IBPP4/443-1274/09/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1274/09/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2009 r. (data wpływu 13 października 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 października 2009 r. oraz z dnia 3 listopada 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 października 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 października 2009 r. oraz z dnia 3 listopada 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Urząd Miejski jest czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług w wąskim zakresie, który obejmuje: użytkowanie wieczyste gruntów, najem lokali użytkowych, sprzedaż i dzierżawę gruntów. Burmistrz realizuje wiele projektów związanych z budową infrastruktury, jednak podatek VAT zapłacony w związku z ich realizacją nie jest odliczany, gdyż inwestycje nie dotyczą działań, od których VAT jest odprowadzany. Ponadto projekt pn. "..." został przekazany w formie darowizny do N. - Instytucji Kultury, zgodnie z zapisami Studium Wykonalności i wniosku do dofinansowanie projektu. W związku z brakiem powiązania nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, Urząd Miejski w N. nie ma prawa do zwrotu podatku naliczonego. Projekt był realizowany jako zadanie własne (zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r.). Przedmiotem projektu była rewitalizacja dwóch obiektów: F i B, o łącznej powierzchni 3.096,49 m2, budowa parkingu o powierzchni 2.830 m2 Celem projektu jest wzrost atrakcyjności turystycznej Gminy, stworzenie warunków dla rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw z sektora usług turystycznych i kulturalnych, wzbogacenie oferty turystyki przygranicznej oraz wydłużenie sezonu turystycznego. Projekt realizowany był w okresie od dnia 2 lutego 2007 r. do dnia 17 czerwca 2008 r. Poniesione zostały wydatki w wysokości 12.103.138,62 zł, udokumentowane fakturami VAT. Gmina rozlicza podatek należny deklaracjami VAT-7, ale nie odlicza podatku naliczonego, ponieważ brak jest związku zadań, których dotyczy VAT naliczony z uzyskaniem przychodu. Po zakończeniu realizacji N. stał się zarządcą obiektów i właścicielem. Od czasu przekazania obiektów do N. tj. w dniu 4 czerwca 2008 r. Gmina nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych, związanych z realizacją projektu.

W piśmie z dnia 27 października 2009 r. Wnioskodawca wyjaśnił, że Wnioskodawcą w sprawie objętej wnioskiem jest Gmina N. Urząd Miejski wykonuje zadania przypisane do realizacji gminie.

W piśmie z dnia 3 listopada 2009 r. Wnioskodawca wskazał, że był właścicielem dwóch obiektów fortecznych, tj. F i B w N. przed i w trakcie ich rewitalizacji. Towary i usługi, które zostały nabyte w związku z realizacją projektu, w trakcie realizacji nie generowały i nie generują dla gminy dochodów. W trakcie realizacji projektu, gdy obiekty były własnością gminy, aż do czasu przekazania ww. obiektów w formie darowizny aktem notarialnym z dnia 4 czerwca 2008 r. do N. w N., projekt nie służył do osiągnięcia przez gminę dochodów, gmina nie czerpała żadnych korzyści. Gmina na podstawie Decyzji Wojewody z dnia 24 września 2001 r. z mocy prawa nabyła nieodpłatnie nieruchomości Skarbu Państwa, w tym m.in. działkę wraz z obiektem F, jak również Gmina na podstawie Decyzji Wojewody z dnia 24 września 1991 r. z mocy prawa nabyła nieodpłatnie nieruchomości Skarbu Państwa, w tym m.in. działkę wraz z obiektem B.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Urząd Miejski ma prawo do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektu pn. "...".

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina - Urząd Miejski nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części, z uwagi na brak związku ponoszonych wydatków w ramach realizowanego projektu z działalnością opodatkowaną, prowadzoną przez Urząd Miejski w N.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym do 30 listopada 2008 r., zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy nadmienić, iż wyżej cytowane uregulowanie zostało utrzymane w tym samym brzmieniu w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy (rada miasta) i wójt (burmistrz, prezydent).

W myśl art. 33 ust. 1 cyt. wyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta).

Jak wynika z powyższego, urząd miasta nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd miasta jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu miasta, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu miasta.

Zatem Urząd Miasta działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy i w tym zakresie jest zwolniony z podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w ramach zadań własnych zrealizował projekt pn. "...". Przedmiotem projektu była rewitalizacja dwóch obiektów: F i B oraz budowa parkingu. Po zakończeniu realizacji projektu N. stał się zarządcą obiektów i właścicielem (na podstawie przekazania w formie darowizny). Od czasu przekazania obiektów do N., Gmina nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych, związanych z realizacją projektu. W trakcie realizacji projektu, gdy obiekty były jeszcze własnością gminy, aż do czasu przekazania ich w formie darowizny N., projekt nie służył do osiągania przez gminę dochodów, gmina nie czerpała żadnych korzyści. Towary i usługi, które zostały nabyte w związku z realizacją projektu, w trakcie realizacji nie generowały i nie generują dla gminy dochodów. We wniosku Gmina wskazała na brak związku ponoszonych wydatków w ramach projektu z działalnością opodatkowaną, prowadzoną przez Urząd Miejski.

W myśl art. 7 ust. 2 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Ponieważ w przedmiotowej sprawie Gmina nabyła obiekty (będące przedmiotem darowizny) nieodpłatnie, na podstawie decyzji Wojewody, tym samym nie przysługiwało jej prawo do odliczenia podatku VAT przy nabyciu tych obiektów.

W związku z powyższym, w przedmiotowej sprawie przepis art. 7 ust. 2 ustawy o VAT nie ma zastosowania, a darowizna obiektów będących przedmiotem rewitalizacji w ramach projektu "..." nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT wykonywanym przez Wnioskodawcę.

Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT, wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki, bowiem nie została w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl