IBPP4/443-1595/09/EJ - Prawo jednostki organizacyjnej powiatu do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu przebudowy i doposażenia regionalnych placówek oświatowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1595/09/EJ Prawo jednostki organizacyjnej powiatu do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu przebudowy i doposażenia regionalnych placówek oświatowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2009 r. (data wpływu 8 grudnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 stycznia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania zapłaconego podatku VAT w ramach projektu pn. "Przebudowa i doposażenie regionalnych placówek oświatowych Powiatu K." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 grudnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania zapłaconego podatku VAT w ramach projektu pn. "Przebudowa i doposażenie regionalnych placówek oświatowych Powiatu K.". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 stycznia 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zrealizował projekt ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 i zawarte w nim Poddziałanie 5.1.1 pt. "Przebudowa i doposażenie regionalnych placówek oświatowych Powiatu K.". Szkoła zrealizowała zadanie A, które było jednym z trzech zadań projektu prowadzonego przez Powiat K., a w jego imieniu Starostwo Powiatowe. Zadanie to polegało na wykonaniu przebudowy, tj. robót budowlanych i wykończeniowych w zamkniętej przestrzeni kubatury budynku dawnego laboratorium chemicznego szkoły, które zostało przebudowane i zaadaptowane na potrzeby nowych form kształcenia tj. symulacyjnych sal dydaktycznych do nauki hotelarstwa i obsługi ruchu turystycznego, a także na wyposażeniu sal w dydaktyczny sprzęt symulacyjny do obsługi ruchu turystycznego (recepcja, rezerwacja, logistyka bagażowa, itp.) oraz służącego do nauki obsługi hotelu - pokoi gościnnych, utrzymania czystości, wymiany pościeli itp., a także w sprzęt komputerowy i multimedialny do prezentacji i nauki zawodu.

W piśmie z dnia 8 stycznia 2010 r. Wnioskodawca wskazał, że rozpoczęcie rzeczowej realizacji projektu to dzień 30 marca 2009 r., zakończenie rzeczowej realizacji projektu to dzień 30 września 2009 r., zaś zakończenie finansowe realizacji projektu to dzień 8 października 2009 r. Projekt został zrealizowany przez Powiat K. Wszystkie faktury dotyczące realizacji projektu w Z. wystawione były na Wnioskodawcę. Efekty projektu nie generują dla szkoły sprzedaży opodatkowanej, w związku z tym towary i usługi nabyte dla szkoły w ramach projektu nie są związane z przychodami opodatkowanymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 8 stycznia 2010 r.):

Czy Wnioskodawcy w związku z realizacją projektu przysługuje prawo do odzyskania zapłaconego w ramach projektu podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, jako jednostka organizacyjna powiatu realizująca zadania ustawowe na podstawie ustawy o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 r. nie może odzyskać zapłaconego podatku od towarów i usług przy dokonywanych zakupach w ramach realizowanego projektu pn. "Przebudowa i doposażenie regionalnych placówek oświatowych Powiatu K.", gdyż zgodnie z przepisami art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Wnioskodawca jako placówka oświatowa wykonuje na podstawie ustawy o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 r. zadania publiczne m.in. w zakresie edukacji publicznej. W związku z powyższym realizuje zadania statutowe zgodnie z zapisem art. 4 ust. 1 pkt 1 nie podlegają w tym zakresie podatkowi od towarów i usług VAT, a zatem nie może go odliczać. Wnioskodawca nie będzie uzyskiwać żadnych korzyści majątkowych przez okres 5 lat od dnia zakończenia finansowej realizacji projektu w wyniku dokonanych zakupów w ramach projektu, czyli projekt nie będzie generował przychodu (odbiorcy końcowi nie będą wnosić opłat). W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że ujęcie podatku od towarów i usług w projekcie jako koszt kwalifikowany jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Aby możliwa była realizacja prawa do obniżania podatku należnego o podatek naliczony nabywane przez podatnika towary lub usługi muszą służyć do wykonywania przez niego czynności podlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z powyższym w sytuacji braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego. W przypadku przebudowy pracowni szkoły nie była ona związana z czynnościami opodatkowanymi i to zarówno w części przygotowawczej inwestycji, jak również w fazie rzeczowej inwestycji - roboty budowlane oraz promocja projektu dotycząca ogólnie całego zadania. W związku z tym nie została spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Wnioskodawca uważa, że nie przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów towarów i usług zużytych przy realizacji inwestycji, a co za tym idzie podatek VAT będzie wydatkiem kwalifikowanym do refundacji ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej: ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca realizował projekt pn. "Przebudowa i doposażenie regionalnych placówek oświatowych Powiatu K.". Wszystkie faktury dotyczące realizacji projektu wystawione były na Z. w K. Zadanie polegało na wykonaniu przebudowy, tj. robót budowlanych i wykończeniowych w zamkniętej przestrzeni kubatury budynku dawnego laboratorium chemicznego szkoły, które zostało przebudowane i zaadoptowane na potrzeby nowych form kształcenia. Efekty projektu nie generują dla szkoły sprzedaży opodatkowanej, w związku z tym towary i usługi nabyte dla szkoły w ramach projektu nie są związane z przychodami opodatkowanymi.

W myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki, bowiem nie została w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 powołanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.

Przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy jednakże zauważyć, że Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny w postaci braku możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją ww. projektu, jednakże podkreślenia wymaga, iż nie jest on związany z faktem, iż Wnioskodawca wykonuje zadania jako placówka oświatowa w zakresie edukacji publicznej na podstawie ustawy o samorządzie powiatowym, co powoduje wyłączenie opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy, lecz tym, iż nabywane towary i usługi nie są bezpośrednio związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Ponadto nadmienia się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT od zakupów objętych dofinansowywanym ze środków unijnych w związku z realizacją projektu w ramach realizacji zadania będącego przedmiotem niniejszego wniosku może być zaliczony do kosztów kwalifikowanych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. A. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl