez niego czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług i innych.

Biorąc powyższe pod uwagę Wnioskodawca przedstawia stanowisko, iż nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Powiat O jest beneficjentem projektu polegającego na przebudowie drogi powiatowej..., a zleceniodawcą prac związanych z realizacją projektu jest powołana przez Radę Powiatu do realizacji zadań na drogach powiatowych jednostka organizacyjna pod nazwą Powiatowy Zarząd Dróg w O. Jak wynika z treści wniosku faktury związane z realizacją projektu będą wystawiane na Powiatowy Zarząd Dróg w O.

Zgodnie z treścią § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337) obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r., faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

* imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

* numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.

Zatem, zgodnie z brzmieniem powołanych przepisów, konieczne jest, aby faktury VAT, jako dokumenty potwierdzające rzeczywiste transakcje gospodarcze, zawierały nazwy określające strony transakcji, ich adresy, a także numery identyfikacji podatkowej.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że faktura VAT jest dokumentem potwierdzającym wykonanie pewnej usługi lub dostawy towaru, uprawniającym (po spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów prawa) podmiot, dla którego jest wystawiona (nabywcę) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Należy zatem stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. W sytuacji bowiem, gdy Wnioskodawca nie dokonał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. A. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl