IBPP4/443-165/08/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-165/08/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana W. przedstawione we wniosku z dnia 25 listopada 2008 r. (data wpływu 28 listopada 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 grudnia 2008 r. (data wpływu 8 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT z tytułu poczynionych zakupów sprzętu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 listopada 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT z tytułu poczynionych zakupów sprzętu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 grudnia 2008 r. (data wpływu 8 grudnia 2008 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT, świadczy usługi w zakresie ochrony zdrowia (symbol PKWiU 85), które zgodnie z załącznikiem nr 4 ustawy o VAT są zwolnione z podatku. Wnioskodawca złożył wniosek o dotacje z Unii Europejskiej w ramach działania 1.3.2 Inwestycje w innowacje w przedsiębiorstwach w województwie o. Przedmiotem projektu jest zakup środków trwałych, które będą stanowiły wyposażenie gabinetu: mikroskop operacyjny, aparat do znieczulania podtlenkiem azotu, system wypełniania kanałów, system obudowy w porcelanie, panoramiczny aparat cyfrowy, zestaw komputerowy z monitorem do panoramicznego aparatu cyfrowego, laser do tkanek twardych i miękkich, piec do wypalania protez, mikrosilnik protetyczny, prostnica, erkoform, pinarka laserowa, frezarka, wytwornica ciśnieniowa pary wodnej, nożyk do wosku, stół protetyczny, palnik, artykulator, łuk twarzowy, mieszadło próżniowe, prasa, odstojnik od gipsu, wyciąg protetyczny, lampa do łyżek światłoutwardzalnych, Easy Shade, wibrator, polerka, piaskarka oraz podjęcie działań promocyjnych, czyli zakup:

* tabliczek informacyjnych, mówiących o współfinansowaniu sprzętu ze środków Unii Europejskiej

* folderów reklamowych - działania promocyjno-informacyjnen o projekcie wraz z informacją o wsparciu finansowym pochodzącym z UE.

W ramach projektu Wnioskodawca zatrudni nowe osoby na umowę o pracę, które będą również, tak jak Wnioskodawca pracowały na urządzeniach będących własnością gabinetu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca będzie mógł odzyskać podatek VAT z tytułu wyżej wymienionych zakupów.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie jest on uprawnionym podmiotem do odzyskania podatku VAT, gdyż świadczy i będzie świadczył na nowym sprzęcie w ramach swojej działalności usługi nie objęte tym podatkiem, gdyż usługi medyczne zgodnie z art. 43 ustawy o VAT są zwolnione z podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy o VAT, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, który nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20. Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku VAT skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz że korzysta ze zwolnienia przedmiotowego, gdyż wykonuje wyłącznie usługi stomatologiczne tj. usługi w zakresie ochrony zdrowia, które są przedmiotowo zwolnione z podatku VAT zgodnie z poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy o VAT. Z dotacji unijnych Wnioskodawca zamierza dokonać zakupów środków trwałych będącym wyposażeniem prowadzonego gabinetu stomatologicznego.

Ponieważ Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT a tym samym zakupione środki trwałe nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT związanych z nabyciem wyposażenia do gabinetu.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.

Bowiem przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. A. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl