IBPP4/443-1391/11/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1391/11/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 września 2011 r. (data wpływu 13 września 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 5 października 2011 r. (data wpływu 10 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane w ramach realizacji projektu pod nazwą "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 września 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane w ramach realizacji projektu pod nazwą "...". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 października 2011 r. (data wpływu 10 października 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie nr IBPP4/443-1391/11/AW z dnia 28 września 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zaistniałego stanu faktycznego:

Stowarzyszenie realizuje projekt pn. "..." współfinansowany w 83,67% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 oraz w 16,33% ze środków Funduszu dla Organizacji Pozarządowych, środków Urzędu Marszałkowskiego oraz ze środków własnych. W wyniku realizacji zadań ujętych w projekcie, w 2008 r. została wybudowana zagroda edukacyjna wraz z kompleksem edukacyjnym - małą infrastrukturą służącą ochronie obszarów przyrodniczych na terenach objętych ochroną prawną - ścieżką przyrodniczą (dydaktyczną), która składa się z 7 tablic rozstawionych na terenie rezerwatu. Jednym z przystanków ścieżki jest jedyna w województwie przystosowana do zwiedzania jaskinia. W ramach projektu przeprowadzono w niej prace zabezpieczające w oparciu o sporządzoną ekspertyzę geotechniczną. Trwająca obecnie rozbudowa kompleksu edukacyjnego polega na budowie drugiego ośrodka poprzez zaadaptowanie i rozbudowę stojącego przy zagrodzie już istniejącego jednokondygnacyjnego murowanego budynku na gruncie użytkowanym przez Wnioskodawcę i dobudowie budynku murowanego jednokondygnacyjnego połączonego z już istniejącym. Powstały w ten sposób obiekt, składający się z zaadaptowanego i wyremontowanego już istniejącego budynku oraz dobudowanej nowej części będzie stanowił drugi ośrodek wchodzący w skład kompleksu edukacyjnego. Drugi ośrodek będzie przystosowany dla potrzeb osób niepełnosprawnych. Znajdzie się w nim multimedialna sala konferencyjna na 50 osób, pomieszczenia: techniczne, administracyjne i socjalne, węzeł sanitarny, klatka schodowa, hol, recepcja, sale ekspozycyjne wystaw związanych z promowaniem dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego. Wystrój oraz charakter zewnętrzny będzie nawiązywał do tradycji regionu, zastosowane zostały nowoczesne techniki związane z oszczędnym i racjonalnym wykorzystaniem energii, tj.: ogniwa solarne, własne ujęcie wody ze stacją hydroforową, szczelne szambo, termoizolacja obiektu. Pomieszczenia obiektu zostaną umeblowane i wyposażone, w tym w nowoczesne urządzenia związane z interaktywną edukacją oraz w eksponaty sal wystawowych. Teren zostanie ogrodzony i uporządkowany, w części wybrukowany. Energię elektryczną potrzebną obiektowi zapewni powstała w ramach projektu stacja transformatorowa. W ramach projektu wyremontowano małą infrastrukturę - 4 tablice informacyjne z ławkami zlokalizowane wokół rezerwatu. W celu ochrony siedliskowej zbiorowisk murawowych, w tym wchodzących w skład kompleksu edukacyjnego, zakupiono przyczepę do przewozu zwierząt w rejony, w których był i będzie prowadzony wypas ekstensywny na murawach kserotermicznych. Aby odtworzyć murawy dokonano wycinki drzew i krzewów oraz wypasano owce. W wyniku podjętych działań zabezpieczono obszar w części. Prowadzenie czynnych zabiegów ochrony przyrody w tym wypasu owiec, urządzenie ścieżki dydaktycznej, a także budowa zagrody edukacyjnej i zakup przyczepy do przewozu zwierząt współfinansowane było ze środków Urzędu Marszałkowskiego. Urząd Marszałkowski współfinansował także 2 działania promocyjne realizowane w ramach projektu, a mianowicie wydanie ulotki promującej owczarstwo i zrównoważony rozwój oraz organizację festiwalu regionalnego w ramach działań promujących i wspierających program aktywizacji gospodarczej oraz zachowania kulturowego.

Cele projektu to: czynna ochrona istniejących, zagrożonych populacji roślin i zwierząt zachowanie różnorodności biologicznej poprzez ochronę rzadkich i chronionych oraz zagrożonych gatunków zwierząt i roślin, utrzymanie siedlisk w niezmienionym stanie, bogatej flory kserotermicznej oraz ukształtowanie terenu, ochrona swoistego krajobrazu, ochrona zagrożonych ras zwierząt gospodarczych - owcy rasy olkuskiej, promocja wypasu zwierząt ras rodzimych, edukacja przyrodnicza, promocja zasad zrównoważonego rozwoju, kształtowanie postaw ekologicznych, działalność wydawnicza, wystawiennicza, naukowa i dokumentacyjna oraz wzrost świadomości proprzyrodniczej dzieci, młodzieży i dorosłych. Działalność prowadzona przez Centrum obejmować będzie m.in.: obsługę zorganizowanych grup młodzieży szkolnej z terenu województwa - edukacja przyrodnicza i kulturowa, realizację zajęć podczas praktyk studenckich w ramach współpracy ze środowiskiem akademickim zaangażowanym w działalność merytoryczną Centrum, opracowywanie, wydawanie i sprzedaż publikacji, odpłatne udostępnianie ekspozycji przyrodniczej z pokazem filmów edukacyjnych, wynajem sali konferencyjnej, organizacja konferencji i sympozjów, pobór opłat za korzystanie z administrowanego przez Wnioskodawcę parkingu przy Centrum, pobór opłat w imieniu właścicieli gruntów, za wstęp na teren działek w obrębie kompleksu edukacyjnego, administrowanych przez Wnioskodawcę, od osób uprawiających tam wspinaczkę skałkową oraz inne formy turystyki.

Wnioskodawca występuje w roli zamawiającego i pozostanie właścicielem majątku powstałego w ramach projektu. Jako beneficjent Stowarzyszenie jest odpowiedzialny m.in. za wybór wykonawców, podpisanie umów na wykonawstwo prac monitorowanie postępu zakontraktowanych prac, końcową akceptację. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za wyjątkiem części projektu dotyczącej realizacji 3 podprojektów związanych z wypasem owiec, tj. 1. prowadzenie czynnych zabiegów ochrony przyrody, w tym wypasu owiec, urządzenie ścieżki dydaktycznej, a także budowa zagrody edukacyjnej i zakup przyczepy do przewozu zwierząt, 2. wydanie ulotki promującej owczarstwo i zrównoważony rozwój, 3. organizacja festiwalu regionalnego w ramach programu - w związku z realizacją których Wnioskodawca nie prowadził żadnych czynności (sprzedaży) opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Nabyte towary i usługi dotyczące realizacji projektu zostały udokumentowane fakturami VAT (w przypadku gdy wystawca faktury był podatnikiem podatku od towarów i usług) lub rachunkami (w przypadku gdy wystawca rachunku nie był podatnikiem podatku od towarów i usług).

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa deklaracje VAT-7.

Nie wszystkie nabyte towary i usługi niezbędne do realizacji całego projektu pn. "..." miały związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi - część dokonanych zakupów pozostaje bez związku z tymi czynnościami, tj. nie służyła, nie służy, ani nie będzie służyła wykonywaniu czynności opodatkowanych.

Dotyczy to części projektu związanej z realizacją 3 podprojektów mających na celu ochronę siedliskową zbiorowisk murawowych, w tym wchodzących w skład kompleksu edukacyjnego tj.

A. prowadzenie czynnych zabiegów ochrony przyrody, w tym wypasu owiec, urządzenie ścieżki dydaktycznej, a także budowa zagrody edukacyjnej i zakup przyczepy do przewozu zwierząt - w ramach którego zakupiono przyczepę do przewozu zwierząt, wypasano owce, urządzono ścieżkę dydaktyczną oraz wybudowano zagrodę edukacyjną - realizacja współfinansowana była ze środków Urzędu Marszałkowskiego.

B. wydanie ulotki promującej owczarstwo i zrównoważony rozwój - było to działanie promocyjne współfinansowane także ze środków Urzędu Marszałkowskiego

C. organizacja festiwalu regionalnego w ramach programu było to także działanie promocyjne współfinansowane ze środków Urzędu Marszałkowskiego.

Wszystkie nabyte towary i usługi związane z realizacją wyżej wymienionych podprojektów (pkt A, B i C) nie miały, nie mają, ani nie będą mieć w przyszłości żadnego związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Na realizację tychże podprojektów Wnioskodawca uzyskał dotację ze Urzędu Marszałkowskiego w kwotach brutto.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie 5 października 2011 r.):

Czy jest możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane w ramach realizacji projektu pn. "..." współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Regionalnego.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie przedstawione w piśmie z dnia 5 października 2011 r.), ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów dokonane w ramach realizacji przedmiotowego projektu w części w jakiej zakupy te związane są z wykonywaniem czynności opodatkowanych, z wyłączeniem tych towarów i usług, które nabyte były w związku z realizacją 3 podprojektów dotyczących wypasu owiec, tj.

1.

prowadzenie czynnych zabiegów ochrony przyrody, w tym wypasu owiec, urządzenie ścieżki dydaktycznej, a także budowa zagrody edukacyjnej i zakup przyczepy do przewozu zwierząt

2.

wydanie ulotki promującej owczarstwo i zrównoważony rozwój

3.

organizacja festiwalu regionalnego w ramach programu

gdzie nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów dokonane w ramach realizacji tychże podprojektów, z uwagi na fakt, iż nabyte w ramach tych podprojektów towary i usługi nie służyły, nie służą i nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, od poniesionych wydatków na zrealizowanie przedmiotowych zakupów, albowiem towary i usługi, które zostały nabyte w związku z realizacją wymienionych wyżej 3 podprojetków, nie służyły, nie służą, ani nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

W związku z powyższym, koszty podatku VAT powinny być uznane jako koszty kwalifikowane jedynie w części dotyczącej kosztów (wydatków) poniesionych na realizację ww. 3 podprojektów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pod nazwą "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.

W wyniku realizacji zadań ujętych w projekcie, w 2008 r. została wybudowana zagroda edukacyjna wraz z kompleksem edukacyjnym. Obecnie trwa rozbudowa kompleksu polegająca na odbudowie budynku i rozbudowie budynku już istniejącego.

Nabyte towary i usługi dotyczące realizacji projektu zostały udokumentowane fakturami VAT (w przypadku gdy wystawca faktury był podatnikiem podatku od towarów i usług) lub rachunkami (w przypadku gdy wystawca rachunku nie był podatnikiem podatku od towarów i usług).

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa deklaracje VAT-7.

Wskazano, że nie wszystkie nabyte towary i usługi niezbędne do realizacji całego projektu pn. "..." miały związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi - część dokonanych zakupów pozostaje bez związku z tymi czynnościami, tj. nie służyła, nie służy, ani nie będzie służyła wykonywaniu czynności opodatkowanych.

Dotyczy to części projektu związanej z realizacją 3 podprojektów mających na celu ochronę siedliskową zbiorowisk murawowych, w tym wchodzących w skład kompleksu edukacyjnego tj.

A. prowadzenie czynnych zabiegów ochrony przyrody, w tym wypasu owiec, urządzenie ścieżki dydaktycznej, a także budowa zagrody edukacyjnej i zakup przyczepy do przewozu zwierząt - w ramach którego zakupiono przyczepę do przewozu zwierząt, wypasano owce, urządzono ścieżkę dydaktyczną oraz wybudowano zagrodę edukacyjną - realizacja współfinansowana była ze środków Urzędu Marszałkowskiego.

B. wydanie ulotki promującej owczarstwo i zrównoważony rozwój - było to działanie promocyjne współfinansowane także ze środków Urzędu Marszałkowskiego

C. organizacja festiwalu regionalnego w ramach programu było to także działanie promocyjne współfinansowane ze środków Urzędu Marszałkowskiego.

Wszystkie nabyte towary i usługi związane z realizacją wyżej wymienionych podprojektów (pkt A, B i C) nie miały, nie mają, ani nie będą mieć w przyszłości żadnego związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W oparciu o tak przedstawiony stan faktyczny w celu udzielenia interpretacji indywidualnej niezbędne staje się rozważenie dwóch sytuacji prawnopodatkowych, które wystąpiły w obrębie jednego projektu i jednego przepisu prawa podatkowego tj. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Odrębnego rozpatrzenia wymaga bowiem możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane w ramach realizacji projektu w części dotyczącej trzech podprojektów związanych z wypasem owiec, odrębnego zaś w pozostałej części projektu.

W odniesieniu do części projektu, którego przedmiotem jest realizacja trzech podprojektów związanych z wypasem owiec, Wnioskodawca wskazał, iż dokonane zakupy pozostają bez związku z czynnościami opodatkowanymi, tj. nie służyły, nie służą, ani nie będą służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych.

Jak wskazano powyżej prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie Stowarzyszenie nie będzie osiągało obrotów opodatkowanych podatkiem VAT z tytułu trzech podprojektów związanych z wypasem owiec, bowiem efekty realizacji tych trzech podprojektów nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej części projektu nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane w ramach realizacji projektu pod nazwą "..." w części polegającej na realizacji trzech podprojektów związanych z wypasem owiec.

Natomiast w kwestii związanej z realizacją pozostałej części projektu polegającego na m.in. przeprowadzeniu prac zabezpieczających, zaadaptowaniu już istniejącego budynku oraz dobudowie budynku połączonego z już istniejącym, Wnioskodawca wskazał, iż dokonane zakupy pozostają w związku z czynnościami opodatkowanymi.

Istnieje zatem wyraźny związek pomiędzy realizacją projektu (a więc nabywanymi na potrzeby realizacji inwestycji towarami i usługami), a wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy będzie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu w tej części.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym będzie przysługiwało odliczenie podatku naliczonego z wyłączeniem tych towarów i usług, które nabyte były w związku z realizacją trzech podprojektów dotyczących wypasu owiec, należało uznać za prawidłowe.

Zauważyć należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Mogą one jedynie dokonać oceny czy podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, w okolicznościach wskazanych przez samego podatnika, może zostać przez niego odliczony lub zwrócony w trybie przewidzianym przepisami dotyczącymi podatku od towarów i usług. Pojęcie kosztu kwalifikowanego należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w danej sytuacji może być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl