IBPP4/443-1493/10/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1493/10/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2010 r. (data wpływu 11 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas fiskalnych w przypadku wznowienia prowadzenia działalności gospodarczej po 5-letniej przerwie - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 października 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas fiskalnych w przypadku wznowienia prowadzenia działalności gospodarczej po 5-letniej przerwie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W okresie od 1 stycznia 2001 r. do 3 lutego 2005 r. Wnioskodawca prowadził działalność gospodarczą w zakresie: gastronomia, handel, usługi. Ewidencjonował obrót przy użyciu kasy rejestrującej, był zarejestrowany także jako podatnik VAT. Po wykreśleniu z ewidencji działalności gospodarczej, sporządził remanent likwidacyjny, wyrejestrował działalność gospodarczą z Urzędu Skarbowego, Urzędu Miasta i Gminy, oraz z ZUS. Po 5-letniej przerwie, w dniu 8 marca 2010 r. Wnioskodawca rozpoczął ponownie działalność gospodarczą (na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej) - działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych PKD (2007) 90.01.Z

Na zamówienie świadczy usługi muzyczne głównie na rzecz osób fizycznych, sklasyfikowane w grupie PKWiU (1997) 92.31.21.00.00. Jest to usługa zwolniona od podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi, zgodnie z poz. 29 załącznika do obowiązującego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących z dnia 23 grudnia 2009 (Dz. U. Nr 224, poz. 1797) są zwolnione z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej. W związku z tym faktem prowadzona jest ewidencja sprzedaży bezrachunkowej.

26 lipca 2010 r. Minister Finansów podpisał nowe rozporządzenie w sprawie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930), w którym to w załączniku do owego rozporządzenia nie zostały wymienione czynności świadczone przez Wnioskodawcę. Świadczenie usług muzycznych będzie wiązało się z koniecznością posiadania kasy fiskalnej po przekroczeniu określonych obrotów i ewidencjonowania na kasie rejestrującej każdej sprzedaży na rzecz osoby fizycznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy po 5-letniej przerwie w prowadzeniu działalności gospodarczej, Wnioskodawca jest traktowany jako podmiot rozpoczynający działalność gospodarczą i w roku 2011 będzie musiał zainstalować kasę fiskalną dopiero po przekroczeniu obrotów 40 000,00 zł (będzie to drugi rok prowadzenia działalności), czy też jest traktowany jako podmiot kontynuujący działalność gospodarczą i w związku z tym, iż wykonuje czynności, które od 2011 r. stracą prawo do zwolnienia z obowiązku stosowania kas rejestrujących, będzie musiał najpóźniej od 1 maja 2011 ewidencjonować obrót przy użyciu kasy fiskalnej.

Zdaniem Wnioskodawcy, przerwa w prowadzeniu działalności gospodarczej wynosi 5 lat, zatem Wnioskodawca traktowany jest jako podatnik rozpoczynający działalność gospodarczą i nie ma znaczenia fakt, iż 5 lat temu ewidencjonował obrót przy użyciu kasy fiskalnej. Wnioskodawca uważa, że limit do przekroczenia obrotów zobowiązujących do prowadzenia sprzedaży przy użyciu kasy fiskalnej liczy się od nowa.

Po przekroczeniu obrotu 40 000,00 zł. Wnioskodawca w roku 2011 zainstaluje kasę rejestrującą w terminie 2 miesięcy licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło przekroczenie kwoty obrotów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT.

Zgodnie z regulacjami art. 111 ust. 1 ww. ustawy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowani kas rejestrujących.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

Rozporządzeniem obowiązującym w tym zakresie od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia 2010 r. było rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797).

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących poszczególnych czynności i podatników zawarte są w § 2 i 3 ww. rozporządzenia Ministra Finansów.

Stosownie do § 2 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W załączniku do wyżej cyt. rozporządzenia pod pozycją 29 zostały wymienione sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 92 - usługi związane z rekreacją, kulturą i sportem, z wyłączeniem usług związanych z filmami i taśmami wideo oraz wyświetlaniem filmów na innych nośnikach.

Zatem usługi te do 31 grudnia 2010 r. korzystały ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania ich za pomocą kasy rejestrującej.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszło w życie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930).

W § 2 ust. 1 pkt 1 cyt. rozporządzenia zwolniono z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. Jednakże w powołanym załączniku do rozporządzenia ustawodawca nie wymienił ww. usług związanych z rekreacją, kulturą i sportem, z wyłączeniem usług związanych z filmami i taśmami wideo oraz wyświetlaniem filmów na innych nośnikach (PKWiU ex.92).

Ponadto na podstawie § 2 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 26 lipca 2010 r. zwolniono z obowiązku ewidencjonowania do dnia 30 kwietnia 2011 r. czynności objęte do dnia 31 grudnia 2010 r. zwolnieniem od ewidencjonowania wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797), niewymienione w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Zatem w świetle powyższego usługi związane z rekreacją, kulturą i sportem, z wyłączeniem usług związanych z filmami i taśmami wideo oraz wyświetlaniem filmów na innych nośnikach (PKWiU ex 92) korzystają ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących do dnia 30 kwietnia 2011 r. na podstawie § 2 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia.

Natomiast na podstawie § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 26 lipca 2010 r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. również podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6.

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy (§ 3 ust. 6 rozporządzenia).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi muzyczne głównie na rzecz osób fizycznych, sklasyfikowane w grupie PKWiU (1997) 92.31.21.00.00.

W treści wniosku wskazano ponadto, że w okresie od 1 stycznia 2001 r. do 3 lutego 2005 r. Wnioskodawca prowadził działalność gospodarczą w zakresie: gastronomia, handel, usługi. Ewidencjonował obrót przy użyciu kasy rejestrującej, był zarejestrowany także jako podatnik VAT. Po wykreśleniu z ewidencji działalności gospodarczej, sporządził remanent likwidacyjny, wyrejestrował działalność gospodarczą z Urzędu Skarbowego, Urzędu Miasta i Gminy, oraz z ZUS. Po 5-letniej przerwie, w dniu 8 marca 2010 r. Wnioskodawca rozpoczął ponownie działalność gospodarczą (na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej) - działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych PKD (2007) 90.01.Z.

Powyższe jednoznacznie wskazuje, iż wobec Wnioskodawcy powstał wcześniej obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Wobec powyższego fakt przerwy w działalności nie ma znaczenia, a ponadto bezprzedmiotowym jest analiza, czy Wnioskodawca jest podatnikiem rozpoczynającym czy kontynuującym działalność gospodarczą.

Wnioskodawca prowadząc w okresie 2001 r. - 2005 r. działalność gospodarczą w zakresie gastronomii, handlu i usług wykonywał czynności zdefiniowane w art. 15 ust. 2 ustawy, a zatem podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i ujęte w ewidencji podatkowej prowadzonej za pośrednictwem kasy rejestrującej.

Uwzględniając powyższe tutejszy organ stwierdza, że w związku ze wznowieniem prowadzenia działalności gospodarczej, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na podstawie § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 26 lipca 2010 r., bowiem wcześniej powstał wobec niego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kasy rejestrującej.

W związku z czym Wnioskodawca będzie miał obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego z tytułu świadczonych usług (opisanych wyżej) za pomocą kasy rejestrującej począwszy od pierwszej sprzedaży ale nie wcześniej niż od dnia 1 maja 2011 r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Należy zaznaczyć, iż tut. organ w niniejszej interpretacji odniósł się wyłącznie do obowiązku ewidencjonowania świadczonych usług przy zastosowaniu kasy rejestrującej. W niniejszej interpretacji tutejszy organ nie rozstrzyga w kwestii zwolnienia od podatku VAT od 1 stycznia 2011 r. świadczonych przez Wnioskodawcę usług, gdyż nie było to przedmiotem wniosku, nie zadano pytania w tym zakresie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl