IBPP4/443-1477/10/JP - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT czyli do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1477/10/JP Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT czyli do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 września 2010 r. (data wpływu 7 października 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 grudnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT czyli do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 października 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT czyli do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 grudnia 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Miasto w dniu 12 lipca 2010 r. podpisało umowę z Zarządem Województwa o dofinansowanie projektu pn. "..." współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi Priorytetowej 6. Spójność wewnątrzregionalna, działania 6.3 Poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, w tym socjalnego i zdrowotnego, Schemat B Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 - 2013.

Dofinansowanie projektu jest przekazywane w formie refundacji poniesionych wcześniej przez beneficjenta tj. Miasto wydatków niekwalifikowanych na realizację tego projektu.

Projekt dotyczy budowy i wyposażenia nowej siedziby Zespołu Placówek Opiekuńczo - Wychowawczych (ZPOW), a jego celem bezpośrednim jest spełnienie przez ZPOW standardów opiekuńczo - wychowawczych i zagwarantowanie dalszego funkcjonowania placówki. Od I kwartału 2009 r. trwają prace budowlano-montażowe obejmujące budowę:

1.

segmentu A parter: część mieszkalna dla chłopców (15 osób pobyt stały + 1 miejsce hotelowe),

2.

segmentu A piętro: część mieszkalna dla dziewcząt (15 osób pobyt stały + 1 miejsce hotelowe),

3.

segmentu B parter: zaplecze techniczno - administracyjne,

4.

segmentu B piętro: sale dydaktyczne oraz terapeutyczna,

5.

segmentu C parter: sala wychowania fizycznego z zapleczem.

Celem ogólnym projektu jest zmniejszenie infrastrukturalnych barier w dostępie do usług społecznych poprzez inwestycje w obiekty placówki opiekuńczo-wychowawczej.

Cele główne projektu to:

1.

zapewnienie dzieciom i młodzieży w placówce odpowiedniego standardu bytowo-socjalnego, edukacyjnego oraz rekreacyjnego,

2.

zapewnienie dzieciom i młodzieży bezpiecznego, prawidłowego rozwoju w środowisku poza rodzinnym.

Produktem niniejszego projektu będzie wybudowany obiekt opiekuńczo - wychowawczy. Źródłem informacji o wskaźniku będzie protokół odbioru podpisany przez stronę zamawiającą (Urząd Miasta) oraz wykonawcę robót budowlanych oraz dokumentacja powykonawczo - inwentaryzacyjna.

Rezultatem realizacji projektu będzie możliwość korzystania z wybudowanego obiektu opiekuńczo - wychowawczego przez 79 osób. Źródłem informacji o wskaźniku będą postanowienia sądu, raporty, dziennik zajęć.

Całkowita wartość inwestycji wynosi 4.163.645,61 zł brutto, składają się na nią następujące koszty kwalifikowane: dokumentacja techniczna (2007 r.), studium wykonalności inwestycji (2009 r.), roboty budowlano - montażowe (2009 - 2010), zakup wyposażenia (2010), nadzór inwestorski + autorski (2009 - 2010), działania informacyjno - promocyjne (2010 r.).

Zespół Placówek Opiekuńczo - Wychowawczych jest jednostką organizacyjną Miasta. Podmiotem realizującym projekt jest Urząd Miasta - aparat pomocniczy jednostki samorządu terytorialnego jaką jest Miasto - miasto na prawach powiatu.

Ww. projekt realizowany jest jako zadanie własne powiatu.

Zarówno Gmina jak i Urząd Miasta posiadają jeden numer identyfikacji podatkowej; jako podatnik dla celów VAT zarejestrowana jest Gmina.

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 9 grudnia 2010 r. po zrealizowaniu zadania obiekty będące jego przedmiotem zostaną przekazane w trwały zarząd Zespołowi Placówek Opiekuńczo - Wychowawczych.

Wszystkie faktury związane z realizacją projektu wystawiane były na Wnioskodawcę.

Nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi nie będą miały żadnego związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Miasto jako beneficjent projektu ma możliwość odzyskania podatku VAT, czyli dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacja projektu pn. "...".

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 9 grudnia 2010 r.), nie ma możliwości odzyskania podatku VAT, czyli dokonania obniżenia kwoty podatku należnego kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 92 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) funkcje organów powiatu w miastach na prawach powiatu sprawuje rada miasta i prezydent miasta. Miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie (art. 92 ust. 2). Ustrój i działanie organów miasta na prawach powiatu, w tym nazwę, skład, liczebność oraz ich powoływanie i odwoływanie, a także zasady sprawowania nadzoru określa ustawa o samorządzie gminnym (art. 92 ust. 3 powołanej ustawy).

W świetle powyższego miasto na prawach powiatu jest gminą, której ustawodawca dodatkowo przypisał wykonywanie zadań powiatu.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 cyt. ustawy o samorządzie powiatowym powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Gmina podpisała umowę z Zarządem Województwa o dofinansowanie projektu pn. "..." współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi Priorytetowej 6. Spójność wewnątrzregionalna, działania 6.3 Poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, w tym socjalnego i zdrowotnego, Schemat B Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.

Projekt dotyczy budowy i wyposażenia nowej siedziby Zespołu Placówek Opiekuńczo - Wychowawczych (ZPOW).

Po zrealizowaniu zadania obiekty będące jego przedmiotem zostaną przekazane w trwały zarząd Zespołowi Placówek Opiekuńczo - Wychowawczych.

Wszystkie faktury związane z realizacją projektu wystawiane były na Wnioskodawcę.

Nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi nie będą miały żadnego związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W oparciu o powyższe należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem w omawianej sprawie nie została spełniona podstawowa przesłanka pozytywna warunkująca prawo Wnioskodawcy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jaką jest niewątpliwy i bezsporny związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..."

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma możliwości odzyskania podatku VAT, czyli dokonania obniżenia kwoty podatku należnego kwotę podatku naliczonego, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl