IBPP4/443-1443/09/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1443/09/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 października 2009 r. (data wpływu do tut. organu 9 października 2009 r.),uzupełnionym pismem z dnia 10 listopada 2009 r. (data wpływu 16 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do projektu stypendialnego pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 października 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do projektu stypendialnego pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 listopada 2009 r. (data wpływu 16 listopada 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Miasto w latach 2004 - 2007 zrealizowało 6 projektów stypendialnych dla uczniów i studentów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Działania 2.2 ZPORR. W trzech projektach były ponoszone wydatki zawierające podatek VAT.

W okresie od 16 sierpnia 2005 r. - 29 listopada 2006 r. Miasto zrealizowało projekt pn. "...".

Wydatkami kwalifikowanymi w tym projekcie były przede wszystkim stypendia wypłacane uczniom. Wydatkami zawierającymi podatek VAT były plakat promocyjny o projekcie, komputer i drukarka dla pracownika obsługującego projekt. Nie były one związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT Miasta.

Podatek VAT w tym projekcie został wykazany jako wydatek kwalifikowany.

Zgodnie z podręcznikiem Europejski Fundusz Społeczny w ZPORR - kwalifikowalność wydatków z dnia 24 kwietnia 2006 r., jeżeli ostateczny odbiorca ma status podatnika VAT, należy stwierdzić, czy zakup ma bezpośredni związek z czynnościami opodatkowanymi - związek taki powoduje powstanie prawa do odliczenia podatku i wyklucza jego kwalifikowalność.

Do projektu zostało złożone oświadczenie o kwalifikowalności VAT, zawierające informacją, iż Miasto, realizując powyższe projekty nie może w żaden sposób odzyskać poniesionego kosztu podatku VAT w całości lub w części.

Urząd Marszałkowski Województwa zobowiązał Wnioskodawcę do dostarczenia indywidualnej interpretacji czy beneficjent ma czy nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 10 listopada 2009 r. Wnioskodawca w niniejszej sprawie jest osoba prawna Miasto.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do projektu stypendialnego pn. "...", istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na to, że zakupione w ramach projektu towary i usługi nie są wykorzystywane do dalszej sprzedaży opodatkowanej, Miasto nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego.

Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług w przypadku, gdy nie istnieje bezpośredni związek pomiędzy dokonywanym przez podatnika dofinansowanym zakupem towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi lub też zakupione towary i usługi związane z realizacją projektów nie będą wykorzystywane do dalszej sprzedaży, wówczas podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu różnicy podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, iż niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o przepisy prawa podatkowego w zakresie podatku VAT obowiązujące do dnia 30 listopada 2008 r. bowiem jej przedmiotem jest wskazany przez Wnioskodawcę zaistniały przed 2008 r. stan faktyczny.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r. przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent).

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w okresie od 16 sierpnia 2005 r. - 29 listopada 2006 r. zrealizował projekt pn. "...".

Wydatkami kwalifikowanymi w tym projekcie były przede wszystkim stypendia wypłacane uczniom. Wydatkami zawierającymi podatek VAT były: plakat promocyjny o projekcie, komputer i drukarka dla pracownika obsługującego projekt. Nie były one związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT Miasta.

W oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny należy stwierdzić, iż w związku z realizacją projektu o którym mowa we wniosku dokonywano wypłat stypendiów dla uczniów oraz poniesiono wydatki: plakat promocyjny o projekcie, komputer i drukarka dla pracownika obsługującego projekt. Zatem Wnioskodawca realizując przedmiotowy projekt nie dokonywał na rzecz jego beneficjentów ostatecznych (tj. uczniów) żadnego świadczenia usług ani dostawy towarów. Ponadto jak sam stwierdził poniesione wydatki nie były związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT Miasta.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie będzie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do zrealizowanego projektu pn. "...".

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, iż nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl