IBPP4/443-1531/11/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 października 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1531/11/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca2011 r. (data wpływu 1 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT wpływu środków pieniężnych dokonywanych przez kooperantów na wyodrębniony fundusz remontowy prowadzony przez Wnioskodawcę jako realizatora projektu pod nazwą "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 sierpnia 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów w zakresie opodatkowania podatkiem VAT wpływu środków pieniężnych dokonywanych przez kooperantów na wyodrębniony fundusz remontowy prowadzony przez Wnioskodawcę jako realizatora projektu pod nazwą "XXX".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Jako Stowarzyszenie Wnioskodawca jest wpisany w KRS w dziale stowarzyszeń oraz w dziale przedsiębiorstw. Stowarzyszenie realizuje swoje cele m.in. poprzez realizację projektów finansowanych ze środków Unii Europejskiej, które nakierowane są na zmniejszenie bezrobocia, rozwój gospodarczy w tym rozwój przedsiębiorczości, natomiast działalność gospodarcza prowadzona jest w formie agencji reklamowej. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

W dniu 8 marca 2011 r. Wnioskodawca zawarł umowę z X (jako Instytucją Wdrażającą/Instytucją Pośredniczącą II stopnia) o dofinansowanie w ramach działania 5.1 Wspieranie rozwoju powiązań kooperacyjnych o znaczeniu ponadregionalnym Osi Priorytetowej 5 Dyfuzja Innowacji Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013.

W wyniku realizacji umowy Wnioskodawca otrzyma dofinansowanie ze środków publicznych na realizację projektu pod nazwą "XXX" zwanej dalej Projektem. W ramach otrzymanego dofinansowania, zgodnie z podpisaną umową o udzielenie wsparcia w ramach działania 5.1 zostaną zakupione maszyny i urządzenia, hala produkcyjna dokumentacja oraz sfinansowane zostaną koszty związane z prowadzeniem Projektu m.in. zakup materiałów biurowych, koszty telefonów itp.

Otrzymane dofinansowanie nie będzie miało wpływu na cenę sprzedaży produktów i usług Stowarzyszenia, gdyż takowa sprzedaż w zakresie objętym projektem nie wystąpi. Celem projektu jest zwiększenie konkurencyjności utworzonej grupy przedsiębiorstw kooperacyjnych składającej się z podmiotów gospodarczych, które w ramach pomocy de minimis będą korzystać z zakupionych środków trwałych (maszyn, urządzeń, hali produkcyjnej i innych). Zgodnie z Projektem Wnioskodawca ma zapewnić równy dostęp wszystkim podmiotom funkcjonującym w ramach grupy kooperacyjnej do usług, szkoleń, materiałów, wartości niematerialnych i prawnych, środków trwałych i wyposażenia powstałego lub nabytego w ramach Projektu. Jednocześnie działania te nie będą nakierowane na osiąganie zysku.

Stowarzyszenie nie będzie użytkowało pozyskanego wyposażenia do celów własnych, ani nie będzie świadczyć usług produkcyjnych lub sprzedaży wykorzystując pozyskane wyposażenie.

Przewiduje się, że w ramach Projektu, członkom powiązania kooperacyjnego pozyskane zasoby techniczne i dokumentacyjne będą udostępniane nieodpłatnie w ramach pomocy de minimis, za wyjątkiem obowiązku pokrywania kosztów np. mediów, obsługi technicznej, księgowej, administracyjnej, nadzoru i ochrony, ubezpieczeń obiektu, podatków od nieruchomości, kosztów serwisu, remontów i innych, które będą niezbędne do utrzymania wymaganej trwałości Projektu, a które nie są przedmiotem dofinansowania i których Stowarzyszenie jako wyłącznie koordynator, niepartycypujący w zyskach i produkcji oraz nie osiągający przychodów z tego tytułu, z oczywistych powodów nie może ponosić.

Należy zaznaczyć, że w okresie realizacji Projektu (2 lata) członkowie nie będą obciążani niektórymi kosztami (np. dostępu do Internetu, ochrony obiektu, obsługi księgowej, obsługi technicznej i administracyjnej itp.), gdyż są one w tym okresie dofinansowane przez PARP.

W celu utrzymania zakładanej, niezbędnej trwałości Projektu Wnioskodawca planuje utworzyć wydzielony fundusz remontowy z przeznaczeniem na pokrycie kosztów remontów i materiałów eksploatacyjnych do maszyn i urządzeń (np. wymiana olejów, konserwacja, serwis itp.), który składałby się z wpłat dokonywanych przez kooperantów w zależności od stopnia ich zaangażowania przy korzystaniu z ww. parku maszynowego. Opłaty te będą przeznaczane (tylko i wyłącznie) na pokrycie wydatków związanych z utrzymaniem maszyn i urządzeń na odpowiednim poziomie zdolności produkcyjnych i zapewniających wymaganą trwałość Projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wpływ środków pieniężnych (opłat) dokonywanych przez kooperantów na wyodrębniony fundusz remontowy prowadzony przez Stowarzyszenie jako realizatora Projektu pn. "XXX" będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wpłaty dokonywane przez kooperantów na wyodrębniony fundusz remontowy prowadzony przez Stowarzyszenie jako realizatora Projektu pn. "XXX" nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ponieważ czynności realizowane w ramach Projektu nie będą związane działalnością opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z przepisem art. 19 ust. 1 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy w zakresie podatku od towarów i usług powstaje, z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Stosownie do art. 19 ust. 4 ww. ustawy, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt dofinansowany ze środków unijnych. W ramach otrzymanego dofinansowania zostaną zakupione maszyny i urządzenia, hala produkcyjna dokumentacja oraz sfinansowane zostaną koszty związane z prowadzeniem Projektu m.in. zakup materiałów biurowych, koszty telefonów itp.

Celem projektu jest zwiększenie konkurencyjności utworzonej grupy przedsiębiorstw kooperacyjnych składającej się z podmiotów gospodarczych, które w ramach pomocy de minimis będą korzystać z zakupionych środków trwałych (maszyn, urządzeń, hali produkcyjnej i innych). Stowarzyszenie nie będzie użytkowało pozyskanego wyposażenia do celów własnych, ani nie będzie świadczyć usług produkcyjnych lub sprzedaży wykorzystując pozyskane wyposażenie. Przewiduje się, że w ramach Projektu, członkom powiązania kooperacyjnego pozyskane zasoby techniczne i dokumentacyjne będą udostępniane nieodpłatnie w ramach pomocy de minimis.

W celu utrzymania zakładanej, niezbędnej trwałości Projektu Wnioskodawca planuje utworzyć wydzielony fundusz remontowy z przeznaczeniem na pokrycie kosztów remontów i materiałów eksploatacyjnych do maszyn i urządzeń (np. wymiana olejów, konserwacja, serwis itp.), który składałby się z wpłat dokonywanych przez kooperantów w zależności od stopnia ich zaangażowania przy korzystaniu z ww. parku maszynowego. Opłaty te będą przeznaczane (tylko i wyłącznie) na pokrycie wydatków związanych z utrzymaniem maszyn i urządzeń na odpowiednim poziomie zdolności produkcyjnych i zapewniających wymaganą trwałość Projektu.

Dokonania wpłaty środków pieniężnych przez kooperanta na rzecz Wnioskodawcy, nie można uznać za wydanie towarów lub świadczenie usług za odpłatnością.

A zatem, czynność dokonania wpłaty nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem nie mieści się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem, wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto dokonana przez kooperantów wpłata środków pieniężnych na fundusz remontowy nie stanowi zaliczki ani przedpłaty w rozumieniu art. 19 ust. 11 ustawy o VAT.

Należy zauważyć, że ustawodawca nie zamieścił w treści ustawy o podatku od towarów i usług definicji zaliczki ani przedpłaty. Zgodnie więc ze "Słownikiem języka polskiego PWN", zaliczka to część należności wpłacana lub wypłacana z góry na poczet należności. Zatem zaliczkę wpłaca się na poczet przyszłej dostawy towarów lub przyszłego wykonania usługi przed faktyczną dostawą lub faktycznym wykonaniem usługi. Natomiast przez przedpłatę należy rozumieć określoną sumę pieniędzy, stanowiącą część ceny towaru lub usługi, wpłacaną z góry w celu uzyskania gwarancji zakupu lub wykonania usługi w określonym terminie.

Stosownie do powyższego, zaliczka, jak również przedpłata jako zapłata na poczet przyszłej należności, musi być powiązana z konkretną transakcją.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego dokonane przez kooperantów wpłaty środków pieniężnych na fundusz remontowy nie będą związane z nabyciem określonego towaru lub usługi. Opłaty te będą przeznaczane na pokrycie wydatków związanych z utrzymaniem maszyn i urządzeń na odpowiednim poziomie zdolności produkcyjnych i zapewniających wymaganą trwałość Projektu.

W konsekwencji, należy stwierdzić, iż pobierane przez Wnioskodawcę opłaty na fundusz remontowy nie będą formą przedpłaty lub zaliczki, gdyż kooperanci wpłacają odpowiednią kwotę nie za z góry ustaloną usługę (towar) lub z góry ustaloną ilość tych usług (towaru). Tym samym dokonane wpłaty nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 19 ust. 11 ustawy o VAT, w momencie ich otrzymania.

Zgodnie bowiem z tym przepisem obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania przedpłaty, zaliczki, zadatku, raty ale tylko w przypadku gdy przedmiotowe wpłaty stanowią część należności za dostawę konkretnego towaru lub świadczenie konkretnej usługi.

Odnosząc powyższe do przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie jest zobowiązany do opodatkowania kwot należności (w momencie ich otrzymania) wpłaconych przez kooperantów, gdyż przedmiotowe wpłaty mające miejsce przed świadczeniem usług (dostawą towaru), nie spełniają w całej rozciągłości definicji przedpłaty. Przyszłe świadczenie (dostawa) nie jest jeszcze w momencie zapłaty szczegółowo określona - nieznany jest przedmiot sprzedaży, rodzaj usługi, ilość zamówionego towaru, jak i cena usługi lub towaru.

Reasumując, należy stwierdzić, iż czynność dokonywania wpłat, o których mowa we wniosku, nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a środki pieniężne, które otrzymuje Wnioskodawca nie stanowią zaliczki ani przedpłaty w rozumieniu art. 19 ust. 11 ustawy o VAT.

W tej sytuacji nie wystąpi tutaj obowiązek podatkowy w zakresie podatku od towarów i usług. Należy przy tym podkreślić, iż dotyczy to również sytuacji, w której fundusz remontowy nigdy nie zostanie wykorzystany przez Wnioskodawcę na pokrycie wydatków związanych z utrzymaniem maszyn i urządzeń.

Mając na uwadze powyższe stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym wpłaty dokonywane przez kooperantów na wyodrębniony fundusz remontowy prowadzony przez Stowarzyszenie jako realizatora Projektu pn. "XXX" nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl