IBPP4/443-1470/09/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1470/09/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2009 r. (data wpływu 2 października 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 października 2009 r. (data wpływu 26 października 2009 r.) oraz pismem z dnia 22 października 2009 r. (data wpływu 27 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dotacji otrzymanej na realizację projektu, jak i w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług sfinansowanych dotacją - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 października 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dotacji otrzymanej na realizację projektu, jak i w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług sfinansowanych dotacją. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 października 2009 r. (data wpływu 26 października 2009 r.) oraz pismem z dnia 22 października 2009 r. (data wpływu 27 października 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest spółką z o.o. zarejestrowaną dnia 26 lipca 2007 r. w Sądzie Rejonowym Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego. Spółka uzyskała nr NIP i została zarejestrowana jako płatnik VAT. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest m.in. "pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania" (70.22.Z). Wnioskodawca jest podmiotem celowym a jego celem jest działalność na rzecz wsparcia innowacji w gospodarce m.in. poprzez budowę oraz prowadzenie parku technologicznego, którego integralnym elementem będzie inkubator przedsiębiorczości.

Umowa spółki w § 6 zawiera zapis o treści: "Celem spółki nie jest prowadzenie działalności zarobkowej". Spółka w 2009 r. została zakwalifikowana do wsparcia w postaci dotacji z działania POIG 3.3 "Tworzenie systemu ułatwiającego inwestowanie w MSP". W ramach projektu działalność Wnioskodawcy obejmuje m.in. promocję oraz rozpowszechnianie informacji na temat instrumentów finansowanych typu Venture Capital i Business Angels.

Dotacja z działania POIG 3.3 obejmuje następujące rodzaje wydatków:

* wynagrodzenia

* zakup materiałów biurowych i eksploatacyjnych

* podróże służbowe

* zakup usług transportowych, telekomunikacyjnych, pocztowych

* najem i użytkowanie pomieszczeń

* tłumaczenia oraz druk materiałów i publikacji

* działania promocyjne i informacyjne

* obsługa księgowa, usługi prawnicze, bankowe, analizy i ekspertyzy

* zakup usług w zakresie tworzenia portali i platform internetowych

* organizacja szkoleń, konferencji

* pokrycie kosztów związanych z otwarciem oraz prowadzeniem konta bankowego.

Wnioskodawca w trakcie tej działalności dokonywać będzie zakupów towarów i usług na potrzeby realizacji projektu, w tym również zakupów opodatkowanych VAT.

W piśmie z dnia 21 października 2009 r. Wnioskodawca wskazał, że realizuje projekt pod nazwą "Kapitał na start w innowacje - promocja innowacji w środowisku biznesowym i naukowym".

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że usługi finansowane z dotacji będą świadczone przez Spółkę na rzecz beneficjentów w pełni nieodpłatnie, a w związku z tym otrzymana dotacja nie ma wpływu na cenę tychże usług.

W piśmie z dnia 22 października 2009 r. Wnioskodawca wskazał, że rezultatem projektu będzie wyższa świadomość wśród przedsiębiorców z sektora MŚP oraz naukowców w zakresie wykorzystania finansowania zewnętrznego pochodzącego od funduszy wysokiego ryzyka (VC) przy realizowaniu innowacyjnych przedsięwzięć. Rezultat ten zostanie osiągnięty poprzez przeprowadzenie serii warsztatów (działań edukujących) z zakresu zasad pozyskiwania finansowania od VC. Warsztaty będą oferowane uczestnikom nieodpłatnie i z tego tytułu Spółka nie otrzyma dochodu i nie powstanie sprzedaż opodatkowana. Towary i usługi nabyte w celu realizacji projektu nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną u Wnioskodawcy, co pozwala stwierdzić, że nie przysługuje odliczenie VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy otrzymana dotacja na cele opisane w stanie faktycznym będzie obrotem w świetle definicji zawartej w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

2.

Czy będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług sfinansowanych dotacją.

Zdaniem Wnioskodawcy, (stanowisko z uwzględnieniem uzupełnienia z dnia 22 października 2009 r.) otrzymana dotacja nie stanowi obrotu spełniającego definicję zawartą w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku VAT. Ponadto Wnioskodawca stwierdza, że nie przysługuje odliczenie VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 29 ust. 2 ustawy o VAT w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy o VAT stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1) z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Reasumując - podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w 2009 r. został zakwalifikowany do wsparcia w postaci dotacji z działania POIG 3.3.1 "Tworzenie systemu ułatwiającego inwestowanie w MSP". Rezultatem projektu będzie wyższa świadomość wśród przedsiębiorców z sektora MSP oraz naukowców w zakresie wykorzystania finansowania zewnętrznego pochodzącego od funduszy wysokiego ryzyka (VC) przy realizowaniu innowacyjnych przedsięwzięć. Usługi finansowane z dotacji będą świadczone przez spółkę na rzecz beneficjentów w pełnie nieodpłatnie, a w związku z tym otrzymana dotacja nie ma wpływu na cenę tychże usług.

Reasumując, w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę w tej kwestii stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że przedmiotowa dotacja otrzymana na realizację ww. projektu (pokrycie jego kosztów) nie będzie stanowić obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, zatem nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 cyt. wyżej ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Natomiast w treści art. 88 powołanej ustawy, ustawodawca wskazał czynności, w odniesieniu do których nie stosuje się obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego oraz przypadki, w których faktury i dokumenty celne nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego.

Literalne brzmienie cyt. wyżej przepisów wskazuje, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn.:

* odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług,

* towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych,

Z powyższego jednoznacznie wynika, że przepisy ustawy o VAT nie wiążą prawa do odliczenia podatku ze źródłem pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na zakup towarów i usług, przy nabyciu których podatek został naliczony. A zatem dla ustalenia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego bez znaczenia pozostaje źródło pochodzenia środków finansowych na pokrycie ww. wydatków.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka otrzymała dotacje na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu. Rezultat projektu zostanie osiągnięty poprzez przeprowadzenie serii warsztatów (działań edukujących) z zakresu zasad pozyskiwania finansowania od VC. Warsztaty będą oferowane uczestnikom nieodpłatnie i z tego tytułu spółka nie otrzyma dochodu i nie powstanie sprzedaż opodatkowana. Towary i usługi nabyte w celu realizacji projektu nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną u Wnioskodawcy.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis stanu faktycznego stwierdzić należy, iż nie została spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku VAT naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną u Wnioskodawcy.

Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług sfinansowanych dotacją, wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl