IBPP4/443-1545/11/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1545/11/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 października 2011 r. (data wpływu 26 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pod nazwą "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 października 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pod nazwą "XXX".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Na terenie województwa funkcjonują obecnie 43 składowiska odpadów komunalnych, które zajmują powierzchnię około 300 ha. Do roku 2010 pozostanie 29 składowisk, z których jedynie 9 pełni obecnie funkcję obiektów regionalnych, czyli obsługujących większą ilość gmin. Pozostałe składowiska mają charakter lokalny. Poza unieszkodliwieniem poprzez składowanie, odpady komunalne w niewielkim stopniu są podawane procesom kompostowania. W województwie działają 4 kompostownie zmechanizowane oraz kilka małych pryzmowych kompostowni, które przerabiają odpady z pielęgnacji terenów zielonych. Łącznie kompostuje się około 40 000 Mg odpadów, czyli około 2,3% całości wytwarzanych odpadów komunalnych. Do roku 2015 nie przewiduje się w województwie budowy nowych składowisk odpadów, a jedynie rozbudowę istniejących, natomiast większość przedsięwzięć winna być ukierunkowana na budowę linii technologicznych odzysku i unieszkodliwiania odpadów, tak by w 2015 r. zapewnić przepustowość tych obiektów na poziomie około 40% całej masy wytwarzanych odpadów, czyli dziesięciokrotnie więcej w stosunku do stanu obecnego, Gmina położona jest we wschodniej części powiatu nad rzeką Pilicą. Posiada charakter rolniczy, zajmuje powierzchnię 146 m#178;. Głównymi problemami gminy są: brak dobrego systemu gospodarki odpadami niebezpiecznymi "rozproszonymi" stwarzającymi zagrożenie, zaśmiecanie terenu gminy oraz istnienie "dzikich" wysypisk śmieci powodowane przez: biedne społeczeństwo, niewystarczający system odbioru odpadów, niską świadomość ekologiczną społeczeństwa, dużą ilość powstających odpadów, niewystarczającą egzekucję prawa, niewystarczający stopień zagospodarowania odpadów powodowany przez niewłaściwe systemy i zagospodarowanie odpadów, niewłaściwy system unieszkodliwiania odpadów, niewłaściwy system zbioru odpadów, niewystarczający system odzysku odpadów. Obok infrastruktury transportowej kluczowe znaczenie dla funkcjonowania i rozwoju polskiej gospodarki ma infrastruktura ochrony środowiska oraz bezpieczeństwo ekologiczne.

Rozwój i modernizacja infrastruktury ochrony środowiska stymuluje innowacyjność i tworzenie nowych miejsc pracy, zmniejsza zewnętrzne koszty środowiskowe dla gospodarki poprzez ograniczenie kosztów oczyszczania, likwidacji szkód, opieki zdrowotnej oraz przyczynia się do stabilnego wzrostu gospodarczego. Odgrywa ponadto podstawową rolę dla poprawy jakości życia i powodzenia procesów restrukturyzacyjnych na obszarach wiejskich i poprzemysłowych. Obszar, z jakiego będą dostarczane odpady to teren miasta i gminy.

Celem realizacji przedmiotowego projektu jest poprawa jakości środowiska naturalnego poprzez wdrożenie systemu segregacji odpadów komunalnych w Gminie. Cele szczegółowe to: zapobieganie i minimalizacja powstawania odpadów, zapewnienie odzysku - w tym recyklingu odpadów, ich unieszkodliwienie oraz bezpieczne dla zdrowia i życia ludzkiego i środowiska składowanie odpadów, których nie da się, z uwagi na warunki techniczno-ekonomiczne, poddać procesom odzysku lub unieszkodliwiania. Oddziaływanie projektu polegać będzie na zmniejszeniu zanieczyszczeń środowiska naturalnego, w tym wód powierzchniowych i podziemnych oraz gleby poprzez ograniczenie składowania odpadów, powstanie nowych miejsc pracy na obszarze oddziaływania projektu oraz zmniejszenie ilości zachorowań w wyniku realizacji projektu.

Realizacja projektu obejmuje: opracowanie studium wykonalności projektu, zagospodarowanie terenu, zakup i montaż stacji do segregacji odpadów komunalnych, zakup ładowarki, promocję projektu - wykonanie tablic i plakietek informacyjnych. Inwestycja współfinansowana jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w wysokości 85% kosztów kwalifikowanych przy wkładzie Gminy w wysokości 15% kosztów kwalifikowanych. Za wykonane usługi/dostawy Wykonawcy wystawiono na Wnioskodawcę faktury VAT. Faktury zostały opłacone przez gminę w pełnej wysokości a następnie Gmina występuje do Instytucji Pośredniczącej o ich częściową refundację zgodnie z podpisaną umową o dofinansowanie. Refundacji podlegają koszty kwalifikowane określone w umowie o dofinansowanie, w tym podatek VAT.

W wyniku realizacji projektu, Gmina Koniecpol nie będzie osiągała jakichkolwiek obrotów. Gmina nie zawiera z właścicielami nieruchomości umów cywilnoprawnych dotyczących odbioru odpadów. Towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Na podstawie 6a i 6b ustawy z 20 grudnia 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, gminy mogą przejmować również od właścicieli nieruchomości zadania związane z utrzymaniem czystości i porządku na nieruchomościach. Przyjęte w tym zakresie zadania stają się zadaniami publicznymi, a Gmina wykonuje je w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W celu wykonywania tych zadań Gmina utworzyła Zakład Usług Komunalnych - zgodnie z ustawą o gospodarce komunalnej. Odbiór odpadów od właścicieli nieruchomości organizowany przez Gminę zgodnie z ww. ustawą należeć będzie do kategorii spraw z zakresu administracji publicznej, za wykonywanie którego nie będzie pobierane wynagrodzenie jak za wykonywaną usługę, lecz opłaty ryczałtowe wynikające z przepisu prawa miejscowego. Ponadto wykonywanie tych czynności i pobieranie opłaty stanowiącej dochód publiczny też nie będą wynikały z umów cywilnoprawnych lecz wprost z przepisów prawa miejscowego. Odbiór odpadów, który realizować będzie w imieniu Gminy - Zakład Usług Komunalnych, stanowić będzie wykonywanie zadania publicznego określonego przepisem prawa miejscowego, czynności te nie będą stanowić usługi na rzecz Gminy i nie będą objęte zakresem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Gmina - jako jednostka samorządu terytorialnego posiada zagwarantowaną trwałość instytucjonalną, wynikającą z prawodawstwa RP, w tym przede wszystkim z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Po zakończeniu i odbiorze wszystkich zadań w ramach projektu, infrastruktura zostanie przekazana pod zarząd gminnej jednostki organizacyjnej: Zakładu Usług Komunalnych, który będzie odpowiedzialny za zarządzanie oraz utrzymanie systemu. Dokonane na potrzeby projektu zakupy towarów i usług nie będą w żaden sposób związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. "XXX".

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie przysługiwało prawo do dokonania odliczeń podatku VAT przy realizacji projektu: "Wdrożenie systemu segregacji odpadów komunalnych w Gminie Koniecpol" bowiem w myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 5, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie natomiast do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na podstawie przepisu § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt "XXX". Realizacja projektu obejmuje: opracowanie studium wykonalności projektu, zagospodarowanie terenu, zakup i montaż stacji do segregacji odpadów komunalnych, zakup ładowarki, promocję projektu - wykonanie tablic i plakietek informacyjnych. Za wykonane usługi i dostawy wystawiono na Wnioskodawcę faktury VAT. W wyniku realizacji projektu, Gmina nie będzie osiągała jakichkolwiek obrotów. Gmina nie zawiera z właścicielami nieruchomości umów cywilnoprawnych dotyczących odbioru odpadów. Towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Po zakończeniu i odbiorze wszystkich zadań w ramach projektu, infrastruktura zostanie przekazana pod zarząd gminnej jednostki organizacyjnej: Zakładu Usług Komunalnych, który będzie odpowiedzialny za zarządzanie oraz utrzymanie systemu. Odbiór odpadów realizować będzie w imieniu Gminy - Zakład Usług Komunalnych.

Za odbiór odpadów od właścicieli nieruchomości nie będzie pobierane wynagrodzenie jak za wykonywaną usługę, lecz opłaty ryczałtowe wynikające z przepisu prawa miejscowego.

W niniejszej sprawie istotne jest ustalenie, czy zbieranie i usuwanie powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych należy do zadań własnych Gminy.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008 z późn. zm.) właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez:

1.

wyposażenie nieruchomości w urządzenia służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywanie tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym;

2.

przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub, w przypadku gdy budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona, wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub w przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych, spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych; przyłączenie nieruchomości do sieci kanalizacyjnej nie jest obowiązkowe, jeżeli nieruchomość jest wyposażona w przydomową oczyszczalnię ścieków spełniającą wymagania określone w przepisach odrębnych;

3.

zbieranie powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych zgodnie z wymaganiami określonymi w regulaminie;

3a. gromadzenie nieczystości ciekłych w zbiornikach bezodpływowych;

3b. pozbywanie się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych w sposób zgodny z przepisami ustawy i przepisami odrębnymi;

4.

uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości; właściciel nieruchomości nie jest obowiązany do uprzątnięcia chodnika, na którym jest dopuszczony płatny postój lub parkowanie pojazdów samochodowych;

5.

realizację innych obowiązków określonych w regulaminie.

W myśl art. 5 ust. 6 tej ustawy nadzór nad realizacją obowiązków określonych w ust. 1-4 sprawuje wójt, burmistrz lub prezydent miasta.

Zgodnie z art. 6a ust. 1 i 2 ww. ustawy rada gminy może w drodze uchwały, na podstawie akceptacji mieszkańców wyrażonej w przeprowadzonym uprzednio referendum gminnym, przejąć od właścicieli nieruchomości wszystkie lub wskazane obowiązki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, 3b i 4.

Przejmując obowiązki, rada gminy ustala opłatę ponoszoną przez właścicieli nieruchomości za wykonywanie przejętych obowiązków.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż Gmina przejmując obowiązki właścicieli nieruchomości w trybie art. 6a cyt. ustawy przejmuje je jako swoje zadania własne. Zatem mamy w tym przypadku do czynienia z wykonywaniem zadania publicznego, nałożonego przepisem prawa.

Ponadto w rozpatrywanej sprawie, odbiór odpadów realizować będzie w imieniu Gminy - Zakład Usług Komunalnych, który będzie odpowiedzialny za zarządzanie oraz utrzymanie systemu.

Zatem opłaty ryczałtowe pobierane od właścicieli nieruchomości stanowić będą obrót Zakładu Usług Komunalnych, będącego odrębnym od Gminy podmiotem.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt. "XXX".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44 -101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl