IBPP4/443-1470/10/AZ - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu wdrożenia systemu elektronicznego obiegu dokumentów umożliwiającego przetwarzanie i obsługę pism w formie dokumentów elektronicznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1470/10/AZ Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu wdrożenia systemu elektronicznego obiegu dokumentów umożliwiającego przetwarzanie i obsługę pism w formie dokumentów elektronicznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 października 2010 r. (data wpływu 7 października 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 listopada 2010 r. (data wpływu 23 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (lub zwrotu różnicy podatku) wynikającego z faktur dokumentujących dokonane zakupy w związku z realizacją projektu pn. "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 października 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (lub zwrotu różnicy podatku) wynikającego z faktur dokumentujących dokonane zakupy w związku z realizacją projektu pn. "XXX". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 listopada 2010 r. (data wpływu 23 listopada 2010 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-1470/10/AZ z dnia 12 listopada 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina realizuje projekt "XXX".

Przedmiotem projektu jest wdrożenie do administracji publicznej ww. - systemu elektronicznego obiegu dokumentów umożliwiającego przetwarzanie i obsługę pism w formie dokumentów elektronicznych, a w przyszłości przyłączenie do systemu elektronicznej komunikacji administracji publicznej (Sekap) lub systemu e-PUAP.

Inwestycja obejmuje:

* wdrożenie systemu elektronicznego obiegu dokumentów w 7 jednostkach publicznych,

* zakup 7 serwerów z ups,

* zakup 14 zestawów komputerowych (stanowiska robocze),

* zakup 22 zestawów czytników podpisu elektronicznego,

* zakup 7 czytników kodów paskowych,

* zakup 6 sztuk wysokowydajnych skanerów,

* zakup 1 skanera o niższej wydajności,

* zakup 5 sztuk drukarek (czarno-białe),

* zakup 2 drukarek wielofunkcyjnych (skaner, drukarką faks),

* zakup 188 sztuk licencji systemu elektronicznego obiegu dokumentów,

* zakup 1 klimatyzatora do pomieszczenia z serwerem,

* zakup usługi analizy i optymalizacji procesów dla urzędów gmin (7 sztuk - dla każdej gminy).

Wszystkie wyżej wymienione urządzenia wraz z niezbędnym oprogramowaniem zostaną zainstalowane w urzędach poszczególnych gmin w podziale ilościowym wynikającym z zaplanowanych, rzeczywistych potrzeb, których zaspokojenie jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania systemu elektronicznego obiegu dokumentów w każdej z jednostek.

W uzupełnieniu do wniosku wyjaśniono, iż Gmina jest partnerem projektu, liderem jest Stowarzyszenie Rozwoju i Współpracy Regionalnej "Z" z C. Lider przy współpracy z partnerami będzie kompleksowo realizował projekt.

Nabywca towarów i usług w części przypadającej na partnera projektu będzie Gmina. Faktury będą wystawione na Gminę. Gmina nie będzie przekazywała liderowi własnych środków finansowych z tytułu wkładu własnego.

Środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na dofinansowanie projektu zostaną przekazane w jednej ogólnej kwocie na rzecz lidera projektu, a następnie lider przekaże każdemu partnerowi środki w części przypadającej na danego partnera. Umowa zostanie zawarta z liderem projektu.

Środki na dofinansowanie projektu zostaną przekazane w jednej ogólnej kwocie na rzecz lidera projektu. Umowa między liderem projektu z Gminą została zawarta 17 grudnia 2007 r. Gmina upoważniła lidera do przeprowadzenia postępowań i udzielenia zamówień w jej imieniu i na jej rzecz (m.in. opracowanie studium wykonalności, wykonanie nadzoru inwestorskiego, przeprowadzenie promocji projektu, zatwierdzenia dokumentów pod względem merytorycznym oraz zgodnie z ustawą PZP, rozliczenia projektu itp.). Gmina po zaakceptowaniu przez lidera zobowiązała się dokonać płatności faktur.

Produkty powstałe w wyniku realizacji projektu będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do świadczenia usług nieodpłatnie. W systemie informatycznym wszystkie informacje i dane będą umieszczane i udostępniane bezpłatnie.

System elektroniczny powstały w wyniku realizacji projektu nie będzie wykorzystywany do obsługiwania czynności o charakterze cywilnoprawnym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 19 listopada 2010 r.):

Czy Gmina ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (lub zwrotu różnicy podatku) wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy (doprecyzowanym w piśmie z dnia 8 listopada 2010 r.), zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarowi usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżania kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119, ust. 4, art. 120, ust. 17, 19 oraz art. 124. Gmina w wyniku realizowanego projektu nie będzie prowadzić działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, więc nie będzie jej przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług związanych z realizacją programu w jakimkolwiek zakresie (lub zwrotu różnicy podatku).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy działalności w zakresie telekomunikacji oraz zadania w zakresie promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 3a i 18 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt "XXX".

Przedmiotem projektu jest wdrożenie do administracji publicznej ww. - systemu elektronicznego obiegu dokumentów umożliwiającego przetwarzanie i obsługę pism w formie dokumentów elektronicznych, a w przyszłości przyłączenie do systemu elektronicznej komunikacji administracji publicznej (Sekap) lub systemu e-PUAP.

Gmina jest partnerem projektu, liderem jest Stowarzyszenie Rozwoju i Współpracy Regionalnej "Z" z C. Lider przy współpracy z partnerami będzie kompleksowo realizował projekt.

Nabywca towarów i usług w części przypadającej na partnera projektu będzie Gmina. Faktury będą wystawione na Gminę. Gmina nie będzie przekazywała liderowi własnych środków finansowych z tytułu wkładu własnego.

Środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na dofinansowanie projektu zostaną przekazane w jednej ogólnej kwocie na rzecz lidera projektu, a następnie lider przekaże każdemu partnerowi środki w części przypadającej na danego partnera. Umowa zostanie zawarta a liderem projektu.

Produkty powstałe w wyniku realizacji projektu będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do świadczenia usług nieodpłatnie. W systemie informatycznym wszystkie informacje i dane będą umieszczane i udostępniane bezpłatnie.

System elektroniczny powstały w wyniku realizacji projektu nie będzie wykorzystywany do obsługiwania czynności o charakterze cywilnoprawnym.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Jak wskazał Wnioskodawca zakupione towary i usługi w ramach realizacji projektu, nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane w związku z realizacją projektu pod nazwą "XXX". W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl