IBPP4/443-1482/09/EJ - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu: "Sieciowanie transgraniczne w dziedzinach technologii ekologicznych, ekologii przemysłowej i oszczędzania energii".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1482/09/EJ Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu: "Sieciowanie transgraniczne w dziedzinach technologii ekologicznych, ekologii przemysłowej i oszczędzania energii".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 listopada 2009 r. (data wpływu 17 listopada 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 grudnia 2009 r. (data wpływu 15 grudnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego i jego zwrotu w związku z realizacją projektu pn. "Sieciowanie transgraniczne w dziedzinach technologii ekologicznych, ekologii przemysłowej i oszczędzania energii" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 listopada 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego i jego zwrotu w związku z realizacją projektu pn. "Sieciowanie transgraniczne w dziedzinach technologii ekologicznych, ekologii przemysłowej i oszczędzania energii". Ww. projekt został uzupełniony pismem z dnia 11 grudnia 2009 r. (data wpływu 15 grudnia 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 8 grudnia 2009 r., znak: IBPP4/443-1482/09/EJ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca realizuje projekt pn. "Sieciowanie transgraniczne w dziedzinach technologii ekologicznych, ekologii przemysłowej i oszczędzania energii". W skrócie "EKOnet" w ramach priorytetu nr II Rozwój socjalny i ekonomiczny, temat Osi 3 tworzenie sieci. Projekt jest zgodny ze Strategią Rozwoju Województwa na lata 2007-2020, celem strategicznym: "Gospodarka regionu - tworzenie warunków dla wzrostu konkurencyjności gospodarki poprzez rozwijanie przedsiębiorczości, zwiększanie jej innowacyjności oraz podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej regionu" (priorytet 1: Rozwój przedsiębiorstw, szczególnie małych i średnich poprzez wsparcie finansowe oraz instytucjonalne; Kierunek działania 2: Wzmocnienie instytucjonalnego otoczenia przedsiębiorstw). Projekt wpisuje się również w cel główny Strategii Rozwoju Powiatu "Dobrze rozwinięta gospodarka przyjazna dla środowiska przyrodniczego". Cel projektu: Przyczynienie się do socjalno-ekonomicznego rozwoju słowacko-polskiego regionu transgranicznego. Uatrakcyjnienie za pośrednictwem sieci idei wspierającej współpracę gospodarczą i kształcenie w dziedzinach technologii ekologicznych, ekologii przemysłowej i oszczędzania energii. Główne działania w projekcie to: stworzenie sieci i jej działanie (stworzenie bazy danych o firmach strony internetowej), analiza zainteresowanych firm kręgami tematycznymi z zakresu technologii ekologicznych, ekologii przemysłowej i oszczędzania energii (badania ankietowe), wspieranie firm sieci poprzez udzielanie usług (działalność kształceniowa, doradztwo, spotkania kooperacyjne - zorganizowanie 3 konferencji), rozpropagowanie projektu. Rezultatem projektu będzie stworzona sieć do wspomagania i rozwoju działań gospodarczych w dziedzinach technologii ekologicznych, ekologii przemysłowej i oszczędzania energii, nawiązanie nowych kontaktów i nowych partnerstw, wzmocnienie zdolności konkurencyjnej podmiotów w regionach przygranicznych oraz sytuacji ekonomicznej i socjalnej. W ramach projektu przewidziano również zakup notebooka, tablicy informacyjnej, materiałów biurowych oraz materiałów i usług związanych z organizacją konferencji: wynajęcie pomieszczeń, catering, transport i noclegi dla uczestników konferencji. Materiały oraz usługi zakupione na potrzeby realizacji ww. projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Z pisma z dnia 11 grudnia 2009 r. wynika, że sprzęt komputerowy zakupiony na potrzeby realizowanego projektu po jego zakończeniu będzie wykorzystywany do realizacji kolejnych projektów i nie będzie służył do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od zakupów dokonanych na realizację projektu Wnioskodawcy przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego VAT i jego zwrot oraz określenie trybu zwrotu VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie odlicza on podatku VAT naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektu "Sieciowanie transgraniczne w dziedzinach technologii ekologicznych, ekologii przemysłowej i oszczędzania energii". Dotacja, jaką Wnioskodawca otrzymuje na realizację projektu nie spełnia warunków określonych w § 6 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie może również skorzystać z art. 15, art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, ponieważ czynności realizowane w ww. projekcie nie służą działalności opodatkowanej. Działania realizowane w projekcie pozostają bez żadnego związku z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Wnioskodawcę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej: ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pn. "Sieciowanie transgraniczne w dziedzinach technologii ekologicznych, ekologii przemysłowej i oszczędzania energii". Rezultatem projektu będzie stworzona sieć do wspomagania i rozwoju działań gospodarczych w dziedzinach technologii ekologicznych, ekologii przemysłowej i oszczędzania energii, nawiązanie nowych kontaktów i nowych partnerstw, wzmocnienie zdolności konkurencyjnej podmiotów w regionach przygranicznych oraz sytuacji ekonomicznej i socjalnej. W ramach projektu przewidziano zakup notebooka, tablicy informacyjnej, materiałów biurowych oraz materiałów i usług związanych z organizacją konferencji: wynajęcie pomieszczeń, catering, transport i noclegi dla uczestników konferencji. Materiały oraz usługi zakupione na potrzeby realizacji ww. projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Ponadto sprzęt komputerowy zakupiony na potrzeby realizowanego projektu po jego zakończeniu będzie wykorzystywany do realizacji kolejnych projektów i nie będzie służył do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, iż skoro nabyte towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT, to tym samym, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia, jaką jest związek dokonanych zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Określenie więc trybu zwrotu podatku VAT w świetle powyższego staje się bezprzedmiotowe.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie miały również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl