IBPP4/443-1482/11/KG - Możliwość opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji przedmiotowej na pokrycie kosztów działalności hali sportowej, uzyskanej przez miejski ośrodek sportu i rekreacji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1482/11/KG Możliwość opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji przedmiotowej na pokrycie kosztów działalności hali sportowej, uzyskanej przez miejski ośrodek sportu i rekreacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 września 2011 r. (data wpływu 5 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT otrzymanej dotacji przedmiotowej stanowiącej dopłatę do każdej godziny pracy obiektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 października 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT otrzymanej dotacji przedmiotowej stanowiącej dopłatę do każdej godziny pracy obiektu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Ż. jest jednostką organizacyjną Gminy Ż. prowadzoną w formie zakładu budżetowego, nieposiedającą osobowości prawnej. MOSiR został powołany do realizacji zadań samorządu terytorialnego w zakresie kultury fizycznej, rekreacji i turystyki w tym tworzenie, utrzymywanie, zarządzanie i nadzór nad obiektami i urządzeniami sportowymi oraz terenami rekreacyjnymi stanowiącymi mienie komunalne.

Wnioskodawca administruje halą sportową, basenem, w których prowadzone są zajęcia w ramach wychowania fizycznego dla dzieci i młodzieży szkół podstawowych i gimnazjalnych Gminy, jak również udostępniane są odbiorcom indywidualnym. Zarządza i sprawuje nadzór nad placami zabaw, boiskami sportowymi w tym syntetycznymi, kąpieliskiem miejskim. Korzystanie z tych terenów jest całkowicie nieodpłatne.

Na pokrycie kosztów działalności zakład otrzymuje dotację przedmiotową.

Otrzymana dotacja pokrywa koszty związane z obsługą techniczną i administracyjną, kosztywynagrodzeń i pochodnych, zakupem energii elektrycznej, cieplnej, wody i inne koszty związane z funkcjonowaniem obiektów i terenów.

Do chwili obecnej przy sporządzaniu planu finansowego i określenia w jakiej wysokości Wnioskodawca musi otrzymać dotację, by pokryć koszty działalności, odniesiono się do ilości osób korzystających z poszczególnych obiektów. W związku z tym, iż w żadnej mierze ilość osób korzystających z przekazanych obiektów, czy też terenów, nie odzwierciedla wysokości kosztów, które pokryć musi dotacja gdyż koszty są stałe a ilość korzystających zmienna. Bez względu na ilość korzystających, koszty nie ulegają zmniejszeniu (wynagrodzenia, pochodne, energia cieplna i inne). W kalkulacji do planu finansowego i określenia wysokości dotacji przedmiotowej na rok 2012, Wnioskodawca odniósł się do godziny funkcjonowania obiektu. Dotacja przekazana na pokrycie kosztów działalności w 2012 r. stenowi dopłatę do każdej godziny pracy obiektu.

Obecnie do otrzymanej dotacji, związanej z funkcjonowaniem obiektów sportowych, Wnioskodawca stosuje stawkę 7% (od 1 stycznia 2011 r. 8%), gdyż jest czynnym podatnikiem VAT i składa deklaracje VAT-7 do 25 dnia każdego miesiąca.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dotacja przedmiotowa, którą otrzyma Wnioskodawca na pokrycie kosztów działalności w roku 2012 stanowiąca dopłatę do każdej godziny pracy obiektu, powinna stanowić podstawę do opodatkowania podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, dotacja przedmiotowa, którą otrzyma w 2012 r. nie jest obrotem w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i nie stanowi podstawy opodatkowania podatkiem od towaru i usług.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, oraz 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwotę należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Od 1 stycznia 2012 r. dotacja przedmiotowa, którą otrzyma MOSiR będzie stanowiła dopłatę do każdej godziny pracy poszczególnych obiektów, więc otrzymana dotacja nie będzie miała bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług.

MOSiR w Ż. odpłatnie świadczy usługi tylko na pływalni miejskiej i hali sportowej, na pozostałych obiektach usługi świadczone są nieodpłatnie w ramach zadań własnych gminy. Ceny usług (pływalnia, hala) ustanawiane są zaś z kolei w drodze zarządzenia Burmistrza Miasta, więc nie można traktować otrzymanej dotacji jako bezpośredniej dopłaty do ceny. Otrzymana dotacja ma pokryć koszty związane z realizacją zadań, do których MOSiR został powołany i w żadnej mierze nie wpływa na wysokość ceny. Cena ustalana jest w drodze zarządzenia i nie ulega zmianie ze względu na wysokość otrzymanej dotacji.

Tak więc Wnioskodawca uważa, iż od 1 stycznia 2012 r. dotacja, którą otrzymuje nie stanowi bezpośredniej dopłaty do ceny, gdyż przyznana została jako dopłata do każdej godziny funkcjonowania obiektu. Otrzymana dotacja pokryć musi wynagrodzenie pracowników wraz z pochodnymi, zakup energii elektrycznej, cieplnej, wody, kanalizacji, utrzymanie czystości, dokonania niezbędnych napraw, zakup materiałów niezbędnych do właściwego funkcjonowania obiektów.

Wysokość kosztów poniesionych przez Zakład nie wpłynie na wysokość ceny, jaką uzyska w związku ze świadczonymi usługami, więc dotacja, którą otrzyma na pokrycie kosztów działalności nie będzie stanowiła podstawy do opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 8 ust. 1 wyżej cytowany ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Analiza powołanych powyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, iż włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie ceny konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje mają, czy też nie bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie czy podlegają opodatkowaniu istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności - nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie kultury fizycznej, rekreacji i turystyki w tym tworzenie, utrzymywanie, zarządzanie i nadzór nad obiektami i urządzeniami sportowymi oraz terenami rekreacyjnymi stanowiącymi mienie komunalne.

Wnioskodawca otrzymuje dotację przedmiotową na pokrycie kosztów związanych z obsługą techniczną i administracyjną, kosztów wynagrodzeń i pochodnych zakupem energii elektrycznej, cieplnej, wody i innych kosztów związanych z funkcjonowaniem obiektów i terenów.

W kalkulacji do planu finansowego i określenia wysokości dotacji przedmiotowej na rok 2012, Wnioskodawca odniósł się do godziny funkcjonowania obiektu. Dotacja przekazana na pokrycie kosztów działalności w 2012 stenowi dopłatę do każdej godziny pracy obiektu.

Ponadto we wniosku wskazano, iż otrzymana dotacja ma pokryć koszty związane z realizacją zadań, do których MOSiR został powołany i w żadnej mierze nie wpływa na wysokość ceny.

Ceny usług (pływalnia, hala), jak wynika z treści wniosku, ustanawiane są w drodze zarządzenia Burmistrza Miasta.

Z przedstawionych okoliczności wynika, iż Wnioskodawca otrzymuje dotację na pokrycie ogólnych kosztów związanych z realizacją zadań, a więc przeznaczoną na finansowanie działalności MOSiR i w żadnej mierze dotacja nie wpływa na wysokość ceny. W konsekwencji, Wnioskodawca nie otrzymuje sfinansowanego otrzymaną dotacją wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. Przyznana dotacja stanowi ściśle dofinansowanie do kosztu funkcjonowania obiektów, a nie do ceny świadczonych usług. Oznacza to, iż ma ona charakter ogólny, a jej celem jest dotowanie całej działalności Wnioskodawcy.

Podsumowując, w oparciu o przedstawiony opis zdarzenia przyszłego i obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż dotacja którą Wnioskodawca otrzyma w 2012 r. dotyczącą dofinansowania każdej godziny pracy obiektu, nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług, tym samym nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

W konsekwencji powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl