IBPP4/443-125/08/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-125/08/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 listopada 2008 r. (data wpływu 19 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. "Innowacje technologiczne i organizacyjne w bioenergetyce szansą na przyspieszony rozwój społeczno - gospodarczy Y. - klaster energetyczny w X" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. "Innowacje technologiczne i organizacyjne w bioenergetyce szansą na przyspieszony rozwój społeczno - gospodarczy Y koszt - klaster energetyczny w X".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W oparciu o ustawę o Narodowym Planie Rozwoju z dnia 20 kwietnia 2004 r. oraz Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004 r. w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 - 2006 oraz Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 - 2006 Gmina X realizowała projekt pn. "Innowacje technologiczne i organizacyjne w bioenergetyce szansą na przyśpieszony rozwój społeczno - gospodarczy Y - klaster energetyczny w X" w ramach Priorytetu II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, działania 2.6 Regionalne Strategie innowacyjne i transfer wiedzy.

Projekt miał na celu podniesienie potencjału regionu Y w sferze innowacji, poprzez wzmocnienie współpracy między sektorem naukowo - badawczym a gospodarką (przedsiębiorcami), oraz jednostkami samorządu terytorialnego. Zebrane przez zespoły interdyscyplinarne dane literaturowe posłużyły do wypracowania koncepcji wykorzystania biomasy na cele energetyczne w województwie Y na ocenie wykorzystania jej na terenie gminy X. Ww. koncepcja, opracowana została w oparciu o politykę energetyczną UE i Polski, uwarunkowania prawne, finansowanie przedsięwzięć ze środków publicznych, nowe technologie konwersji biomasy na energię oraz systemy organizacji, były przedmiotem konferencji.

Tematyka projektu i przedstawione działania są zgodne z polityką energetyczną UE i Polski oraz RSI woj. Y, a także dokumentami programowymi działania 2.6 ZPORR. Zakupione materiały informacyjne i promocyjne (foldery, plakaty, szablony, notatniki, teczki na dokumenty, długopisy, kalendarze), koszty łączności telefonicznej i internetu, materiałów biurowych (segregatory, przekładki, teczki, materiały piśmienne, materiały eksploatacyjne, sprzętu komputerowego, tonery) na potrzeby realizacji projektu, zakupu sprzętu komputerowego i wyposażenia niezbędnego do realizacji projektu (komputer stacjonarny, rzutnik multimedialny, telefon - fax, dysk zewnętrzny) były i są używane zgodnie z przeznaczeniem, nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gminie X przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT z faktur dotyczących zakupu materiałów informacyjnych i promocyjnych (folderów, plakatów, szablonów, notatników, teczek na dokumenty, długopisów, kalendarzy), kosztów łączności telefonicznej i internetu, materiałów biurowych (segregatory, przekładki, teczki, materiały piśmienne, materiały eksploatacyjne, sprzęt komputerowy, tonery), sprzętu komputerowego i wyposażenia niezbędnego do realizacji projektu (komputer stacjonarny, rzutnik multimedialny, tel - fax, dysk zewntrzny).

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina X nie ma możliwości odliczenia od podatku należnego podatku naliczonego VAT zawartego w fakturach zakupu materiałów informacyjnych i promocyjnych (folderów, plakatów, szablonów, notatników, teczek na dokumenty, długopisów, kalendarzy), kosztów łączności telefonicznej i internetu, materiałów biurowych (segregatory, przekładki, teczki, materiały piśmienne, materiały eksploatacyjne, sprzęt komputerowy, tonery), sprzętu komputerowego i wyposażenia niezbędnego do realizacji projektu (komputer stacjonarny, rzutnik multimedialny, tel - fax, dysk zewntrzny).

Projekt był zrealizowany na podstawie umowy o dofinansowanie projektu w ramach Priorytetu II - Działania 2.6 Regionalne Strategie Innowacyjne i Transwer Wiedzy zawartej z Urzędem Marszałkowskim Województwa Y, która nie ma charakteru umowy cywilnoprawnej.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT - nie uznaje się za podatnika VAT organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Ponadto, zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finasów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatków od towarów i usług, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, iż niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o przepisy prawa podatkowego w zakresie podatku VAT obowiązujące do dnia 30 listopada 2008 r. bowiem jej przedmiotem jest wskazany przez Wnioskodawcę zaistniały stan faktyczny.

Ponadto na wstępie tut. organ zauważa, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. (IBPP1/443-236/07/JP).

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zrealizował projekt pn. "Innowacje technologiczne i organizacyjne w bioenergetyce szansą na przyśpieszony rozwój społeczno - gospodarczy Y - klaster energetyczny w X" w ramach Priorytetu II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, działania 2.6 Regionalne Strategie innowacyjne i transfer wiedzy.

Projekt miał na celu podniesienie potencjału regionu w sferze innowacji, poprzez wzmocnienie współpracy między sektorem naukowo - badawczym a gospodarką (przedsiębiorcami), oraz jednostkami samorządu terytorialnego.

W ramach projektu dokonano zakupu materiałów informacyjnych i promocyjnych (folderów, plakatów, szablonów, notatników, teczek na dokumenty, długopisów, kalendarzy), kosztów łączności telefonicznej i internetu, materiałów biurowych (segregatory, przekładki, teczki, materiały piśmienne, materiały eksploatacyjne, sprzęt komputerowy, tonery), sprzętu komputerowego i wyposażenia niezbędnego do realizacji projektu (komputer stacjonarny, rzutnik multimedialny, tel - fax, dysk zewntrzny).

Jak wskazał Wnioskodawca ww. zakupy nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Biorąc zatem pod uwagę fakt, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach realizowania przedmiotowego projektu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl