IBPP4/443-156/12/PK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-156/12/PK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku 27 marca 2012 r. (data wpływu 28 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obrotu wyrobami akcyzowymi o kodzie CN 2713 przeznaczonymi do innych celów niż napędowy lub opałowy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie obrotu wyrobami akcyzowymi o kodzie CN 2713 przeznaczonymi do innych celów niż napędowy lub opałowy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca dokonuje nabyć wewnątrzwspólnotowych, a następnie dostaw na terytorium kraju koksu naftowego, klasyfikowanego do kodu CN 2713. Koks naftowy nabywany jest przez Wnioskodawcę na warunkach FOB (wg INCOTERMS 2010) w porcie w Holandii od Spółki O. oraz transportowany statkiem do portu w Świnoujściu (na zlecenie Wnioskodawcy). Sprzedaż kontrahentowi krajowemu (pośrednikowi) następuje w porcie w Świnoujściu. Ostatecznym odbiorcą koksu naftowego jest koksownia. W składanych zamówieniach koksownia oraz bezpośredni nabywca składają oświadczenia, że zamawiany towar jest w całości przeznaczony do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo, jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Taka informacja znajduje się również na fakturze dla nabywcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy obrót koksem naftowym wymaga dokonania zgłoszenia rejestracyjnego przez Wnioskodawcę w zakresie podatku akcyzowego i zapłaty akcyzy.

Czy na Wnioskodawcy ciąży obowiązek pobrania od nabywcy oświadczenia w jaki sposób wykorzysta zakupiony koks naftowy.

Zdaniem Wnioskodawcy koks naftowy klasyfikowany do kodu CN 2713, zgodnie z art. 86 ust. 1, pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, zaliczony został do wyrobów energetycznych. Jednakże w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 tejże ustawy nie została dla niego określona stawka podatku akcyzowego. W myśl art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe jako dodatki do paliw lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych wynosi 0,00 zł. Zdaniem Wnioskodawcy do tej sprzedaży ma zastosowanie stawka podatku akcyzowego w wysokości 0,00 zł Z uwagi na opodatkowanie koksu naftowego stawką podatku w wysokości 0,00 zł, pomimo dokonywania obrotu tym wyrobem akcyzowym, nie jest wymagane złożenie zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku akcyzowego (art. 16 ust. 5 cytowanej ustawy). Zdaniem Wnioskodawcy dokonując sprzedaży koksu naftowego nie ma obowiązku pobrania od nabywcy oświadczenia w jaki sposób wykorzysta zakupiony towar.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe:

W świetle ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 629 z późn. zm.) wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy. Wyroby, w tym koks naftowy, oznaczone kodami CN 2713 zostały wymienione w pozycjach 30 ww. załącznika nr 1 do ustawy, w związku z czym są one wyrobami akcyzowymi. Jednocześnie, w myśl art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy, ww. wyroby są wyrobami energetycznymi.

W myśl art. 86 ust. 2 ustawy - paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych. Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 3 - paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

Stawki akcyzy dla konkretnych wyrobów energetycznych zostały określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy.

Jednocześnie wyroby nie wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów napędowych lub opałowych, zostały zaliczone do odpowiednio: "pozostałych paliw silnikowych" lub "pozostałych paliw opałowych", dla których stawki akcyzy zostały określone w art. 89 ust. 1 pkt 14 i 15 ustawy.

Natomiast w myśl art. 89 ust. 2 ustawy przyjęto zasadę, iż stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Dla wyrobu o kodzie CN 2713 nie została wskazana stawka akcyzy w przepisach art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy. Tym samym do wyrobu o kodzie 2713 przeznaczonego przez producenta i Wnioskodawcę do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, nie będzie miała zastosowania żadna ze stawek akcyzy określonych w tych przepisach.

Powyższe wyroby o kodzie CN 2713, z uwagi na ich nieprzeznaczenie na cele opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo, jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, nie mogą być również opodatkowane według stawek akcyzy określonych dla "pozostałych paliw silnikowych" lub "pozostałych paliw opałowych". W związku z powyższym uznać należy, że zgodnie z regułą określoną w art. 89 ust. 2 ustawy stawka akcyzy dla ww. wyrobów przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Stosownie do powyższego, ponieważ w sprawie będącej przedmiotem wniosku wyrób o kodzie CN 2713 jest opodatkowany zerową stawką podatku akcyzowego oraz wyrób ten nie został wymieniony w załączniku nr 2 do ustawy, to zgodnie z art. 40 ust. 6 ustawy nie będzie miała na terytorium kraju zastosowania procedura zawieszenia poboru akcyzy.

W sytuacji, o której tu mowa, dla zastosowania stawki podatku akcyzowego, o której mowa w art. 89 ust. 2 obowiązujące przepisy prawa nie przewidują obowiązku składania oświadczeń o przeznaczeniu nabywanych wyrobów do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo, jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Niemniej jednak w interesie Wnioskodawcy jest wykazanie, np. w toku kontroli lub prowadzonego postępowania, iż wyroby akcyzowe, od których akcyza nie została zapłacona, zostały przeznaczone do celów innych niż szeroko rozumiane cele napędowe lub opałowe.

Jak wynika z art. 16 ust. 1 i 5 ustawy podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Powyższy przepis nie ma zastosowania w przypadku podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych objętych wyłącznie zerową stawką akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 8.

Tym samym Wnioskodawca prowadzący działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych objętych wyłącznie zerową stawka akcyzy, jaką w przedmiotowej sprawie objęty jest koks naftowy o kodzie CN 2713 przeznaczony do celów innych niż opałowe lub napędowe, nie ma obowiązku dokonywania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy.

Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl