IBPP4/443-1387/09/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1387/09/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 października 2009 r. (data wpływu 30 października 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 listopada 2009 r. (data wpływu 19 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w ramach projektu dofinansowania funduszu poręczeniowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 października 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w ramach projektu dofinansowania funduszu poręczeniowego. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 listopada 2009 r. (data wpływu 19 listopada 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest instytucją finansową powołaną z inicjatywy Sejmiku Województwa, której celem jest wspieranie mikro, małych i średnich przedsiębiorstw z terenu... w formie udzielania poręczeń na zabezpieczenia kredytów i pożyczek na finansowanie bieżącej działalności i inwestycje. Od każdego udzielonego poręczenia podatnik pobiera wynagrodzenie w formie prowizji. Ze względu na fakt, że od 2005 r. Wnioskodawca jest zarejestrowany w Urzędzie Skarbowym jako podatnik VAT, wystawia faktury VAT za naliczoną prowizję od udzielonego poręczenia ze stawką podatkową VAT - zwolniona. Wystawiona faktura VAT zgodnie z odpowiednimi w tym względzie przepisami posiada symbol PKWiU 65.23 - odpowiadający usługom świadczonym przez podatnika. Następnie deklaruje wartość pobranych prowizji za dany okres w deklaracji podatkowej VAT-7 w ustawowym terminie w poz. 20 jako dostawa towarów oraz świadczenie usług, na terytorium kraju, zwolnione od podatku VAT. W toku działalności podatnik nabywa towary i usługi niezbędne do wykonywania czynności pośrednictwa finansowego, od których nie odlicza podatku VAT. Całą wartość zakupu zalicza do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z obowiązującymi przepisami na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Tym samym naliczony podatek VAT nie jest wykazywany w deklaracji VAT-7 w danym okresie. Wymienione usługi to aktualnie jedyna prowadzona działalność podmiotu.

W piśmie z dnia 12 listopada 2009 r. Wnioskodawca wskazał, że ubiega się o przyznanie dofinansowania ze środków finansowych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Działanie 1.2. Zapewnienie dostępu do finansowania przedsiębiorczości. Przyznane dofinansowanie stanowić będzie zwrotną dotację, której celem jest dokapitalizowanie funduszu poręczeniowego jednostki. Okres realizacji projektu został określony na okres 1 roku. Od zakończenia finansowej realizacji projektu beneficjent zobowiązuje się do zachowania trwałości projektu przez okres 5 lat. Przyznana dotacja zostanie przeznaczona na realizację statutowej działalności jednostki czyli udzielanie poręczeń na zabezpieczenia kredytów i pożyczek mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, od których będzie naliczana prowizja zwolniona z opodatkowania VAT. W ramach projektu jednostka prognozuje ponosić koszty zarządzania i administracji funduszem, których wysokość jest określona we wniosku - średniorocznie na poziomie 2% wartości dofinansowania projektu. Koszty te w ramach określonego limitu będą stanowić koszty kwalifikowane i będą służyły wyłącznie ww. sprzedaży - zwolnionej z opodatkowania VAT. Dotacja, w części kosztów kwalifikowanych obejmujących koszty zarządzania i administracji w wartości maksymalnie 2% dofinansowania, nie podlega zwrotowi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 12 listopada 2009 r.):

Czy jednostka ma możliwość odzyskania podatku VAT od kosztów poniesionych na zakup towarów i usług w ramach projektu dofinansowania funduszu poręczeniowego w trakcie jak i po jego zakończeniu.

Zdaniem Wnioskodawcy, wymienione usługi w opisie stanu faktycznego obejmują usługi zaklasyfikowane według PKWiU w sekcji J 65.23 jako usługi pośrednictwa finansowego. Są one zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT zwolnione od podatku VAT. Zatem nabycie towarów i usług, które są wykorzystywane do wykonywania czynności pośrednictwa finansowego, zwolnionych od podatku VAT, nie dają podatnikowi świadczącemu te usługi prawa do odliczania podatku VAT przy nabyciu tych towarów i usług, co wyraża art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, tym samym nie ma możliwości zwrotu podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje więc wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 3 powołanego załącznika ustawodawca wymienił usługi pośrednictwa finansowego (PKWiU Sekcja J ex 65-67), z wyłączeniem:

1.

działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,

2.

usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,

3.

usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),

4.

usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,

5.

usług ściągania długów oraz factoringu,

6.

usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innym rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

7.

usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

8.

transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,

9.

transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest instytucją finansową, której celem jest wspieranie mikro, małych i średnich przedsiębiorstw z terenu... w formie udzielania poręczeń na zabezpieczenie kredytów i pożyczek na finansowanie bieżącej działalności i inwestycje. Od każdego udzielonego poręczenia podatnik pobiera wynagrodzenie w formie prowizji. Wnioskodawca jako zarejestrowany podatnik VAT, wystawia faktury VAT za naliczoną prowizję od udzielonego poręczenia ze stawką podatkową VAT - zwolniona. Wnioskodawca ubiega się o przyznanie dofinansowania ze środków finansowanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 działanie 1.2. Zapewnienie dostępu do finansowania przedsiębiorczości. Przyznane dofinansowanie będzie stanowić zwrotną dotację, której celem jest dokapitalizowanie funduszu poręczeniowego jednostki. Przyznana dotacja zostanie przeznaczona na realizację statutowej działalności jednostki czyli udzielanie poręczeń na zabezpieczenia kredytów i pożyczek mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, od których będzie naliczana prowizja zwolniona z opodatkowania VAT. W ramach projektu jednostka prognozuje ponosić koszty zarządzania i administracji funduszem. Koszty te w ramach określonego limitu będą stanowić koszty kwalifikowane i będą służyły wyłącznie ww. sprzedaży - zwolnionej z opodatkowania VAT.

W oparciu o tak przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż towary i usługi nabywane w ramach projektu dofinansowania funduszu poręczeniowego służą czynnościom, które nie dają prawa do odliczenia podatku naliczonego (tj. czynnościom zwolnionym od podatku). Zatem towary te i usługi nie mają bezpośredniego i bezspornego związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Tym samym nie będzie przysługiwać Wnioskodawcy prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna wynikająca z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie będą miały również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ zauważa, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości zakwalifikowania usług świadczonych przez Wnioskodawcę jako zwolnionych, bowiem nie było to przedmiotem wniosku. Wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na opisie zdarzenia przyszłego, w którym jednoznacznie wskazano, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi mają symbol PKWiU 65.23 i są zwolnione z podatku VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż w niniejszej interpretacji indywidualnej dokonano oceny prawnej tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego w oparciu o obowiązujący w tym zakresie stan prawny w dniu dokonywania oceny. Organ podatkowy nie może przewidzieć jakie nastąpią zmiany w prawie podatkowym za np. dwa lata oraz czy nie nastąpią zmiany w sposobie wykorzystywania przez Wnioskodawcę nabytych towarów i usług, czy też zmiany w opodatkowaniu świadczonych usług, które obecnie, jak wskazał Wnioskodawca, korzystają ze zwolnienia od podatku VAT. Wobec tego niniejsza interpretacja zachowa swą aktualność jedynie w przypadku gdy nie ulegnie zmianie stan prawny oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę opis zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl