IBPP4/443-1524/11/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1524/11/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 października 2011 r. (data wpływu 20 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 października 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Oddział Straży Granicznej jest jednostką budżetową nie posiadającą osobowości prawnej. Jest dysponentem środków budżetu państwa trzeciego stopnia, posiadającym status podatnika VAT, zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT i składa deklarację VAT-7.

Oddział Straży Granicznej wykonuje zadania związane z ochroną granicy państwowej, kontrolą ruchu granicznego oraz inne ustawowe zadania Straży Granicznej.

Oddział Straży Granicznej podpisał porozumienie finansowe o współpracy w zakresie warunków i trybu realizacji projektu pn. "..." realizowanego w ramach współfinansowania z Funduszu Granic Zewnętrznych.

Niniejszy projekt miał na celu: rozbudowę istniejącej placówki Straży Granicznej i dostosowanie jej do szeregu obowiązujących norm i przepisów prawnych oraz uzyskanie wymaganej powierzchni dla obsady etatowej funkcjonariuszy i pojazdów służbowych.

Powyższy projekt był częścią zadań realizowanych w ramach uszczelnienia zewnętrznej granicy Unii Europejskiej i dostosowanie jej do wymagań Układu Schengen.

W ramach zadania "..." wykonano rozbudowę budynku administracyjnego wraz z kotłownią, rozbudowę budynku garażowo-technicznego, budowę budynku mieszkalnego, budowę masztu radiowego, budowę stacji paliw, kojców dla psów służbowych wraz z torem ćwiczeń, wykonanie dróg, placów, chodników, sieci i instalacji sanitarnych, elektrycznych, teleinformatycznych i specjalistycznych jak również wykonanie ogrodzenia terenu.

Faktury dokumentujące wykonanie usług wystawiane są na Oddział Straży Granicznej.

Beneficjentami projektu będą funkcjonariusze i pracownicy Oddziału Straży Granicznej. Pomieszczenia w Placówce SG będą udostępniane dla funkcjonariuszy i pracowników bezpłatnie.

Wszystkie zadania statutowe Oddziału Straży Granicznej realizowane są w ramach planu finansowego na dany rok budżetowy.

Usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę (Oddział Straży Granicznej) do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Oddział Straży Granicznej jako podatnik VAT ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związku z realizacją ww. projektu gdyż zakupione usługi związane są z działalnością statutową Oddziału Straży Granicznej.

Koszt całkowity realizacji przedsięwzięcia jest finansowany z budżetu państwa i współfinansowany ze środków unijnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca (Oddział Straży Granicznej) podpisał porozumienie finansowe o współpracy w zakresie warunków i trybu realizacji projektu pn. "..." realizowanego w ramach współfinansowania z Funduszu Granic Zewnętrznych.

Projekt ten miał na celu: rozbudowę istniejącej placówki Straży Granicznej i dostosowanie jej do szeregu obowiązujących norm i przepisów prawnych oraz uzyskanie wymaganej powierzchni dla obsady etatowej funkcjonariuszy i pojazdów służbowych.

W ramach projektu wykonano rozbudowę budynku administracyjnego wraz z kotłownią, rozbudowę budynku garażowo-technicznego, budowę budynku mieszkalnego, budowę masztu radiowego, budowę stacji paliw, kojców dla psów służbowych wraz z torem ćwiczeń, wykonanie dróg, placów, chodników, sieci i instalacji sanitarnych, elektrycznych, teleinformatycznych i specjalistycznych jak również wykonanie ogrodzenia terenu.

Faktury dokumentujące wykonanie usług wystawiane są na Wnioskodawcę.

Beneficjentami projektu będą funkcjonariusze i pracownicy Oddziału Straży Granicznej. Pomieszczenia w Placówce SG będą udostępniane dla funkcjonariuszy i pracowników bezpłatnie.

Usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Jak wskazał Wnioskodawca usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle powyższego, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie usług w celu realizacji przedmiotowego projektu.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym me ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związku z realizacją ww. projektu, należało uznać za prawidłowe.

Należy jednakże zauważyć, że Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny, jednak z innej podstawy prawnej, bowiem brak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spowodowany tym, że zakupione usługi związane są z działalnością statutową Wnioskodawcy, lecz tym, że usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl