IBPP4/443-149/12/LG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-149/12/LG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2012 r. (data wpływu 23 marca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 1 czerwca 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych zużywanych w procesach mineralogicznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 marca 2012 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych zużywanych w procesach mineralogicznych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 1 czerwca 2012 r. (data wpływu 5 czerwca 2012 r.), będący odpowiedzią na wezwanie z dnia 30 maja 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zajmuje się produkcją materiałów budowlanych - tynków, gipsu budowlanego oraz klejów gipsowych. Surowcem do produkcji wyrobów jest gips syntetyczny z procesu odsiarczania spalin o zawartości ok. 10% wilgoci, piasek wapienny, wypełniacz i wodorotlenek wapnia. W piecu, w bezpośrednim kontakcie ze strumieniem gazów odlotowych paleniska, odbywa się proces suszenia i wydalania wody krystalicznej. Obecnie w procesie technologicznym do opalania pieca stosowany jest olej opałowy. Spółka zamierza jednak używać do celów opałowych pyłu węglowego węgla brunatnego (dalej jako "pył węglowy). Zastosowanie jako paliwa pyłu węglowego pozwoli osiągnąć wymierne korzyści ekonomiczne w trakcie procesu prażenia gipsu. Pył węglowy ma być sprowadzany do Polski z Niemiec w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Ponadto w piśmie z dnia 1 czerwca 2012 r. Wnioskodawca wskazał, iż miał węglowy wykorzystywany w procesie produkcyjnym materiałów budowlanych, tj. tynków, gipsu budowlanego oraz klei gipsowych klasyfikowany jest w kodzie CN 2702 10 00 - węgiel brunatny (lignit), nawet sproszkowany, nieaglomerowany.

Spółka zajmuje się produkcją materiałów budowlanych - tynków, gipsu budowlanego oraz klei gipsowych.

Surowcem do produkcji tych wyrobów jest:

a.

gips syntetyczny z procesu odsiarczania spalin w Elektrowni A i Elektrowni Z o zawartości ok. 10% wilgoci,

b.

piasek wapienny,

c.

wypełniacz,

d.

wodorotlenek wapnia.

Do produkcji ww. wyrobów wykorzystywana jest instalacja odwadniania reagipsu, w której skład wchodzą:

* system dozowania gipsu poprzez wagę taśmową,

* piec obrotowy opalany obecnie olejem ciężkim a docelowo pyłem węglowym,

* urządzenia do odpylania gazów odlotowych (tkaninowy filtr pulsacyjny) -układ odpylania składa się z kilkuset filtrów workowych czyszczonych przeciwprądowo impulsami sprężonego powietrza, co zapewnia niemal 100% skuteczność odpylania,

* układ transportowy składający się z podajników ślimakowych i kubełkowych,

* chłodziarki obrotowe wyprażonego gipsu,

* młyn kulowy,

* zbiorniki gipsu wyprażonego.

Na jednym z etapów produkcji odbywa się proces prażenia gipsu. Do tego celu wykorzystywany jest piec opalany obecnie wyłącznie olejem opałowym. Wnioskodawca zamierza paliwo to zastąpić pyłem z węgla brunatnego. Pył nabywany będzie przez Wnioskodawcę od firmy niemieckiej i przemieszczany na terytorium Polski z terytorium Niemiec w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. W piecu tym, w bezpośrednim kontakcie ze strumieniem gazów odlotowych paleniska, odbywa się proces suszenia i wydalania wody krystalicznej.

Całość wypalonego gipsu transportowana jest następnie systemem przenośników ślimakowych i kubełkowych do chłodziarki obrotowej. Po schłodzeniu gips kierowany jest do młyna kulowego, a następnie do zbiornika magazynowego.

Następnie gips oraz komponenty potrzebne do otrzymania finalnego produktu, za pomocą podajników ślimakowych, kierowane są na system wag. Po dokładnym odważeniu każdego komponentu następuje opróżnianie wag i mieszanie gotowego produktu. Po zakończeniu procesu mieszania, poprzez system podajników i sito wibracyjne, materiał podawany jest do urządzenia pakującego lub do zbiorników produktu gotowego luzem.

Zapakowany produkt jest układany na paletach, foliowany, a następnie za pomocą wózków widłowych przeładowywany na magazyn lub bezpośrednio na samochody ciężarowe.

Od tego momentu następuje już proces dystrybucji do hurtowni materiałów budowlanych lub bezpośrednio na plac budowy.

W ocenie Spółki, z uwagi na sposób wykorzystania pyłu węglowego w przedmiotowym przypadku, spełnione są przesłanki do uznania, iż zużywany jest on w procesie mineralogicznym sklasyfikowanym w nomenklaturze NACE (rozporządzenie Rady (EWG) nr 3037/90 z dnia 9 października 1990 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej - Dz. Urz. UE L 293 z 24.10.1990, str. 1, z późn. zm. / Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 02, t. 04, str. 177, z późn. zm. - dalej jako "Rozporządzenie Rady") pod kodem DI 26 "produkcja produktów z pozostałych surowców niemetalicznych".

Zgodnie z tą nomenklaturą (Załącznik do Rozporządzenia Rady "NACE Rev. 1.1") do Podsekcji DI 26 zalicza się m.in. produkcję gipsu (DI 26.53), produkcję wyrobów gipsowych budowlanych (DI 26.62) oraz produkcję pozostałych wyrobów gipsowych (DI 26.66).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w zakresie objętym w przedstawionym stanie faktycznym możliwe jest uzyskanie przez Wnioskodawcę statusu nabywcy wewnątrzwspólnotowego korzystającego ze zwolnienia od podatku akcyzowego z uwagi na zużycie wyrobów węglowych na cele opałowe.

Zdaniem Wnioskodawcy, jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, przedmiotem dostawy jest pył węglowy spełniający kryteria wyrobu węglowego, o którym mowa w art. 2 pkt 1a ustawy. Zgodnie z tym przepisem do wyrobów węglowych zalicza się następujące wyroby energetyczne, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych:

a.

oznaczone kodem CN ex 2701 - węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla,

b.

oznaczone kodem CN ex 2702 - węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu,

c.

oznaczone kodem CN ex 2704 00 - koks i półkolu, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy.

W przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest m.in. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych. Jednocześnie, na mocy art. 31a ust. 1 pkt 3 oraz ust. 2 pkt 7 ustawy zwalnia się od akcyzy m.in. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych przez podmiot korzystający ze zwolnienia, tj. podmiot, który zużywa wyroby węglowe w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej.

Za procesy mineralogiczne uważa się procesy sklasyfikowane w nomenklaturze NACE (rozporządzenie Rady (EWG) nr 3037/90 z dnia 9 października 1990 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej - Dz. Urz. UE L 293 z 24.10.1990, str. 1, z późn. zm. / Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 02,104, str. 177, z późn. zm. - dalej jako "Rozporządzenie Rady") pod kodem Dl 26 "produkcja produktów z pozostałych surowców niemetalicznych".

Zgodnie z tą nomenklaturą (Załącznik do Rozporządzenia Rady "NACE Rev. 1.1 °) do Podsekcji DI 26 zalicza się m.in.:

* produkcję gipsu (Dl 2653),

* produkcję wyrobów gipsowych budowlanych (Dl 26.62)

* produkcję pozostałych wyrobów gipsowych (Dl 26.66).

W przedmiotowym przypadku nabywany przez Wnioskodawcę pył węglowy służyć ma do wypalania gipsu, w niezbędnym dla uzyskania odpowiedniej właściwości produktu procesie suszenia i wydalania wody krystalicznej. Tak więc, w ocenie Wnioskodawcę, pył węglowy będzie zużywany do celów opałowych w procesie mineralogicznym, w rozumieniu wyżej powołanego art. 31 ust. 1 pkt 7 ustawy.

Wobec powyższego, w ocenie Wnioskodawcy, zgodnie z przywołanymi powyżej art. 31a ust. 1 pkt 3 oraz ust. 2 pkt 7 ustawy wewnątrzwspólnotowe nabycie pyłu węglowego będzie korzystało ze zwolnienia od podatku akcyzowego. Należy oczywiście pamiętać, że warunkiem zwolnienia jest dołączenie do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy oraz prowadzenie ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych.

Wobec powyższego, zgodnie z art. 31a ust. 1 pkt 3 oraz ust. 2 pkt 7 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 826 z późn. zm.) wewnątrzwspólnotowe nabycie pyłu węglowego będzie korzystało ze zwolnienia od podatku akcyzowego. Należy oczywiście pamiętać, że warunkiem zwolnienia jest dołączenie do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy oraz prowadzenie ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 i pkt 1a ustawy, za wyroby akcyzowe uważa się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy, przy czym wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 tego załącznika są wyrobami węglowymi.

W poz. 19 ww. załącznika pod kodem ex CN 2701 wymieniono węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, w poz. 20 pod kodem ex CN 2402 wymieniono węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu - jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych, natomiast w poz. 21 pod kodem CN ex 2704 00 koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych. Stosownie do objaśnień do załącznika nr 1 do ustawy, ex - dotyczy tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu.

W myśl art. 9a ust. 1 ustawy, w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju;

2.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych;

3.

dostawa wewnątrzwspólnotowa wyrobów węglowych;

4.

import wyrobów węglowych;

5.

eksport wyrobów węglowych;

6.

użycie wyrobów węglowych do celów innych niż wskazane w art. 31a ust. 2, przy czym za takie użycie uważa się naruszenie warunków zwolnienia, jak i sprzedaż, dostawę wewnątrzwspólnotową albo eksport wyrobów węglowych przez podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2, niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym, zamiast użycia go do celów zwolnionych;

7.

użycie lub sprzedaż wyrobów węglowych uzyskanych w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary;

8.

powstanie ubytków wyrobów węglowych.

Zgodnie z art. 31a ust. 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy:

1.

sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;

2.

dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy;

3.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;

4.

import wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;

5.

eksport wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy.

Ponadto stosownie do art. 31a ust. 3 ustawy, warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, jest:

1.

pisemne powiadomienie właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3a;

2.

posiadanie, przez pośredniczący podmiot węglowy, pisemnego potwierdzenia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3b;

3.

dołączenie do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a) ustawy, podmiotem zużywającym jest podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

W myśl art. 31a ust. 2 pkt 7 zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej; procesy mineralogiczne oznaczają procesy sklasyfikowane w nomenklaturze NACE pod kodem DI 26"produkcja produktów z pozostałych surowców niemetalicznych" w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3037/90 z dnia 9 października 1990 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej (Dz. Urz. UE L 293 z 24 października 1990 r., str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 02, t. 04, str. 177, z późn. zm.).

Zgodnie z tą nomenklaturą (Załącznik do Rozporządzenia Rady "NACE Rev. 1.1 °) do Podsekcji DI 26 zalicza się m.in.:

* produkcję gipsu (Dl 2653),

* produkcję wyrobów gipsowych budowlanych (Dl 26.62)

* produkcję pozostałych wyrobów gipsowych (Dl 26.66).

Stosownie zaś do przepisów art. 31a ust. 4-7 ustawy, warunkiem zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2, jest prowadzenie ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych. Ewidencja może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia. Ewidencja powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości otrzymanych wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania, oraz informacje o dokumentach dostawy i kodzie CN wyrobów węglowych. Ewidencja, oraz dokument dostawy powinny być przechowywane do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ewidencja została sporządzona, a dokument dostawy potwierdzony przez odbiorcę.

Szczegółowy zakres danych, jakie powinna zawierać ewidencja wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy oraz sposób jej prowadzenia został określony w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. Nr 160, poz. 1075, z późn. zm.).

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca zajmuje się produkcją materiałów budowlanych - tynków, gipsu budowlanego oraz klejów gipsowych. Obecnie w procesie technologicznym do opalania pieca stosowany jest olej opałowy. Wnioskodawca zamierza jednak używać do celów opałowych pyłu węglowego węgla brunatnego. Pył węglowy służyć ma do wypalania gipsu, w niezbędnym dla uzyskania odpowiedniej właściwości produktu procesie suszenia i wydalania wody krystalicznej. Pył węglowy ma być sprowadzany do Polski z Niemiec w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Ponadto w piśmie z dnia 1 czerwca 2012 r. Wnioskodawca wskazał, iż miał węglowy wykorzystywany w procesie produkcyjnym materiałów budowlanych, tj. tynków, gipsu budowlanego oraz klei gipsowych klasyfikowany jest w kodzie CN 2702 10 00 - węgiel brunatny (lignit), nawet sproszkowany, nieaglomerowany.

Wnioskodawca wskazał również, iż w jego ocenie spełnia on przesłanki do uznania, iż zużycie nabywanych wyrobów węglowych jest dokonywane w procesach mineralogicznych klasyfikowanych w nomenklaturze NACE pod kodem DI 26.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż Wnioskodawca jako podmiot zużywający, dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów węglowych celem zużycia w procesie mineralogicznym sklasyfikowanym w nomenklaturze NACE pod kodem DI 26, korzysta na podstawie art. 31a ust. 1 pkt 3 oraz art. 31a ust. 2 pkt 7 ze zwolnienia z podatku akcyzowego, pod warunkiem prowadzenia - zgodnie z art. 31a ust. 4-7 ustawy - ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych oraz dołączenia do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Jednocześnie tut. organ podkreśla, iż w myśl wcześniej powołanego art. 9a ust. 1 pkt 6, użycie wyrobów węglowych do celów innych niż wskazane w art. 31a ust. 2, przy czym za takie użycie uważa się naruszenie warunków zwolnienia, jak i sprzedaż, dostawę wewnątrzwspólnotową albo eksport wyrobów węglowych przez podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2, niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym, zamiast użycia go do celów zwolnionych, jest przedmiotem opodatkowania akcyzą.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl