IBPP4/443-1414/11/AŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1414/11/AŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2011 r. (data wpływu do tut. organu 19 września 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w całości lub w części w odniesieniu do projektu pn. "...." - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 września 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w całości lub w części w odniesieniu do projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Projekt pn. "...", jest realizowany przy - wsparciu finansowym pochodzącym z EFRR w ramach RPO 2007-2013, Priorytet I. Badania i rozwój technologiczny (B+R), innowacje i przedsiębiorczość. Działanie 1.1. Wzmocnienie atrakcyjności inwestycyjnej regionu, Poddzlałanie 1.1.2. Promocja inwestycyjna, typ projektu: organizacja lub udział w imprezach targowo - wystawienniczych oraz kampanie promocyjne w kraju i za granicą. Przedmiotem projektu jest przeprowadzenie jednej kampanii promocyjnej inwestycyjnego potencjału gospodarczego Gminy, jakim są tereny inwestycyjne zlokalizowane na obszarze Gminy. W ramach projektu będzie promowana jedna oferta inwestycyjna obejmująca 6 obszarów.

W ramach projektu poniesiono już wydatki związane z opracowaniem studium wykonalności. Kolejne wydatki dotyczyć będą przeprowadzenia kampanii promocyjnej poprzez: wyprodukowanie folderów reklamowych, ulotek, plakatów, publikacja artykułów w prasie lokalnej i ogólnokrajowej, produkcja i emisja spotów radiowych i telewizyjnych. Podsumowanie projektu nastąpi w drodze udziału Gminy jako wystawcy w Międzynarodowych Targach..., które odbędą się w październiku 2011 r. Wytworzone w ramach projektu produktu nie będą odsprzedawane lub udostępniane za odpłatnością. Wskaźnikiem rezultatu dla projektu "..." jest przeprowadzenie jednej kampanii promocyjnej w pełnym zakresie rzeczowym opisanym wyżej.

Czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT składającym deklarację VAT-7 jest Gmina, która na mocy decyzji z 23 czerwca 2010 r. Urzędu Skarbowego otrzymała numer identyfikacji podatkowej:

Towary i usługi zakupione przez Gminę w związku z realizacją projektu, w zakresie przeprowadzenia kampanii promocyjnej nie są i nie będą związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT, gdyż zakupione elementy promocyjne jak: zestawy piśmiennicze, torby reklamowe, foldery, ulotki, itd. zostaną rozdane podczas targów lub zostaną podarowane potencjalnym inwestorom.

Tereny objęte kampanią promocją projektu stanowią własność Gminy. Zgodnie z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego tereny objęte projektem położone są: w strefie aktywności gospodarczej (tekst jedn.:-budowa obiektów dla małych i średnich przedsiębiorstw, sieci i urządzeń technicznych niezbędnych do obsługi terenu, ulice, miejsca postojowe i garaże niezbędne do obsługi terenu, przeznaczonych pod zabudowę przemysłowo-usługową oraz działkę o charakterze komunikacyjnym), w strefie aktywności gospodarczej i zieleni parkowej (tekst jedn.: obiekty produkcyjno-usługowe dla małych i średnich przedsiębiorstw wśród zieleni parkowo-leśnej), w strefie zieleni parkowej, usług sportu i rekreacji (tekst jedn.: park o charakterze małego ogrodu botanicznego i małego ZOO, sieci i urządzenia infrastruktury niezbędnej dla obsługi terenu, drogi dojazdowe, ścieżki i aleje spacerowe oraz pole golfowe), w strefie centralnej (tekst jedn.: budynki użyteczności publicznej, mieszkania oraz apartamenty o powierzchni użytkowej minimum 150 m2, place, ciągi piesze z drobnymi obiektami handlowymi i ekspozycyjnymi, park miejski z zielenią reprezentacyjną, hotel z zapleczem gastronomicznym, wielofunkcyjny zespół obiektów handlowo - usługowo - rozrywkowych, sieci i urządzenia niezbędne do obsługi terenów, drogi dojazdowe, miejsca postojowe, garaże).

Tereny, dla których prowadzona jest kampania promocyjna poprzez niniejszy projekt, należą tylko i wyłącznie do Gminy. Nie występują tutaj nieruchomości stanowiące własność innych podmiotów, a co za tym idzie przy realizacji projektu nie występują środki inne niż publiczne.

Składając wniosek o dofinansowanie projektu "..." zamierzeniem Wnioskodawcy było przeprowadzenie profesjonalnej kampanii promocyjnej. Pokazanie na zewnątrz, że istnieje Gmina..., która ma doskonałe położenie, dostępność komunikacyjną i można na jej terenie inwestować.

Realizacja projektu może spowodować, że w przyszłości mogą wystąpić czynności opodatkowane podatkiem VAT (sprzedaż, dzierżawa). W przypadku pojawienia się inwestora zainteresowanego ulokowaniem kapitału na terenach objętych projektem - stosowną umowę z nim zawrze Gmina.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca w odniesieniu do przedmiotowego projektu ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w całości lub w części.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w odniesieniu do projektu pn. "...", którego jest Beneficjentem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji "zamiaru" wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje, jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. wyżej ustawy o VAT, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez odpłatną dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przepisy art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT definiują pojęcie dostawy towarów i świadczenia usług za wynagrodzeniem. W myśl tych przepisów przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Podstawowe znaczenie dla kształtu i funkcjonowania wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (podatku od towarów i usług) mają fundamentalne cechy tego podatku, tj.:

1.

powszechność opodatkowania,

2.

faktyczne opodatkowanie konsumpcji,

3.

stosowanie podatku od wartości dodanej na wszystkich etapach obrotu towarami i usługami.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. "...".

Przedmiotem projektu jest przeprowadzenie jednej kampanii promocyjnej inwestycyjnego potencjału gospodarczego Gminy, jakim są tereny inwestycyjne zlokalizowane na obszarze Gminy.

Tereny objęte kampanią promocją projektu stanowią własność Gminy. Zgodnie z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego tereny objęte projektem położone są: w strefie aktywności gospodarczej (tekst jedn.:-budowa obiektów dla małych i średnich przedsiębiorstw, sieci i urządzeń technicznych niezbędnych do obsługi terenu, ulice, miejsca postojowe i garaże niezbędne do obsługi terenu, przeznaczonych pod zabudowę przemysłowo-usługową oraz działkę o charakterze komunikacyjnym), w strefie aktywności gospodarczej i zieleni parkowej (tekst jedn.: obiekty produkcyjno-usługowe dla małych i średnich przedsiębiorstw wśród zieleni parkowo-leśnej), w strefie zieleni parkowej, usług sportu i rekreacji (tekst jedn.: park o charakterze małego ogrodu botanicznego i małego ZOO, sieci i urządzenia infrastruktury niezbędnej dla obsługi terenu, drogi dojazdowe, ścieżki i aleje spacerowe oraz pole golfowe), w strefie centralnej (tekst jedn.: budynki użyteczności publicznej, mieszkania oraz apartamenty o powierzchni użytkowej minimum 150 m2, place, ciągi piesze z drobnymi obiektami handlowymi i ekspozycyjnymi, park miejski z zielenią reprezentacyjną, hotel z zapleczem gastronomicznym, wielofunkcyjny zespół obiektów handlowo - usługowo - rozrywkowych, sieci i urządzenia niezbędne do obsługi terenów, drogi dojazdowe, miejsca postojowe, garaże).

Realizacja projektu może spowodować, że w przyszłości mogą wystąpić czynności opodatkowane podatkiem VAT (sprzedaż, dzierżawa). W przypadku pojawienia się inwestora zainteresowanego ulokowaniem kapitału na terenach objętych projektem - stosowną umowę z nim zawrze Gmina.

Jak wyżej w uzasadnieniu interpretacji wskazano, istotne dla odliczenia podatku naliczonego jest przeznaczenie nabywanego towaru, w tym wystarczający jest do przyznania prawa do odliczenia podatku naliczonego zamiar lub intencja odnośnie wykorzystania w przyszłości danego towaru.

Zamiar i sposób wykorzystania terenów inwestycyjnych przez Gminę jest jasno określony. Kampania informacyjno-promocyjna ma przedstawić społeczeństwu, w tym inwestorom, ofertę inwestycyjną konkretnych gruntów - terenów inwstycyjnych. Jeżeli będzie zainteresowany Inwestor - Wnioskodawca dokona sprzedaży lub dzierżawy działek, co wiąże się ewidentnie z wykonaniem czynności podlegających podatkowi VAT.

Wykreowanie atrakcyjnego z punktu widzenia inwestora wizerunku Gminy ma niewątpliwie na celu przyciągnięcie inwestorów, co jest nierozerwalnie związane z takimi działaniami jak sprzedaż i dzierżawa terenów inwestycyjnych przez Gminę.

Istnieje zatem wyraźny związek pomiędzy realizacją projektu (a więc nabywanymi towarami i usługami opodatkowanymi VAT) a wykonywanymi w przyszłości czynnościami opodatkowanymi - cele komercyjne. Komercjalizacja odbywać się będzie poprzez sprzedaż i dzierżawę terenów inwestycyjnych objętych kampanią promocyjną w zakresie projektu pn. "...".

Także niepodważalny jest fakt, iż nawiązane w trakcie trwania projektu kontakty (z zainteresowanymi zamiarem inwestowania na promowanych terenach inwestorami), będą bezpośrednio wykorzystane przez Wnioskodawcę w celu podpisania umów sprzedaży czy dzierżawy. Promocja realizowana w okresie trwania projektu, będzie także oddziaływała po jego zakończeniu, co pozwoli Wnioskodawcy dotrzeć do potencjalnych klientów z komercyjną ofertą.

Nie można się zgodzić z twierdzeniem Wnioskodawcy, że towary i usługi zakupione przez Gminę w związku z realizacją projektu, w zakresie promocji terenów inwestycyjnych nie są i nie będą związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Działania podejmowane przez Wnioskodawcę w ramach realizacji projektu takie jak, nieodpłatne rozpowszechnianie elementów promocyjnych nie stanowi czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Jednakże celem tych działań jest zachęcanie inwestorów do zakupu promowanych terenów inwestycyjnych. Wnioskodawca wprost wskazał, że: "W przypadku pojawienia się inwestora zainteresowanego ulokowaniem kapitału na terenach objętych projektem - stosowną umowę z nim zawrze Wnioskodawca." Odnosząc się do powyższego tut. organ zauważa, że kampania informacyjna i materiały promocyjne są "narzędziem", dzięki któremu Wnioskodawca może zrealizować swój zamiar tj. przeznaczenie gruntów objętych promocją dokonywaną w ramach ww. projektu na inwestycje poprzez pozyskanie inwestora i zagospodarowanie ich zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego poprzez sprzedaż lub dzierżawę.

Należy zauważyć, że długookresowym celem projektu jest niewątpliwie doprowadzenie do czynności opodatkowanych (sprzedaż lub dzierżawa terenów). Sama promocja terenów inwestycyjnych jest jedynie jedną z faz mających w końcowym efekcie (pochodnym efekcie projektu) doprowadzenie do czynności opodatkowanych (sprzedaż lub dzierżawa terenów inwestycyjnych), jednakże fazy tej nie można rozpatrywać odrębnie, gdyż powodzenie całego przedsięwzięcia uzależniona jest między innymi od pozytywnego zrealizowania i oddziaływania tej fazy czyli promocji produktu jakim są należące do gminy tereny inwestycyjne. Niepodważalnie należy zauważyć, że promocja produktu - tj. terenów inwestycyjnych nie jest celem samym w sobie, ale środkiem, za pomocą którego Gmina (jeżeli znajdą się inwestorzy zainteresowani lokowaniem kapitału na promowanych terenach) będzie w przyszłości mogła osiągnąć cele komercyjne (tekst jedn.: sprzedaż, dzierżawa).

Sprzedaż oraz dzierżawa gruntów są niewątpliwie czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług.

Tym samym, biorąc pod uwagę przedstawiony przez Wnioskodawcę opis zdarzenia przyszłego należy zauważyć, że w ocenie tut. organu, z uwagi na to, że długookresowym celem projektu jest niewątpliwie doprowadzenie do sprzedaży lub dzierżawy terenów inwestycyjnych, istnieje niewątpliwy związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT u Wnioskodawcy.

W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem w przyszłości czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu polegającego na promocji terenów inwestycyjnych, które w przyszłości mogą generować obrót opodatkowany podatkiem VAT dla Wnioskodawcy.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl