IBPP4/443-139/13/BP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-139/13/BP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z 19 grudnia 2013 r. (data wpływu 23 grudnia 2013 r.) uzupełnionym pismem z 25 marca 2014 r. (data wpływu 28 marca 2014 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów gazowych związanych z procesami produkcyjnymi, nabywanych przez pośredniczący podmiot gazowy (pytanie nr 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 grudnia 2013 r. został złożony do tut. organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów gazowych. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 25 marca 2014 r. (data wpływu 28 marca 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 14 marca 2014 r. znak: IBPP4/443-673/13/BP.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

"X" (...) sp. z o.o. (dalej: Spółka) prowadzi działalność gospodarczą obejmującą w szczególności produkcję oraz sprzedaż felg aluminiowych do samochodów.

W toku produkcji powyższych wyrobów Spółka zużywa nabywany od krajowego dostawcy gaz ziemny o numerze CN 2711 11 00. Produkcja wyrobów dzieli się na następujące etapy:

Etap 1

Przygotowanie surowców, topienie oraz rafinacja - gaz ziemny zużywany jest w tym przypadku do celów opałowych realizowanych w ramach procesów metalurgicznych, tj. do podgrzania surowca w celu jego stopienia.

Etap 2

Składa się z procesów metalurgicznych, których efektem jest otrzymanie odlewu w postaci felgi oraz z obróbki termicznej formy, która ma na celu otrzymanie stopu o określonych właściwościach metalurgicznych - także i w tym przypadku gaz ziemny zużywany jest do celów opałowych, do podgrzania obrabianego surowca lub półproduktu.

Etap 3:

Toczenie, wiercenie i kontrola oraz wyważanie i badanie szczelności.

Etap 4:

Koła poddawane są procesowi szlifowania.

Etap 5:

Koła poddawane są procesowi lakierowania - gaz ziemny wykorzystywany jest na tym etapie do celów opałowych, tj. do podgrzania kół przed lakierowaniem, wypalania lakieru ciekłego oraz proszku akrylowego. Ponadto jest on zużywany w procesie mycia felg (podgrzewanie wody) oraz ich suszenia (podgrzewanie powietrza).

Jak więc wskazano, gaz ziemny jest wykorzystywany przez Spółkę na pierwszym, drugim i piątym etapie procesu produkcyjnego.

Zgodnie z wiedzą Spółki z dziedziny metalurgii, gaz ziemny zużywany na pierwszym i drugim etapie produkcji wykorzystywany jest do celów opałowych w procesach metalurgicznych. Potwierdzeniem takiej oceny jest uzyskana przez Spółkę "Opinia dotycząca kwestii, czy proces technologiczny przeróbki aluminium Spółki jest procesem metalurgicznym", przygotowana przez pracowników Instytutu.... Opinia potwierdza w sposób jednoznaczny, że prawidłowa jest kwalifikacja etapów 1 i 2 jako realizowanych w ramach procesów metalurgicznych.

Ta sama opinia rozstrzyga, iż gaz wykorzystywany w pozostałej części procesu produkcyjnego felg (tekst jedn.: na jego piątym etapie) nie jest wykorzystywany w procesach metalurgicznych.

Oprócz zużycia gazu w procesach produkcyjnych, gaz ziemny jest zużywany przez Spółkę jako opał do ogrzewania zakładu. Także i w tym zakresie gaz nie jest więc zużywany w procesach metalurgicznych.

Spółka nie posiada statusu zakładu energochłonnego w rozumieniu ustawy o akcyzie.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że rozważa nabywanie wskazanych we wniosku wyrobów gazowych jako pośredniczący podmiot gazowy, po dokonaniu stosownego zgłoszenia.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie, które wpłynęło 28 marca 2014 r.):

Czy w przypadku zgłoszenia przez Spółkę prowadzenia działalności jako pośredniczący podmiot gazowy i nabywania od dostawcy gazu ziemnego nieobciążonego akcyzą (wyroby gazowe nabyte w ramach zwolnienia) powstanie po stronie Spółki obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym, jeżeli:

a.

zostaną one zużyte na pierwszym i drugim Etapie produkcji.

b.

zostaną one zużyte na pozostałych Etapach produkcji.

Zdaniem Wnioskodawcy, (stanowisko przedstawione w uzupełnieniu które wpłynęło 28 marca 2014 r.), stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 23d ustawy o akcyzie, za pośredniczący podmiot gazowy uważa się m.in. podmiot używający wyrobów gazowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów nieobjętych zwolnieniem od akcyzy. W rezultacie, z uwagi na niejednorodne zużycie gazu przez Spółkę (tekst jedn.: jednocześnie do celów zwolnionych (zużycie na 1 i 2 Etapie produkcji) i niezwolnionych (pozostałe zużycie), po zgłoszeniu prowadzenia działalności jako pośredniczący podmiot gazowy, będzie ona spełniała definicję gazowego podmiotu pośredniczącego.

W rezultacie, chcąc prowadzić działalność jako pośredniczący podmiot gazowy, tj. w praktyce skorzystać z przedmiotowego zwolnienia od podatku akcyzowego. Spółka, stosownie do art. 16 ust. 3a ustawy o akcyzie, powinna powiadomić pisemnie o prowadzeniu działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot gazowy właściwego naczelnika urzędu celnego.

Mając na uwadze, że art. 9c nie wymienia wśród przedmiotów opodatkowania sprzedaży wyrobów gazowych pośredniczącemu podmiotowi gazowemu, po dokonaniu powyższego zgłoszenia Spółka będzie uprawniona do nabywania od dostawcy gazu ziemnego nieobciążonego akcyzą.

Zgodnie natomiast z art. 9c ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym, przedmiotem opodatkowania jest w szczególności użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy. Skoro zatem, po dokonaniu w ramach zdarzenia przyszłego, stosownego zgłoszenia, Wnioskodawca będzie posiadał status pośredniczącego podmiotu gazowego i będzie nabywał gaz nieobciążony akcyzą, to zużycie gazu na cele nieobjęte zwolnieniem (pozostałe etapy produkcji - tj. inne niż Etap 1 i Etap 2, które są kwalifikowane jako realizowane w ramach procesów metalurgicznych), będzie wiązało się z koniecznością opodatkowania tego zużycia i prowadzenia stosownej ewidencji z tego tytułu.

W konsekwencji, Spółka będzie zobowiązana do składania stosownych deklaracji, obliczenia i zapłaty podatku od gazu niezużywanego do celów zwolnionych, w szczególności w oparciu o ewidencję prowadzoną na podstawie art. 91b ust. 2 ustawy o akcyzie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, użyte w ustawie określenia oznaczają: wyroby gazowe - wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 23d pośredniczący podmiot gazowy to - podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju lub posiadający koncesję na obrót gazem ziemnym na terytorium kraju:

a.

dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów gazowych, lub

b.

używający wyrobów gazowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów nieobjętych zwolnieniem od akcyzy, lub

c.

używający wyrobów gazowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów objętych zerową stawką akcyzy, lub

d.

będący spółką prowadzącą giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, nabywającą wyroby gazowe z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, lub

e.

będący towarowym domem maklerskim lub domem maklerskim w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, nabywającym wyroby gazowe z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych lub nabywającym wyroby gazowe na rachunek dającego zlecenie na rynku regulowanym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub

f.

będący giełdową izbą rozrachunkową, Krajowym Depozytem Papierów Wartościowych S.A. lub spółką, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywającymi wyroby gazowe z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, lub

g.

będący spółką prowadzącą jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywającą wyroby gazowe z tytułu pełnienia funkcji, o której mowa w art. 68a ust. 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub w celu rozliczenia i rozrachunku transakcji zawieranych na rynku regulowanym

- który pisemnie powiadomił właściwego naczelnika urzędu celnego o tej działalności.

Wnioskodawca używając wyroby gazowe do celów objętych zwolnieniem jak i do celów nie objętych zwolnieniem spełnia zatem warunki do określenia go pośredniczącym podmiotem gazowym.

W myśl art. 16 ust. 3a ustawy, podmiot zamierzający prowadzić działalność gospodarczą jako (...), pośredniczący podmiot gazowy (...), jest obowiązany powiadomić o tym pisemnie właściwego naczelnika urzędu celnego przed dniem rozpoczęcia tej działalności. Powiadomienie powinno zawierać dane dotyczące tego podmiotu i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres jego siedziby lub zamieszkania, NIP lub REGON albo inny numer identyfikacyjny używany w państwie siedziby lub zamieszkania podmiotu oraz określenie rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 16 ust. 3b ustawy, właściwy naczelnik urzędu celnego bez zbędnej zwłoki pisemnie potwierdza przyjęcie powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako (...) pośredniczący podmiot gazowy (...). Potwierdzenie to powinno zawierać dane, o których mowa w ust. 3a, oraz oznaczenie organu potwierdzającego.

Tym samym dopiero dokonanie powyższego powiadomienia będzie uprawniało Wnioskodawcę do rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot gazowy.

Zatem do czasu złożenia przez podmiot pisemnego powiadomienia właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze prowadzenia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot gazowy, Wnioskodawca nie prowadzi działalności w tym zakresie.

Zgodnie z art. 9c. ust. 1 ustawy, w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

2.

sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;

3.

import wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

4.

użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy;

5.

użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego:

a.

uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,

b.

jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tych wyrobów finalnemu nabywcy gazowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona w należnej wysokości,

c.

nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4.

Stosownie do art. 9c ust. 4 i ust. 5 w przypadku sprzedaży wyrobów gazowych sprzedawca jest obowiązany ustalić, czy sprzedaje te wyroby pośredniczącemu podmiotowi gazowemu czy finalnemu nabywcy gazowemu. Sprzedawca wyrobów gazowych może zażądać od nabywcy przedstawienia potwierdzenia przyjęcia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot gazowy, a w razie odmowy jego przedstawienia przez nabywcę - może odmówić sprzedaży wyrobów gazowych po cenie nieuwzględniającej akcyzy.

Z powyższego wynika, że sprzedaż wyrobów gazowych pośredniczącemu podmiotowi gazowemu nie podlega opodatkowaniu. Zgodnie zaś z art. 9c ust. 1 pkt 4 użycie przez pośredniczący podmiot gazowy wyrobów gazowych podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

W przypadku wyrobów gazowych, zgodnie z art. 11b ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z dniem:

1.

nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

2.

wydania wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu, w przypadku ich sprzedaży na terytorium kraju;

3.

powstania długu celnego, w przypadku importu wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

4.

użycia wyrobów gazowych przez podmioty w przypadkach, o których mowa w art. 9c ust. 1 pkt 4 lub 5.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 12 ustawy, podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot - będący pośredniczącym podmiotem gazowym używającym wyrobów gazowych.

Stosownie zaś do art. 31b ust. 1 zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych:

1.

do przewozu towarów i pasażerów koleją;

2.

do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;

3.

w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb oraz w leśnictwie;

4.

w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej;

5.

przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Powyższe oznacza zatem, że użycie przez Wnioskodawcę występującego jako pośredniczący podmiot gazowy wyrobów gazowych do celów innych niż objętych zwolnieniem podlega opodatkowaniu pozytywną stawką podatku akcyzowego.

Tym samym w sprawie objętej wnioskiem użycie wyrobów gazowych przez Wnioskodawcę (pośredniczący podmiot gazowy) do celów opałowych w procesach metalurgicznych (etap 1 i etap 2) podlegać będzie zwolnieniu z akcyzy, a zużycie gazu do pozostałych celów podlegać będzie opodatkowaniu akcyzą.

Na podstawie art. 91b ust. 2 ustawy, pośredniczący podmiot gazowy używający wyrobów gazowych jest obowiązany prowadzić ewidencję wyrobów gazowych zawierającą następujące dane:

1.

ilość wyrobów gazowych, odpowiednio do dokonanych czynności:

a.

użytych w ramach zwolnień, o których mowa w art. 31b ust. 1, 2 lub 3, lub

b.

użytych do celów nieobjętych zwolnieniem, lub

c.

wyprodukowanych, lub

d.

nabytych wewnątrzwspólnotowo, lub

e.

dostarczonych wewnątrzwspólnotowo, lub

f.

importowanych, lub

g.

eksportowanych, lub

h.

nabytych na terytorium kraju, lub

i.

sprzedanych na terytorium kraju

- w podziale na miesiące dokonania czynności, odpowiednio w kilogramach albo metrach sześciennych, według nazwy oraz kodów CN, oraz ich wartość opałową;

2.

datę oraz adres miejsca dokonania czynności.

3.

w przypadkach, o których mowa w pkt 1 lit. d-i, dane kontrahentów, z którymi dokonano tych czynności.

Zgodnie z art. 91b ust. 3 ustawy, ewidencja, o której mowa w ust. 1 i 2, może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej.

Ewidencja, o której mowa w ust. 1 i 2, (...) powinna być przechowywana do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ewidencja została sporządzona, (...) (art. 91b ust. 4 ustawy).

W myśl art. 91b ust. 5 ustawy, ewidencję, o której mowa w ust. 1 i 2, prowadzi się na podstawie wskazań urządzeń pomiarowo-rozliczeniowych, a w przypadku braku tych urządzeń - na podstawie współczynnikowo określonego poziomu poboru wyrobów gazowych przez poszczególne urządzenia, wskazanego w dokumentacji prowadzonej przez podatnika.

Zgodnie z art. 91b ust. 6 ustawy, ewidencja, o której mowa w ust. 1 i 2, może być zastąpiona przez ewidencję prowadzoną na potrzeby podatkowe lub księgowe inne niż akcyza, jeżeli zawiera ona wszystkie dane wymienione w ust. 1 lub 2.

Zgodnie z art. 24b ust. 1 pkt 3 ustawy, w przypadku wyrobów gazowych podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej, za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło użycie wyrobów gazowych - w przypadkach, o których mowa w art. 9c ust. 1 pkt 4 lub 5.

Powyższe oznacza zatem, że Wnioskodawca prowadzący działalność gospodarczą jako pośredniczący podmiot gazowy zużywający wyroby gazowe zarówno do celów objętych zwolnieniem z akcyzy jak i nieobjętych zwolnieniem winien składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe, obliczać w oparciu o prowadzoną ewidencję należną akcyzę oraz wpłacać ją na rachunek właściwej izby celnej.

Reasumując:

* zużycie gazu ziemnego w procesach metalurgicznych przez Wnioskodawcę tj. na pierwszym i drugim etapie produkcji podlega zwolnieniu na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 4 ustawy,

* zużycie gazu ziemnego na piątym etapie produkcji oraz do ogrzania zakładu zgodnie z art. 11b ust. 1 pkt 4 w związku z art. 9c ust. 1 pkt 5c ustawy skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego,

* Wnioskodawca jako zarejestrowany pośredniczący podmiot gazowy będzie zobowiązany do składania stosownych deklaracji, obliczenia i zapłaty podatku od gazu niezużywanego do celów zwolnionych, w szczególności w oparciu o ewidencję prowadzoną na podstawie art. 91b ust. 2 ustawy o akcyzie.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Nadmienia się, że w zakresie pytania dotyczącego stanu faktycznego (pytanie numer 1) zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl