IBPP4/443-1408/11/AŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1408/11/AŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 września 2011 r. (data wpływu do tut. organu 16 września 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 listopada 2011 r. (data wpływu 14 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot podatku VAT w związku realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 września 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot podatku VAT w związku realizacją projektu pn. "...".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 listopada 2011 r. (data wpływu 14 listopada 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu znak: IBPP4/443-1408/11/AŚ z dnia 31 października 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT i składa deklarację VAT-7. Oceniany stan faktyczny dotyczy realizacji projektu "..." przewidzianego do dofinansowania ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w ramach działania 2.2 Rozwój elektronicznych usług publicznych. Projekt ten zakłada dostęp do e-usług poprzez wdrażanie Zintegrowanego Informatycznego Systemu Zarządzania Gminą. Głównym założeniem projektu jest sprawne, przejrzyste i skuteczne poszerzenie oferty usług świadczonych drogą elektroniczną, a także usprawnienie zarządzania Gminą. Potencjalni beneficjenci nie mają obecnie dostępu do niskich kosztowo, szybkich w działaniu i łatwo osiągalnych usług administracyjnych usprawniających wymianę informacji, dokumentów czy składania wniosków, a także uzyskania wiążących pism i Informacji. Pod kątem usług publicznych Gmina nie wdrożyła jeszcze żadnego skomplikowanego systemu e-urzędu. Na chwilę obecną Wnioskodawca dysponuje jedynie własną strona Internetową www.....pl, a także stroną Biuletynu Informacji Publicznej. Wdrożenie projektu "..." pozwoli na usprawnienie pracy urzędników, a także ułatwi kontakt petenta z Urzędem. Przedmiotem opisanego wyżej projektu jest wprowadzenie Zintegrowanego Systemu Informatycznego Zarządzania Gminą Zakres rzeczowy projektu obejmować będzie:

1.

Opracowanie Dokumentacji Technicznej oraz Studium Wykonalności.

2.

Zakup sprzętu komputerowego i infrastruktury sieciowej w tym:

* zakup certyfikatów kwalifikowanych

* zakup licencji i wdrożenie Zintegrowanego Systemu Informatycznego Zarządzania Gminą (front office, back office)

3.

Szkolenie użytkowników systemu.

4.

Zakup usługi - nadzór technologiczny inżyniera projektu.

5.

Koszty osobowe pracownika urzędu odpowiedzialnego za rozliczanie i monitoring wskaźników (umowa zlecenie na okres 12 miesięcy).

6.

Promocja projektu.

Produkty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Wszystkie uruchomione w ramach projektu usługi internetowe będą bezpłatne.

Na etapie tworzenia - wdrażania Zintegrowanego Systemu Informatycznego Zarządzania Gminą nie będą świadczone usługi za wynagrodzeniem.

Urząd Gminy posiada systemy elektroniczne do pobierania różnego rodzaju opłat. Powstały w wyniku realizacji projektu zintegrowany system będzie miał na celu, po pierwsze uruchomienie bezpłatnych usług dla mieszkańców, po drugie wprowadzenie do Urzędu Gminy elektronicznego obiegu dokumentów integrującego wszystkie obecnie posiadane systemy teleinformatyczne

Towary i usługi nabywane na potrzeby przedmiotowego projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Na fakturach jako nabywca towarów i usług będzie figurowała Gmina.

Z efektów projektu będą korzystali mieszkańcy, gdyż powstaną bezpłatne internetowe usługi, Urząd Gminy, gdyż zostanie wprowadzony elektroniczny obieg dokumentów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Beneficjent tj. Gmina - będąca osobą prawną, jednostką samorządu terytorialnego w ramach realizacji projektu "..." ma możliwość na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług odliczenia podatku naliczonego poprzez obniżenie podatku należnego o kwotę naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane w ramach realizowanego projektu lub ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina jako płatnik podatku VAT będzie realizowała projekt współfinansowany w 80% z bezzwrotnych środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma możliwości obniżenia kwoty należnego podatku o podatek naliczony lub jego zwrotu w związku z realizacją ww. projektu

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy działalności w zakresie telekomunikacji (art. 7 ust. 1 pkt 3a cyt. ustawy).

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca (zarejestrowany, czynny podatnik podatku VAT) realizuje projekt pn. "...". Projekt ten zakłada dostęp do e-usług poprzez wdrażanie Zintegrowanego Informatycznego Systemu Zarządzania Gminą.

Produkty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Wszystkie uruchomione w ramach projektu usługi internetowe będą bezpłatne.

Na etapie tworzenia - wdrażania Zintegrowanego Systemu Informatycznego Zarządzania Gminą nie będą świadczone usługi za wynagrodzeniem.

Na fakturach jako nabywca towarów i usług będzie figurowała Gmina.

Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że towary i usługi nabywane na potrzeby przedmiotowego projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług wystawianych dla Wnioskodawcy związanych z realizacją ww. projektu. Tym samym Wnioskodawca nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl