IBPP4/443-1340/10/JP - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, którego celem jest poprawa stanu środowiska naturalnego poprzez zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do środowiska.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 października 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1340/10/JP Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, którego celem jest poprawa stanu środowiska naturalnego poprzez zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do środowiska.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 września 2010 r. (data wpływu do tut. organu 21 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 września 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Miasto w dniu 25 czerwca 2010 r. podpisało umowę z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o dofinansowanie projektu pn. "...", współfinansowanego ze środków Funduszu Spójności w ramach Priorytetu IX Infrastruktura energetyczna przyjazna środowisku i efektywność energetyczna, działania 9.3 Termomodernizacja obiektów użyteczności publicznej Programu Operacyjnego infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Dofinansowanie projektu jest przekazywane w formie refundacji poniesionych wcześniej przez beneficjenta tj. Miasto wydatków kwalifikowanych na realizację tego projektu.

Projekt polega na przeprowadzeniu prac termomodernizacyjnych w latach 2007-2010 na wybranych obiektach, tj: dwóch zespołach szkół podstawowo - gimnazjalnych, zespole szkół samochodowych, gimnazjum, sześciu szkołach podstawowych oraz miejskim przedszkolu.

Celem projektu jest poprawa stanu środowiska naturalnego poprzez zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do środowiska. Przyczyni się do realizacji zobowiązań wynikających z dyrektyw 2006/32/WE w sprawie efektywności końcowego wykorzystania energii oraz usług.

Cel nadrzędny projektu realizowany będzie poprzez osiągnięcie celów szczegółowych, którymi są:

* wymiana stolarki okiennej i drzwiowej,

* docieplenie ścian i stropów,

* modernizacja instalacji grzewczej,

* modernizacja źródła ciepła.

Projekt jest finansowany w 43,35% z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, reszta to wkład własny Miasta.

Podmiotem realizującym projekt jest Urząd Miasta - aparat pomocniczy jednostki samorządu terytorialnego jaką jest Miasto - miasto na prawach powiatu. Zarówno Gmina (Miasto) jak i Urząd Miasta posiadają jeden numer identyfikacji podatkowej; jako podatnik dla celów VAT-u jest zarejestrowana Gmina.

Kilka spośród ww. jednostek oświatowych, których obiekty będące w ich władaniu objęte są projektem, jest zarejestrowanych jako odrębni podatnicy VAT. Tak więc w świetle przepisów ustawy o VAT są to odrębne od Gminy podmioty, pomimo faktu, że jako jednostki organizacyjne Gminy powołane są do realizacji jej zadań własnych.

Obiekty objęte projektem zostały na mocy stosownych decyzji (na podstawie art. 45 ustawy o gospodarce nieruchomościami) oddane w trwały zarząd jednostkom, a dyrektorom udzielono pełnomocnictwa do zawierania umów dotyczących bieżącego gospodarowania mieniem komunalnym będącym we władaniu poszczególnych jednostek.

Obiekty objęte projektem nie generują dla Gminy obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT. Jednostki te służą przede wszystkim prowadzeniu zajęć lekcyjnych (czynności nieopodatkowane VAT). W przypadku zaistnienia sytuacji wynajmu sal poza lekcjami generują obrót podlegający VAT ale dla konkretnej jednostki, a nie dla Gminy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA w sprawie możliwości prawnej odzyskania przez Beneficjenta podatku VAT w związku z realizacją projektu stanowi niezbędny załącznik do złożenia wniosku o płatność.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Miasto jako beneficjent projektu ma możliwość odzyskania podatku VAT, czyli dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług możliwość odliczenia podatku VAT od towarów i usług dla wydatków ponoszonych w ramach projektu pn. "...", gdyż koszty te nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną, którą w imieniu Gminy prowadzi Urząd Miasta.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z uregulowania tego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje jedynie podatnikom w związku z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 cyt ustawy, bez względu na cel lub rezultat tej działalności.

W przypadku opisywanego projektu kilka spośród jednostek oświatowych, w których bezpośrednio realizowany jest projekt zarejestrowanych jest jako odrębni podatnicy VAT. Jak wspomniano obiekty, na których realizowany jest projekt zostały na mocy stosownych decyzji oddane w trwały zarząd jednostkom, a dyrektorom udzielono pełnomocnictwa do bieżącego gospodarowania mieniem komunalnym. W wyniku tego, na podstawie umów cywilnoprawnych, w kilku przypadkach wynajęto część pomieszczeń szkolnych, a jednostki oświatowe osiągnęły z tego tytułu przychód opodatkowany.

Z kolei art. 15 ust. 6 ustawy o VAT z kręgu podatników wyłącza organy władzy publicznej oraz urzędy je obsługujące w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. Jednostki samorządu terytorialnego są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych - nie korzystają zatem z wyłączenia, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT. Zgodnie z cyt rozporządzeniem zwalnia się od podatku VAT czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Artykuł 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym mówi, że gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, a zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności, w szczególności edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym) oraz utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ww. ustawy). Realizacja projektu pn. "...", jest więc realizacją wspomnianych powyżej zadań własnych gminy. Realizacja projektu nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Beneficjent projektu nie osiąga z tego tytułu przychodów opodatkowanych.

Wnioskodawca zauważa, że przekazanie mienia komunalnego w trwały zarząd jednostkom nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT z uwagi na nieodpłatność tej czynności (zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty) oraz fakt, że nie ma tu zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy o VAT - oddanie w trwały zarząd odbywa się w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością - wykonywaniem we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych.

Reasumując należy stwierdzić, że nabyte usługi związane z realizacją projektu nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT ponieważ beneficjent - jednostka samorządu terytorialnego - korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Beneficjent nie będzie miał możliwości odliczenia VAT ponieważ nie zostanie spełniony warunek określony w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT (prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje jedynie podatnikom w związku z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych). W tej sytuacji VAT naliczony w tekturach zakupowych dotyczących projektu będzie w całości kosztem kwalifikowanym do refundacji ze środków Funduszu Spójności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego uregulowania wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom wyłącznie w związku z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych, które zostały wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. edukacji publicznej oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 8 i 15 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Gmina podpisała umowę z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o dofinansowanie projektu pn. "...", współfinansowanego ze środków Funduszu Spójności w ramach Priorytetu IX Infrastruktura energetyczna przyjazna środowisku i efektywność energetyczna, działania 9.3 Termomodernizacja obiektów użyteczności publicznej Programu Operacyjnego infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.

Projekt polega na przeprowadzeniu prac termomodernizacyjnych w latach 2007-2010 na wybranych obiektach, tj: dwóch zespołach szkół podstawowo - gimnazjalnych, zespole szkół samochodowych, gimnazjum, sześciu szkołach podstawowych oraz miejskim przedszkolu.

Obiekty objęte projektem nie generują dla Gminy obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT.

Obiekty objęte projektem zostały na mocy stosownych decyzji (na podstawie art. 45 ustawy o gospodarce nieruchomościami) oddane w trwały zarząd jednostkom, a dyrektorom udzielono pełnomocnictwa do zawierania umów dotyczących bieżącego gospodarowania mieniem komunalnym będącym we władaniu poszczególnych jednostek.

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca we wniosku przekazanie mienia komunalnego w trwały zarząd jednostkom nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT z uwagi na nieodpłatność tej czynności (zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty) oraz fakt, że nie ma tu zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy o VAT - oddanie w trwały zarząd odbywa się w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością - wykonywaniem we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych.

Jak wskazano powyżej prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Nadmienić należy, że według art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 i ust. 3 oraz - w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego wynika, iż aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług muszą być spełnione łącznie dwa warunki, a mianowicie:

* brak związku świadczonych usług z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem,

* istnienie prawa podatnika do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca oddając w trwały zarząd budynki dyrektorom placówek oświatowych, zwolni je z ponoszenia opłat rocznych z tytułu trwałego zarządu. Z treści wniosku jednoznacznie wynika, iż zostaną one nieodpłatnie przekazane w trwały zarząd (przekazanie mienia komunalnego w trwały zarząd jednostkom nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT z uwagi na nieodpłatność tej czynności (...).

Tym samym, czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na brak odpłatności oraz fakt, iż nie będzie miał w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy - oddanie w bezpłatny trwały zarząd (używanie) odbędzie się w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością (wykonywanie we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych).

Zatem ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją pod nazwą "...". Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie będą miały również zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i 2 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ponadto tut. organ pragnie zauważyć, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego podatku VAT natomiast przedstawione we wniosku informacje o koszcie kwalifikowanym potraktowano jako dodatkowe informacje przedstawione przez Wnioskodawcę.

Organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji indywidualnej mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT może być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl