IBPP4/443-1366/11/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 października 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1366/11/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2011 r. (data wpływu 8 września 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 października 2011 r. (data wpływu 13 października 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 września 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 października 2011 r. (data wpływu 13 października 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 5 października 2011 r. nr IBPP4/443-1366/11/JP.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 10 maja 2011 r. Zarząd Województwa podjął Uchwałę dotyczącą wyboru do dofinansowania projektów, znajdujących się na listach rezerwowych w ramach naboru nr 07.01.02-082/09, dla Poddziałania 7.12. Modernizacja i rozbudowa infrastruktury uzupełniającej kluczową sieć drogową, Priorytetu VII. Transport, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, w wyniku której projekt Gminy pn. "..." został zatwierdzony do dofinansowania.

Umowa o dofinansowanie projektu pomiędzy Gminą, reprezentowaną przez Burmistrza Miasta przy kontrasygnacie Skarbnika Miasta a Województwem reprezentowanym przez Zarząd Województwa, pełniącym rolę Instytucji Zarządzającej RPO W została zawarta w dniu 23 sierpnia 2011 r.

Okres rzeczowej realizacji projektu: 20 październik 2011 r. - 30 wrzesień 2012 r.

Całkowite nakłady inwestycyjne projektu wyniosą: 2.809.369,39 zł.

Koszty kwalifikowane projektu wyniosą (96,98%): 2.724.456,60 zł.

Dofinansowanie EFRR (85,00%): 2.315.788,11 zł.

Wkład własny Gminy (15,00%): 408.668,49 zł.

Koszty niekwalifikowane: 84.912,79 zł.

Celem bezpośrednim projektu "..." jest poprawa funkcjonalności części lokalnego układu komunikacyjnego miasta S., o strategicznym znaczeniu dla mobilności wewnętrznej i zewnętrznej podmiotów gospodarczych i osób fizycznych, poprzez poprawę parametrów technicznych ciągu drogowego ulicy G i ulicy P.

Układ ulic objętych projektem stanowi połączenie wielofunkcyjnego centrum usług publicznych oraz obszaru intensywnej zabudowy mieszkaniowej (w tym także wielorodzinnej) z układem dróg powiatowych, a za ich pośrednictwem z Drogą Krajową Nr.. oraz z zabytkowym centrum miasta, posiadającym funkcje usługowe - handlowe, administracyjne i turystyczne. W skład wspomnianego wielofunkcyjnego centrum usług publicznych zaliczyć należy następujące instytucje oraz obiekty publiczne: Zespół Szkół (gimnazjum i liceum ogólnokształcące), halę sportową przy Zespole Szkół, kompleks otwartych boisk sportowo - rekreacyjnych, Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej, Ochotniczą Straż Pożarną, Oddział Poczty Polskiej, Miejskie Przedszkole, Miejski Zespół Oświaty, Miejską Bibliotekę Publiczną wraz z Gminnym Centrum Informacji oraz stanowiskiem Informacji Prawno-Obywatelskiej.

Wśród celów ogólnych projektu "..." należy wymienić:

* zmniejszenie kosztów eksploatacji pojazdów,

* zmniejszenie kosztów czasu w przewozach pasażerskich i towarowych,

* zmniejszenie kosztów wypadków drogowych,

* zmniejszenie kosztów środowiskowych emisji toksycznych składników spalin,

* poprawa bezpieczeństwa ruchu dla wszystkich uczestników ruchu, zarówno kołowego jak i pieszego,

* poprawa komfortu przejazdu układem drogowym ulicy G i ulicy P,

* podniesienie poziomu i jakości życia mieszkańców miasta,

* przyczynienie się do podniesienia poziomu konkurencyjności i atrakcyjności społecznej oraz gospodarczej obszaru miasta.

Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia z dnia 10 października 2011 r. faktury dokumentujące zakup towarów i usług na potrzeby realizacji przedmiotowego projektu wystawiane będą na Wnioskodawcę, czyli Gminę.

Wnioskodawca na potrzeby realizacji przedmiotowego projektu zamierza dokonać:

* zakupu usług budowlanych. Prace obejmować będą: roboty rozbiórkowe, wykonanie nawierzchni ulic, wykonanie nawierzchni miejsc parkingowych, wjazdów oraz zatok autobusowych, wykonanie nawierzchni chodników, zabudowę krawężników i obrzeży betonowych, zagospodarowanie zielenią i małą architekturą, prace geodezyjne, organizację ruchu w trakcie realizacji robót i docelową, roboty różne,

* zakupu towarów i usług związanych z promocją projektu, tj. ogłoszenia prasowe, wykonanie folderów promocyjnych i tablic pamiątkowych.

Projekt będzie całkowicie niedochodowy. Powstała droga będzie publiczną drogą gminną udostępnioną użytkownikom nieodpłatnie i nie będzie służyła działalności opodatkowanej. Towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę.

Realizacja przedmiotowego projektu wynika z wykonywania zadań własnych Gminy, o których mowa w ustawie o samorządzie gminnym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane w związku z realizacją projektu pod nazwą "...".

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarowi usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Gmina jako inwestor nie będzie wykorzystywała przedmiotu projektu do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki do odliczenia podatku zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi w celu realizacji projektu. Nabywane towary i usługi nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Uwzględniając powyższe Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane w związku z realizacją projektu pod nazwą "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego uregulowania wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom wyłącznie w związku z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych, które zostały wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w okresie od 20 października 2011 r. do 30 września 2012 r. zamierza zrealizować, w ramach naboru, dla Poddziałania 7.12. Modernizacja i rozbudowa infrastruktury uzupełniającej kluczową sieć drogową, Priorytetu VII. Transport, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, projekt pn. "...".

Celem bezpośrednim projektu jest poprawa funkcjonalności części lokalnego układu komunikacyjnego miasta, o strategicznym znaczeniu dla mobilności wewnętrznej i zewnętrznej podmiotów gospodarczych i osób fizycznych, poprzez poprawę parametrów technicznych ciągu drogowego ulicy G i ulicy P.

Faktury dokumentujące zakup towarów i usług na potrzeby realizacji przedmiotowego projektu wystawiane będą na Wnioskodawcę, czyli Gminę.

Projekt będzie całkowicie niedochodowy. Powstała droga będzie publiczną drogą gminną udostępnioną użytkownikom nieodpłatnie i nie będzie służyła działalności opodatkowanej. Towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż nie zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę.

Zatem Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywane w ramach projektu, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Tut. organ zauważa, że interpretację wydano przy założeniu, że faktycznie towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl