IBPP4/443-161/09/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-161/09/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 lutego 2009 r. (data wpływu 18 lutego 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 lutego 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą "Utworzenie terenów sportowo - rekreacyjnych w sołectwach Gminy M."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lutego 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą "Utworzenie terenów sportowo - rekreacyjnych w sołectwach Gminy M.". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 lutego 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

Gmina M. z siedzibą w M., jako jednostka samorządu terytorialnego, funkcjonuje na podstawie zapisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

Zgodnie z postanowieniami art. 7 wymienionej ustawy do zadań statutowych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności zadania własne obejmują następujące sprawy:

1.

ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,

2.

gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

3.

wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,

4.

lokalnego transportu zbiorowego, 5)"ochrony zdrowia,

5.

pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,

6.

gminnego budownictwa mieszkaniowego,

7.

edukacji publicznej,

8.

kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury,

9.

kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, targowisk i hal targowych,

10.

zieleni gminnej i zadrzewień,

11.

cmentarzy gminnych,

12.

Iporządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego,

13.

utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

14.

polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,

15.

wspierania i upowszechniania idei samorządowej,

16.

promocji gminy,

17.

współpracy z organizacjami pozarządowymi,

18.

współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

Ustawy określają, które zadania własne gminy mają charakter obowiązkowy.

Powyższe zadania znalazły odzwierciedlenie w przyjętym przez organ stanowiący Gminy -Radę Gminy-statucie Gminy M.

Prawidłową realizację tych zadań regulują odrębne ustawy i przepisy wykonawcze do nich. Mając na uwadze realizację zadań własnych dotyczących kultury i turystyki, porządku publicznego, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych a także promocji gminy, Gmina M. w 2009 r. zgłosi wniosek o dofinansowanie - na realizację projektu "Utworzenie terenów sportowo - rekreacyjnych w sołectwach Gminy M.". Projekt ten będzie realizowany w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Projekt będzie polegał na utworzeniu 6 terenów sportowo - rekreacyjnych w 4 miejscowościach Gminy M., to jest w miejscowościach: M., W., P. oraz Z. Dzięki realizacji inwestycji mieszkańcy otrzymają miejsca, gdzie będą mogli bezpiecznie spędzać wolny czas. Utworzone miejsca sportowo - rekreacyjne będą również wykorzystywane przez turystów odwiedzających Gminę M. Celom turystycznym będą służyć, przede wszystkim tereny w M. i W., które są położone na szlaku rowerowym "D.". Tereny sportowo - rekreacyjne (strefy) będą składać się z rozbudowanego placu zabaw dla dzieci, gdzie znajdzie się szereg urządzeń takich jak - karuzele, huśtawki, chybotki, piaskownice i zestawy typu "zamek". Drugim elementem, który znajdzie się w strefach będą miejsce piknikowe, gdzie zostanie wybudowana altana, ławy i stoły piknikowe, grill. Poszczególne strefy będą różnić się, co do wyposażenia w zależności od wielkości działki, konfiguracji terenu i istniejącej infrastruktury.

W przypadku Gminy M. koszt realizacji zadania obejmuje także podatek VAT, gdyż Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT.

UZASADNIENIEm do takiego postępowania jest fakt, że zgodnie z postanowieniami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych. (Dz. U. Nr 142, poz. 1020 z późn. zm.) w celu ustalenia nadwyżki lub niedoboru budżetu operacje gospodarcze dotyczące dochodów i wydatków budżetu państwa oraz dochodów i wydatków budżetów jednostek samorządu terytorialnego są ujmowane w księgach rachunkowych na odrębnych kontach księgowych w zakresie faktycznych (kasowo zrealizowanych) wpływów i wydatków dokonanych na bankowych rachunkach budżetów oraz rachunkach bieżących dochodów i wydatków budżetowych jednostek budżetowych, z wyjątkiem operacji szczególnych, określonych w odrębnych przepisach.

Stąd wydatek dotyczący zakupu lub wytworzenia majątku stanowiącego własność Gminy jest równy wartości brutto liczonej wraz podatkiem VAT, który zostanie zapłacony na rzecz wykonawcy zgodnie z wystawionymi fakturami.

W tym przypadku naliczony przez wykonawcę podatek VAT zostanie w całości ujęty w wartości majątku przyjętego do ewidencji prowadzonej w Urzędzie Gminy M. Ponieważ korzystanie z terenów sportowo - rekreacyjnych (stref sportowo - rekreacyjnych) będzie nieodpłatne, a same tereny będą otwarte i ogólnodostępne, Gmina nie będzie wystawiała z tego tytułu faktur, a zatem nie ma możliwości odzyskania VAT-u naliczonego gdyż całość świadczonych usług rekreacyjnych, kulturowych, sportowych, ładu przestrzennego, bezpieczeństwa mieszkańców, które są objęte projektem "Utworzenie terenów sportowo - rekreacyjnych w sołectwach Gminy M." mieści się w zadaniach własnych określonych ustawą o samorządzie gminnym jak i statutem Gminy M.

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu "Utworzenie terenów sportowo - rekreacyjnych w sołectwach Gminy M." nie będzie wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanej sytuacji Gmina ma możliwość odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu "Utworzenie terenów sportowo - rekreacyjnych w sołectwach Gminy M.".

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku funkcjonowania terenów sportowo rekreacyjnych, jak i przestrzeni otwartych ogólnodostępnych nie można będzie odzyskać naliczonego i wpłaconego podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., ostatnia zmiana Dz. U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r. przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy nadmienić, iż wyżej cytowane uregulowanie jest powtórzeniem przepisu § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), obowiązującego do dnia 30 listopada 2008 r.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy (rada miasta) i wójt (burmistrz, prezydent miasta).

W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta).

Jak wynika z powyższego, urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również ma gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy.

Zatem Urząd Gminy działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy i w tym zakresie jest zwolniony z podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 10, 13 i 18 ustawy o samorządzie gminnym).

Z treści wniosku wynika, iż Gmina M. w 2009 r. zgłosi wniosek o dofinansowanie - na realizację projektu "Utworzenie terenów sportowo - rekreacyjnych w sołectwach Gminy M.". Projekt ten będzie realizowany w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Projekt będzie polegał na utworzeniu 6 terenów sportowo - rekreacyjnych w 4 miejscowościach Gminy M., to jest w miejscowościach: M., W., P. oraz Z. Dzięki realizacji inwestycji mieszkańcy otrzymają miejsca, gdzie będą mogli bezpiecznie spędzać wolny czas. Utworzone miejsca sportowo - rekreacyjne będą również wykorzystywane przez turystów odwiedzających Gminę M. Celom turystycznym będą służyć, przede wszystkim tereny w M. i W., które są położone na szlaku rowerowym "D." Tereny sportowo - rekreacyjne (strefy) będą składać się z rozbudowanego placu zabaw dla dzieci, gdzie znajdzie się szereg urządzeń takich jak - karuzele, huśtawki, chybotki, piaskownice i zestawy typu "zamek". Drugim elementem, który znajdzie się w strefach będą miejsce piknikowe, gdzie zostanie wybudowana altana, ławy i stoły piknikowe, grill. Poszczególne strefy będą różnić się, co do wyposażenia w zależności od wielkości działki, konfiguracji terenu i istniejącej infrastruktury.

Korzystanie z terenów sportowo - rekreacyjnych (stref sportowo - rekreacyjnych) będzie nieodpłatne, a same tereny będą otwarte i ogólnodostępne, Gmina nie będzie wystawiała z tego tytułu faktur, a całość świadczonych usług rekreacyjnych, kulturowych, sportowych, ładu przestrzennego, bezpieczeństwa mieszkańców, które są objęte projektem "Utworzenie terenów sportowo - rekreacyjnych w sołectwach Gminy M." mieści się w zadaniach własnych określonych ustawą o samorządzie gminnym jak i statutem Gminy M.

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu "Utworzenie terenów sportowo - rekreacyjnych w sołectwach Gminy M." nie będzie wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem w oparciu o przedstawiony stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego, a tym samym działający w jej imieniu Urząd Gminy, korzystają ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.

Wnioskodawcy nie będzie więc przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pod nazwą "Utworzenie terenów sportowo - rekreacyjnych w sołectwach Gminy M.". Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania obowiązujące od dnia 1 grudnia 2008 r., uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.

Bowiem przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

Na marginesie tut. organ pragnie zauważyć, iż powołane wyżej regulacje zgodne są z unormowaniami obowiązującymi w tym zakresie do dnia 30 listopada 2008 r., a wynikającymi § 23 ust. 1 i 2 oraz § 6 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.)

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl