IBPP4/443-1564/11/JP - Warunki skorzystania z możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków w związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1564/11/JP Warunki skorzystania z możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków w związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2011 r. (data wpływu 2 listopada 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 grudnia 2011 r. (data wpływu 28 grudnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku realizacją projektu pn. "..." - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 grudnia 2011 r. (data wpływu 28 grudnia 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 14 grudnia 2011 r. nr IBPP4/443-1564/11/JP.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina realizuje projekt pn. "..." współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (stanowiących środki Unii Europejskiej poakcesyjne).

Projekt, realizowany w okresie od września 2010 r. do stycznia 2012 r., polega na opracowaniu kompletnej dokumentacji dla nowotworzonego terenu inwestycyjnego, obejmującej opracowania przedprojektowe, koncepcję zagospodarowania terenu, dokumentację techniczną i projektowo-budowlaną związaną z uzbrojeniem terenu pod inwestycje, opracowanie informacji o klimacie inwestycyjnym oraz działania promocyjne.

Opracowana w ramach realizacji projektu dokumentacja stanowić będzie podstawę do ubiegania się o kolejne środki unijne z przeznaczeniem na uzbrojenie terenu, dla którego została opracowana. Gmina jest właścicielem terenów objętych projektem - 46 ha, z czego 21,50 ha są obecnie dzierżawione na cele rolnicze - zwolnione z podatku od towarów i usług.

Wartość projektu wyniesie 236.160,00 zł, w tym: wartość netto 192.000,00 zł, wartość podatku VAT 44.160,00 zł. Gmina uznała koszt podatku VAT za wydatek kwalifikowany projektu i we wniosku o dofinansowanie projektu objęła wydatkami kwalifikowanymi również podatek VAT.

Gmina jest podatnikiem podatku VAT czynnym. Gmina będzie właścicielem wykonanej w ramach realizacji projektu dokumentacji, która nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Przedmiotem zrealizowanego projektu jest wykonanie dokumentacji opracowań studyjno-koncepcyjnych w postaci:

a.

Opracowania przedprojektowe i koncepcja zagospodarowania terenu, w tym:

* ocena uwarunkowań urbanistycznych i środowiskowych,

* analiza zagospodarowania terenu do obowiązujących warunków technicznych,

* analiza techniczno-ekonomiczna przyłączenia obiektu do sieci zewnętrznych - wybór wariantów,

* opracowanie harmonogramu procesu inwestycyjnego,

* sporządzenie studium wykonalności inwestycji,

* sporządzenie raportu o oddziaływaniu inwestycji na środowisko naturalne,

b.

Dokumentacja techniczna i projektowo-budowlana związana z uzbrojeniem terenu pod inwestycje, w tym:

* instalacja sanitarna i projekt rozbudowy i modernizacji oczyszczalni ścieków, kanalizacja deszczowa, gazociąg, instalacja wodna, instalacja elektryczna zasilająca i oświetleniowa,

* architektura, projekt oświetlenia terenu,

* projekt zagospodarowania terenu inwestycyjnego - projekty dróg, postoju, parkingów, projekty ogrodzenia,

c.

Opracowanie informacji o klimacie inwestycyjnym,

d.

Promocja projektu, w tym:

* foldery informacyjne o projekcie w j. polskim, angielskim, niemieckim i rosyjskim (1.000 szt.),

* tablice 3 szt.,

* informacje prasowe - 5 szt.,

* strona internetowa i jej aktualizacja.

Projekt jest zrealizowany zgodnie z:

* art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym w zakresie ładu przestrzennego,

* art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym w zakresie promocji gminy.

Uzyskana w wyniku realizacji projektu dokumentacja posłuży do realizacji kolejnych działań, takich jak:

* podjęcie decyzji o sposobie zagospodarowania terenu,

* wykonanie dokumentacji pod uzbrojenie terenu,

* złożenie wniosku o dofinansowanie procesu uzbrojenia terenu i realizacji tego zadania w momencie uzyskania środków zewnętrznych,

* wykorzystanie powstałych opracowań do akcji promocyjnej w celu pozyskania inwestorów na przedmiotowy teren.

Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 22 grudnia 2011 r. działania promujące projekt będą służyły zachęceniu potencjalnych inwestorów do lokowania swojej działalności gospodarczej na terenie inwestycyjnym.

Żadne elementy projektu nie będą udostępniane odpłatnie, nie planuje się zamieszczania płatnych ogłoszeń na stronie internetowej, a foldery informacyjne będą rozdawane bezpłatnie.

Długookresowym celem projektu będzie sprzedaż lub dzierżawa terenów inwestycyjnych potencjalnym inwestorom.

Realizacja projektu jest działaniem podjętym w celu późniejszej sprzedaży lub dzierżawy terenów inwestycyjnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z powyższym Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Stanowisko Wnioskodawcy (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 22 grudnia 2011 r.):

Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów i usług dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji "zamiaru" wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje, jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. wyżej ustawy o VAT, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez odpłatną dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przepisy art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT definiują pojęcie dostawy towarów i świadczenia usług za wynagrodzeniem. W myśl tych przepisów przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Podstawowe znaczenie dla kształtu i funkcjonowania wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (podatku od towarów i usług) mają fundamentalne cechy tego podatku, tj.:

* powszechność opodatkowania,

* faktyczne opodatkowanie konsumpcji,

* stosowanie podatku od wartości dodanej na wszystkich etapach obrotu towarami i usługami.

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej oraz promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 1 i 18 cyt. ustawy).

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca, w okresie od września 2010 r. do stycznia 2012 r., realizuje projekt pn. "..." współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (stanowiących środki Unii Europejskiej poakcesyjne).

Projekt polega na opracowaniu kompletnej dokumentacji dla nowotworzonego terenu inwestycyjnego, obejmującej opracowania przedprojektowe, koncepcję zagospodarowania terenu, dokumentację techniczną i projektowo-budowlaną związaną z uzbrojeniem terenu pod inwestycje, opracowanie informacji o klimacie inwestycyjnym oraz działania promocyjne.

Właścicielem terenów objętych projektem jest Gmina.

Gmina jest podatnikiem podatku VAT czynnym.

Uzyskana w wyniku realizacji projektu dokumentacja posłuży do realizacji kolejnych działań, takich jak:

* podjęcie decyzji o sposobie zagospodarowania terenu,

* wykonanie dokumentacji pod uzbrojenie terenu,

* złożenie wniosku o dofinansowanie procesu uzbrojenia terenu i realizacji tego zadania w momencie uzyskania środków zewnętrznych,

* wykorzystanie powstałych opracowań do akcji promocyjnej w celu pozyskania inwestorów na przedmiotowy teren.

Działania promujące projekt będą służyły zachęceniu potencjalnych inwestorów do lokowania swojej działalności gospodarczej na terenie inwestycyjnym.

Żadne elementy projektu nie będą udostępniane odpłatnie, nie planuje się zamieszczania płatnych ogłoszeń na stronie internetowej, a foldery informacyjne będą rozdawane bezpłatnie.

Długookresowym celem projektu będzie sprzedaż lub dzierżawa terenów inwestycyjnych potencjalnym inwestorom.

Realizacja projektu jest działaniem podjętym w celu późniejszej sprzedaży lub dzierżawy terenów inwestycyjnych.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu sprawy wynika, że podejmowane przez Wnioskodawcę działania w ramach realizacji projektu nie są czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, bowiem jak wskazał Wnioskodawca powstała dokumentacja oraz elementy promujące projekt nie będą udostępniane odpłatnie, nie planuje się zamieszczania płatnych ogłoszeń na stronie internetowej, a foldery informacyjne będą rozdawane bezpłatnie. Nie oznacza to jednak, że działania te nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego wynika bowiem, że długookresowym celem projektu będzie sprzedaż lub dzierżawa terenów inwestycyjnych potencjalnym inwestorom, realizacja projektu jest działaniem podjętym w celu późniejszej sprzedaży lub dzierżawy terenów inwestycyjnych.

Wypada zauważyć, iż na tle przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, związek pomiędzy podatkiem naliczonym a czynnościami opodatkowanymi nie ma charakteru absolutnego w tym znaczeniu, że nie zawsze możliwym jest wskazanie na ścisłe powiązanie danego podatku naliczonego z konkretnymi czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. W omawianym przypadku, pomimo wskazania Wnioskodawcy, iż powstała w wyniku realizacji projektu dokumentacja nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, niewątpliwym jest iż realizacja projektu jest ukierunkowana na dokonanie czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego wynika, że długookresowym - pochodnym celem projektu jest zagospodarowanie terenów inwestycyjnych poprzez sprzedaż lub dzierżawę (czynności opodatkowane podatkiem VAT).

Należy uznać, iż wszystkie czynności promocyjne i informacyjne podejmowane w ramach realizowanego projektu zmierzają do sprzedaży lub wydzierżawienia terenów inwestycyjnych, również czynności świadczone bez pobierania należności, służą tej sprzedaży lub dzierżawie. Wnioskodawca stwierdził wprawdzie, iż żadne elementy projektu nie będą udostępniane odpłatnie, nie planuje się zamieszczania płatnych ogłoszeń na stronie internetowej, a foldery informacyjne będą rozdawane bezpłatnie, jednakże promocja jest działaniem podjętym w celu późniejszej sprzedaży lub dzierżawy terenów inwestycyjnych, a zatem w celu wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Sprzedaż, dzierżawa konkretnych terenów inwestycyjnych jest działaniem mieszczącym się w zakresie statutowych zadań gminy - gospodarce nieruchomościami. Gospodarowanie gruntami w tym sprzedaż oraz dzierżawa terenów inwestycyjnych należy do zadań własnych Gminy. Realizacja projektu jest wsparciem statutowych zadań Gminy w zakresie gospodarki nieruchomościami (...).

Należy jednak zauważyć, iż zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r. § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.). Zgodnie z cyt. przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Ww. przepis został powtórzony w niezmienionym brzmieniu w § 13 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 marca 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649) a następnie w § 13 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392).

Z powyższego wynika, że zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

Tym samym z tytułu sprzedaży lub dzierżawy gruntów na podstawie umów cywilno-prawnych Gmina osiągać będzie obrót opodatkowany podatkiem VAT.

W treści wniosku wskazano, że działania promujące projekt będą służyły zachęceniu potencjalnych inwestorów do lokowania swojej działalności gospodarczej na terenie inwestycyjnym.

Należy także zauważyć, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia inwestycje, dlatego zasadnym wydaje się przyjęcie uregulowań zawartych w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.). Stosownie do art. 3 ust. 1 pkt 17 - tej ustawy, inwestycje to aktywa posiadane przez jednostkę w celu osiągnięcia z nich korzyści ekonomicznych wynikających z przyrostu wartości tych aktywów, uzyskania przychodów w formie odsetek, dywidend (udziałów w zyskach) lub innych pożytków, w tym również z transakcji handlowej, a w szczególności aktywa finansowe oraz te nieruchomości i wartości niematerialne i prawne, które nie są użytkowane przez jednostkę, lecz są posiadane przez nią w celu osiągnięcia tych korzyści.

Jak wyżej w uzasadnieniu interpretacji wskazano, istotne dla odliczenia podatku naliczonego jest przeznaczenie nabywanego towaru, w tym wystarczający jest do przyznania prawa do odliczenia podatku naliczonego zamiar lub intencja odnośnie wykorzystania w przyszłości danego towaru.

Zamiar i sposób wykorzystania terenów inwestycyjnych przez Gminę jest jasno określony. Długookresowym celem projektu będzie sprzedaż lub dzierżawa terenów inwestycyjnych potencjalnym inwestorom, realizacja projektu jest działaniem podjętym w celu późniejszej sprzedaży lub dzierżawy terenów inwestycyjnych.

Wprawdzie Wnioskodawca twierdzi, że powstała w wyniku realizacji projektu dokumentacja techniczna nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT to należy zauważyć, że sporządzenie tej dokumentacji przedkłada się na zwiększenie sprzedaży lub dzierżawy terenów inwestycyjnych. Sporządzona dokumentacja techniczna obejmuje opracowania przedprojektowe i koncepcje zagospodarowania terenu, dokumentację techniczną i projektowo-budowlaną związaną z uzbrojeniem terenu pod inwestycje, opracowanie informacji o klimacie inwestycyjnym. Rrealizacja projektu dotyczy zatem zwiększenia atrakcyjności terenów inwestycyjnych Gminy, przyczyni się niewątpliwie do wzrostu inwestycji a co za tym idzie również do wzrostu liczby dzierżawionych lub sprzedawanych terenów inwestycyjnych.

Tut. organ zauważa, że kampania promocyjna i materiały informacyjne są "narzędziem", dzięki któremu Wnioskodawca może zrealizować swój zamiar tj. przeznaczenie terenów objętych promocją dokonywaną w ramach ww. projektu na inwestycje poprzez pozyskanie inwestora i zagospodarowanie ich poprzez sprzedaż lub dzierżawę.

Należy zauważyć, że długookresowym celem projektu jest doprowadzenie do czynności opodatkowanych (sprzedaż lub dzierżawa terenów). Sama promocja projektu jest jedynie jedną z faz mających w końcowym efekcie (długookresowym pochodnym efekcie projektu) doprowadzenie do czynności opodatkowanych (sprzedaż lub dzierżawa terenów inwestycyjnych), jednakże fazy tej nie można rozpatrywać odrębnie, gdyż powodzenie całego przedsięwzięcia uzależnione jest między innymi od pozytywnego zrealizowania i oddziaływania tej fazy czyli promocji produktu jakim są tereny inwestycyjne.

Sprzedaż oraz dzierżawa gruntów są niewątpliwie czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług.

Jak wykazano wyżej warunkiem koniecznym do uzyskania prawa do odliczenia podatku VAT jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy, lecz niekoniecznie bezpośredni.

Zatem w przedmiotowej sprawie istnieje wyraźny związek pomiędzy realizacją projektu, a wykonywanymi w przyszłości czynnościami opodatkowanymi - cele komercyjne. Komercjalizacja odbywać się będzie poprzez sprzedaż i dzierżawę terenów inwestycyjnych, których dotyczy realizacja projektu, a więc sporządzenie dokumentacji technicznej i wymaganych elementów.

W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem w przyszłości czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu, które w przyszłości mogą generować obrót opodatkowany VAT.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Tut. organ zauważa również, że nie dokonuje analizy załączonych do wniosku dokumentów, a interpretację wydaje w oparciu o przedstawiony stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) Wnioskodawcy, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej.

Zgodnie bowiem z przepisem art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl