IBPP4/443-1625/09/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1625/09/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia z dnia 10 grudnia 2009 r. (data wpływu 14 grudnia 2009 r.), uzupełnionym pismami z dnia 21 grudnia 2009 r. (data wpływu 23 grudnia 2009 r.) oraz z dnia 29 grudnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "..." jest:

* prawidłowe w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu w zakresie w jakim przedmiotem zrealizowanego projektu jest infrastruktura, która po jego zakończeniu pozostanie własnością Wnioskodawcy (tj. serwerownia regionalna);

* nieprawidłowe w części dotyczącej sprzętu, który po zakończeniu realizacji projektu stanie się własnością podmiotów będących stronami porozumienia (partnerów projektu).

UZASADNIENIE

W dniu 14 grudnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismami z dnia 21 grudnia 2009 r. oraz z dnia 29 grudnia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W ramach II Osi priorytetowej - Społeczeństwo Informacyjne, działania 2.2 - Moduły informacyjne, platformy e-usługi i bazy danych oraz działania 2.1 - Infrastruktura dla wykorzystania narzędzi ICT w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Urząd Marszałkowski Województwa ma zamiar realizacji projektu pn. "..." polegającego na stworzeniu platformy współpracy Środowiska szkolnego realizującą funkcję zdalnego nauczania, umożliwiającą przeniesienie struktury organizacyjnej dowolnej szkoły na platformę elektroniczną z zachowaniem wszystkich jej obecnych funkcji.

Połączenie elementów oprogramowania serwerowego i edukacyjnego, sieci rozległej i lokalnej, programów do zarządzania oraz wyposażenia nauczycieli w sprzęt, wsparte szkoleniami oraz oprawą metodyczną stanowi podstawę projektu, projektu ukierunkowanego na rozwój ucznia.

Wszystkie towary i usługi zakupione w związku z realizacją ww. wniosków były (są i będą) wykorzystywane tylko i wyłącznie do realizacji czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywanymi w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W żadnym zakresie towary i usługi nabywane w ramach realizacji przedmiotowych projektów nie były (nie są i nie będą) wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wyżej wymieniony projekt jest związany z bieżącą działalnością Urzędu Marszałkowskiego Województwa. Urząd Marszałkowski Województwa jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, jednakże towary i usługi nabywane w ramach realizacji ww. projektu nie są związane z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Urząd. Projekt był realizowany na potrzeby Urzędu do wykonywania zadań publicznych. Koszty związane z ww. projektem są udokumentowane fakturami VAT.

Działania wykonywane w ramach ww. projektu wykonywane są nieodpłatnie w ramach wykonywanych zadań publicznych nałożonych przepisami prawa na jednostkę samorządową oraz nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 21 grudnia 2009 r. Wnioskodawcą w niniejszej sprawie jest osoba prawna Województwo, natomiast Urząd Marszałkowski Województwa wykonuje zadania własne przypisane do realizacji Województwu.

W realizacji projektu będą uczestniczyli także Partnerzy projektu. Dotację na realizację projektu otrzyma tylko Wnioskodawca. Udział Partnerów projektu będzie polegał tylko na przekazaniu pieniężnego wkładu własnego niezbędnego do realizacji projektu. Zakupiony w wyniku realizacji sprzęt, oprogramowanie jak również sieci komputerowe zostaną przekazane Partnerom projektu po jego zakończeniu.

W ww. projekcie UMW jest beneficjentem zarządzającym projektem podpisującym umowę o dofinansowanie i nie wnoszącym do projektu udziału własnego.

Podmiotem figurującym jako nabywca na fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu, będzie Urząd Marszałkowski Województwa.

Produkty powstałe w wyniku realizacji projektu nie są i nie będą w jakimkolwiek zakresie wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tzn. wszystkie usługi świadczone drogą elektroniczną będą bezpłatne i nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez Wnioskodawcę.

Na etapie tworzenia projektu nie będą świadczone usługi za wynagrodzeniem, wszystkie informacje i dane będą umieszczane i udostępniane bezpłatnie, system elektroniczny powstały w wyniku realizacji projektu nie będzie w żadnym zakresie wykorzystywany przez Wnioskodawcę do obsługiwania czynności o charakterze cywilnoprawnym np. pobieranie opłat z tyt. najmu, dzierżawy, wieczystego użytkowania i innych czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 29 grudnia 2009 r. efektem projektu jest powstanie platformy świadczącej usługi elektroniczne dla uczniów, nauczycieli rodziców zapewniający im zintegrowany system komunikacji. Stworzona platforma będzie m.in. umożliwiać pracę zespołową nad projektami uczniów z różnych szkół, w tym umożliwienie uczestnictwa z życiu szkoły uczniom czasowo lub obecnie trwale wykluczonym z życia szkoły. W celu uruchomienia takiego systemu niezbędnym jest stworzenie odpowiedniej infrastruktury. Połączenie elementów oprogramowania serwerowego i edukacyjnego, sieci rozległej i lokalnej, programów do zarządzania oraz wyposażenia nauczycieli w sprzęt, wsparte szkoleniami oraz oprawą metodyczną stanowi podstawę projektu.

Wnioskodawca będzie administratorem platformy na poziomie regionalnym, administracja i utrzymanie platformy na poziomie Partnera stanowić będzie koszt bieżący Partnera, koszty te nie są ujęte we wniosku projektowym, stanowią wydatek niekwalifikowany.

Z Platformy korzystać będą szkoły (tj, administracja szkolna, nauczyciele, rodzice-opiekunowie prawni, uczniowie) wyznaczone przez Partnerów projektu znajdujące się w jego obrębie administracyjnym.

Projekt ma służyć edukacji z tym, że w I etapie w projekcie wezmą udział szkoły wyznaczone przez Partnerów, w II etapie wszystkie szkoły chętne do udziału pod warunkiem poniesienia przez nie kosztów przygotowania szkoły do korzystania z Platformy. Wnioskodawca nie będzie z tego tytułu otrzymywał korzyści.

Zakupiony sprzęt i oprogramowanie zostanie przekazane Partnerom projektu poza wyposażeniem Serwerowni regionalnej tj.: 12 serwerów do e-Usług, 1 serwera zarządzającego, 2 zestawów komputerowych do bieżącego monitorowania powstałego systemu. Sprzęt przekazany do Partnerów to: 222 serwery lokalne wraz z oprogramowaniem, 111 zbudowanych sieci bezprzewodowych, 111 infomatów, 5500 komputerów przenośnych, 550 rzutników i tablic multimedialnych, 3885 terminali (w klasach szkolnych), oprogramowanie zawarte w Platformie regionalnej i serwerach lokalnych. Przekazany sprzęt wykorzystywany będzie w ramach bieżącej działalności edukacyjnej, jego wykorzystywanie nie będzie generować przychodu.

Województwo pełni rolę Lidera Projektu, przyjmuje do realizacji zadania:

* koordynacji prac nad przygotowaniem i złożeniem Projektu do funduszy strukturalnych,

* wsparcia merytorycznego w zakresie wyłonienia instytucji kredytującej realizacje Projektu, w przypadku decyzji o konieczności jej zaciągnięcia podjętej przez Komitet projektu,

* przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w zakresie realizacji Projektu,

* monitoringu prac nad realizacją Projektu po rozstrzygnięciu postępowania i wyłonieniu wykonawców realizujących poszczególne etapy Projektu,

* wnioskowania o zaliczkę lub refundację wydatkowanych środków z funduszy strukturalnych - Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - w imieniu własnym i pozostałych Partnerów Projektu,

* podpisanie umowy o dofinansowaniu ze środków funduszy strukturalnych z Instytucją Pośredniczącą/Zarządzającą,

* zrealizowanie podpisanej umowy o dofinansowaniu ze środków funduszy strukturalnych.

Partnerem są jednostki samorządu terytorialnego jako organy konstytucyjnie odpowiedzialne za edukację.

Realizacja projektu wynika z przyjętej na podstawie ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa Strategii Rozwoju Województwa, w której zawarte są zapisy dotyczące budowy społeczeństwa informacyjnego i rozwoju bazy technicznej na jego potrzeby.

Wnioskodawca realizował będzie umowę na podstawie decyzji o dofinansowanie podpisanej z Instytucją Zarządzającą w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013, II Oś Priorytetowa - Społeczeństwo Informacyjne, Działanie 2.1 Infrastruktura dla wykorzystania narzędzi ICT oraz Działanie 2.2 Moduły informacyjne, platformy e-usługi i bazy danych.

Sprzęt przekazany będzie JST umową przeniesienia własności po przyjęciu go na stan i nadaniu numerów ewidencyjnych. Załącznikiem do umowy będzie protokół zdawczo-odbiorczy zawierający nazwę sprzętu, jego wartość, nr seryjny sprzętu oraz nr ewidencyjny, następnie przekazany sprzęt zostanie zdjęty z ewidencji dokumentem tzw. LT i przyjęty na stan przez Partnera projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 21 grudnia 2009 r.):

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "...".

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 21 grudnia 2009 r.), nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, związanego z realizacją projektu pn. "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się:

* za prawidłowe w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu w zakresie w jakim przedmiotem zrealizowanego projektu jest infrastruktura, która po jego zakończeniu pozostanie własnością Wnioskodawcy (tj. serwerownia regionalna),

* za nieprawidłowe w części dotyczącej sprzętu, który po zakończeniu realizacji projektu stanie się własnością podmiotów będących stronami porozumienia (partnerów projektu).

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Powyższe zwolnienie przewidziane było również na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 obowiązującego do dnia 30 listopada 2008 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).

W myśl art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 z późn. zm.) organy samorządu terytorialnego działają na podstawie i w granicach określonych przez ustawy. Do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej.

Samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami (art. 14 ust. 1 cyt. ustawy).

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy samorząd województwa wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie województwa w celu wykonywania zadań województwo tworzy wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne oraz może zawierać umowy z innymi podmiotami.

Organami samorządu województwa są sejmik województwa i zarząd województwa - art. 15 ustawy o samorządzie województwa. Zarząd województwa jest organem wykonawczym województwa, w skład którego wchodzi m.in. marszałek województwa (art. 31 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie województwa). Marszałek województwa organizuje pracę zarządu województwa i urzędu marszałkowskiego, kieruje bieżącymi sprawami oraz reprezentuje województwo na zewnątrz.

Zarząd województwa wykonuje zadania województwa przy pomocy urzędu marszałkowskiego i wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych lub wojewódzkich osób prawnych - art. 45 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa.

Przestawiając opis zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, iż zamierza zrealizować w ramach II Osi priorytetowej - Społeczeństwo Informacyjne, działania 2.2 - Moduły informacyjne, platformy e-usługi i bazy danych oraz działania 2.1 - Infrastruktura dla wykorzystania narzędzi ICT w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 projekt pn. "...".

Efektem projektu jest powstanie platformy świadczącej usługi elektroniczne dla uczniów, nauczycieli rodziców zapewniający im zintegrowany system komunikacji. Stworzona platforma będzie m.in. umożliwiać pracę zespołową nad projektami uczniów z różnych szkół, w tym umożliwienie uczestnictwa z życiu szkoły uczniom czasowo lub obecnie trwale wykluczonym ż życia szkoły. W celu uruchomienia takiego systemu niezbędnym jest stworzenie odpowiedniej infrastruktury, połączenie elementów oprogramowania serwerowego i edukacyjnego, sieci rozległej i lokalnej, programów do zarządzania oraz wyposażenia nauczycieli w sprzęt, wsparte szkoleniami oraz oprawą metodyczną stanowi podstawę projektu.

Z Platformy korzystać będą szkoły (tj. administracja szkolna, nauczyciele, rodzice-opiekunowie prawni, uczniowie) wyznaczone przez Partnerów projektu znajdujące się w jego obrębie administracyjnym.

W realizacji projektu będą uczestniczyli także Partnerzy projektu. Dotację na realizację projektu otrzyma tylko Wnioskodawca. Udział Partnerów projektu będzie polegał tylko na przekazaniu pieniężnego wkładu własnego niezbędnego do realizacji projektu. Zakupiony w wyniku realizacji sprzęt, oprogramowanie jak również sieci komputerowe zostaną przekazane Partnerom projektu po jego zakończeniu.

Wnioskodawca będzie administratorem platformy na poziomie regionalnym, administracja i utrzymanie platformy na poziomie Partnera stanowić będzie koszt bieżący Partnera, koszty te nie są ujęte we wniosku projektowym, stanowią wydatek niekwalifikowany.

W ww. projekcie Wnioskodawca jest beneficjentem zarządzającym projektem podpisującym umowę o dofinansowanie i nie wnoszącym do projektu udziału własnego. Podmiotem figurującym jako nabywca na fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu, będzie Urząd Marszałkowski.

Zakupiony sprzęt i oprogramowanie zostanie przekazane Partnerom projektu poza wyposażeniem Serwerowni regionalnej tj.: 12 serwerów do e-Usług, 1 serwera zarządzającego, 2 zestawów komputerowych do bieżącego monitorowania powstałego systemu. Sprzęt przekazany do Partnerów to: 222 serwery lokalne wraz z oprogramowaniem, 111 zbudowanych sieci bezprzewodowych, 111 infomatów, 5500 komputerów przenośnych, 550 rzutników i tablic multimedialnych, 3885 terminali (w klasach szkolnych), oprogramowanie zawarte w Platformie regionalnej i serwerach lokalnych. Przekazany sprzęt wykorzystywany będzie w ramach bieżącej działalności edukacyjnej, jego wykorzystywanie nie będzie generować przychodu.

Partnerem są jednostki samorządu terytorialnego jako organy konstytucyjnie odpowiedzialne za edukację.

Sprzęt przekazany będzie JST umową przeniesienia własności po przyjęciu go na stan i nadaniu numerów ewidencyjnych. Załącznikiem do umowy będzie protokół zdawczo-odbiorczy zawierający nazwę sprzętu, jego wartość, nr seryjny sprzętu oraz nr ewidencyjny, następnie przekazany sprzęt zostanie zdjęty z ewidencji dokumentem tzw. LT i przyjęty na stan przez Partnera projektu.

Wszystkie towary i usługi zakupione w związku z realizacją ww. wniosków były (są i będą) wykorzystywane tylko i wyłącznie do realizacji czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywanymi w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. W żadnym zakresie towary i usługi nabywane w ramach realizacji przedmiotowych projektów nie były (nie są i nie będą) wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Działania wykonywane w ramach ww. projektu wykonywane są nieodpłatnie w ramach wykonywanych zadań publicznych nałożonych przepisami prawa na jednostkę samorządową oraz nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Produkty powstałe w wyniku realizacji projektu nie są i nie będą w jakimkolwiek zakresie wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tzn. wszystkie usługi świadczone drogą elektroniczną będą bezpłatne i nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez Wnioskodawcę.

Na etapie tworzenia projektu nie będą świadczone usługi za wynagrodzeniem, wszystkie informacje i dane będą umieszczane i udostępniane bezpłatnie, system elektroniczny powstały w wyniku realizacji projektu nie będzie w żadnym zakresie wykorzystywany przez Wnioskodawcę do obsługiwania czynności o charakterze cywilnoprawnym np. pobieranie opłat z tyt. najmu, dzierżawy, wieczystego użytkowania i innych czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W oparciu o tak przedstawiony opis zdarzenia przyszłego w celu udzielenia interpretacji indywidualnej niezbędne staje się rozważenie dwóch sytuacji prawnopodatkowych, które wystąpią w obrębie jednego projektu i jednego przepisu prawa podatkowego tj. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

W kwestii związanej z ewentualnym prawem do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu w części zadania polegającego na budowie infrastruktury (serwerownii regionalnej), która po zakończeniu realizacji projektu pozostanie własnością Wnioskodawcy należy wziąć pod uwagę fakt, iż jak wskazał sam Wnioskodawca produkty powstałe w wyniku realizacji projektu nie są i nie będą w jakimkolwiek zakresie wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie, w części zadania polegającego na budowie serwerowni regionalnej, która po zakończeniu realizacji projektu pozostanie środkiem trwałym Wnioskodawcy, nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, bowiem nie wystąpi związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją zadania pod nazwą "...", jednakże tylko w części w jakiej przedmiotem zrealizowanego projektu jest infrastruktura (serwerownia regionalna), która po jego zakończeniu pozostanie własnością Wnioskodawcy.

Natomiast w kwestii związanej z realizacją części zadania polegającego na budowie infrastruktury, która po zakończeniu realizacji projektu zostanie przekazana umową przeniesienia własności poszczególnym partnerom projektu w zamian za ich zaangażowanie finansowe należy rozważyć czy faktycznie mamy w przedmiotowej sprawie do czynienia z sytuacją, w której dokonane zakupy nie są związane z jakimikolwiek czynnościami opodatkowanymi u Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5.

ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego,

6.

oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste,

7.

zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Jednocześnie z treści art. 7 ust. 3 ustawy o VAT wynika, iż nie uznaje się za dostawę towarów (tj. nie podlegają opodatkowaniu) przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Zatem opodatkowaniu podatkiem VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących drukowane materiały reklamowe i informacyjne bądź spełniających warunki do uznania je za prezenty o małej wartości lub próbki. Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie towarów pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

Natomiast stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Ze świadczeniem usługi mamy do czynienia również w sytuacji gdy podatnik dokonuje czynności działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej. Wówczas przyjmuje się, że dla celów podatku od towarów i usług podatnik (zleceniobiorca) sam nabył usługę od faktycznego wykonawcy, a następnie wyświadczył tę usługę zleceniodawcy. Powyższe wynika wprost z przepisu art. 28 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1), (wcześniej art. 6 ust. 4 Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG) (Dz. U. WE L Nr 145, s. 1), zgodnie z którym w przypadku, gdy podatnik działając we własnym imieniu, lecz na rachunek innej osoby, uczestniczy w świadczeniu usług, uznaje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył te usługi.

Należy również nadmienić, iż od dnia 1 grudnia 2008 r. w przepisach ustawy o VAT znalazła się szczególna regulacja odnosząca się do podstawy opodatkowania dla przypadków, gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług.

Zgodnie bowiem z art. 30 ust. 3 ustawy o VAT w przypadku, gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku.

Jak już wskazano powyżej z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca na mocy zawartego z partnerami (jednostkami samorządu terytorialnego) porozumienia, stał się liderem wspólnego zadania polegającego na budowie platformy w ramach realizacji zadania pn. "...". Partnerzy tego projektu mocą zawartego porozumienia zobowiązali się między innymi do przekazania na rzecz Wnioskodawcy środków finansowych tzw. wkładu własnego. Zgodnie z zawartym porozumieniem po zakończeniu inwestycji powstałe w jej efekcie środki trwałe (nabyty sprzęt i oprogramowanie) zostaną przekazane każdemu z partnerów w zamian za jego zaangażowania finansowego.

W związku z powyższym biorąc pod uwagę cytowane przepisy uznać należy, iż Wnioskodawca, w części dotyczącej inwestycji realizowanej na rzecz poszczególnych partnerów projektu, działa w imieniu własnym lecz na rzecz innego podmiotu.

W tym miejscu należy zaznaczyć, iż nawiązany w ten sposób stosunek prawny między Wnioskodawcą a partnerami projektu będzie stosunkiem cywilnoprawnym, powstaje bowiem na podstawie umowy, a nie na skutek np. przekazania przez Wnioskodawcę (Województwo) swoich kompetencji innemu podmiotowi. W omawianej sprawie mimo faktu, iż Wnioskodawca (strona wiodąca projektu - lider) wykonuje cały projekt kompleksowo, to niewątpliwie mamy do czynienia ze wspólnym realizowaniem przedsięwzięcia.

W związku z faktem, iż Partnerzy projektu zobowiązani są do świadczenia pieniężnego na rzecz Wnioskodawcy, mamy do czynienia z dostawą towarów oraz z odpłatnym świadczeniem usług przez Wnioskodawcę na rzecz Partnerów projektu.

Zatem koszty zakupu towarów i usług, gdzie odbiorcą jest inny podmiot (w niniejszej sprawie Partnerzy projektu) niż podmiot obciążony (Województwo - Lider projektu) przez dokonującego dostawy towaru (świadczącego usługę), Wnioskodawca zobowiązany jest przenieść na faktycznego odbiorcę (Partnerów projektu). Przyjęta praktyka i orzecznictwo dopuszczają sytuacje, w których koszty niektórych towarów i usług, gdzie odbiorcą jest inny podmiot niż podmiot obciążony przez dokonującego dostawy towaru lub przez świadczącego usługę, mogą być w ramach zawartych umów przenoszone na faktycznego odbiorcę. Wnioskodawca sam wskazał, iż część przypadająca Partnerom zostanie im przekazana umową przeniesienia własności, zatem stanowić będzie ich majątek. Przekazanie produktów projektu nastąpi w zamian za ich zaangażowanie finansowe.

Zatem nabycie w ramach projektu towarów i usług przez Wnioskodawcę winno być przedmiotem odsprzedaży towarów i usług dla Partnerów projektu przy zastosowaniu tej samej stawki co stawka, według której towary i usługi zostały opodatkowane przez dostawcę faktycznie sprzedającego towary lub usługodawcę faktycznie świadczącego te usługi. Województwo występuje zatem w charakterze zarówno otrzymującego towary i usługi, jak i sprzedającego towary i wyświadczającego usługi (na rzecz Partnerów projektu).

Nadmienia się, że zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy obowiązani są wystawić fakturę stwierdzającą dokonanie sprzedaży. W przypadku, o którym mowa wyżej Wnioskodawca powinien wystawić fakturę dla Partnerów projektu. Podsumowując, zakupione przez Wnioskodawcę towary i usługi w części przypadającej na Partnerów projektu zostały przez Wnioskodawcę wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W następstwie powyższego należy stwierdzić, iż towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę w związku z realizacją przedmiotowego projektu w części zadania polegającego na budowie platformy (nabyciu sprzętu i oprogramowania), która po zakończeniu realizacji projektu stała się własnością podmiotów będących partnerami projektu są związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem w tym przypadku znajdzie zastosowanie przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższym na mocy art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu pn. "..." w części w jakiej majątek powstały w wyniku realizacji projektu stanie się własnością partnerów projektu. Jednocześnie będzie zobowiązany - jako sprzedający towary i świadczący usługi - do odprowadzenia podatku należnego od tych transakcji.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, dotyczące możliwości odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) naliczonego, zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług nabytych w celu realizacji projektu, uznać należy za:

* prawidłowe w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu w zakresie w jakim przedmiotem zrealizowanego projektu jest infrastruktura, która po jego zakończeniu pozostanie własnością Wnioskodawcy (tj. serwerownia regionalna);

* nieprawidłowe w części dotyczącej sprzętu, który po zakończeniu realizacji projektu stanie się własnością podmiotów będących stronami porozumienia (partnerów projektu).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl