IBPP4/443-1312/10/JP - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zakwalifikowanego do dofinansowania środkami Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1312/10/JP Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zakwalifikowanego do dofinansowania środkami Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 września 2010 r. (data wpływu 15 września 2010 r.), uzupełnionym pismami z dnia 30 września 2010 r. (data wpływu 5 października 2010 r.) oraz z dnia 11 października 2010 r. (data wpływu 18 października 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.<-b>

UZASADNIENIE

W dniu 15 września 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismami z dnia 30 września 2010 r. (data wpływu 5 października 2010 r.) oraz z dnia 11 października 2010 r. (data wpływu 18 października 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina I. przystąpiła do realizacji projektu pn. "..." zakwalifikowanego do dofinansowania środkami Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007- 2013.

Projekt realizowany jest w partnerstwie z gminami B, C, D, G, I, S, W oraz Stowarzyszenie Rozwoju i Współpracy Regionalnej "...", które jest Liderem projektu.

Projekt realizowany będzie jako zadanie własne gminy wynikające z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym - zaspakojanie potrzeb wspólnoty.

Przedmiotem projektu jest wdrożenie do administracji publicznej gmin partnerskich - Systemu Elektronicznego Obiegu Dokumentów umożliwiającego przetwarzanie i obsługę pism w formie dokumentów elektronicznych, a w przyszłości - przyłączenie do Systemu Elektronicznej Komunikacji Administracji Publicznej (SEKAP) lub systemu e-PUAP.

Inwestycja obejmuje:

* wdrożenie Systemu Elektronicznego obiegu Dokumentów w 7 jednostkach publicznych,

* zakup 7 szt. serwerów z UPS,

* zakup 14 zestawów komputerowych (stanowiska robocze),

* zakup 22 zestawów czytników podpisu elektronicznego,

* zakup 7 zestawów czytników kodów kreskowych,

* zakup 6 sztuk wysokowydajnych skanerów,

* zakup 1 skanera o niższej wydajności,

* zakup 5 sztuk drukarek (czarno - białe, A4),

* zakup 2 drukarek wielofunkcyjnych (skaner, drukarka, faks),

* zakup 188 licencji Systemu Elektronicznego Obiegu Dokumentów,

* zakup 1 klimatyzatora do pomieszczenia serwerowni,

* zakup usługi analizy i optymalizacji procesów dla Urzędów Gmin.

Wszystkie wyżej wymienione urządzenia wraz z niezbędnym oprogramowaniem zostaną zainstalowane w urzędach poszczególnych Gmin w podziale ilościowym wynikającym z zaplanowanych rzeczywistych potrzeb, których zaspokojenie jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania Systemu w każdej z jednostek.

Poszczególne Gminy będą właścicielem powstałego mienia zakupionego w wyniku realizacji projektu. Gminy będą ponosiły koszty pozwalające na prawidłowe funkcjonowanie wdrożonego systemu zaś za korzystanie nie będą pobierane żadne opłaty.

W wyniku zrealizowanego projektu Gmina nie będzie wykonywała żadnych czynności opodatkowanych, przez co nie będzie miała możliwości prawnych do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Celem projektu jest rozwój społeczeństwa informacyjnego oraz stworzenie warunków organizacyjnych i technicznych dla świadczenia usług publicznych drogą elektroniczną.

Podatek VAT w projekcie został zaliczony jako koszt kwalifikowany przez co będzie podlegał dofinansowaniu ze środków pomocowych Unii Europejskiej.

VAT jako koszt kwalifikowany projektu przyjęto w oparciu o "Krajowe wytyczne dotyczące kwalifikowania wydatków w ramach funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w okresie programowania 2007 - 2013" opracowanych przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.

Zgodnie z tymi wytycznymi podatek od towarów i usług może być uznany za wydatek kwalifikowany tylko wtedy gdy spełniony jest poniższy warunek:

* podatek VAT został faktycznie poniesiony oraz

* beneficjent nie ma prawnej możliwości jego odzyskania.

W przedmiotowym przypadku warunek ten jest spełniony. Całkowita wartość projektu wynosi 732.987,00 zł a wartość części projektu realizowanego przez Gminę Istebna wynosi 102.342,14 zł.

Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 30 września 2010 r. wszystkie faktury w realizowanym projekcie będą wystawiane na Lidera projektu, tj. Stowarzyszenie Rozwoju i Współpracy Regionalnej "...".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do projektu pn. "..." Gmina Istebna, będąca płatnikiem podatku VAT ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubieganie się o jego zwrot w oparciu o art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 30 września 2010 r.), nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ani do ubiegania się o zwrot podatku VAT w związku z realizowanym projektem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy działalności w zakresie telekomunikacji (art. 7 ust. 1 pkt 3a cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca, jako Partner uczestniczy we wspólnym projekcie pn. "...".

Projekt realizowany jest w partnerstwie z gminami B, C, D, G, I, S, W oraz Stowarzyszenie Rozwoju i Współpracy Regionalnej "...", które jest Liderem projektu.

Wszystkie faktury w realizowanym projekcie będą wystawiane na Lidera projektu, tj. Stowarzyszenie Rozwoju i Współpracy Regionalnej "...".

Zgodnie z treścią § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.) obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r., faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

* imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

* numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.

W przedmiotowej sprawie rzeczywistym nabywcą towarów i usług zakupionych w ramach realizacji projektu jest Lider projektu (Stowarzyszenie Rozwoju i Współpracy Regionalnej "...") a nie Wnioskodawca. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Skoro ustawodawca stworzył podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to podatnik nie może odliczać podatku naliczonego innych nabywców.

W sytuacji zatem, gdy Wnioskodawca nie dokonał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

W konsekwencji, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...", bowiem to nie on będzie nabywcą towarów i usług. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i 2 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ponadto, tut. organ pragnie również zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do Stowarzyszenia Rozwoju i Współpracy Regionalnej "..." (Lidera) oraz pozostałych gmin (partnerów) biorących udział w projekcie, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2. ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl