IBPP4/443-1637/10/JP - Brak możliwości odliczenia przez powiat podatku VAT naliczonego, związanego z realizowanym projektem stypendialnym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1637/10/JP Brak możliwości odliczenia przez powiat podatku VAT naliczonego, związanego z realizowanym projektem stypendialnym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 listopada 2010 r. (data wpływu 9 listopada 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 stycznia 2011 r. (data wpływu 19 stycznia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 listopada 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 stycznia 2011 r. (data wpływu 19 stycznia 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Projekt pn. "..." był realizowany przez Powiat w roku szkolnym 2006/2007, w ramach działania 2.2 wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR).

W trakcie realizacji projektu poniesione zostały wydatki na wypłatę stypendiów dla uczniów.

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 17 stycznia 2011 r. projekt jest całkowicie niedochodowy. W ramach realizacji projektu nie dokonano żadnych zakupów. Projekt polegał wyłącznie na wypłacie stypendiów.

Ponadto Wnioskodawca poinformował, że we wniosku z dnia 2 listopada 2011 r. omyłkowo wskazano, że projekt był realizowany w roku szkolnym 2006/2006. Przedmiotowy projekt był realizowany w roku szkolnym 2006/2007.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu w roku szkolnym 2006/2007 pn. "..." istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub części, wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizacji projektu, ponieważ służyły one wykonywaniu przez Powiat zadań publicznych wynikających z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie powiatowym. Zgodnie zaś z § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia ministra finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, czynności związane z wykonaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, są zwolnione od podatku VAT. Również obowiązujące do dnia 30 listopada 2008 r. rozporządzenie ministra finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zwalniało ww. czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych od podatku VAT (art. 8 ust. 1 pkt 13).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat, należą m.in. zadania w zakresie edukacji publicznej (art. 4 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy).

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca zrealizował w roku szkolnym 2006/2007, w ramach działania 2.2 wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR), projekt pn. "...".

Projekt jest całkowicie niedochodowy. W ramach realizacji projektu nie dokonano żadnych zakupów. Projekt polegał wyłącznie na wypłacie stypendiów.

Podkreślenia wymaga, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego pozostaje w ścisłym związku z dokonaniem przez podatnika nabycia towarów i usług w cenie których zawarty jest podatek VAT, którym mógłby być przedmiotem ewentualnego odliczenia.

Podstawową przesłanką pozytywną, której spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, jest związek dokonanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania tego odliczenia, czyli sprzedażą opodatkowaną generującą podatek należny. Jest to najistotniejszy warunek umożliwiający podatnikowi VAT skorzystanie z prawa do odliczenia.

Skoro zatem w omawianej sprawie Wnioskodawca realizując w latach 2006/2007 projekt stypendialny nie dokonał żadnych zakupów, czyli nie wystąpiło u niego nabycie towarów i usług w cenie których zawarty byłby podatek od towarów i usług, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w całości lub w części.

Reasumując o oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązującym w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub części, należało uznać za prawidłowe.

Należy jednakże zauważyć, że Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny w postaci braku możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części jednak nie jest on spowodowany tym, że Powiat w zakresie realizacji zadań własnych korzysta ze zwolnienia z podatku VAT, lecz tym, że nie wystąpiło nabycie towarów i usług opodatkowanych podatkiem VAT.

Końcowo organ podatkowy zauważa, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości zwolnienia od podatku VAT wykonywanych przez Wnioskodawcę zadań publicznych, bowiem nie było to przedmiotem wniosku.

Wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na opisie zaistniałego stanu faktycznego, w którym jednoznacznie wskazano, iż w związku z realizacją projektu nie wystąpiło nabycie towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl