IBPP4/443-1316/11/AŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1316/11/AŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 sierpnia 2011 r. (data wpływu do tut. organu 30 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 października 2011 r. (data wpływu 25 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usługi oznaczenia grupy krwi wraz z wydaniem wyniku badania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 sierpnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 18 października 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usługi oznaczenia grupy krwi wraz z wydaniem wyniku badania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Samodzielny Publiczny Zespół Opieki Zdrowotnej jest podatnikiem podatku VAT. Zgodnie ze statutem świadczy usługi medyczne w zakresie ochrony zdrowia. W ramach działalności statutowej SP ZOZ wykonuje m.in. usługi medyczne polegające na oznaczeniu grupy krwi wraz z wydaniem wyniku badania, zawierającym dane pacjenta oraz oznaczenie grupy krwi. Badania te na rzecz osób fizycznych bez skierowania lekarskiego są wykonywane odpłatnie, natomiast w przypadku oznaczenia grupy krwi na rzecz pacjentów kierowanych z innych zakładów opieki zdrowotnej, zgodnie z podpisanymi umowami kosztem ww. usługi Wnioskodawca obciąża kierujący zakład.

Do 31 grudnia 2010 r. usługi oznaczenia grupy krwi wraz z wydaniem wyniku były zwolnione od podatku VAT, również od 1 stycznia 2011 r. w myśl zapisów art. 43 ust. 1 pkt 18 i 19 usługi te w Zakładzie Wnioskodawca objął zwolnieniem od podatku VAT. Natomiast po ukazaniu się w dniu 22 kwietnia 2011 r. interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (ILPP2/443-183/11-5/MR), od m-ca kwietnia 2011 r. usługi te Wnioskodawca objął podstawową stawką VAT 23% oraz sporządził faktury korygujące do faktur sprzedaży za miesiące: styczeń, luty, marzec 2011 r. i odpowiednio dokonał korekt deklaracji VAT-7 i odprowadził należny podatek wraz z odsetkami.

Należy podkreślić, że dla znacznej grupy pacjentów usługa oznaczenia grupy krwi ma bezpośredni wpływ na zachowanie, ratowanie, przywracanie i poprawie stanu zdrowia, gdyż istnieje konieczność posiadania takiego badania do zabiegu operacyjnego lub porodu celem zabezpieczenia zdrowotnego. Posiadanie wyniku grupy krwi warunkuje podanie krwi lub preparatu krwiopochodnego m.in. w stanach zagrożenia życia (krwotoki, urazy wielonarządowe) jest więc składową świadczenia ratującego życie. Również w przypadku kiedy w wyniku takiego badania zostanie ustalony czynnik RH minus u kobiety ciężarnej natychmiast podejmowana jest odpowiednia profilaktyka mająca na celu ochronę płodu i matki. W niektórych przypadkach wykonane oznaczenie grupy krwi w danej chwili może mieć znaczenie jedynie informacyjne jednak w momencie wykorzystania w przyszłości, zawsze będzie służyło celem zachowania, ratowania, przywracania lub poprawie zdrowia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca prawidłowo postępuje stosując 23% stawkę podatku VAT za opłatę pobieraną tytułem oznaczenia grupy krwi wraz z wydaniem wyniku badania.

Zdaniem Wnioskodawcy, postępuje nieprawidłowo, ponieważ usługa oznaczenia grupy krwi wraz z wydaniem wyniku badania zgodnie z zapisami art. 43 ust. 1 pkt 18 i 19 powinna korzystać ze zwolnienia od podatku VAT a w Zakładzie Wnioskodawcy objęta została podstawową, stawką podatku 23% jedynie z ostrożności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Według art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Artykuł 8 ust. 1 ustawy stanowi natomiast, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a ww. ustawy stawka podatku w okresie od 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. wynosi 23% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 oraz art. 146f.

Ustawodawca przewidział w ustawie o VAT zwolnienie z podatku wybranych towarów i usług. Zagadnienie zwolnień od podatku uregulowane zostało w art. 43 cyt. ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. do 30 czerwca 2011 r., zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane przez zakłady opieki zdrowotnej.

Zaznaczenia wymaga, iż w związku z wejściem w życie w dniu 1 lipca 2011 r. ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654), zmianie uległa treść art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT. I tak, w myśl art. 170 ww. ustawy o działalności leczniczej, art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT otrzymał brzmienie: zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

Powołany wyżej przepis wskazuje, że wynikające z niego zwolnienie ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

Przepis art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT zwalnia od podatku wyłącznie usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, nie zwalnia zatem wszystkich świadczeń wykonywanych przez podmioty lecznicze (do 30 czerwca 2011 r. zakłady opieki zdrowotnej), ale tylko służące określonemu celowi.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ww. ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, działalność lecznicza polega na udzielaniu świadczeń zdrowotnych.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy o działalności leczniczej świadczenie zdrowotne to działania służące zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o działalności leczniczej, podmiotami leczniczymi są samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej - w zakresie, w jakim wykonują działalność leczniczą.

Zgodnie z art. 204 ust. 2 ww. ustawy o działalności leczniczej publiczne zakłady opieki zdrowotnej działające na podstawie dotychczasowych przepisów stają się z dniem wejścia w życie niniejszej ustawy podmiotami leczniczymi niebędącymi przedsiębiorcami. W terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy kierownicy tych podmiotów dostosują ich działalność oraz statut i regulamin organizacyjny do przepisów niniejszej ustawy oraz dokonają zgłoszenia do rejestru. Wnioski w tej sprawie są wolne od opłat.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca - samodzielny publiczny zespół opieki zdrowotnej (w świetle obowiązujących przepisów od 1 lipca 2011 r. podmiot leczniczy) wykonuje m.in. usługi medyczne polegające na oznaczeniu grupy krwi wraz z wydaniem wyniku badania, zawierającym dane pacjenta oraz oznaczenie grupy krwi.

Wnioskodawca wskazał, że dla znacznej grupy pacjentów usługa oznaczenia grupy krwi ma bezpośredni wpływ na zachowanie, ratowanie, przywracaniu i poprawie stanu zdrowia, gdyż istnieje konieczność posiadania takiego badania do zabiegu operacyjnego lub porodu celem zabezpieczenia zdrowotnego. Posiadanie wyniku grupy krwi warunkuje podanie krwi lub preparatu krwiopochodnego m.in. w stanach zagrożenia życia (krwotoki, urazy wielonarządowe) jest więc składową świadczenia ratującego życie. Również w przypadku kiedy w wyniku takiego badania zostanie ustalony czynnik RH minus u kobiety ciężarnej: natychmiast podejmowana jest odpowiednia profilaktyka mająca na celu ochronę płodu i matki. W niektórych przypadkach wykonane oznaczenie grupy krwi w danej chwili może mieć znaczenie jedynie informacyjne jednak w momencie wykorzystania w przyszłości, zawsze będzie służyło celem zachowania, ratowania, przywracania lub poprawie zdrowia.

Rozpatrując kwestię ewentualnego zwolnienia usług świadczonych przez Wnioskodawcę (spełniającego kryterium podmiotowe wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT), należy więc dokonać oceny, czy usługi będące przedmiotem wniosku ze względu na swój cel mogą zostać uznane za usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.

Zgodnie z ugruntowanym orzecznictwem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości UE zwolnieniu od podatku VAT podlegają tylko świadczenia, które mają bezpośrednio na celu diagnozę, opiekę lub terapię.

W sprawie C-262/08 Trybunał Sprawiedliwości UE zauważył, że "usługi są ściśle związane z opieką medyczną (leczeniem szpitalnym i medycznym) jedynie wówczas, gdy są one rzeczywiście świadczone jako usługi pomocnicze względem takiej opieki świadczonej pacjentom jako świadczenie główne, tylko wówczas jeżeli wpisują się one w logiczny sposób w ramy świadczenia tejże opieki i stanowią w procesie świadczenia tejże opieki niezbędny etap, aby osiągnąć cele terapeutyczne, którym służą, gdyż jedynie takie usługi mogą mieć wpływ na koszty opieki zdrowotnej, która staje się dostępna w drodze zwolnienia od podatku".

Mając na uwadze wskazanie Wnioskodawcy, że dla znacznej grupy pacjentów usługa oznaczenia grupy krwi ma bezpośredni wpływ na zachowanie, ratowanie, przywracaniu i poprawie stanu zdrowia oraz wskazanie, iż wykonane oznaczenie grupy, które w danej chwili może mieć znaczenie jedynie informacyjne w momencie wykorzystania w przyszłości, zawsze będzie służyło celem zachowania, ratowania, przywracania lub poprawie zdrowia, w ocenie tut. organu świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na oznaczeniu grupy krwi wraz z wydaniem wyniku badania, zawierającym dane pacjenta oraz oznaczenie grupy krwi spełniają przesłankę przedmiotową wynikającą z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT.

Reasumując, w oparciu o przedstawiony w treści wniosku przez Wnioskodawcę opis zdarzenia przyszłego oraz regulacje prawne wynikające z ww. przepisów stwierdzić należy, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na oznaczeniu grupy krwi wraz z wydaniem wyniku badania, zawierającym dane pacjenta oraz oznaczenie grupy krwi korzystają w dalszym ciągu w okresie od 1 stycznia 2011 r. ze zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT.

Należy również zauważyć, iż przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, dotyczące zwolnienia z opodatkowania usług w zakresie opieki medycznej, służącej profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia wykonywane przez podmioty lecznicze (do 30 czerwca 2011 r. przez zakłady opieki zdrowotnej), nie różnicują sytuacji prawnopodatkowej w tym zakresie w zależności od stopnia sfinansowania tych usług. Brak jest w tym przypadku rozróżnienia na usługi, które są finansowane bądź nie są ze środków publicznych.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl