IBPP4/443-1530/11/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 października 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1530/11/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca2011 r. (data wpływu 1 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT oraz sposobu dokumentowania przeniesienia płatności podatku od nieruchomości na rzecz kooperantów w ramach realizacji projektu pod nazwą "XXX" - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 sierpnia 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów w zakresie opodatkowania podatkiem VAT oraz sposobu dokumentowania przeniesienia płatności podatku od nieruchomości na rzecz kooperantów w ramach realizacji projektu pod nazwą "XXX".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Jako Stowarzyszenie Wnioskodawca jest wpisany w KRS w dziale stowarzyszeń oraz w dziale przedsiębiorstw. Stowarzyszenie realizuje swoje cele m.in. poprzez realizację projektów finansowanych ze środków Unii Europejskiej, które nakierowane są na zmniejszenie bezrobocia, rozwój gospodarczy w tym rozwój przedsiębiorczości, natomiast działalność gospodarcza prowadzona jest w formie agencji reklamowej. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

W dniu 8 marca 2011 r. Wnioskodawca zawarł umowę z X (jako Instytucją Wdrażającą/Instytucją Pośredniczącą II stopnia) o dofinansowanie w ramach działania 5.1 Wspieranie rozwoju powiązań kooperacyjnych o znaczeniu ponadregionalnym Osi Priorytetowej 5 Dyfuzja Innowacji Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013.

W wyniku realizacji umowy Wnioskodawca otrzyma dofinansowanie ze środków publicznych na realizację projektu pod nazwą "XXX" zwanej dalej Projektem. W ramach otrzymanego dofinansowania, zgodnie z podpisaną umową o udzielenie wsparcia w ramach działania 5.1 zostaną zakupione maszyny i urządzenia, hala produkcyjna dokumentacja oraz sfinansowane zostaną koszty związane z prowadzeniem Projektu m.in. zakup materiałów biurowych, koszty telefonów itp.

Otrzymane dofinansowanie nie będzie miało wpływu na cenę sprzedaży produktów i usług Stowarzyszenia, gdyż takowa sprzedaż w zakresie objętym projektem nie wystąpi. Celem projektu jest zwiększenie konkurencyjności utworzonej grupy przedsiębiorstw kooperacyjnych składającej się z podmiotów gospodarczych, które w ramach pomocy de minimis będą korzystać z zakupionych środków trwałych (maszyn, urządzeń, hali produkcyjnej i innych). Zgodnie z Projektem Wnioskodawca ma zapewnić równy dostęp wszystkim podmiotom funkcjonującym w ramach grupy kooperacyjnej do usług, szkoleń, materiałów, wartości niematerialnych i prawnych, środków trwałych i wyposażenia powstałego lub nabytego w ramach Projektu. Jednocześnie działania te nie będą nakierowane na osiąganie zysku.

Stowarzyszenie nie będzie użytkowało pozyskanego wyposażenia do celów własnych, ani nie będzie świadczyć usług produkcyjnych lub sprzedaży wykorzystując pozyskane wyposażenie.

Przewiduje się, że w ramach Projektu, członkom powiązania kooperacyjnego pozyskane zasoby techniczne i dokumentacyjne będą udostępniane nieodpłatnie w ramach pomocy de minimis, za wyjątkiem obowiązku pokrywania kosztów np. mediów, obsługi technicznej, księgowej, administracyjnej, nadzoru i ochrony, ubezpieczeń obiektu, podatków od nieruchomości, kosztów serwisu, remontów i innych, które będą niezbędne do utrzymania wymaganej trwałości Projektu, a które nie są przedmiotem dofinansowania i których Stowarzyszenie jako wyłącznie koordynator, niepartycypujący w zyskach i produkcji oraz nie osiągający przychodów z tego tytułu, z oczywistych powodów nie może ponosić.

Należy zaznaczyć, że w okresie realizacji Projektu (2 lata) członkowie nie będą obciążani niektórymi kosztami (np. dostępu do Internetu, ochrony obiektu, obsługi księgowej, obsługi technicznej i administracyjnej itp.), gdyż są one w tym okresie dofinansowane przez PARP.

W celu utrzymania zakładanej, niezbędnej trwałości Projektu Wnioskodawca planuje utworzyć wydzielony fundusz remontowy z przeznaczeniem na pokrycie kosztów remontów i materiałów eksploatacyjnych do maszyn i urządzeń (np. wymiana olejów, konserwacja, serwis itp.), który składałby się z wpłat dokonywanych przez kooperantów w zależności od stopnia ich zaangażowania przy korzystaniu z ww. parku maszynowego. Opłaty te będą przeznaczane (tylko i wyłącznie) na pokrycie wydatków związanych z utrzymaniem maszyn i urządzeń na odpowiednim poziomie zdolności produkcyjnych i zapewniających wymaganą trwałość Projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przeniesienie płatności podatku od nieruchomości przez Stowarzyszenie na rzecz kooperantów w ramach realizacji Projektu pn. "XXX" podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a jeżeli nie to czy może odbywać się na podstawie wystawionej noty obciążeniowej.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Przeniesienie płatności podatku od nieruchomości na rzecz kooperanta nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i powinno odbywać się na podstawie wystawionej noty obciążeniowej. Biorąc pod uwagę fakt że czynności nieodpłatnego udostępniania lokalu w ramach realizacji Projektu - zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów oraz w związku z brakiem występowania należności czynszowych (jako należności głównej) nie będzie podstaw do umieszczania płatności z tytułu podatku od nieruchomości na fakturze VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast, jak wynika z art. 8 ust. 1, świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Treść powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy wskazuje, że to nie odpłatność sama w sobie podlega opodatkowaniu lecz świadczenie, za które odpłatność przysługuje. Dotyczy to także podatku od nieruchomości, który nie jest ani towarem, ani usługą w rozumieniu art. 7 i art. 8 ustawy.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. (...)

Z treści tego przepisu wynika, że podstawę opodatkowania stanowi całość należności z tytułu realizacji zawartej umowy, w tym także podatek od nieruchomości, w przypadku gdy strony ustaliły, że jego równowartość obciąża biorącego w użyczenie.

Umowa użyczenia jest cywilnoprawną umową nakładającą na obie strony umowy - określone przepisami obowiązki. Jak wynika z art. 710 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nie oznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy.

Należy jednakże podkreślić, iż biorący do używania ponosi zwykłe koszty utrzymania rzeczy użyczonej (art. 713 ww. ustawy). Jeśli zatem, zgodnie z zawartą umową użyczenia, biorący w użytkowanie jest obciążony kosztami tych usług, wówczas użyczający powinien wystawiać faktury na te usługi.

Szczegółowe zasady wystawiania faktur VAT zostały określone, na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 powołanej ustawy, treścią rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360).

Zgodnie z § 4 ust. 1 tego rozporządzenia zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT".

Stosownie do art. 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), podatkiem jest publicznoprawne, nieodpłatne, przymusowe oraz bezzwrotne świadczenie pieniężne na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu lub gminy, wynikające z ustawy podatkowej. Jest to więc świadczenie pieniężne nieekwiwalentne (w zamian za wpłacony podatek od nieruchomości, podatnikowi nie przysługuje wzajemne świadczenie ze strony gminy). Z tych też względów podatek od nieruchomości nie może być przedmiotem sprzedaży lub innej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt dofinansowany ze środków unijnych. W ramach otrzymanego dofinansowania zostaną zakupione maszyny i urządzenia, hala produkcyjna, dokumentacja oraz sfinansowane zostaną koszty związane z prowadzeniem Projektu m.in. zakup materiałów biurowych, koszty telefonów itp.

Celem projektu jest zwiększenie konkurencyjności utworzonej grupy przedsiębiorstw kooperacyjnych składającej się z podmiotów gospodarczych, które w ramach pomocy de minimis będą korzystać z zakupionych środków trwałych (maszyn, urządzeń, hali produkcyjnej i innych).

Przewiduje się, że w ramach Projektu, członkom powiązania kooperacyjnego pozyskane zasoby techniczne i dokumentacyjne będą udostępniane nieodpłatnie w ramach pomocy de minimis, za wyjątkiem obowiązku pokrywania kosztów np. (...) podatków od nieruchomości, (...), które będą niezbędne do utrzymania wymaganej trwałości Projektu, a które nie są przedmiotem dofinansowania i których Wnioskodawca jako wyłącznie koordynator, niepartycypujący w zyskach i produkcji oraz nie osiągający przychodów z tego tytułu, z oczywistych powodów nie może ponosić.

Odnosząc się do opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę stwierdzić należy, że podatek od nieruchomości stanowi element odpłatnego rozliczenia z użyczającym i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach właściwych dla wiążącego strony stosunku cywilnoprawnego. Zobowiązanie podatkowe w podatku od nieruchomości ciąży na użyczającym, jako właścicielu i nie może być w drodze umowy przeniesione na osobę biorącego w użytkowanie ze skutkiem zwalniającym wynajmującego z obowiązku podatkowego.

Strony stosunku cywilnoprawnego mogą jednak, w ramach swobody w kształtowaniu łączących je stosunków zobowiązaniowych zawrzeć w umowie postanowienie, co do zwrotu należności z tytułu podatku od nieruchomości. Niezależnie jednak od tego, czy zwracana użyczającemu przez biorącego w użyczenie kwota podatku od nieruchomości nie wchodzi w element składowy czynszu czy też stanowi jego element kalkulacyjny, zawsze jest ona należnością obciążającą użyczającego. Natomiast obowiązek biorącego w użyczenie w stosunku do użyczającego stanowi zobowiązanie cywilnoprawne, uregulowane w zawartej umowie, a więc należy je traktować jako należność otrzymaną z tytułu odpłatnego świadczenia usługi.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawiać fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zatem, jeżeli Wnioskodawca będzie obciążał kooperantów kosztami użytkowania w tym przypadku podatkiem od nieruchomości, to kwotę należną, o której mowa w powołanym art. 29 ust. 1 ustawy stanowi podatek od nieruchomości.

Prawidłowym w takim przypadku sposobem dokumentowania opłaty z tytułu ponoszonych kosztów - podatku od nieruchomości, jest wystawienie przez Wnioskodawcę faktury VAT.

Mając na uwadze powyższe stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl