IBPP4/443-1432/11/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1432/11/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 września 2011 r. (data wpływu 22 września 2011 r.) uzupełniony pismem z dnia 28 października 2011 r. (data wpływu 2 listopada 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu pod nazwą: "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 września 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu pod nazwą: "XXX". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 października 2011 r. (data wpływu 2 listopada 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (ostatecznie doprecyzowane w piśmie z dnia 28 października 2011 r.):

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym w rozumieniu art. 15 ust. 1 w zw. z art. 96 ust. 1-4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze. zm., dalej: "ustawa o VAT). Wnioskodawca zawarł w dniu 3 czerwca 2011 r. umowę z P. (dalej: "PARP", "Instytucja Wdrażająca") o dofinansowanie projektu o nazwie "XXX" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - Priorytet II. Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa stanu zdrowia osób pracujących, Działanie 2.1. Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki, Poddziałanie 2.1.1. Rozwój kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwach (dalej: "Projekt").

Celem Projektu jest zwiększenie konkurencyjności i efektywności sprzedaży produktów Spółki przez podniesienie poziomu umiejętności interpersonalnych jej pracowników. Realizacja Projektu zakłada przeprowadzenie cyklu szkoleń dla ponad 80% ogólnej liczby pracowników Wnioskodawcy. Zaplanowane szkolenia dotyczą różnorodnej tematyki zorientowanej na rozwijanie tzw. umiejętności miękkich (ang. soft skills) m.in. zagadnienia asertywności i rozwiązywania konfliktów, komunikacji wewnętrznej oraz efektywnego motywowania.

Na mocy postanowień umownych, Spółka nabywa od określonych kontrahentów (podatników VAT czynnych) innych niż podmioty o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) i b ustawy o VAT, usługi szkoleniowe, usługi organizacji i obsługi szkoleń oraz inne usługi ściśle związane z obsługą realizacji Projektu (inne niż usługi noclegowe i gastronomiczne), których koszty współfinansowane są ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) i budżetu Państwa. Wnioskodawca w ramach Projektu nie nabywa usług o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26-29 ustawy o VAT.

Spółka otrzymuje od wyżej wspomnianych kontrahentów faktury VAT dokumentujące wykonanie usług objętych założeniami Projektu, na których wykazywany jest podatek od towarów i usług według stawki podstawowej 23%.

Zgodnie z treścią zawartej umowy z PARP i biorąc pod uwagę, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, naliczony podatek od towarów i usług wynikający z faktur za wykonane usługi nie jest klasyfikowany jako wydatek kwalifikowalny, a zatem nie jest objęty dofinansowaniem przewidzianym dla realizacji Projektu ze środków EFS i budżetu Państwa. Uiszczając kwoty należne z tytułu tych faktur, Spółka pokrywa wartość podatku od towarów i usług wyłącznie ze środków własnych, nie korzystając z zewnętrznego źródła dofinansowania.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż nabywane przez Wnioskodawcę usługi w ramach ww. Projektu są bezpośrednio i bezspornie związane z działalnością opodatkowaną Wnioskodawcy i świadczenie tych usług na terytorium kraju podlega opodatkowaniu podstawowa stawką VAT w wysokości 23%.

Wnioskodawca prowadzi działalność opodatkowaną VAT na terytorium kraju.

Otrzymywane przez Wnioskodawcę faktury VAT za usługi związane z realizacją Projektu wystawiane są przez istniejące, zarejestrowane podmioty prowadzące działalność gospodarczą i będące podatnikami VAT-czynnymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do obniżenia podatku należnego o wartość podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur VAT za wykonanie usługi w ramach Projektu.

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 28 października 2011 r.):

Zdaniem Wnioskodawcy ma on prawo do obniżenia podatku należnego o wartość podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizacji Projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów, zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca zawarł w dniu 3 czerwca 2011 r. umowę z P. o dofinansowanie projektu o nazwie "XXX" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - Priorytet II. Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa stanu zdrowia osób pracujących, Działanie 2.1. Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki, Poddziałanie 2.1.1. Rozwój kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwach.

Celem Projektu jest zwiększenie konkurencyjności i efektywności sprzedaży produktów Spółki przez podniesienie poziomu umiejętności interpersonalnych jej pracowników. Realizacja Projektu zakłada przeprowadzenie cyklu szkoleń dla ponad 80% ogólnej liczby pracowników Wnioskodawcy.

Na mocy postanowień umownych, Spółka nabywa od określonych kontrahentów (podatników VAT czynnych) innych niż podmioty o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) i b ustawy o VAT, usługi szkoleniowe, usługi organizacji i obsługi szkoleń oraz inne usługi ściśle związane z obsługą realizacji Projektu (inne niż usługi noclegowe i gastronomiczne), których koszty współfinansowane są ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) i budżetu Państwa. Wnioskodawca w ramach Projektu nie nabywa usług o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26-29 ustawy o VAT.

Spółka otrzymuje od wyżej wspomnianych kontrahentów faktury VAT dokumentujące wykonanie usług objętych założeniami Projektu, na których wykazywany jest podatek od towarów i usług według stawki podstawowej 23%.

Nabywane przez Wnioskodawcę usługi w ramach ww. Projektu są bezpośrednio i bezspornie związane z działalnością opodatkowaną Wnioskodawcy.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z faktur dokumentujących nabywane towary i usługi, tj. związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Skoro bowiem Wnioskodawca nabywa towary i usługi dla realizacji projektu którego efekty pozostają w niewątpliwym i bezspornym związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług - Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT, wykazanego na fakturach wystawionych na Wnioskodawcę, a dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu pod nazwą: "XXX".

Reasumując, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z faktur VAT dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu pod nazwą: "XXX" pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić należy, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl